Elikkäs potilaana -05 legacy 1-alueisella automaatti-ilmastoinnilla.
Oireena lämpötilapyyntiin nähden kylmä kyyti kesät talvet ja puhaltimen nopeuden säätö automaatilla vähän epäilyttää.
Esimerkki skenaario 1:
kylmästartti pakkasesta, lämmönsäädin 22 astetta ja puhallus ohjattu tuulilasille ja jalkatilaan.
Automatiikka ajaa puhallinta täysillä, vaikka kone kylmä -> ei lämpene kabiini eikä alkuun oikein moottorikaan.
Aikanaan kun hytti lämpenee pyydettyyn lukemaan niin pudottaa puhaltimen ykköselle ja lämmöntuotto romahtaa ehkä 20-30min startin jälkeen.
Esimerkki skenaario 2:
Kylmästartti pakkasesta, lämmönsäädin 22 astetta ja kaikki automaatilla.
Puhallin ei huuda täysillä heti startista, vaan nostaa nopeutta vasta kun moottori hieman lämpenee.
Puhaltaa alkuun ihan loogisesti tuulilasille, mutta ohjaa puhalluksen jalkatilaan yleensä ennen kuin lasit ehtii sulaa.
Lopuksi kääntää puhalluksen naamaa kohti kun saavuttaa tavoitelämpötilan.
Lämpöjen kanssa sama homma eli lämmittää kabiinin suunnilleen pyydettyyn ja sitten menee reilusti kylmemmäksi.
Esimerkki skenaario 3:
Startti kesähelteellä, lämmönsäädin 23 astetta ja kaikki automaatilla.
Puhallin huutaa, kabiini jäähtyy ja puhaltimen nopeus tippuu aikanaan.
Jälleen kerran kyyti on kylmää pyyntiin nähden. Alle 23 asteen ei kannata säätöä tarjota, esim 21 astetta tuntuu että flunssa tulee varmasti
Tähän mennessä tehty perusjutut eli raitisilmasuodatin vaihdettu, lämpötila-anturia koitettu putsata vuoronperään puhaltamalla ja imuroimalla. Säätimien toiminta kokeiltu että puhaltaa aina pyydettyyn suuntaan ja lämmönsäätö reagoi nupin kääntelyyn.
Pahin oire on tuo että lämmittää paikat ensin pyydettyyn ja sitten meneekin kylmäksi. Lämmintä kyllä tulee kun vääntää nuppia kuuman suuntaan, eli kenno ei ole tukossa ja lämmönsäätimen servokin toimii.
Tuollaisenaan vaan menee automaatin idea hukkaan kun tuota joutuu hämmentämään enemmän kuin vastaavaa manuaalista lämppäriä.
Onko nuo nyt vikoja, ominaisuuksia vai jotain siltä väliltä?
Kaikenlaiset tyyppiviat, tarkastuskohteet ja muiden käyttökokemukset vastaavista laitoksista on ihan tervetulleita.