Painohan se sähköautojen ongelma on vielä tällä hetkellä akku kehityksen takia. Eipä siellä mikään muu olekkaan rajoittanut hommia vuosiin kun akut. Moottorit on hyviä hyötysuhteeltaa ja tehoskaalaa on kyllä niin pitkälle kun haluaa ja nykyisin vissiin saadaan kestomagneetti yms moottoreilla painokin kohtuullisen alas tehoon nähden. Toki halvinta ja helpointa tehdä tehokas auto taitaa olla laittaa jokaisen renkaaseen oma moottori näin ollen voidaan laittaa pienempiä moottoreita, mutta saadaan silti hurjat tehot aikaiseksi. Voimansiirtohan sähköautoissa on yleisesti ottaen turha kapistus ja ei tuo muita kun haittapuolia, jos moottorit vaan toimii tarpeeksi laajalla käyttöalueella.
Isompien virtojen/jännitteiden hanskaaminenkaan ei ole nykytekniikalla ongelma vaikka toki jotain painaa isojen kuparimäärien takia. Akustot vaan laahaa pahasti jäljessä koska tarvitaan melkoisen painavat akustot että saadaan kovia tehoja ja vielä yli 2minuutin ajoaikoja
Niinkun tää Teslakin osoittaa 1000kg painoisella akullaan, mikä on joskus jo lähempänä sporttisen auton koko painoa, akkujen kehitys kun lipuu eteenpäin niin aletaan saamaan sähköautoista sellaisia suoritusarvoja mitä pitääkin ja tosiaan samaa mieltä tuossa Porcshe hommassa että pysähtyminen nyt aika selkee juttu kun pysähdytään keraamisilla jarruilla niin se on aivan selvä että pysähtyy nopeasti, eipä tuo Teslan pysähtyminen mielestäni huono ollut painoonsa nähden.
edit. Tämäkin oli aika kova saavutus jo 4vuotta sitten ja "yksityisen" toteuttamana.
Power output (wheels): 404kw/550hp
Power output (motor): 441kw / 600hp
torgue: 900nm
weight: 1050kg
stored energy: 24kwh
charging time 0-100%: 20min
range: 180km
0-100km/h: 3,5s
1/4 mile: 11sec
max speed: 280km/h
https://www.youtube.com/watch?v=WX-_azD2vNohttps://youtu.be/kmAcha6ktdQ