Urran kirjoitti:Niin. Toisaalta kun vehkeet on kunnossa niin nehän voi mennä suodattamattakin - eiku!
Imagine that the engine is running at a constant 5000 RPM, and the oil temp is 176 deg F. The oil pump will be putting out 49.7 qts/min (12.4 gpm) at an output pressure of 43 psi. Remember that the engine in this example is always running at 5000 RPM and never changes.
Now imagine that the oil is slowly cooled down … making the oil viscosity correspondingly thicker (higher density). The oil pump will keep putting out 12.4 gpm, but as the oil temp starts to decrease the pump’s output pressure will start to increase in order to keep the 12.4 gpm flowing.
Now imagine that the oil temperature is at yet a some cooler temperature – let’s assume the oil temperature is 100 deg F. The pump output pressure is now 84.9 psi … just at the verge of the pump to start pressure relieving. At this point, the pump is still putting out 12.4 gpm since the pump is still not in relief mode.
So, at this point, if the oil filter develops a PSID greater than its bypass setting, then it will also start to bypass. If the filter's bypass pressure was set to low for this engine, it's entirely possible that it could go into bypass with relatively warm oil since the pump's output is so high volume - much higher than most normal cars IMO.
...
Obviously Subaru has specified a filter bypass valve setting higher than most engine manufactures because the oil pump is pretty high volume. Any oil pump that puts out 12.4 gpm at 5000 engine RPM at 43 psi discharge pressure also means the oiling system on those engines are not very restrictive, and Subaru wants to feed lots of oil volume to their engines for some reason.
Personally, I would not run any filter that doesn’t have the 23 psi bypass valve on this car … otherwise there could a lot more bypass action while the oil is cold and in the warm-up transition.
Urran kirjoitti:Sinisen hinta oli 12,5€/kpl joten hintaeroksi jää 0,75€/suodatin. Ja ainahan postit kuittaa kun tilaa samalla jotain muuta kivaa
Onko tuon mustan valmistus lopetettu kun kaikkialla puhutaan "uudesta" sinisestä?
e0000333 kirjoitti:Noh, oletusarvoisesti se öljy kai kuitenkin on vain "öljyä" mitä sieltä varon kautta olis takas kiertoon menossa.
Se kannattaa muistaa, ei siinä ole puolet mitään extrahiovaa statösfäärin keijupölyä. Tai jos on niin kannattaa korjata joku muu ensin kuin se suodatin.
scoobytune kirjoitti:Sininen honeywell ei ainakaan toistaiseksi houkuttele. Kuka haluaisi avata yhden sinisen niin näkisi näyttääkö edelleen tältä?
Caane kirjoitti:Onko kokemuksia HKS öljyn suodattimista Subaruissa http://scoobyworld.co.uk/catalog/produc ... ts_id=1671, tuli tuommoinen kaupan päällisenä kun tilasin ebaystä lastin noita alkuperäisiä mustia https://www.ebay.com.au/itm/18372519939 ... 3725199390 niin mietin että laittaako tämä jossain kohtaa alle vai jättääkö sovinnolla käyttämättä?
Autona edelleen vanha sotaratsu eli Subaru Impreza WRX 2.0 turbo MY05.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: koydenhaber ja 12 vierailijaa