HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

STI-mallisto laajenee

Keskustelua melkein mistä vaan...
Avatar
Opinion
Viestit: 173
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 23:13

STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Opinion » 05 Marras 2015, 19:35

Japanissahan on ollut jo "tuned by STI" ja tS varustetasot/mallit, mutta nyt STI pomo kertoo, että STI-mallistoa laajennetaan globaalisti. Onko nuo nyt sitten noita pelkkiä "spoileri ja sti-vanteet"-tasoa vai oikeasti pirteämpiä versioita jää nähtäväksi. Ainakin jo japanissa julkistettu XV STi on ensiksi mainitun kaltainen. Ja sitä vihjaa myös tuo CVT höpinä.


http://finance.yahoo.com/news/subaru-bu ... 51874.html

Subaru is finally getting serious about transforming its STI division into a full-fledged, performance-focused sub-brand. STI boss Yoshio Hirakawa recently revealed that the Japanese automaker has approved both the development of at least three stand-alone STI models, and the launch of a long list of aftermarket parts for virtually all current members of its lineup.

Speaking to Australian website Motoring, Hirakawa explained the next STI-badged model will most likely be a faster version of the Legacy sedan. The executive stopped short of revealing precisely what will lie under the hood, but he hinted that a turbocharged evolution of the stock model’s 2.5-liter flat-four engine is a likely possibility. However, an STI-tuned version of the Legacy-based Outback wagon has been categorically ruled out.

The Levorg that’s sold in a handful of global markets — including Japan and Europe — will also receive the STI treatment. Since it’s based on the WRX, it’s not too far-fetched to speculate that the sportier version of Subaru’s smallest wagon will get a 2.5-liter turbocharged flat-four engine tuned to make 305 horsepower at 6,000 rpm and 290 pound-feet of torque at 4,000 rpm. The engine will be plucked straight from the WRX STI (pictured) parts bin.

Surprisingly, Hirakawa admitted that STI is developing a more powerful version of the BRZ, a slow-selling coupe that’s also sold as the Scion FR-S. While Subaru can’t equip the BRZ with a regular, exhaust-driven turbocharger due to space constraints, the automaker’s engineers are looking at fitting the four-cylinder engine with a state-of-the-art electric turbocharger that’s a lot more compact. The technology is under study, but it hasn’t been given the green light for production yet.

Hirakawa explains that STI-badged cars need more than a few extra ponies under the hood. Moving forward, all STI models will get thorough suspension upgrades designed to noticeably improve handling, brake modifications and a better-sounding exhaust system. Additionally, his team is working hard to ensure Subaru’s CVT transmission is up to the task of powering a model that has been massaged by STI.

“I want [the CVT] to feel more like a manual gearbox. It should launch faster and have a more positive shift feel,” said Hirakawa.
Ruotsalais-kiinalainen farkku...

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja jtuomain » 06 Marras 2015, 07:19

Kannattaisi tosiaan pitää ihan selvä hajurako tavismalleihin, tyyliin MB AMG, BMW M, jne. niin pysyisi joku merkitys ("laadun tae") sillä merkillä. Tuota CVT:tä (tai normiautomaattia) en henk. koht. kyllä ymmärrä, urheilulliseen autoon joko manuaali tai kaksoiskytkin.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Urran » 07 Marras 2015, 07:13

Mistä ihmeestä käsitys että esim. Tuned by STi mallit olisi vaan spoileri ja sti vanne varustemalleja?

Avatar
Opinion
Viestit: 173
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 23:13

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Opinion » 07 Marras 2015, 14:22

Urran kirjoitti:Mistä ihmeestä käsitys että esim. Tuned by STi mallit olisi vaan spoileri ja sti vanne varustemalleja?


http://www.autoblog.com/2006/08/09/suba ... -in-japan/

No engine modifications are part of the package since it's available only for the 2.0 GT spec.B trim, which already features Legacy's top-of-the-line 280-horsepower mill.


The list of add-ons includes the following:

Sport suspension feat. Bilstein dampers
18" STi wheels
STi front and rear spoilers
Brembo brake upgrade
Leather/Alcantara seating with red contrast stitching
STi electro-luminescent gauge pack
STi badging
STi muffler with dual tip


Aika lailla menee tohon spoileri ja vanteet linjalle.

http://www.roadandtrack.com/car-shows/t ... ed-by-sti/

Aside from some breathing improvements, the Exiga 2.0GT by STI boasts no engine enhancements, just the standard turbocharged 2.0-liter flat-4


http://www.caranddriver.com/news/subaru ... auto-shows

The tweaks include suspension work, an STI sport exhaust, 17-inch STI wheels, a leather shift knob, Alcantara and leather seats with STI logos, a 220-kph (137-mph) STI speedometer, and a Momo steering wheel. The body was breathed on, too, with STI spoilers for the front lip and rear hatch among the modifications.


Pointti oli, että kuten "oikeissa" STI malleissa (Fore ja Impreza) voimalinja eroaa mallista, johon se perustuu. tS ja Tuned by Sti:t on vain päälle liimattuja, usein kosmeettisia muutoksia. Toki jarrut ja lisää hienosäädetty alusta on aina tervetulleita.

I rest my case.
Ruotsalais-kiinalainen farkku...

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: RE: Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Urran » 07 Marras 2015, 15:07

Opinion kirjoitti:[quote="Urran"]Mistä ihmeestä käsitys että esim. Tuned by STi mallit olisi vaan spoileri ja sti vanne varustemalleja?


http://www.autoblog.com/2006/08/09/suba ... -in-japan/

No engine modifications are part of the package since it's available only for the 2.0 GT spec.B trim, which already features Legacy's top-of-the-line 280-horsepower mill.


The list of add-ons includes the following:

Sport suspension feat. Bilstein dampers
18" STi wheels
STi front and rear spoilers
Brembo brake upgrade
Leather/Alcantara seating with red contrast stitching
STi electro-luminescent gauge pack
STi badging
STi muffler with dual tip


Aika lailla menee tohon spoileri ja vanteet linjalle.

http://www.roadandtrack.com/car-shows/t ... ed-by-sti/

Aside from some breathing improvements, the Exiga 2.0GT by STI boasts no engine enhancements, just the standard turbocharged 2.0-liter flat-4


http://www.caranddriver.com/news/subaru ... auto-shows

The tweaks include suspension work, an STI sport exhaust, 17-inch STI wheels, a leather shift knob, Alcantara and leather seats with STI logos, a 220-kph (137-mph) STI speedometer, and a Momo steering wheel. The body was breathed on, too, with STI spoilers for the front lip and rear hatch among the modifications.


Pointti oli, että kuten "oikeissa" STI malleissa (Fore ja Impreza) voimalinja eroaa mallista, johon se perustuu. tS ja Tuned by Sti:t on vain päälle liimattuja, usein kosmeettisia muutoksia. Toki jarrut ja lisää hienosäädetty alusta on aina tervetulleita.

I rest my case.[/quote]

Voi sitä jättää casen siihen - jos tarkempia tietolähteitä ei ole viitsinyt kaivaa ja väitteet perustuu netti-mutuun. Syy miksi STi nimesi STi Legacyn mallinimeks "Tuned by STi" johtuu siitä että sitä paranneltiin niiltä ominaisuuksilta mitä Legacy on - eli sporttinen grand touring ominaisuuksilta. Ne ei halunnut että sitä luullaan riisutuksi autoksi missä on kova alusta ja kuppipenkit. Päinvastoin STi Lega on kaikilta osa-alueilta parannettu Legacy.

Tiedän että lippispäille teho on kaikki kaikessa mutta spoileriversioksi kutsuminen on ehkä hieman aliarvioimista kun kaikki muu on erilaista paitsi kattila? Tuo listahan on käännetty STin markkinointiesitteestä - mutta siellä puhutaan vielä aika paljon muusta ja noita edeltää sana "muunmuassa:".

Sanotaan nyt näin että kun auto on ollut japanissa aika tarkalleen kaks kertaa kalliimpi kuin spec B - siinä on aika helvetin paljon muutakin kun vanteet, jarrut ja vähän lippaa. Jos olet ajanut kyseistä autoa niin varmaan tiedät.

BL/BP Tuned by STi mallien virallinen valmistaja on STi Japan ja niissä on kori, alusta, ohjaus, putkisto, voimansiirro (mm. Täysin oma automaattilaatikko mikä on STin mukaan rakentanut aliurakointina Prodrivellä - ei pelkkä softa, sis. mm. kaksi lukkoa ja VTD keskilukko..) ja auton ajokokemus, sisätilan viimeistely ja akustiikka aivan eri tasolla kuin spec B karvalakissa.

Englantia puhuvissa maissa suurin osa uutisoinnista ja "faktoista" tähän liittyen on ihan paskapuhetta kun ei edes eroteta JDM ja AU malleja toisistaa. Aussien ja Uusiseelantilaisten Tuned by STit on Aussien maahantuonnin varustelu STi malleja eli vähän maustettuja spec Beitä, myös Exiga. Mutta BL/BP JDM mallit on rullanneet STi tehtaalta ulos - toisinsanoen BL/BP STi Legacyt on "oikeita STitä" toisinkuin luulit.

Avatar
Opinion
Viestit: 173
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 23:13

Re: RE: Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Opinion » 07 Marras 2015, 17:05

Urran kirjoitti:Voi sitä jättää casen siihen - jos tarkempia tietolähteitä ei ole viitsinyt kaivaa ja väitteet perustuu netti-mutuun.


Harmi että näin on päässyt käymään. Voit varmaan ohjata paremman tiedon lähteille?

Urran kirjoitti:Tiedän että lippispäille teho on kaikki kaikessa mutta spoileriversioksi kutsuminen on ehkä hieman aliarvioimista kun kaikki muu on erilaista paitsi kattila? Tuo listahan on käännetty STin markkinointiesitteestä - mutta siellä puhutaan vielä aika paljon muusta ja noita edeltää sana "muunmuassa:".


Ehkä lippispäille. Mulle ei kaikki kaikessa, mutta merkittävä asia kuitenkin.

Urran kirjoitti:Englantia puhuvissa maissa suurin osa uutisoinnista ja "faktoista" tähän liittyen on ihan paskapuhetta kun ei edes eroteta JDM ja AU malleja toisistaa. Aussien ja Uusiseelantilaisten Tuned by STit on Aussien maahantuonnin varustelu STi malleja eli vähän maustettuja spec Beitä, myös Exiga. Mutta BL/BP JDM mallit on rullanneet STi tehtaalta ulos - toisinsanoen BL/BP STi Legacyt on "oikeita STitä" toisinkuin luulit.


Jos nyt on osoittautunut, että yksi niistä kaikista ja nimenomaan yksi JDM-malli on muuta, niin se juuri todistaa, että suurin osa niistä on spoileriversioita.
Eli todennäköisesti ne globaalit mallit on juuri niitä. Menee vähän turhaksi vääntämiseksi, kun alkup. pointti oli, että STI brändiä ollaan levittämässä globaalisti useanpaan malliin ja toivoin, että ne ei olisi spoileriversioita, kutsuttiin niitä millä nimellä tahansa.

Anteeksi tietämättömyyteni.
Ruotsalais-kiinalainen farkku...

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Qulle » 07 Marras 2015, 17:15

Huono juttu jos tuo STi menettää nykyisen merkityksensä.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

nemola
Jäsen
Viestit: 651
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja nemola » 07 Marras 2015, 17:42

Qulle kirjoitti:Huono juttu jos tuo STi menettää nykyisen merkityksensä.


Kai se merkitys on jo väljähkö, onhan Suomenkin hinnastossa esim. Levorgiin 18" STI-alumiinivanne hintaan 905e. Siis kaupallistunut, kuten Bemarin M, kun mallistossa on Mxxxi malleja ja lisävarusteissakin taitaa olla ihan vastaavaa, kuin tuo Subarun esimerkki.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
Opinion
Viestit: 173
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 23:13

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Opinion » 07 Marras 2015, 17:55

Itse näkisin tuon vähän kun bemarin M-sport ja oikeat M-mallit.

Eli laajennetaan STI brändättyjen tingentangeleiden saatavuutta läpi malliston ja sitten on muutama varsinainen STI-malli. Toivottavasti myös euroopassa.
Ruotsalais-kiinalainen farkku...

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: RE: Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 08 Marras 2015, 08:42

Urran kirjoitti:mm. Täysin oma automaattilaatikko mikä on STin mukaan rakentanut aliurakointina Prodrivellä - ei pelkkä softa, sis. mm. kaksi lukkoa ja VTD keskilukko..


Mistäs tää tieto on lähtöisin? Käsittääkseni tuo autossa on 5EAT ( TG5C7CBCBA-XI ) Itse en ole löytänyt mitään tietoja askin koodin perusteella, mutta tietääkseni missään subarun 4/5EAT askissa ei ole etulukkoa, vai mitä meinaat "kaksi lukkoa" määritelmällä?? Tuo Prodrive juttukin kuullostaa erikoiselta kun tuolla ID koodilla askeja löytyy useampiakin purkaamoilta ja jos olisivat jotain "erikoistuotantoa" niin luulisi olevan mainitaa, tuskin nyt kuitenkaan olisivat tehtaalta jättäneet "vakioaskin" ID:n vaikka aski olisi ollut Prodriven pajalla kääntymässä.

askeja esim tuolta.

https://www.google.fi/search?newwindow= ... TOt0T9atQg
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 08 Marras 2015, 08:43

Opinion kirjoitti:Itse näkisin tuon vähän kun bemarin M-sport ja oikeat M-mallit.

Eli laajennetaan STI brändättyjen tingentangeleiden saatavuutta läpi malliston ja sitten on muutama varsinainen STI-malli. Toivottavasti myös euroopassa.


Komppaan...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Urran » 08 Marras 2015, 09:16

Tomcat tää tieto tuli kun eräs tuttu kaveri kyseli mallista Japanista. Odotellaan lisää tietoja saapuvan. Se että onko Prodrive suunnitellut sen ja vai myös kasannut sen on aivan eri asia.

Mut eikös STi pääsääntöisesti ole aina ollut tuota mitä haluatte? Eli STi osia (M-sport varusteita..) voi ruksia varusteiksi tai ostaa erikseen ja sitten STin autot on rullanneet STin tehtaalta ja vielä aivan eri kalustoa.
Viimeksi muokannut Urran 10 Marras 2015, 23:30, yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja mechanix » 08 Marras 2015, 09:41

Urran kirjoitti:Tomcat tää tieto tuli kun eräs tuttu A-lehtien kaveri kyseli mallista maahantuojan välityksellä Japanista. Odotellaan lisää tietoja saapuvan. Se että onko Prodrive suunnitellut sen ja vai myös kasannut sen on aivan eri asia.

Mut eikös STi pääsääntöisesti ole aina ollut tuota mitä haluatte? Eli STi osia (M-sport varusteita..) voi ruksia varusteiksi tai ostaa erikseen ja sitten STin autot on rullanneet STin tehtaalta ja vielä aivan eri kalustoa.

Ite oon ollu ainakin siinä käsityksessä että ne STi:t tehdään ihan samalla tuotantolinjalla kuin kaikki muutkin mallit...
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Urran » 08 Marras 2015, 19:42

Sama lafka - mut se että rullaako ne motorport divisioonalta pihalle vai ei.

Onhan Porsche Motorsport divisioonassakin (mistä GT2/3/4 mallit jne) eri porukka jotka valmistelee/kasaa autot kun perusmallit. Ja sama firma ja jopa sama toimipiste.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 08 Marras 2015, 20:50

Mä oon ainakin elänyt siinä käsityksessä että STi on STi ja tuned by STi on STi jaoston "maustama" muu malli, se kuinka paljon maustetaan onkin sitten toinen juttu...Ja ihan sama tuleeko ulos uudesta kaupungista vai kuoleman planeetalta.

Tuolla on aika hyvät löpinät kun joku haluu tehdä Legacyn "tuned by STi" versiosta STi 402 version...Aika paljon saa vaihtaa osaa :lol:

http://forum.liberty.asn.au/viewtopic.php?f=6&t=6336

Sen mä tiedän että ens keväänä Sipoon tehtaalata tulee ulos kaks erittäin harvinaista ( LHD ) SWS ( Sipoo Work Shop ) STi2 LTD SF5 Foresteria, ja käsin tehty peltikorista "alusta" loppuun... 8-)
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Opinion
Viestit: 173
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 23:13

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Opinion » 08 Marras 2015, 23:49

Urran kirjoitti:Mistä ihmeestä käsitys että esim. Tuned by STi mallit olisi vaan spoileri ja sti vanne varustemalleja?


Sen verran tämä jäi kaivamaan, että kääntelin tuota alkup. sivustoa: http://www.sti.jp/legacytunedbysti/index.html

Ei tuolla puhuta sanallakaan noista muutoksista joita luettelit. Muutokset ovat juuri lähinnä niitä muita, joita tässä langassa jo sivuttiin.
Vannetta, tolppaa, jousta, muutama taka-akselin pusla vaihdettu pillow-ball:iin, iskaritolppien tukitangoa jne.

Mitä voimalinjaan tulee, moottorissa ei ole eroa ja automaatti on normaali VTD-malli ja taka-akselilla on normaali viskolukko. Manuaalissa torsen.

2007 mallissa on tuunattu STI-brändätty softa ECU:ssa, kun TCUssakin. Ainoo maininta prodrivesta on normaali disclaimeri, että läppävaihteelisten mallien SportShift(tm) on Prodrive Ltd. tavaramerkki. Tämä on mainittu perusmallienkin 5EAT:n yhteydessä.

Ja se hinta. Mahtaa olla ollut halpa se normaali spec.b, jos n.800000yen (n.6000e) lisä "tasan kaksinkertaistaa" hinnan...

Ei tuo nyt edelleenkään miltään jumala-mallilla vaikuta.
Ruotsalais-kiinalainen farkku...

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Urran » 10 Marras 2015, 16:05

Voin täsmennellä nää muutokset kun saan lisää infoa. Mutta molemmilla autoilla ajaneenahan ja tutkineena varmaan kaikki keskustelukumppanit tietää kaiken eron näistä :D?

En tiedä kuinka moni muu on näitä on tutkinut mutta mä olen seissyt molempien verrattavien em. Autojen alla nosturilla todentamassa eroja. Ja kuten sanottu - muu info mulla on peräisin STiltä. Ja sieltä vahvistus että kyseessä on STin tekemä malli Legacystä eikä suinkaan spec B malli STin mausteilla. Molempia ajaneena voin myös sanoa että ero on kuin yö ja päivä. Se on vaan kun suurin osa nettijutusta sekä spec Btä että STitä koskien on nettimutua. Eikö alusta ole eri jos iskarit, jouset, takaripustus, raidetanko jne on eri? Mikä riittää??

Ja japsi spec B manuaalissa ei myöskään ole Torsen lukkoa taka-akselistossa - sekoitetaan taas EDM/USDM/AUDM tietoja. Kuten Tompa aiempi viittaus (topic) koskee Aussien Tuned by STitä vs JDM S402sta.

Mutta kun te sanotte että erot olisi listattu eikä brösyyrissä lue eroa ja Imppu ja Fore on vain niitä "aitoja STi malleja" niin: Ettikääpä Impun STin esite - mitä siellä sanotaan mitä siinä on ns. Special varusteina? No ne jarrut, vanteet, spoilerit jne jne..
Viimeksi muokannut Urran 10 Marras 2015, 23:31, yhteensä muokattu 1 kertaa.

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja JuPe » 10 Marras 2015, 18:03

Mielenkiintoista keskustelua täällä. Itse en tuota tuned by Sti malli niin syvällisesti tunne, jotta voisin rehvastella tiedolla. Gen4 tietämys rajoittuu MY05 Spec B:hen. Onko tässä kyseessä nyt jokin tietty vuosimalli (MY05, MY06 vai MY07)? Faceliftin myötä kun tuohon normi spec b:hen tuli 6 vaihteinen laatikko. Tämän ohella nuo lisätyt ominaisuudet poikkeavat toisistaan vuosimallien välillä, siten että MY07 on kaikkein "täydellisin".

Tuosta Tuned by STI -mallista on harmillisen vähän luotettavaa tietoa tarjolla ja tällä hetkellä luotettavin lähde on tuo STI:n oma sivusto. Älkää siis ottako tätä pahalla, mutta nettikeskustelua vaivaa todellakin luottavuuden puute ja tämä korostuu jos kommentit tulee vähän jyrkällä kulmalla. Kaikkia tästä on aidosti kiinnostaa ja kunnes toisin todistetaan, on jokainen meistä aina oikeassa. Yleisesti ottaen STI.JP-sivusto antaa käsityksen että tämä todellakin on Spec B:stä jatkojalostettu "tuned by"-malli. Se ei anna käsitystä että se olisi erikoismalli itsessään. Toki joudun käyttämään käännösmoottoria, kun en japania osaa. Onnea teille jotka osaatte.

Edit: tutkin lisää ja sivusto antaa kyllä käsityksen että nuo STI:n tekemät "complete car" on hand build ja in-house. Tuo malli lukeutuu tuohon historiallisien "complete car" listaukseen.

Toki ylipäänstä se että ko. malli on lueteltu sivustolla antaa ymmärtää sen olevan jotenkin erikoislaatuinen.

Toisaalta tuo sivusto esittelee myös My06 Impreza STI Spec C. RA-R:n myöskin vain normi STI:n jatkojalostettuna versiona. Sama linja jatkuu muidenkin jumalmallien osalta, jotka on kaikki S-mallit. Tämän ohella on hyvä muistaa että WRX STI on normi WRX:lle hyvin pitkälti sama kuin Spec B. on normi legacylle. Toki Impussa (ja foresterissa) on niitä eroja jokseenkin enemmän mutta logiikka on pitkälti sama.

Minun tietämyksen mukaan MY07 JDM Spec B Legacyssä on tuo torsen perä R180 koossa. Noiden aikaisempien Spec B mallien peränä on visco koossa R160. Etuperä on kaikissa Spec B Legacyissä avoin riippumatta vuosimallista. Ikävä kyllä minulla ei ole tietoa juuri nnoiden tuned by STI mallien laatikoiden tyypeistä. Edellämainittu koskee tietenkin manuaaleja, sillä automaateista en teidä juuri mitaan. Enkä ole nähnyt niistä kattavaa listausta. Lähteenä jokseenkin luotettava joskin puuttellinen http://www.rallispec.com/downloads/Tran ... Public.pdf.

Onko kenelläkään tietoa mikä koodi on tuned by STI:n laatikolla?

Käsitykseni mukaan subaru käyttä kaikissa eri variaatioissaan samaa perus koria. Eli mitään STI-koria ei ole varsinaisesti olemassa.(Samalla tavalla kuin mersulla ei ole ns. "suomilinjastoa", josta kaiken kestävät taksimersut yhdeksänkymmentäluvulla tuli.) Tämä sotisi myös hieman subarun insinöörilähtöistä valmistuslogiikka vastaan, sillä se vaatisi oman hankintaketjunsa aina peltiosien muoteista lähtien. Tällä tarkoitan siis sitä että hyvin pitkälti kaikkien mallien kaikki osat käy joltain osin ristiin toistensa kanssa. Tiedän että eroja on akselistoissa ja muissa osakokonaisuuksissa, joten älkää alkako pätemään nyt.

Korien erot on itseasiassa irtonaisia osakokonaisuuksia, jotka voi laittaa myös ns. normimalliin. Esimerkiksi Foresterin erot on korin osalta puskurit ja helmat, etulokarien "fender brace" peltilevyt ja alumiiniset konepelti ja etulokarit. Tosin eipä tuota Foresteria tuolla sti:n sivustolla luetellakkaan, joten ei siinä mitään ihmeellisä olekaan. Jos olisi ne niin se olisi S602, eli paras kaikista. Ja ennen kuin Tomcat alat keulia, niin siellä on listattu vanhemmasta foresta vain manuaali. :D Tietenkin sitten alusta- ja tekniikkapuolella on niitä eroja laajemmin.

Tulipas jaariteltua. Se mitä yritin sanoa on että mielellään tietäisin enemmän tuosta Legacyn erikoismallista. Se toisi sen ostamisellekin jotain järkeä.

(Ja loppuun internetin vääristeltyä semi-factaa: MY07 Sedan MT Spec B 3181500 jpy VS. MY07 Sedan MT Lecacy tuned by STI 3940000 jpy)
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Urran » 10 Marras 2015, 19:10

JuPella hyvää ja rationaalista pohjaa keskustelulle. Juuri tuon STi listan vuoksi en ymmärrä mistä tämä jenkkifoorumeillakin tuttu "aito STi" käsite tulee.

Itse tiedän Tuned by STissä vain MY05 mallista (en noiden faceliftien ulkonäöstä oikein välitä). Siinä tomaattiaski on tosiaan Tg5c7cbcba-xi.

Tuned by STillä ajon jälkeen itse aloin mieltää spec Bn ns. "Legacy korin WRX mallina". Tosin molemmissa näissä (toistaiseksi tiedon mukaan) on sama tekniikka (EJ20Y/X) mutta muut erot on valtaisia ns. Normimalleihin. GTn ja spec Bn erotkin kun on kokonaisuutena huikeat.

Tuo hintavertailu tuli siitä että MY05 esitteessä BP5 STin hinnaksi oli ilmoitettu 3,9M ja spec B 2,1M.

Avatar
Opinion
Viestit: 173
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 23:13

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Opinion » 10 Marras 2015, 20:15

Urran kirjoitti:Ja sieltä vahvistus että kyseessä on STin tekemä malli Legacystä eikä suinkaan spec B malli STin mausteilla.


On se uskomus näköjään tiukassa. Kuitenkin tuo sti.jp sivusto sanoo (tai no google kääntäjä sanoo, mikä tekeekin tästä sitten varmaan sitä nettimutua, kun kovasti sitä termiä haluat viljellä) "Third series of BL / BP type Legacy Touring Wagon and tuned by STI, which was based on the 2.0GT spec.B of B4"

Urran kirjoitti:Molempia ajaneena voin myös sanoa että ero on kuin yö ja päivä.


Varmasti on hyvät ajo-ominaisuudet, kun katsoo noita muutoksia mitä siihen on tehty. Ei kai sitä kukaan ole täällä kyseenalaistanutkaan?
Sulla tuntuu olevan kova halu todistella sitä itsellesi.

Urran kirjoitti:Eikö alusta ole eri jos iskarit, jouset, takaripustus, raidetanko jne on eri? Mikä riittää??


Sori nyt vaan, mutta pari pillow-ballia takaripustuksessa ei tee siitä vielä "eri takaripustusta". Ja vastaus kysymykseesi on "kyllä", Kyllä alusta on eri jos tolpat ja jouset on vaihdettu. Mikä tässä on nyt se ongelma? Speksien mukaan tuned-by ja myöhemmin tS mallit on käytännössä alustatuunattuja versioita, höystettynä joillain ulkonäöllisillä asioilla, niistä malleista joihin ne perustuu.

Urran kirjoitti:Mutta kun te sanotte että erot olisi listattu eikä brösyyrissä lue eroa ja Imppu ja Fore on vain niitä "aitoja STi malleja" niin: Ettikääpä Impun STin esite - mitä siellä sanotaan mitä siinä on ns. Special varusteina? No ne jarrut, vanteet, spoilerit jne jne..


Ei kysymys ole siitä mikä on "oikea STI" ja mikä ei. En ole "oikealla" tarkoittanut "aitoa". Vaan malleja, joiden nimessä on pelkkä STI lisämääre. Käytännössä tähän asti se on tarkoittanut muiden muutosten lisäksi myös merkittävää eroa moottorissa ja vaihteistossa verrattuna malliin ilman STI-merkintää. Kyse on siis modifikaatioiden laajuudesta. Kuten alkup. viestissäni perään kuulutin niin toivoin, että STI-malliston laajennus toisi meillekin enemmän pirteämpiä malleja, kun niitä ei meillä muuten ole (toisin kun japanissa) ja perään totesin että tuskin saadaan, vaan "pelkästään" alustaa, vannetta ja spoilereita. Yleistäen, ymmärrätkö? Ei tartte lukea kun piru raamattua.

Kuten sti.jp sivustolla on listattu, tS ja Tuned-by mallit ovat yhtä aitoja, kun pelkän STI merkinnän omaavat mallit. Onhan siellä S-mallitkin, joiden nimessä ei STI:tä mainita ollenkaan. Helpottaako?

Kovin huonosti impuista WRX:n ja STI:n erot tunnet (no eihän ne enää ole edes imppuja), jos pystyt kirkkain silmin toteamaan "varusteiden" erot vastaaviksi kuin spec.b:n ja tuned-by-sti legan. Toki eri vuosimalleissa erot on välillä olleet isommat ja välillä pienemmät, mutta erot on speksien perusteella isommat. Nyt siis puhutaan tekniikasta, ei siitä onko Yamamotolla ollut autoa kasatessa STI-logo rintapielessä vai ei.

Joillekin tuntuu olevan todella iso asia, että omistaa "aidon" STI:n. Jos mulle olisi, niin en ajais nyt Skodalla...
Ruotsalais-kiinalainen farkku...

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 10 Marras 2015, 21:04

Urran kirjoitti:Itse tiedän Tuned by STissä vain MY05 mallista (en noiden faceliftien ulkonäöstä oikein välitä). Siinä tomaattiaski on tosiaan Tg5c7cbcba-xi.

Tuo hintavertailu tuli siitä että MY05 esitteessä BP5 STin hinnaksi oli ilmoitettu 3,9M ja spec B 2,1M.


Hmmm, hetkinen eikös tuo "Tuned by STi" versio tullut vasta 07-08??

JuPe kirjoitti:Minun tietämyksen mukaan MY07 JDM Spec B Legacyssä on tuo torsen perä R180 koossa. Noiden aikaisempien Spec B mallien peränä on visco koossa R160.


Koskiskohan nyt kuitenkin vain manuaali malleja?? Tuohan selviää kun Urran mittaa perämurikan leveyden. Urranilla vaan sellainen poikkeavuus tuossa perämurikassa että päätylevyssä ei ole ollenkaan proppuja vaan poisto/lisäysproppu sijaitsee murikan takakyljessä ( Moista nähny missään ?? )
Alapulttien leveys viittais R180 perään mutta murikan "leveys" kertoo totuuden.

Kuva
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 10 Marras 2015, 21:15

US mallin 3.0L MY06 Outbackissa on tuollainen perämurikka.

Kuva
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Opinion
Viestit: 173
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 23:13

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Opinion » 10 Marras 2015, 21:34

Tomcat kirjoitti:Hmmm, hetkinen eikös tuo "Tuned by STi" versio tullut vasta 07-08??


http://www.sti.jp/product/previousmodel/index.html

Niitä on ollut kolmesta vuosimallista (05-07). My05:ssa muutokset ovat speksien mukaan olleet pääosin alustaan kohdistuvat. My07:ssa mainitaan myös ECU ja TCU upgradet.
Ruotsalais-kiinalainen farkku...

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 10 Marras 2015, 21:39

Opinion kirjoitti:
Tomcat kirjoitti:Hmmm, hetkinen eikös tuo "Tuned by STi" versio tullut vasta 07-08??


http://www.sti.jp/product/previousmodel/index.html

Niitä on ollut kolmesta vuosimallista (05-07). My05:ssa muutokset ovat speksien mukaan olleet pääosin alustaan kohdistuvat. My07:ssa mainitaan myös ECU ja TCU upgradet.
Jaa, tuo oli mulle uutta, mutta eikö MY05 ole vielä vanhaa mallia, siis ei Face Lift?
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Opinion
Viestit: 173
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 23:13

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Opinion » 10 Marras 2015, 21:44

Tomcat kirjoitti: Jaa, tuo oli mulle uutta, mutta eikö MY05 ole vielä vanhaa mallia, siis ei Face Lift?


Juuri näin.
Ruotsalais-kiinalainen farkku...

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Urran » 10 Marras 2015, 22:35

Opinion eiköhän tää ole vain eriävien mielipiteiden yhteentörmäys. Toki jotain WRX/STi eroista tiedänkin mutta ehkä enimmäkseen niihin asioihin liittyen mitkä mua kiinnostaa enemmän. Mä nimenomaan arvostan noita alustaan, ajettavuuteen ja ajokokemukseen liittyviä kokemuksia aivan helvetisti ylitse tekniikan päivityksen. Vaihteisto on isona osana sitä ja tavallaan on harmi ettei silloista DCCD askia ole koskaan noihin saanut. Ja mitä moottoriin tulee niin sama Y/X-kattila siellä on mutta perinteiseen tapaan avaamatta ei voi tietää mitä siellä on sisällä - jos sillä mitään väliä olisi grand tourerissa.

Toinen asia on se että olisiko se tosiaan tehtaan osaamisen näyttämistä ja parhautta jos kaikki STi mallit rullaisi tehtailta ns. Vastaavilla muutoksilla ja samaan käyttötarkoitukseen tarkoitettuna - riippumatta siihen mikä auton alkuperäinen luonne oli. Legacyn sporttiset mallit on tosiaan grand tourereita - ja STi on vielä paljon enempi. Eli on hiljaisempi, on sivistyneempi, viimeistellympi ja paljon nopeampi viedä kovaa silti.

Suurin asia mikä mua tässä asiassa risoi on että auto minkä Yamamoto poikineen on ylpeinä tehneet rajoitetulle kansalle näytiks erilaisesta osaamisestaan, missä poikien työ näkyy ihan pienissä nippeleissäkin, arvostetaan tämän maailmankolkan tämän aiheen fundamentalistisimalla pyhätöllä niin korkealle että todetaan sen olevan turha "spoileriversio vähän prameimmilla vanteilla" kuten S-line Audi missä S-line liittyy lähinnä esteettiseen puoleen ymmärtämättä tai tietämättä ollenkaan mitä Yamamoto ja kumppanit on oikeasti aikaansaanut. Ne on tehneet paljon enemmän ja tosiaan on paljon syitä miksi neloskoppasta harkitseva haluaisi juuri sen eikä vähempää.

Onneks näitä "vain japanissa saatavia pirteämpiä malleja" tuo oikein hyvin palveleva Mamasan yritys maahan.

Subarun kannalta minä itse toivon että tämänkaltaisia versioita nähdään vielä markkinoilla - autoja missä ajaminen on se ykkösjuttu. Ei se miten on vetoja vaan kokonaisuus.

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja JuPe » 10 Marras 2015, 22:36

Tomcat kirjoitti:US mallin 3.0L MY06 Outbackissa on tuollainen perämurikka.


Tuon rallispecin laatikkolistauksen mukaan jenkki MY06 Spec B:ssä on sama laatikko kuin MY07 jdm Spec B:ssä.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 10 Marras 2015, 22:44

JuPe kirjoitti:Tuon rallispecin laatikkolistauksen mukaan jenkki MY06 Spec B:ssä on sama laatikko kuin MY07 jdm Spec B:ssä.


Jep, mutta tuo perämurikka kuvan OB on tuskin manuaali, en ole ainakaan missään tavannut MT 3.0L Outback mallia.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Opinion
Viestit: 173
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 23:13

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Opinion » 10 Marras 2015, 22:58

Urran kirjoitti:Mä nimenomaan arvostan noita alustaan, ajettavuuteen ja ajokokemukseen liittyviä kokemuksia aivan helvetisti ylitse tekniikan päivityksen.



Urran kirjoitti:Toinen asia on se, että olisiko se tosiaan tehtaan osaamisen näyttämistä ja parhautta jos kaikki STi mallit rullaisi tehtailta ns. Vastaavilla muutoksilla ja samaan käyttötarkoitukseen tarkoitettuna - riippumatta siihen mikä auton alkuperäinen luonne oli.




Urran kirjoitti:Suurin asia mikä mua tässä asiassa risoi on, että auto minkä Yamamoto poikineen on ylpeinä tehneet rajoitetulle kansalle näytiks erilaisesta osaamisestaan, missä poikien työ näkyy ihan pienissä nippeleissäkin, arvostetaan tämän maailmankolkan tämän aiheen fundamentalistisimalla pyhätöllä niin korkealle, että todetaan sen olevan turha "spoileriversio vähän prameimmilla vanteilla"



Urran kirjoitti:Subarun kannalta minä itse toivon, että tämänkaltaisia versioita nähdään vielä markkinoilla - autoja missä ajaminen on se ykkösjuttu. Ei se miten on vetoja vaan kokonaisuus.



Tässä tulee hyvin esiin se mikä on lähtökohta. On helppo olla haluamatta tekniikka muutoksia / tehoa, jos lähtökohta 260-280hv malli.
Jos taas lähtökohta on esim. BRZ:n 200hv vapari tai Levorgin 170hv, niin niihin on ihan turha leipoa mitään jarru/alusta modeja ilman tehon lisäystä, koska ne jo nykyisellään alustan osalta ovat tehoihinsa nähden varsin mainiot.

Toisin kun yleesä sanotaan, niin mielipiteistä voi väitellä, ei faktoista, muuten ne eivät olisi faktoja.

Edit (jupe): sori sekoilin napeissa ja muokkasin vahingossa sun postausta lainauksen sijaan.
Ruotsalais-kiinalainen farkku...

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja JuPe » 10 Marras 2015, 23:12

Opinion kirjoitti:Tässä tulee hyvin esiin se mikä on lähtökohta. On helppo olla haluamatta tekniikka muutoksia / tehoa, jos lähtökohta 260-280hv malli.
Jos taas lähtökohta on esim. BRZ:n 200hv vapari tai Levorgin 170hv, niin niihin on ihan turha leipoa mitään jarru/alusta modeja ilman tehon lisäystä, koska ne jo nykyisellään alustan osalta ovat tehoihinsa nähden varsin mainiot.


Juuri tämän vuoksi STI näki tarpeelliseksi tehdä tuo BRZ tS erikoismalli, jossa muutettiin lähinnä alustaa ja renkaita. Ja toki soundgenerator viritettiin uudelleen. Ai että heräsi omistamisenhalu... :)
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Tomcat » 10 Marras 2015, 23:15

JuPe kirjoitti:
Opinion kirjoitti:Tässä tulee hyvin esiin se mikä on lähtökohta. On helppo olla haluamatta tekniikka muutoksia / tehoa, jos lähtökohta 260-280hv malli.
Jos taas lähtökohta on esim. BRZ:n 200hv vapari tai Levorgin 170hv, niin niihin on ihan turha leipoa mitään jarru/alusta modeja ilman tehon lisäystä, koska ne jo nykyisellään alustan osalta ovat tehoihinsa nähden varsin mainiot.


Juuri tämän vuoksi STI näki tarpeelliseksi tehdä tuo BRZ tS erikoismalli, jossa muutettiin lähinnä alustaa ja renkaita. Ja toki soundgenerator viritettiin uudelleen. Ai että heräsi omistamisenhalu... :)


Tää oikeastaan kruunaa tuon väittelyn mikä on STi ja mikä "Tuned by STi"
https://www.youtube.com/watch?v=5KmOiYIcmyU
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Urran » 10 Marras 2015, 23:27

Eiköhän se potentiaalinen tS malli Levorgista tulis siitä 2.0DIT mallista. Se että tuleeko se EMEAan on asia erikseen - mutta se kuulostaisi hauskalta (vaikka tosin siinä on paljon mitä pitäisi korjata).

Ja mun mielestä BRZssa ei toimivan kokonaisuuden kannalta ole liian vähän tehoa - voisi olla paljon enemmän mutta aika varmasti sen ilon pilaisi lag. Mut siinä olis ehkä ollut potentiaalia paljon muuhunkin. Onko joku koeajanut molemmat?

Mut kuten sanottu, eihän kaikista autoista tarvii tehdä ns. Raasereita jos ne ei luonteeltaan sitä ole.

Avatar
Opinion
Viestit: 173
Liittynyt: 20 Tammi 2015, 23:13

Re: STI-mallisto laajenee

ViestiKirjoittaja Opinion » 10 Marras 2015, 23:28

Tomcat kirjoitti:Tää oikeastaan kruunaa tuon väittelyn mikä on STi ja mikä "Tuned by STi"
https://www.youtube.com/watch?v=5KmOiYIcmyU


:thumbsup:
Ruotsalais-kiinalainen farkku...


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa

cron