Näin kun harvoin tuo autoa ulkomailta niin saa aina muistella että miti piti tehdä ja missä järjestyksessä. Tässä muutamia vinkkejä/ohjeita asiaan.
JOS JOTAIN JÄI POIS TAI ON VÄÄRIN, NIIN KORJATKAA!!!!
Kun tuontiauto on ostettu vaikka Saksasta, niin vakuutusasiat on hyvä olla kunnossa jo vaikka ostopäivää edeltävänä päivänä, eli vakuutus!
Vakuutuksen saa runkonumeron perusteella, ainakin liikkenne vakuutuksen.
Siirtokilvet. Yleensä myyjä järjestää kilvet, varsinkin jos auton ostaa autoliikkeestä.
Vastaavuus "todistus" kulkee yleensä auton mukana varsinkin Saksalaisessa sellaisessa, vastaavuus todistusta voi hakea auton tietojen
perusteella, esim pakettiauto pojilta. http://www.pakettiautopojat.fi/vastaavu ... fault.aspx
Maahan tultua tehdään ensiksi "käyttöön otto ilmoitus", vaikka heti tullissa tai tätä kautta sähköisesti.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
Jos auton haluaa ajaa satamasta kotiin on autossa oltava "siirtokilvet" ne punaiset sellaiset. Lomake on tämän näköinen ja saa katsastuskonttorilta.
https://lomake.fi/c/ec/lomakepalvelu/do ... pe=statics
Rekisteröinti katsastus. Sen voi käsittääkseni hoitaa jo ennen verotuksen toimittamista, kaikki paperit vaan mukaan kun menet katsastuskonttorille.
Autoveroilmoituksen jättäminen. ( Tämänkin kuulema voi tehdä nykyään sähköisesti?? )
Mukaan tarvitset.
- autoveroilmoitus täytettynä http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/sahk ... s/072s.pdf
- yksilöintilomake http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/sahk ... /027As.pdf
- kopio kauppakirjasta ulkomailta (omistusketju verovelvolliseen saakka)
- kopio ulkomaisen rekisteriotteen kaikista sivuista (osat 1 ja 2 )
- selvitys CO2-päästötiedoista (vaatimuksenmukaisuustodistus tai muu vastaava selvitys).
- kopio suomalaisesta katsastustodistuksesta, jos rekisteröintikatsastus on jo aloitettu
- EU:n ulkopuolelta lisäksi kopio tullauspäätöksestä.
Ja sitten vaan odottelemaan veropäätöstä...