HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

Keskustelua melkein mistä vaan...
Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 22 Helmi 2016, 22:06

Facen puolella lupailin tällaista ketjua foorumille ja tässä se nyt on. Tämän on tarkoitus olla suhteellisen vapaamuotoinen kertomus ajastani otsikon auton kanssa alkaen 13.9.2015 ja päättyen toivon mukaan aikaisintaan 13.9.2025. Arvioisin, että matkaa auton mittariin tulee tuossa ajassa noin 150 000km. Kyseessä on siis jatkokertomus siitä, miten käy, kun DIY osaamaton yrittää ottaa käyttikseksi auton, joka poikkeaa hieman massasta.

Palataan siis kaupantekohetkeen. Mittarilukema oli ostettaessa 168 762km ja autoon oli juuri ennen kauppaa vaihdettu öljyt ja suodatin koneeseen (Mobil 5W/50 Peak Life), sekä laatikkoon (Subarun omat öljyt, tarkemmin en tiedä). Vikoja jotka havaitsin ostohetkellä: Ilmastointi ei toimi, tuulilasissa halkeama (ei näkökentässä), kesärenkaat aivan loppu. Lisäksi auto vaikutti nuhaiselta, mutta ajattelin, että se nyt vain on sellainen, etenkin kun edellinen auto oli ihan suorituskykyinen. Autoon oli kuitenkin myös tehty kaikenlaista, eli muutokset ja parannukset:

Täydellinen koneremontti n. 154 900km. Männät Wössner (92), runkolaakerit ja kiertokankien laakerit ACL, Kiertokanget H-profiili (Eagle?), kansien tiivisteet Cometic, kansien pultit ARP, kannet ja akselit koneistettu. (Japan Motors n. 5000,00e mukaan lukien muut rempat) Vaihteisto ja perä 5v. JDM versio. Turbo STI mallin todennäköisesti VF43, downpipe mallia Bellmouth eli etummainen katti poistettu. Koko putkisto erilainen kuin vakiossa. Samalla oli tehty etujarruhuolto, ilmastointihuolto ja ilmeisesti myös letkuilla ohitettu ahtosolenoidi. Ilmeisesti myös kytkin on vaihdettu (sintteri) ja bensapumppu (Walbro 400hv asti). (Näistä voimansiirtoon ja bensapumppuun liittyvät toimenpiteet tehty myöhemmin ja ilmeisesti edellisen omistajan toimesta.)

No ajoin auton kotiin ja pesin, imuroin, tsekkailin paikkoja, poistin lisävalojen ballastit, kun iskivät kipinää maskin raosta yms. tarkistelin nesteet, mukaan lukien jäähdytinnesteen pakkaskeston. Koska tarkoitus kuitenkin oli tehdä tästä pitkäaikainen investointi, niin käytin auton myös kovavahauksessa. Rekisteröinnit yms. mukaan lukien tässä vaiheessa rahaa oli kulunut 133,50e. Tästä alkaa sitten oma käyttöhistoria:

Ostettu talveksi käytetyt Nokian kitkarenkaat koossa 225/40/18 200,00e - 28.09.15.
Laitettu em. renkaat vanteille ja autoon alle 30,00e - 28.09.15 / 169 967km.
Massattu pyöräkoteloja yms. hieman Tectylillä - 28.09.15 / 169 967km.

Tässä paikkeilla aloin huomaamaan bensan hajua jos tankkasi täyteen.

Tutkittu bensatankin yläosaa ja kiristetty tankin kannen mutterit 29.09.15 / 170 031km.
Jälkikiristetty vanteiden mutterit @120Nm - 29.09.15 / 170 142km.
Ostettu moottoriöljyä 4 litraa Mobil Peak Life 5W/50 (Motonet) 29,90e - 27.10.15.
Lisätty moottoriöljyä (5W/50 Mobil) 0,75 litraa 28.10.15 / 170 632km.

Bensatankin tiivisteen vaihto (Kone-Kauppi) 78,60e - 29.10.15 / 171 748km.
Yritetty itse kiristää tankin kansi puupalikan ja tiivistemassan kanssa. Kannen pulteista yksi on hajonnut ja siksi tiivisteen vaihto ei todennäköisesti korjaa bensiinivuotoa. Seurataan tilannetta edelleen. Lisäksi suunnattu oikea sumuvalo oikein. - 29.10.15 / 171 819km.

Merkkihuoltokaan ei siis saanut korjattua tankin pinnapulttia, mikä oli lähinnä se syy miksi juuri sinne vein tiivisteen vaihtoon ja lopputulos oli tässä kohdin se, että edelleen bensaa vuotaa. Foorumilla samalla sain infoa siitä, että 0,7bar ei ole vakioahtopaine ja että ahtopaine autossani ei käyttäydy kuten sen pitäisi. Foorumin kautta sain myös parikin tarjousta auton säätämiseksi ja tsekkaamiseksi. Tartuin ensimmäiseen ja olen valintaani erittäin tyytyväinen.

Moottorin tarkistus ja säätö, letkujen vaihtoja (Scoobytune) - 03.11.15 / 172 262km.

Auto siis saatiin säätöihin ja se toimi hienosti, ahtosolenoidi kytkettiin takaisin käyttöön ja ylipäänsä letkut oikein, kotimatkalla kuitenkin alkoi paukuttaa putkeen oikein kunnolla ja palasin vielä säätöpaikalle jossa:

Lisää letkujen vaihtoja yms. ja tulppien vaihto. Lisäksi ostettu turbon lämpösuojan kiinnityslevy, käyty vielä läpi ecun kartat, resetoitu ecu yms. yms. (Scoobytune) - 03.11.15 / 172 515km.

Näistä ei kuitenkaan apua ongelmiin.

Huohotinletkujen puhdistus, tehty väliaikainen lämpösuoja turbolle. - 08.11.15 / 173 012km.

Ja koska bensaa vuosi yhä ylhäältä niin...

Yritetty uudelleen itse kiristää tankin kansi puupalikan ja tiivistemassan ja metallilevyn kanssa, sekä peittää reikä samalla. - 15.11.15 / 173 246km.

Sitten olikin aika palata pajalle, jossa odottivat uudet osat, syyllisiksi epäiltyjä korvaamaan.

Uudet (harmaat, käytetyt) puolat ja niiden ohjelmointi eculle, uusi laturi ja laturin hihna, turbon lämpösuoja ja sulakediodi. (Scoobytune) - 21.11.15 / 173 757km.

Tämän jälkeen hevoset palasivat pellin alle ja pätkiminen loppui. Vanha laturi oli käyttäytynyt ajossa läppärin mukaan oudosti ja autossa oli paikoillaan kolme mustaa ja yksi harmaa puola. Kokonaissumma kaikelle työlle ja osille mitä autoon näillä kahdella (oikeastaan kolmella) visiitillä tehtiin oli 970,00e - en erittele sen tarkemmin, koska en tiedä mitä mieltä säätäjä siitä olisi. Omasta mielestä summa on vähintäänkin ok. Auto on nyt säädetty hiukan alle 1,3bar piikkiahdoille ja minusta on käyttöautoksi riittävän ripeä.

Samalla reissulla mukaan tarttui uudet kesävanteet.

Uudet 17” Japan Racing vanteet 300,00e - 21.11.15.

Laturia vaihtaessa kävi vielä ilmi, että joku kyläseppä oli vaihtanut yhden hihnapyöristä jossain vaiheessa ja uusi laturin hihna oli sitten niukin naukin sopiva ääriasentoon kiristettynä. Vaan sepä alkoi vinkumaan aika pian. Vanha laturi ja hihna olivat vinkuneet jo jonkin aikaa.. Siis.

Uusittu vielä toistamiseen laturin hihna sopivampaan. (Motonet) 8,90e - 22.11.15 / 174 144km.

Tästä katsoisin ehkä, että alkaa ostovaiheessa olleiden käpyjen korjaamisen jälkeinen aika - siitä huolimatta, että ilmastointi on edelleen kaputt ja tuulilasi samoin. Nyt auto kuitenkin on muuten asiallisessa käyttökunnossa. (Poislukien ohjauskulmat...)

Lisätty moottoriöljyä (5W/50 Mobil) 0,70 litraa 01.12.15 / 174 669km.

Ehdin nauttimaan autosta muutaman sata km kun joku rysäytti takapuskuriin. No onneksi niin pienellä nopeudella, että vauriot jäivät maalipinnan ongelmiin. Siitä syystä kuitenkin jouduin ostamaan teippiä ja askartelin mukamas lastaussuojan puskurin yläosaan, josta maali halkeili.

Ostettu moottoriöljyä 4 litraa Mobil Peak Life 5W/50, öljynsuodatin AMC ja hiilikuituteippilevyä (Motonet) 52,10e - 05.12.15
Tehty takapuskuriin hiilikuituteippaus vauriokohtaan - 05.12.15 / 174 820km.

Sitten sattumalta pääsin auton alle ja huomasin, että massa oli kulunut pois muutamasta kohdasta. Sille sitten seuraava fiksi.

Putsattu, kuivattu ja massattu (Tectyl) ongelmakohtia pohjassa - 13.12.15 / 175 163km.
Ostettu paperinen raitisilmansuodatin (Motonet) 11,90e - 31.12.15
Vaihdettu raitisilmansuodatin - 01.01.16 / 176 061km.

Kätevä antimekaanikko sai kyllä suodattimen vaihdettua, mutta rikkoi sen kannen. Jeesusteippi pelasti. Vaihdon jälkeen autoa vaivannut ikkunoiden huurtuminen katosi.

Ensimmäisillä liukkailla (ja kaikilla sen jälkeisillä) hämmästytti auton hermostunut käytös ja taipumus lähteä ikään kuin sladiin oikealle jopa suoralla tiellä. Foorumin ystävällisellä avustuksella sain idean mistä on kyse ja säädätin auton ohjauskulmat. Ja kyllä vain, molempien takarenkaiden auraus pielessä, vasemman oikein kunnolla. Säätö ja hermostuneisuus katosi.

Ohjauskulmien tarkistus ja säätö (Auto Vikkula) 55,00e - 08.01.16 / 176 318km.
Lisätty moottoriöljyä (5W/50 Mobil) 0,40 litraa 31.01.16 / 177 170km.

Vasen eturengas paikkautettu - naula oli siinä 15,00e - 04.02.16 / 177 349.

Alusta asti olin ajoittain huomaavinani, että vasen vanne kerää enemmän jarrupölyä. En kuitenkaan huomannut mitään muuta erikoista, eikä sen puolen jarru kuumentunut tms. Kunnes sitten alkoi kuumeta kuitenkin.. Eli vasen alamäntä juntturassa.

Vasemman etujarrun yhtä mäntää herkistelty - 20.02.16 / 177 828km.

Jarrun herkistely tuntuu auttaneen, ei jumita enää. Saattaa olla, että kuluttaa vähän vähemmän bensaakin nyt.. 11-12 litraa sadalla on mennyt tähän mennessä. Velimies hoisi tämän homman.

Tulevaisuutta ajatellen hahmottelin tällaisen huolto-ohjelmapohjan itselleni.

Öljyt ja suodatin moottoriin 10 000km välein /1x vuosi (n. 180 000km)
Raitisilmansuodatin 20 000km välein (n. 200 000km)
Vaihteistoöljyt 30 000km välein (n. 200 000km)
Ilmansuodatin vaihto 30 000km välein (n. 200 000km)
Tulpat vaihto 50 000km välein (n. 230 000km)
Peräöljyt 50 000km välein (n. 230 000km)
Jarrunesteet vaihto 60 000km välein (n. 230 000km)
Bensansuodatin vaihto 80 000km välein (n. 250 000km)
Jakohihnan yms. vaihto 100 000km välein (n. 250 000km)

Näistä tosin jarrunesteet ajattelin vaihdattaa jo tuossa 180tkm huollossa, mikä on siis kohta käsillä. Joko siinä samassa, tai sitten kesärenkaiden vaihdon yhteydessä täytyy vaihtaa myös etujarrupalat, koska yksi paloista on jumittaneen männän takia kulunut aivan vinoon. Lisäksi käsijarru täytyy säädättää tuossa huollossa. Kesävanteet on maalarilla ja renkaiksi tulee Ling Long Greenmaxit 215/45/17 koossa.

Tähän mennessä siis noin 9 100km ja rahaa on palanut 1884,90e. Toivottavasti seuraava 9tkm on halvempi, vaikka siihen nuo rengaskulut vielä tulevatkin. Bensatankkia on tarkoitus vielä kerran yrittää tiivistää, nyt nestemäisellä metallilla ja pellinpalalla.

Kuvia autosta ja joitain videoita mm. ahtopaineesta ennen ja jälkeen löytyy toisesta ketjusta:
viewtopic.php?f=10&t=2180

EDIT:

Huolto-ohjelmaan muutos:
Jarrunesteet vaihto 50 000km välein (n. 180 000km ja sitten n. 230 000km)

Jarrunesteet vaihdetaan nyt siis keväällä varmuuden vuoksi.

EDIT: Kuluissa ei ole polttoainekuluja, eikä vakuutuksia tai käyttömaksuja yms.
Viimeksi muokannut Tenox 10 Touko 2016, 10:50, yhteensä muokattu 6 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Kennedy » 23 Helmi 2016, 00:42

Tenox kirjoitti:auton kanssa alkaen 13.9.2015 ja päättyen toivon mukaan aikaisintaan 13.9.2025. Arvioisin, että matkaa auton mittariin tulee tuossa ajassa noin 150 000km.

Jarrunesteet vaihto 60 000km välein (n. 230 000km)


Tuolla tahdilla 4v välein jarrunesteet. Jos kerran on alkanut jo jumittaa niin pidä se vaan siinä suositellussa 2v vaihtovälissä.
Ei kuitenkaan paljoa maksa jarruneste litralta jolla tekee pari vaihtoa.
Forester S Turbo '99 - RIP

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja SixStars » 23 Helmi 2016, 08:49

Nyt vasta kun kattelin nuo toisessa langassa olleet kuvalinkit autosta, niin.. oliskos tän historia joskus Lahdessa mahdollisesti kun näyttää rekkari tutulta ja muutenkin noi etuvalot jne.. :?

En nyt tunne enkä tiiä sen enempää, mut jos on sama mitä epäilen, niin oli jonkun paikallisen mäkihyppääjän alun kulkupeli silloin - ihan pari sanaa vaihdoin joskus yhen Nesteen pihassa.. ja sit joskus myöhemmin jossain Fb-ryhmässä joku oli postannut tän saman auton ku se oli parkkeerattu silleen 'nätisti kahteen ruutuun' lahtelaisen kerrostalolähiön parkkipaikalla ja siellä oli sit melkonen 'somemyrsky' päällä ja kauhee nimittely erimerkkisten autojen kuskeja vastaan / puolesta :lol:

Mitäpä noista, mut jos sama auto, ni älä ihmettele jos joku Lahessa kattoo pitkään jos täällä jostain syystä joskus kurvailet ( kun nää tämmöset autot tuppaa ihmisten mieliin jäämään.. eikä tuo mäkihyppääjäkään mitenkään huomaamattomasti ajellut mitä pari kertaa liikenteessä näin :driving: )
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 23 Helmi 2016, 15:11

Kennedy kirjoitti:Tuolla tahdilla 4v välein jarrunesteet. Jos kerran on alkanut jo jumittaa niin pidä se vaan siinä suositellussa 2v vaihtovälissä.
Ei kuitenkaan paljoa maksa jarruneste litralta jolla tekee pari vaihtoa.


Pitää miettiä ja seurata tilannetta noiden jarrujen kanssa. Yleensä en oo autoihin vaihdattanut muuten kuin sellaisten remonttien yhteydessä, joissa on joka tapauksessa tarvinnut.. Tiedetään.. Mutta ei ole ennen ollut ongelmiakaan.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 23 Helmi 2016, 15:14

SixStars kirjoitti:Nyt vasta kun kattelin nuo toisessa langassa olleet kuvalinkit autosta, niin.. oliskos tän historia joskus Lahdessa mahdollisesti kun näyttää rekkari tutulta ja muutenkin noi etuvalot jne.. :?


Olisko muuten ollut, että Lahdesta tuli kaveri tätä vaihtamaan.. Sellainen aika pienikokoinen kaveri, 90 luvulla syntynyt jos oikein muistan. Ajelee sitten siellä ens kesänä Toyota MR2 Turbolla jos sama kaveri kyseessä. Tuskin ajelee silläkään huomiota herättämättä, kun on aika äänekäs peli. Ittellä ei onneksi asiaa Lahteen. :thumbsup:

Tää auto on ilmeisesti alunperin Jari-Matti Latvalalle Saksasta laivattu, sitten on ollut autoliikkeessä, josta myyty ex omistajalle, jolla hajosi kone. Muuten en tiedä historiasta. Turbo on vaihdettu jo ennen koneremppaa ja ohjelmoitu on kertaalleen ennen tätä mun tilaamaa ohjelmointia.

Vaan mitä etuvaloista? Eikö nuo olekaan vakiot?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 23 Helmi 2016, 16:23

Kumpis nyt muute on ripeempi, tojota vai imppu?

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 23 Helmi 2016, 17:07

Reetuhai2 kirjoitti:Kumpis nyt muute on ripeempi, tojota vai imppu?


Tuohon on kovin vaikea vastata mitään konkreettista totuutta. MR2:ssa oli noin 255hv ja se on tietty kevyempi ja sen voimansiirto mahdollisti lyhyillä vaihdekepin liikkeillä yms. todella ripeän kiihdytyksen ja etenkin vaihdot. Kellotin sillä GPS:n mukaan 5,472s 0-100km/h. Talven takia en ole pystynyt samalla ohjelmalla kokeilemaan Imppua. Impussa pitäisi olla noin 280-290hv, joten ajattelisin, että paperilla se olisi ripeämpi. Toisaalta tuo JDM laatikko tuo mukanaan lyhyemmät 1-3. vaihteet - en tiedä onko niistä enemmän haittaa vai hyötyä. Lisäksi jos yrittää vaihtaa silleen todella nopeasti mikä Tojolla onnistui aina, niin tuo oma WRX kolahtaa jostain päin voimansiirtoa niin paljon, että vähän hirvittää. Jos vähänkään malttaa niin vaihtuu vaihteet kolahtamatta. Kokeilen kyllä kesällä, kun saan kesärenkaat alle, että miten käy mittauksissa.

Sitten on vielä se ero, että MR2:ssa ei ollut juurikaan mitään viivettä turbon kanssa, kun taas Impussa on ja toisaalta Mörrissä ei taas tullut mitään selvää boostin tunnetta ja Impussa tulee, kun ahdot nousee sopiviksi. Eli sekin vaikeuttaa vertailua.

Perstuntumalta sanoisin, että MR2 saattaa olla nopeampi sinne noin sataseen, mutta se jäänee kyllä sitten sen jälkeen. Mutuilua, mutta voin palata asiaan mittaustulosten kanssa kesällä.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja SixStars » 23 Helmi 2016, 17:19

Tenox kirjoitti:Vaan mitä etuvaloista? Eikö nuo olekaan vakiot?

Emmätiiä :D Sekotin vissiin niihin 'moretteihin' tjsp.. vakiothan noi vissiin kuitenkin :?
Ei niin liian usein noita tuu vastaan :crazy:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 23 Helmi 2016, 18:22

No hyvä. Mää jo ehdin pelästyä, että täytyy alkaa e merkkejä etsimään. Itsehän pidän noista valoista kovasti. Sitä olen ihmetellyt, että minkälaiset polttimot noihin lyhyisiin valoihin tulee?
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 02 Maalis 2016, 17:23

Ostettu etujarrupalat (Motonet) 32,90e - 02.03.16

LPR merkkiset ja tarkoitettu Nissan 300ZX malliin, mutta pitäisi sopia myös omaan Subaruun. Tämä on vähän niin kuin halpispalojen testausta käyttöautossa. Vähän veikkaan, että edessä on vielä levyjen osto ja ehkä satuloiden kunnostus lähimmän parin vuoden sisään ja silloin kannattaa taas vaihtaa uudet palat myös. Jos nämä tuntuvat tavalla tai toisella huonoilta, niin isomman jarruremontin kohdalla varmaan sitten satsaan Mamasanin redstuff paloihin. Kertoilen kokemuksista jahka nuo saadaan paikoilleen. Menee tällä tietoa siihen, kun vaihdan kesärenkaat alle, eli huhtikuun puolelle.

Kokonaiskustannukset nyt 1917,80e ajettu noin 9400km.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 11 Maalis 2016, 16:37

Kesävanteet maalautettu (BBS kulta värikoodina, eli GK1) 130,00e, vanteille pyöräytetty LingLong Greenmaxit originaalissa 215/45/17 koossa hintaan 290,00e. Huhtikuussa varmaan alle ja siinä samalla noiden etujarrupalojen vaihto. Jarrut olleet OK tähän asti, ei jumimista. Vielä ennen tuota on tulossa öljyhuolto ja käsijarrun kiristys, sekä jarrunesteiden vaihto. Hinta-arvio työn osuudelle oli 60,00e.

Nyt kilsoja itsellä siis noin 9700km ja kustannukset tähän asti 2337,80e
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 12 Maalis 2016, 22:39

Auto pesty vaihteeksi. Pari tuoretta kuvaa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... 01_WRX.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... 02.WRX.jpg

Kesävanteet saatu maalarilta ja renkaatkin on päällä jo.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... 03_WRX.jpg

Itse pidän noista kyllä - saa nähdä miltä näyttävät alla.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 19 Maalis 2016, 17:09

Kokeilin vähän tuon GPS ohjelman kanssa ja kyllä MR2 vie pidemmän korren 0-100km/h aika selvästikin. Varttimaililla onkin sitten jo aika tasaista ja siitä eteenpäin veikkaan, että WRX vie. Toki kuten aiemmin kirjoitin niin ongelma Subarulla on myös ratin ja penkin välissä ja lisäksi veikkaan, että ottaa 100km/h vasta kolmosella, muistaakseni MR2 otti kakkosella sen. Lentävällä lähdöllä menisi varmaan alkukin aika tasoihin.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 19 Maalis 2016, 20:26

Omaan makuun alkanut tää bugeye näyttämään newageista parhaalle...

Nätti peli

Kuva
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 24 Maalis 2016, 12:54

Itte pidän kanssa tästä varmaan eniten. :thumbsup: bonuksena vuotuinen käyttömaksu menee painon, ei päästöjen mukaan, kun on käyttöön otettu vuoden 2000 puolella.

Perushuolto sisältäen öljyt ja suodatin moottoriin (omat mukana), jarrunesteiden vaihto ja käsijarrun kiristys / säätö (Auto Vikkula) 117,00e - 24.03.16 / 179 006km.

Kustannukset yhteensä: 2454,80e / n. 10 300km.

Muuten ei ongelmia, mutta etujarrulevyt on piakkoin vaihtokunnossa, nyt minimipaksuudessaan. Lisäksi käsijarrujen säädössä oli jotain ongelmaa, koska säätömekanismit oli autossa jotenkin väärin - ilmeisesti jokin tappi väärinpäin. Eli lukitsee kiristyssuuntaan ja päinvastoin löysäyssuuntaan jos käsitin oikein. Ei ollut aikaa tässä huollossa korjata noita oikein, jos löystyy itsestään, niin sitten pitänee korjauttaa ennen katsastusta tuokin. Kaikenlaista pientä on tämän kanssa tullut kyllä vastaan...

Jos on enemmän rahaa syksyllä, niin voi olla, että satsaan kaikkien levyjen ja palojen vaihtoon ja mahdollisesti hinnoista riippuen uusiin jousiin ja iskunvaimentimiin, ehkä alustan pusliinkin.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 25 Maalis 2016, 00:01

Avaa jarru ite, naurettavan helppo homma. Ei mee osaamattomaltakaa paljoo ollenkaa aikaa siihe.

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Shakal » 25 Maalis 2016, 01:23

Komea on Imppu. Olisipa itsellä samanlainen :mrgreen:
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 25 Maalis 2016, 23:59

Reetuhai2 kirjoitti:Avaa jarru ite, naurettavan helppo homma. Ei mee osaamattomaltakaa paljoo ollenkaa aikaa siihe.


Jos huollon arvio oli 1 - 1½h työtä, niin arvaappa kauanko siihen menee meikäläiseltä? Kolme vuotta? :D

Lisätty 50:50 jäähdytinnestettä n. 0,3l järjestelmään - 26.03.16 / 179 109km. Jälkikäteen ajatellen taisi olla täysin turha lisäys, kun tajusin ettei tarkistaessa moottori ollut kuuma kuten yleensä. No on siellä tilaa pienelle ylimäärällekin.

Edit: Jep. Turha lisäys, nyt on kuumana sen 3 desiä yli maksimin. Tuskinpa se siellä mitään haittaakaan tekee.. Tsekkasin äsken samalla kaikki muut nesteet yms. Öljyilla oli ajettu noin 11 000km kun ne vaihdettiin ja moottorin käyntiäänessä tms. ei ennen ja jälkeen mun korvaani mitään eroja.

Kaikki siis OK, seuraavaksi etupalat ja kesätassut, kunhan ehtii.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 02 Huhti 2016, 23:46

Etujarrupalojen vaihto ja kesärenkaat alle. Oikean etujarrun yhtä mäntää herkistelty samalla - 02.04.16 / 179 403km.
Massattu pyöräkoteloja hieman. - 02.04.16 / 179 403km.

Oli sama mäntä, eli ulompi ja alempi jumissa ja pahemmin kuin toisella puolella. En tiedä oliko sitten jumissa jo kun ostin auton, kun ei ole pölyä vanteeseen kerännyt tai lämmennyt. Pala oli kulunut aivan vinoon täälläkin. Uusilla paloilla huomattavasti tehokkaammat jarrut nyt.

Orastavana ongelmana ohjaustehostin on alkanut vähän kiukuttelemaan. Oli talvella pakkasilla alkuun jähmeä, mutta nyt ei välillä tyhjäkäynnillä tahdo lämmettyäkään toimia kunnolla. Välillä taas toimii ihan normaalisti. Nesteet vaihdettu pari vuotta ja 25tkm sitten ja nestettä on riittävästi.

Kesäasussaan:
Kuva
Viimeksi muokannut Tenox 05 Huhti 2016, 09:11, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Shakal » 03 Huhti 2016, 00:00

Kuva

Meidän autoista pitäisi saada kaverikuvat. :lol:

Omasi on kaunis.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 03 Huhti 2016, 18:44

Shakal kirjoitti:Meidän autoista pitäisi saada kaverikuvat. :lol:

Omasi on kaunis.


Niin totta! Kauniita ovat molemmat. :thumbsup:
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 10 Huhti 2016, 22:55

Jälkikiristetty vanteiden mutterit @120Nm - 09.04.16 / 179 725km.
Yritetty vielä kerran itse tiivistää tankin kansi nestemäisen metallin ja metallilevyn kanssa, nyt ei mitään palikoita tms. seurataan, reikä on ainakin ummessa nyt - 10.04.16 / 179 775km.

Samalla pesty ja imuroitu auto, katsottu nesteet, ilmanpaineet yms. Nyt on 100%:sen varmasti katkenneen pultin reikä ummessa ja tuon Loctiten nestemäisen metallin pitäisi kestää myös polttoaineita. Jos yhä vuotaa, niin vuotaa sitten kannen ja tiivisteen välistä, johtuen tuon pultin puuttumisesta ja sitä en sitten ainakaan minä enää korjaakaan. Kiristin reiän viereisiä muttereita vähän lisäksi - paljon ei uskalla, ettei tule lisää ongelmia. Uudet jarrupalat - vaikka halvat olivatkin - ja mäntien herkistely on tuoneet jarrutehoa huomattavasti lisää. Voisin varovaisesti suositella ainakin katuajoon noita LPR paloja Motonetistä, hinta/laatusuhde on kohdillaan. EDIT: Lisäksi jarrupölyä ei juurikaan tule.

Auto toimii hyvin, ilmastointi tosin ei toimi ja se pitäisi jossain tsekkauttaa, että onko aineet karanneet vai jotain muuta vikaa.

Pari kuvaa linkkeinä vielä.

Pesty auto ilta-auringossa: https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... 04_WRX.jpg

Korjaus: https://dl.dropboxusercontent.com/u/58323882/Fixed.JPG

Edit: Seuraavaksi voisikin tankata täyteen ja katsoa miten käy.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
J0ni
Viestit: 40
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 11:26

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja J0ni » 14 Huhti 2016, 14:17

Noi valot on käsittääkseni STI bugeyen etvalot.
Vapareis ja wrx:s sellaset avonaisemmat (ei projectori).
Satavarma en ole mut viisaampi korjatkoon. :dontknow:

Ja H1 menee lyhkäsii :driving:
-02 STI Impreza "Prodrive ötökkä"

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 15 Huhti 2016, 00:07

Kiitän polttimoinfosta. :thumbsup:

Auton tämän hetken päällä olevat viat:
- Kolinaa yms. alustasta (voi olla ominaisuus)
- Paukahtaa jos yrittää nopeita vaihtoja (jotain väljää jossain voimansiirrossa tms. - voi tosin olla myös ominaisuus)
- Ilmastointi ei toimi (pitäis jaksaa viedä selvitettäväksi)
- Ohjaustehostin bugaa ajoittain (kattellaan) Edit: Toimii, oli vain hihna löysällä.
- Tuulilasi on halki alareunasta (saa olla niin kauan kunnes tulee sanomista)
- Pari pientä kukkaa takakaarien takaosassa (ehkä syksyllä fiksaukseen)

Bensatankin tiiviys selvinnee viikonloppuna, kun tankkaan piripintaan. Hauska tällä on ajella. Mielestäni erinomainen käyttis. :thumbsup:
Viimeksi muokannut Tenox 01 Touko 2016, 23:45, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
J0ni
Viestit: 40
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 11:26

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja J0ni » 15 Huhti 2016, 09:15

Tuntuuko alusta et vähä tarrailee kiinni? Yleistähä näis vissii et pitäs iskarit purkaa ja laittaa uudet vaseliinit.
Ja jos ei parin vuoden välein haluu purkaa ni asentaa rasvanipan oikeesee kohtaa ni voi rasvaprässil ruutata tavaraa lisää.
Ainakin STI:n iskarit moista tekee.
-02 STI Impreza "Prodrive ötökkä"

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 15 Huhti 2016, 23:57

Ei tunnu, mut tuntuu siltä, että ainakin etupää on vähän löysä. Joskus varmaan jotain alustasarjaa paikoilleen.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 18 Huhti 2016, 22:01

Ostettu moottoriöljyä 4 litraa Mobil Peak Life 5W/50 (Tokmanni) 24,95e - 15.04.16

Kiristetty laturin/ohjaustehostimen hihnaa hieman kokeeksi ja yritetty vielä kerran itse tiivistää tankin kansi nestemäisen metallin ja metallitukien kanssa. Ylempi kansi painaa nyt alempaa kahdesta kohdasta ja yläkannen ruuvit korvattu järeämmillä. - 18.04.16 / 180 124km.

Kustannukset: 2479,75e / 11 400km

Olin erittäin skeptinen sen suhteen, että onnistuuko tämä korjaus. Tein testiajon ennen korjausta jolla varmistuin siitä, että vuoto todellakin tulee tuon kannen välistä ja näin 100%:sen varmasti siis on. Kiristin sitten kaikki nuo kannen mutterit ja kävi ilmi, että yksi niistä ei ollut edes kiinni pultissa, eikä sitä siihen takaisinkaan saanut (kierrettä liian vähän näkyvissä). Laitoin senkin reiän päälle nestemäiselä metallilla pellinpalan. Sitten pistin molempiin kohtiin jälleen samalla aineella kiinni selaisen U mallisen paksun jäykän metallilevyn, jotka olin taivuttanut siis niin, että U:n pohja on 2,7cm korkea ja nuo siis kyljellään paikoilleen, jolloin sekä alakantta, että yläkantta vastaan on tasainen pätkä. Sitten kun aineet oli kuivat laitoin yläkannen järeämmillä ruuveilla tiukasti kiinni, jolloin se siis kiristää nyt alakantta paikoilleen. Kasasin auton ja ajoin kotiin, eikä ainakaan likimainkaan niin paljon ollut vuotanut kuin ennen, eli mahdollisesti tämä nyt viimein auttoi. Varmaksi tietää kun tankkaa täyteen, koska ilman noita patenttejä vuosi tankin kylkeä pitkin maahan ja nyt putsasin sen, joten näkee heti jos yhä vuotaa.

Havainnekuva korjauksesta: :D https://dl.dropboxusercontent.com/u/58323882/Fix4.jpg
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 18 Huhti 2016, 23:03

Nyt on sellainen tilanne, että pitäisi kuitenkin ilmeisesti hankkia normaalimpi käyttis. En nyt ole ihan valmis vielä tämän 10 vuoden projektin suhteen lopettamaan, joten en pistä tätä minnekään varsinaisesti myyntiin, mutta jos joku tätä lukeva kiinnostuu tarjoamaan tästä suoralla kaupalla, niin tarjouksia otetaan vastaan. Olisi ainakin erittäin hyvin tässä ketjussa luettavissa millaisesta autosta on kyse, mitä puutteita on yms. Eli yv:nä voi tarjota, vois lähteä aika sopivasti.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Avatar
ihaa
Viestit: 117
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 09:27
Paikkakunta: ylä-savo

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja ihaa » 19 Huhti 2016, 05:07

Tenox kirjoitti:Nyt on sellainen tilanne, että pitäisi kuitenkin ilmeisesti hankkia normaalimpi käyttis.


Perheenlisäystä tulossa ?
Levorg GT-N MY16

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Shakal » 19 Huhti 2016, 10:13

ihaa kirjoitti:
Tenox kirjoitti:Nyt on sellainen tilanne, että pitäisi kuitenkin ilmeisesti hankkia normaalimpi käyttis.


Perheenlisäystä tulossa ?


Olisi huono syy, täällä samanmoinen perheen käyttöpirssinä :thumbsup:
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 19 Huhti 2016, 16:48

Ei oo tulossa perheenlisäystä. :D Ihan muita syitä. Ja mitä autoon tulee niin tankin korjaus ei täysin onnistunut. Hiukan falskaa yhä, huomattavasti parempi kuitenkin. Tuskin tuota saa paremmaksi muuten kuin koko tankin vaihtamalla ja siihen en itse ala.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 23 Huhti 2016, 13:09

Taidan vetää auton kesäksi pikavahalla itse, jos sitten syksyllä on sopivasti rahaa voisi nuo pari pienen pientä kukkaa hoidattaa takakaarista ennen kuin käyvät ongelmiksi ja sen jälkeen kovavahauttaa ennen ensi talvea. Voisi myös kiristää vielä vähän tuota ohjaustehostimen hihnaa tänään.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 24 Huhti 2016, 22:39

Pikavahattu 24.04.2016 / 180 378km.

Eihän tuo nyt maalipinnaltaan mikään helmi ole jos läheltä tarkastelee, mutta ruostetta on varsin vähän. Hyvä käyttis siis. Vaikuttaa myös siltä, että ohjaustehostimen ongelmat katosivat hihnan kiristyksen jälkeen. Ilmeisesti oli liian löysällä ja luisti, vaikka ei ääntä pitänytkään. Seurataan nyt vielä, mutta hyvältä näyttää. Jarrut ovat toimineet nyt hyvin ja kokonaisuudessaan tilanne on hyvä.

Tänään oli ilo vielä ilahduttaa työkaverin muksuja, joista poikaihminen on jonkinsortin Impreza fani. Hymy oli korvissa pienen lenkin jälkeen. :thumbsup:

Vahattu kaunotar: https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... 05_WRX.jpg

Edit: Jep. Ohjaustehostin nyt OK.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 10 Touko 2016, 10:48

Hiljaista on ollut, mutta eikö se ole niin, että ei uutisia = hyviä uutisia. Öljynkulutusta olen seurannut nyt öljynvaihdon jälkeen ja jostain syystä näyttää selvästi vähentyneen. Reilu 2000km nyt ajettuna ja yhä on ylämerkissä. Eli käytännössä ei ole kuluttanut ollenkaan öljyä nyt. Liekkö sitten takomännät sun muut hilavitkuttimet löytäneet paikkansa. Vanhoista myynti-ilmoista bongasin, että autossa pitäisi tosiaan olla Walbron bensapumppu vaihdettuna, jokin 400hv riittävä malli. Turbon ja suuttimet vaihtamalla ja säätämällä uudelleen tästä kait siis saisi sen 400hv irti ja noilla paremmilla sisuskaluilla pitäisi kai kestääkin - vaan eipä ole itsellä tarvetta lisätehoille.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 13 Touko 2016, 16:09

Ilmastoinnin koeponnistus (Ulvilan autopiste) 30,00e -13.05.16 / 180 480km
Kustannukset: 2509,75e / ajettu n. 12 700km

Löytyi selvä vuotokohta kennon ja putken liitoskohdasta. Pienimmillään riittää parin O renkaan vaihto, mutta epäilivät, että putki ei ehkä lähde ehjänä ja pahimmassa tapauksessa kennokaan ei jää ehjäksi. No järjestelmä on nyt tyhjä, joten jossain vaiheessa yritän itse sitä putkea sieltä irti. Edit: Ainakin kuivain lienee syytä vaihtaa myös.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 23 Touko 2016, 13:23

Pakoputkeen kumi, joka puuttui ja uudet venttiilinhatut (Motonet) 6,80e - 23.05.16 / 182815km.
Kustannukset yht: 2516,55e / 13 300km / 8kk.

Kyseessä siis kannatinkumi, ärsyttävä runkoonosumiskolina esim. peruuttaessa loppui tähän. Putkistoa siinä tutkin samalla ja sehän on oikein E hyväksytty. Merkkiä en enää muista. Joku Pazzoli tms.

Edit: Oli Ragazzon tuo putkisto.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Subaru Impreza WRX MY01 käyttöautona blogi

ViestiKirjoittaja Tenox » 24 Kesä 2016, 16:50

Mää ja mun suunnitelmat... Subaru myyty, liian eksoottinen minulle käyttöautoksi. Todella todella hieno auto kyllä. Paras mitä minulla on ollut. :thumbsup:
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa