HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Moottoriöljy kokemukset (part2)

Keskustelua melkein mistä vaan...
Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Tomcat » 23 Syys 2015, 17:52

Displaced kirjoitti:Täälläkin foorumilla yksi henkilö ajeli omalla tehopullukalla ulkomuistista "paskalla" mobil rally formulalla ties kuinka kauan, ja toimi sekin mainiosti.

;)


Jep minä ainakin! :lol: Täällä ajettu "paskalla" Rally Formulalla 5-50W jo kymmeniä vuosia ( lähinnä talvella ) Yhtään konetta ei ole hajonnu "Öljyn" takia, toki vaihdettu aika tiuhaan about 7500km välein.

Nyt tulossa poikkeus kun päätin jostain oudosta päähänpistosta vaihtaa Castrolin halpikseen jota saa alle 30€ kannu.

Niin, Mobililla ajetut/avatut koneet olleet laakerien osalta virheettömiä, vain väännöstä kärsineet osat muuttaneet muotoaan ( sylinteriputket/kiertokangen silmät ym )

Suurin syy noihin JDM kattiloiden kajahtamisiin on mielestäni ollut nakutus johtuen korkeammasta oktaanintarpeesta, asialle kun harvemmin tehdään mitään muuta kun ajetaan vaan nilkka suorana ja sitten haukutaan kun kone on Japseissa pidetty niin huonolla huollolla.
Viimeksi muokannut Tomcat 24 Syys 2015, 10:20, yhteensä muokattu 1 kertaa.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Urran » 23 Syys 2015, 19:03

Ei mitään kokemusta em ölpästä. Jos kiinnostaa niin kannattaa kattoo tuolta Bobistheoilguy -foorumilta. Ne on öljyhifistejä :D

Johan tossa todettiin että kilpa-ajoon kelpaa usein mineraalikin, ja tiedän et moni ajaa esim. Edge Titaniumilla. Usein sponsoriluokissa sillä mitä saa halvimmalla. Mutta esim. Kartingissa ajetaan käytännössä aina Ester öljyillä mitä nyt kattonu varikolla kireempiä.

Kyse sikäli ei välttämättä tosiaan ole siitä että mineraali olisi p***a - vaan että sinä eikä kukaan muu tiedä. Turha riski. Ja kun kireemmissä on pelkkää järjenkäyttöä kattoa että sisällä on edes perus laadukkaat group 4 basestockit. Voi sitä kutsua halutessaan hifistelyksikin..

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja andrei » 23 Syys 2015, 22:11

Itsekkin nyt ajanut, sisään ajojen jälkeen tuolla Valvolinen Vr1 racing 10w-60 öljyllä.
2500km nyt ajettuna, kohtahan nuo on sama vaihdella pois.
55€/5litraa, niin ei tuo ainakaan kovin kallista ole :)
Forester MY06

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Urran » 23 Syys 2015, 22:33

Saman hintaseks muistelen Fuschin - ei noi laadukkaammatkaan kalliita ole kun suomessa. Ja posteille on aika turha laskee paljon hintaa - maksaa se rundittelu lähi-kivijaloissakin + näissä porukoissa aina on kimpan tarvetta (tosin sekin tietää rundittelua jollekkin :D)

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Tomcat » 24 Syys 2015, 10:20

andrei kirjoitti:Itsekkin nyt ajanut, sisään ajojen jälkeen tuolla Valvolinen Vr1 racing 10w-60 öljyllä.
2500km nyt ajettuna, kohtahan nuo on sama vaihdella pois.
55€/5litraa, niin ei tuo ainakaan kovin kallista ole :)


Hui, kallista, kallista... :lol: Mobil 5-50W maksoi 26.90€ 4L Hong Kongissa eikä ollut ostorajoitusta, ostin viimeeks 10 kannua :laughing7:
(No mutta onhan noita öljysuita ollutkin tuossa ruokittavana). Eipä toi Castrol Magnatec 5-40W mitään kallista näytä olevan, 27,90€ / 4L Puuilosta!Tuohon vielä OEM suodattimet maailmalta 6,-€ kpl niin eipä tuu öljynvaihdot kalliiksi.

http://www.puuilo.fi/CastrolMagnatec5W-404l

Mobilissa tosiaan huonoin ominaisuus on ollut kulutus, katsotaan mitä pelit vievät Castrolilla. Toisaalta ehkä parempi että kuluttaa versus että laakerit on talvella ilman voitelua, ei hirveesti auta jos ominaisuus on vaan pysyä sisällä :shifty:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

STI
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja STI » 24 Syys 2015, 10:42

Käyn hakemassa jonkun alla listatuista koska muuten jos jään odottelemaan täältä vastausta en saa vaihdettua öljyjä ollenkaan :mrgreen:

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 4l (34,95€)
Castrol Edge FST 5W-30 4l (39,90 €)
Castrol Magnatec 5W-40 C3 4l (27,90 €)
Iso toyota
Ex STi Limppu 2004
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Urran » 24 Syys 2015, 10:52

Kannattaa googlaa se oikea Magnatec. Aiemmin _yksi_ Magnateceistä oli oikeaa täyssynteettistä (muistaakseni yksi lukuisista 5W-40 viskositeetin versioista) ja muut 70-80% mineraalia.

Viimeeks sain em. Magnateccia Kahalta ~36€/4L

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: RE: Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Urran » 24 Syys 2015, 10:53

STI kirjoitti:Käyn hakemassa jonkun alla listatuista koska muuten jos jään odottelemaan täältä vastausta en saa vaihdettua öljyjä ollenkaan :mrgreen:

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 4l (34,95€)
Castrol Edge FST 5W-30 4l (39,90 €)
Castrol Magnatec 5W-40 C3 4l (27,90 €)

Edge on varmasti täyssynteettinen laatuöljy

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Tomcat » 24 Syys 2015, 11:04

Eikös tuo Magnatec 5W-40 C3 ole myös täyssynteettinen??

http://www.castrol.com/fi_fi/finland/pr ... 40-c3.html

Kannattaa toisaan olla tarkkana kun ostaa, noitakin on eri "laatuja"
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Shakal » 24 Syys 2015, 11:11

Magnatec C3 omassa impussani on kiertänyt. Tietysti otanta on lyhyehkö, mutta koneen sisällä se on pysynyt ja hyvin näyttää pesevän, sekä ollut terveen väristä. En mä öljyltä oikein muuta odotakkaan, kone ei ole kilkannut kiinni.

Tuota olen muidenkin merkkien autoihin kaadellut ja en kyllä huonoa kokemusta muista.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja andrei » 24 Syys 2015, 15:31

Tomcat kirjoitti:
andrei kirjoitti:Itsekkin nyt ajanut, sisään ajojen jälkeen tuolla Valvolinen Vr1 racing 10w-60 öljyllä.
2500km nyt ajettuna, kohtahan nuo on sama vaihdella pois.
55€/5litraa, niin ei tuo ainakaan kovin kallista ole :)


Hui, kallista, kallista... :lol: Mobil 5-50W maksoi 26.90€ 4L Hong Kongissa eikä ollut ostorajoitusta, ostin viimeeks 10 kannua :laughing7:
(No mutta onhan noita öljysuita ollutkin tuossa ruokittavana). Eipä toi Castrol Magnatec 5-40W mitään kallista näytä olevan, 27,90€ / 4L Puuilosta!Tuohon vielä OEM suodattimet maailmalta 6,-€ kpl niin eipä tuu öljynvaihdot kalliiksi.

http://www.puuilo.fi/CastrolMagnatec5W-404l

Mobilissa tosiaan huonoin ominaisuus on ollut kulutus, katsotaan mitä pelit vievät Castrolilla. Toisaalta ehkä parempi että kuluttaa versus että laakerit on talvella ilman voitelua, ei hirveesti auta jos ominaisuus on vaan pysyä sisällä :shifty:

Niin, no... :lol:
Kerran vuoteen tuo 55€ + suodatin, ei paha.
Hoksasin juuri, että suodattimet alkaa loppumaan. OEM tai K&N tullut käytettyä.

Foresteriin laitoin Castrollin Magnatec 5w-40 ja suodattimeksi Mahlen suodatin 6€.
Forester MY06

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 24 Syys 2015, 16:23

No jos se oliski toi kerran vuoteen, mutta kerran parissa kuussa alkaa jo tuntumaan. Meinaa 5tkm välein ku vaihtaa ja ajaa aika paljon ni...

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja andrei » 24 Syys 2015, 17:13

Niimpä, 2500km tullut Imprezalla kesän aikana mittariin ja kohta talviteloille.
Menee pian rikki jos oikein ajelee ;)
Forester MY06

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja mechanix » 24 Syys 2015, 17:42

Johan se on sit jo sisäänajettu :lol:

Sent from my SM-G850F using Tapatalk
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja PTK » 24 Syys 2015, 21:53

Valvoline SynPower 5W-40 kerran kokeiltu, nyt pari kertaa vaihdettu 5W-30. Tuntu paremmin tuo 5W-40 pysyvän koneessa, oli halvempaa ja sai 5l kannus. Nytkin melkein sen 10tkm tuli ajettua samoilla öljyillä, ei muita probleemia ollu kun kovemmat käryt hikoilevista venttiilikopan tiivisteistä. Ajon jälkeen kun pysäyttää ekan kerran, vähän käry haisee, muttei enää pahemmin sen jälkeen. Seuraavas vaihdos vois laittaa 5W-40 tai MaxLife.

Varmaan kiistellyin asia on moottoriöljyt monessa eri paikassa, mutta sitä jokaiselle moottorille täydellistä öljyä ei vaan ole.. Ainakaan vielä.
Olis hyvä kun tehtäis jossain puolueettomia testejä öljyistä, niin vois rajata helpommin sen omaan autoon sopivan öljyn.

Mutta hyviä kokemuksia on Valvolinesta. Joskus voi tietty kokeilla jotain toistakin merkkiä, jos tulee erittäin hyviä kokemuksia tai tulee pakottava tarve tehdä omia tutkimuksia.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja PTK » 11 Loka 2015, 06:23

Täältä kaikennäköstä tietoa öljyistä, kiertokangesta ja kaikkea muutakin :arrow: https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/
Hieman hitaasti sivu latautuu vaan.
Legacy 2.5 GX AT -99

Kone
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 16:59
Paikkakunta: Hellsinki/Virolahti

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Kone » 11 Loka 2015, 19:36

Itse ajanut nyt reilu 70tkm Castrolin 5w40 magnatecillä ja k&n filsuilla, ei pahaa sanottavaa. Autona -03 sti ja n 400hp vakio sisuksilla.
Joku viisas joskus todennut, että ei sillä öljyllä niin dramaattista väliä ole kunhan ne vaihtaa tiheään.
-03 sti

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Displaced » 11 Loka 2015, 20:34

Tuolla blogissa on hirveesti väärää tietoa.

Kannattaa esim yellowbullet foorumilla lukea vähän mitä tuo 540rat kirjoittelee. Ihan huuhaa juttuja suurin osa.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Jampsu » 12 Loka 2015, 01:12

Itse oon ajanu tolla gulffin competition 5w40 legacyllä että nykysellä impulla...
Yleensä nää hajoaa ihan muihin syihin ku öljyn laatuun.
On toi gulf parempaa ku perus marketti öljyt esteri pohjaisen suurin hyöty tulee siinä kun se kestää paremmin kuumia lämpötiloja mm.turbon läpi mennessään kuumenee melkoisesti varsinkin pelkässä öljyjäähdytteisessä ahtimessa
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Maahisglesku
Viestit: 18
Liittynyt: 15 Kesä 2015, 21:18

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Maahisglesku » 13 Loka 2015, 17:47

Valvoline SynPower 5W-40 kyl toi öljy vissiin ihan hyvää 250heppasessa wrx imprezassa talvella on ?
Viimeksi muokannut Maahisglesku 13 Loka 2015, 18:13, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 13 Loka 2015, 18:08

On.

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja PTK » 16 Loka 2015, 16:05

Displaced kirjoitti:Tuolla blogissa on hirveesti väärää tietoa.

Kannattaa esim yellowbullet foorumilla lukea vähän mitä tuo 540rat kirjoittelee. Ihan huuhaa juttuja suurin osa.

Joo, ei kaikkea saa kumminkaan uskoa totena mitä netistä lukee. Aina pitää olla tarkkana ja järki päässä. Hyvä kun tiedät kumminkin tapauksen.
Legacy 2.5 GX AT -99

JMTN
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Heinä 2015, 22:48
Paikkakunta: oulu

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja JMTN » 18 Loka 2015, 10:53

No niin topikin läpi luettuna, mietin että mitä öljyä MY04 sti koneeseen talveksi laitan ?

Valvoline tai castrollin öljy sinne menee, mutta kumpi ja onko käytännössä eroa ?
Itse pienessä päässäni miettinyt. Talveksi 5w-40 ja kesäksi 10w-60 ?

Autohan pitää käyttöauton virkaa ja vakio tekniikalla on.
Ex. Subaru wrx STI -04

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Jampsu » 18 Loka 2015, 11:12

JMTN kirjoitti:No niin topikin läpi luettuna, mietin että mitä öljyä MY04 sti koneeseen talveksi laitan ?

Valvoline tai castrollin öljy sinne menee, mutta kumpi ja onko käytännössä eroa ?
Itse pienessä päässäni miettinyt. Talveksi 5w-40 ja kesäksi 10w-60 ?

Autohan pitää käyttöauton virkaa ja vakio tekniikalla on.

Perus käyttöön piisaa laadukas 5w40 kesät talvet. Rata käyttöön voi panostaa mm. Esteripohjaiseen. Hiukan yli 100°C kävi omassa öljynlämmöt radalla ja 5w40 sisällä joten ei mitään hätää.
Enemmän tollanen 10w60 tekee hallaa kylmänä kun optimaalinen toiminta lämpö alkaa olla jossain 90°C paikkeilla.
Oma mielipide on et noihin 10w60 öljyihin ei tarvitse koskea ennen ku öljynlämmöt pyörii jatkuvasti +100°C.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Urran
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 06:48

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Urran » 18 Loka 2015, 14:59

Samaa mieltä Jampsun kanssa. Ja kun Valvolinella ei valikoimassa ole täyssynteettisiä niin noista kahdesta Castrol Edge. Tosin jos käyttöauton virka tarkoittaa myös käyttöautomaista ajoa niin kai sitä Group 3 öljyilläkin pärjää.

JMTN
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Heinä 2015, 22:48
Paikkakunta: oulu

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja JMTN » 18 Loka 2015, 15:23

Jampsu kirjoitti:
JMTN kirjoitti:No niin topikin läpi luettuna, mietin että mitä öljyä MY04 sti koneeseen talveksi laitan ?

Valvoline tai castrollin öljy sinne menee, mutta kumpi ja onko käytännössä eroa ?
Itse pienessä päässäni miettinyt. Talveksi 5w-40 ja kesäksi 10w-60 ?

Autohan pitää käyttöauton virkaa ja vakio tekniikalla on.

Perus käyttöön piisaa laadukas 5w40 kesät talvet. Rata käyttöön voi panostaa mm. Esteripohjaiseen. Hiukan yli 100°C kävi omassa öljynlämmöt radalla ja 5w40 sisällä joten ei mitään hätää.
Enemmän tollanen 10w60 tekee hallaa kylmänä kun optimaalinen toiminta lämpö alkaa olla jossain 90°C paikkeilla.
Oma mielipide on et noihin 10w60 öljyihin ei tarvitse koskea ennen ku öljynlämmöt pyörii jatkuvasti +100°C.

Kiitoksia tästä. Eipähän tarvinnut enään arvuutella motonettissä, et mitä koneeseen laittais. Castrol edge 5w40 lähti mukaan.
Ex. Subaru wrx STI -04

Tenox
Viestit: 188
Liittynyt: 14 Loka 2015, 23:52

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Tenox » 03 Joulu 2015, 23:06

Tomcat kirjoitti:
andrei kirjoitti:Mobilissa tosiaan huonoin ominaisuus on ollut kulutus, katsotaan mitä pelit vievät Castrolilla. Toisaalta ehkä parempi että kuluttaa versus että laakerit on talvella ilman voitelua, ei hirveesti auta jos ominaisuus on vaan pysyä sisällä :shifty:


Hyvä tietää. Autossa (WRX MY01) on nyt Mobil Peak Life 5W/50 öljyt ja kuluttaa noin 2,3dl / 1000km. Ajattelin jatkaa samalla öljyllä ja vaihtovälinä 10 000km, kun ei ole rata-ajoa, eikä mikään raskas kaasujalka muutenkaan kuin silloin tällöin.
Exät: Outback - H6 - MY07 ja WRX - MY01

Silent_alarm
Viestit: 207
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 06:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Silent_alarm » 07 Joulu 2015, 01:37

XT ja RA kulkee meillä kumpikin 5W-40 Motul 300V:n voimin. Sen verran tiheeseen vaihtuu öljy ajallisesti ko 5000km tulee täyteen kummallakin suht äkkiä. Foressa about 1-1.5kk ja impussa vissiin 2.5-3kk. Jotain Magnatechiä impun mukana tuli mut sitä tuppas häviämään 1-2l vaihtovälillä ni otin sitten motun käyttöön. Ny ei häviä ylimääräsiä koneesta. Muistuttaakin vielä öljyä ulos valuessaan, toisin ku magnatech. Se ois menny melki kokiksesta notkeutensa puolesta.
IG @behindthesteeringwheel
http://www.youtube.com/channel/UCEosqFAhQJnXxwxv6ZuHQZQ
-99 Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja matsuda » 07 Joulu 2015, 13:37

Jampsu kirjoitti:Perus käyttöön piisaa laadukas 5w40 kesät talvet. Rata käyttöön voi panostaa mm. Esteripohjaiseen. Hiukan yli 100°C kävi omassa öljynlämmöt radalla ja 5w40 sisällä joten ei mitään hätää.
Enemmän tollanen 10w60 tekee hallaa kylmänä kun optimaalinen toiminta lämpö alkaa olla jossain 90°C paikkeilla.
Oma mielipide on et noihin 10w60 öljyihin ei tarvitse koskea ennen ku öljynlämmöt pyörii jatkuvasti +100°C.


Minä olen kans hämmästellyt tätä 10w60 -hommaa. Eiköhän tuollaista viskositeettiä pitäisi alkaa huomioimaan myös laakerivälyksissä konetta kasatessa. Ja moniko tosiaan tarkkailee öljynlämpöjä muutenkaan..saa kovalla kuormalla ajaa aika pitkään että ehyessä moottorissa öljynlämmöt ylittää öljyjen "sietokyvyn" niin pitkäksi aikaa, että vahinkoa alkaa tapahtua. Taitaa keihauttaa vedet ennen sitä :) .
Jos damagea on tullakseen niin ennemmin sitä tulee jos ei paksu puuro kylmänä muodosta riittävää öljykalvoa laakereille, ja tuskinpa tuo puuron pumppaaminen tehoihinkaan positiivisesti vaikuttaa, saati öljypumpun rasitukseen.

Vakiossa Legacy GT:ssä käyttänyt 5w-30 Magnateciä yhden vaihtovälin ja nyt toinen vaihtoväli menossa 5w-30 Helixeillä. Magnateciä ei ollut silmin nähden kadonnut matkalla, eikä mitenkään erityisen liruakaan ollut pois tullessaan.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 07 Joulu 2015, 14:19

En tiiä mikähä kakssatkua riivaa, se ei tunnu tykkäävän ku valvolinestä. 5W40 Magnatechistä sain traumat, pari sataakilsaa ajetuilla öljyillä nostimet huus lämpimänäki hunajaa. 5W40 ja kesällä 10W60 Valvolinen kanssa ne ei jutellu yhtää, oli oikeen kiltisti ja hiljaa. Kaks kertaa laittanu ny 5W40 helixiä, mutta seki saa nostajat valittaa urakalla. Rally formulaa saatan viel koittaa, ja sit valvolinee.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Matway » 07 Joulu 2015, 20:24

Onko kellään kokemuksia Wolfin öljyistä?
https://www.wolflubes.com/FI_FI/Product ... 65607.aspx
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

SammyG
Viestit: 305
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:10

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja SammyG » 08 Joulu 2015, 09:19

Ei se 10w-60 niin paakkua ole, etteikö lämpösillä käynnistyksillä öljykalvoa tekisi.

Itsellä huomaa, että talvella käytettävät noileemmat ölpät saa koneen ääntään pikkasen enemmän, kuin kesän ratapäivä-ölpät.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Qulle » 08 Joulu 2015, 09:53

Joo ei toi 10W-60 mitään hullun paksua ole... tuo 20W-50 mitä 200:ssa käytän radalla alkaakin olemaan jo kunnon kamaa :D
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja andrei » 09 Joulu 2015, 21:20

Tomcat kirjoitti:
andrei kirjoitti:Itsekkin nyt ajanut, sisään ajojen jälkeen tuolla Valvolinen Vr1 racing 10w-60 öljyllä.
2500km nyt ajettuna, kohtahan nuo on sama vaihdella pois.
55€/5litraa, niin ei tuo ainakaan kovin kallista ole :)


Hui, kallista, kallista... :lol: Mobil 5-50W maksoi 26.90€ 4L Hong Kongissa eikä ollut ostorajoitusta, ostin viimeeks 10 kannua :laughing7:
(No mutta onhan noita öljysuita ollutkin tuossa ruokittavana). Eipä toi Castrol Magnatec 5-40W mitään kallista näytä olevan, 27,90€ / 4L Puuilosta!Tuohon vielä OEM suodattimet maailmalta 6,-€ kpl niin eipä tuu öljynvaihdot kalliiksi.

http://www.puuilo.fi/CastrolMagnatec5W-404l

Mobilissa tosiaan huonoin ominaisuus on ollut kulutus, katsotaan mitä pelit vievät Castrolilla. Toisaalta ehkä parempi että kuluttaa versus että laakerit on talvella ilman voitelua, ei hirveesti auta jos ominaisuus on vaan pysyä sisällä :shifty:



Mistä saisi suodattimia edullisesti?
Jos nyt vaikka kymmenen tilaisi enshätään. :)
Forester MY06

Avatar
Harge
Hallitusjäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 18:23

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Harge » 11 Joulu 2015, 02:57

Öljykeskustelut on kyllä kanssa yksi aihe... Mutta tosiaan itse käyttänyt omassa gc8 GT impussa aina Valvolinen 10w-60 ja talvella nyt kokeilussa Valvolinen 10w-40 Long Life. Kunhan siellä on öljyä ja vaihtaa ajallaan on mun mielipide. Jos on epävarma omista öljyistään niin vaihtaa vähän aikasemmin. Jos öljy on uuden näköistä ulos tullessaan niin silloin se ei ole tehnyt joitain tehtäviensä eli puhdistanut ja huuhdellut konetta. Olen huomannut että millään muulla merkillä kuin Subaruilla ei ole niin yksilölliset moottorit, joten kenellekään ei ole sitä "yhtä ja oikeaa" öljyä. Jollain venat nakuttaa tuolla öljyllä ja jollain ei. Eli suosittelisin että jos on epävarma niin kokeilee jotain synteettistä öljyä ja seuraavalla kerralla toista jos tuntuu siltä, niin eiköhän se oma suosikki löydy sieltä :angel:
GT Impreza -96 - JDMcF hallituksen jäsen

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Displaced » 11 Joulu 2015, 03:56

Qulle kirjoitti:Joo ei toi 10W-60 mitään hullun paksua ole... tuo 20W-50 mitä 200:ssa käytän radalla alkaakin olemaan jo kunnon kamaa :D


Siis mitä? :banana:

10w-60 on jäykempää kamaa lämpimänä kuin 20w-50
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: RE: Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Qulle » 11 Joulu 2015, 06:43

Displaced kirjoitti:[quote="Qulle"]Joo ei toi 10W-60 mitään hullun paksua ole... tuo 20W-50 mitä 200:ssa käytän radalla alkaakin olemaan jo kunnon kamaa :D


Siis mitä? :banana:

10w-60 on jäykempää kamaa lämpimänä kuin 20w-50[/quote]
Juu näin tietenkin, tässä lähinnä tarkoitin jäykällä kamalla sitä millasta tuo on kun purkista kaataa ulos. Toki 10W-60 on kuumana jäykempää :D

Itsehän törmäsin tähän midlandin mineraaliin kun tähän paikalliseen tuli ko. merkin edustus ja samaan paikkaan sain diilin trailerin vuokrauksesta aina rataviikonlopuiksi - autoharrastaja kun tuon puljun pitäjä itsekin on ollut.
Vitosen litra saa tätä ainetta ja lasketaan haluamasi määrä isosta tynnyristä. Kokeilemisen arvoinen ehdottomasti tällaiseen vanhaan 350tkm ajettuun mottiin... tuntuu ihan toimivalta kesäkeleillä kunhan vain muistaa antaa lämmitä ensin. Ja luonnollisesti vaihtovälihän on aika pieni.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

tony86
Viestit: 23
Liittynyt: 25 Tammi 2016, 07:51

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja tony86 » 27 Tammi 2016, 11:45

Uutena subaru harrastajana kyselen, onko mobil 3000 5w40 sopiva öljy legacy gt-b ej208 koneeseen?
Onko väliä käyttääkö isompaa vai pinempää suodatinta, tarjosivat mulle fram ph4998 vai onko viisampi etsiä tuota fram ph5280.
Tai mitä suodattimia olette käyttäneet ?

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja SixStars » 27 Tammi 2016, 13:31

Omassa vastaavassa käyttäny vuosia ihan 5W-40 ( Shell Helix, välillä aina Motonetissä tarjouksessa ollut ) - ei onkelmia
Filtterinä ollut aluksi niitä 'Subarun originaali mustia' ja kun ei enää ihan ilmaseks oo osunu kohdalle niin pari viimeistä ollut noita:
http://shop.mamasan.fi/product/show/341 ... in-hp-1008
( tuossa se kiva että on heleppo poistaa jos on sattunu tiukkaan jäämään, toisin kun kakkosauton filsu -jonka vain käsin myös kiristin ed. vaihdossa- ei meinannut nöyrtyä edes sillä ruuvimeisseli läpi ja vääntämällä -tekniikalla :shock: ..olis tuo 'avausmutteri' ollu poikaa siinä kohtaa :shifty: )
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja TJani » 05 Helmi 2016, 10:55

Onko kukaan sekaantunut noihin Valvo Linen nextgen uusio öljyihin? Ainakin MaxLifea ja Synpoweria olen nähnyt.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 05 Helmi 2016, 11:38

Viimeks laitoin just 10w40 MaxLifea kakssatkuun, hyvin on toiminu. Nostimet on ollu yllättävän hiljaa.

Avatar
Askorbiini
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 16:21
Paikkakunta: Turku / Lieto

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Askorbiini » 05 Helmi 2016, 11:55

Mä oon tohon omaani (~120tkm ajettu, vakio tekniikka) nyt ladannu Teboilin Diamondia (5W-40) ympäri vuoden, 5tkm vaihtoväleillä. En tiedä japaninpojan käyttämistä öljyistä, mutta aika hyvin pari ekaa vaihtokertaa työnti kuonaa pihalle. Nykyisellään tuntuu ihan hyvin "puhdasta" p***aa tulevan ulos, joten kyllä noi nyt ainakin vaikuttais pelkällä silmällä testattuna ajavan tehtävänsä. Tolla vaihtovälillä (joku ~5 kertaa vuoteen) ei mun mielestä oo paha heittää vajaata neljääkymppiä tohon "pikkuhuoltoon", kun en saa sillä rahalla edes puolta tankkia bensaa... :D

...katotaa niit ralliöljyjä sitten kun vahingossa johonkin ratapäiville eksyn...
JDM / Subaru Impreza WRX STi 2.0 / MY06 Hawkeye

jkb
Viestit: 138
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 19:45

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja jkb » 13 Helmi 2016, 17:49

Tässä 3.0r koneessa olis taas öljynvaihto edessä. Ohjekirjan suositus on 5W-30 ja viimeeksi laitettu Castrolin magnatec A5:n kulutus oli semmosen litra/6000km.
Jotain toista öljyä voisi kokeilla, noita ohjekirjan luokitus suosituksia tuskin tarvitsee kauhean tarkkaan kytätä? Jotain toista merkkiä, tai 5W-40 öljyä vois kokeilla. Ettei laiskuuttaan joku kerta käy käy ohrasesti. :roll:
-07 Legacy 3.0R stw

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Qulle » 13 Helmi 2016, 18:30

Koita 5W-40 synpoweria
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

kalevkp
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 15:55

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja kalevkp » 21 Helmi 2016, 14:12


Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Kennedy » 21 Helmi 2016, 14:52

^- tuo oli se paikka missä hieman väärennettyä öljyä oli

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001065865.html
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... la/5689068
yksi niistä lukuisista uutisista
Forester S Turbo '99 - RIP

Mariano
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2016, 18:16

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Mariano » 18 Maalis 2016, 23:18

Monenlaista autoa on ollut ja lähinnä mobil, castrol ja valvoline öljyt ollu kokeilussa. Valvoline 5w40 selkeästi pienin öljyn kulutus, en enää muuta merkkiä ostaisi. Melko vaikea noita öljyjä on muuten vertailla kuin öljyn kulutuksen ja venttiilikoneiston äänien perusteella. Valvolinea saa 5l kannussa ja on edullinen, joten ei paljoa tarvii miettiä mitä öljyä ostaa. Yhdessä autossa vaihdettiin castrol valvolineen ja ongelmallinen öljyn kulutus loppui siihen.... :thumbsup:

smaikel
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Kesä 2016, 15:47

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja smaikel » 18 Kesä 2016, 16:22

Itsellä impreza 05 sti koneremppa ja takokamat sisällä 6000km ajettu rempan jälkeen.
Niin öljyt mustuu nopeesti alle 100km ajossa 10W60 vr1 valvoline sisällä

Henkka_RA
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Huhti 2016, 21:10

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Henkka_RA » 18 Kesä 2016, 17:22

Meikältä löytyy impreza wrx sti ra -01 ja legacy 2.0r -11 molemmissa mobil super 3000 5w 40 ei syö öljyä kumpanenkaan erittäin hyvät
Impreza Sti -11
Levorg -16

ex
Impreza Sti type ra -01
Legacy 2.0r cvt -11
Impreza Wrx -01

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Moottoriöljy kokemukset (part2)

ViestiKirjoittaja Shakal » 18 Kesä 2016, 18:55

Lisätään edelliseen viestiini täydennystä:
Reilun vuoden aikana olen käyttänyt imprezassa ainoastaan Castrol Magnatec C3 öljyä. Ei kuluta 5000-6000km vaihtovälein nimeksikään. Litran pänikkä on autossa varalla, mutta pisaraakaan en ole 3500km ajon jälkeen joutunut lisäämään.

Suosittelen kyseistä öljyä jos on valinnan vaikeutta, näin vuoden otannalla.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa