Reippaat puoli vuotta ja 15tkm ajeltua elämäni ekalla hybridillä, bemarin 740Le:llä. Auto tuli hankittua sopivasti juuri ennen Putinin sekoiluita (ja bensan älyttömiä litrahintoja) -> sai suht sopuhintaan. Sitten kun bensanhinta nousi pilviin niin näiden hinnat (ja muidenkin hybridien) nousi sen mukana, hehe.
Vaikka auto on "pre-facelift" (viimeinen jossa ei ole niitä saatanan rumia jättimunuaisia) ja tässä on vain 9,2kWh kapasiteetin akusto niin kesäisin tällä ajelee pk-seudulla n.30km, talvisin sitten vähemmän. Lähiöissä ja taajamissa nämä menee pidemmälle, kesäisiä motarinopeuksia ajaen sähkönkulutus lisääntyy radikaalisti. Vaikka autossa on vain reilun 40L bensatankki niin olen päässyt parhaimmillaan 2tkm yhdellä tankkauksella ja tankkaamassa joutuu vierailemaan omalla pk-seudun ajoprofiilillani 1-1,5kk välein. Pystyn lataamaan autoa kotona ja töissä ihan "kotitöpselistä" josta se latautuu tyhjästä täyteen 3 tunnissa. Jos ajoa tulisi vähemmän niin tankkaisin tätä varmaan kerran kahdessa-kolmessa kuukaudessa... Kevään ja kesän itse mitattu kulutus on asettunut 2-3 litran tuntumaan.
Jos on mahdollista latailla autoa (kotona + töissä) niin käyttöautoksi tämmöinen hybridi on todella passeli, uudemmilla hybrideillä (BMW & M-B) pääsee jo 50-100km yhdellä latauksella = näillä bensanhinnoilla puhdasta voittoa. Eikä tarvitse arpoa täyssähköautojen lataamisen kanssa. Ei ole jäänyt yhteen eikä kahteen kertaan kun kesäisen ajoreissun matkanvarrella / päätepisteessä (tai kauppakeskuksessa ym.) onkin kaikki laturipaikat olleet käytössä tai rikki. Itse en jaksa sellaista sähköautojen lataamismahdollisuuksien, lataamispaikkojen vapaana olon & rangen kanssa arpomista / miettimistä, en vaikka sitä pitäisi tehdä vain muutama kerta vuodessa. Hybridillä pääsee sähköllä arjen ajot ja satunnaiset pidemmät matkat voi ajella huoletta bensalla, sen verran vähän sitä kuitenkin vuositasolla kuluu. Tämänkin 2,1tn painoisen, nelivetoisen möhkön (pitkä eli lang -korimalli) kulutus on maantiellä 100-nopeudessa akku tyhjänä naurettavat 6,5L/100km, jopa vähemmän jos ei aja "dynaamisesti" ja 80-maanteillä kulutus tippuu tuostakin. Lisäksi auto kerää talteen liikkumisen energiaa, jarrutuksien energiaa ym. eli vaikka lähtiessä akusto olisi tyhjä niin silti näillä pääsee yllättävän paljon sähköllä. Alla erimerkkisen auton graafi, jossa akusto näennäisesti tyhjänä, mutta paksunnetut osuudet päästy silti sähköllä:
Itsellä(kin) oli vahvoja ennakkoluuloja / asenteita mm. jatkuvan latausjohdon kytkemisen kanssa, mutta viimeistään nykyiset aivan idioottimaiset litrahinnat ovat kääntäneet ajatukset ja latailen tätä myös julkisissa latureissa, koska haluan, että akusto on aina mahdollisimman täynnä, koska haluan istahtaa viileään autoon:
-Tosiaan sähköautojen & plugareiden arjen paras ominaisuus (pienen kulutuksen lisäksi) on auton matkustamon etälämmitys (joka nyt on ollut webastovarusteisissa autoissa iät ja ajat), mutta sen lisäksi aivan upea toiminto;
matkustamon etäviilennys. Enää ei tulisi mieleenkään istua kesähelteellä auringonpaisteessa kuumenneen auton liki polttavan kuumille nahkajakkaroille ja läkähtyä sisällä ilmastoinnin huutaessa jääkylmää päin naamaa -> niskat jumissa. Tällä saa kännyappilla sisätilat jäähdytettyä ennalta nautinnolliseen .... vaikkapa 19,5 asteeseen, kunhan akustossa on virtaa. Tota ominaisuutta on tullut käytettyä 24/7, se on ihan lyömätön.