Sivu 1/3

Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 30 Syys 2016, 20:17
Kirjoittaja Tomcat
Pahasti näyttää siltä että Ottomoottorin lähtölaskenta on alkanut, on vain ajan kysymys kun akku/sähkömoottori kehitys kokee ratkaisun joko vedyn myötä tai muuta kautta... Olen varma että Subarullakin ollaan katsottu kehitystä jo jonkin aikaa, kiitos Teslan, i3 BMW, ym sähköautojen kautta.

http://www.iltalehti.fi/autot/201609300082654_au.shtml

Outback säköllä, kunnon kiihtyvyydellä ja 500km säteellä alkais jo houkuttaa :thumbsup:

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 30 Syys 2016, 20:58
Kirjoittaja JPA
Nykyisellään aniharvalla kaupunkilaisella ja ylipäätään kerrosta- tai rivitalossa asuuvalla on mahdollisuus ladata auton akkuja.

Kaapelit ja liittymät on mitoitettu niin nuukasti, että nalli palaa jo sisätilanlämppärin ja lohkolämmittimen yhtäaikaisesta käytöstä.
Ja tietysti käytetyn sähkön määrä pitäisi mitata tolppakohtaisesti.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 30 Syys 2016, 21:21
Kirjoittaja JuPe
Tomppppaaaaa. Nyt kun masukka on nii nähty kasilla niin tämmönen:

http://www.zeva.com.au/Projects/RX7/

Tai miksi ei pappa fore?

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 30 Syys 2016, 21:59
Kirjoittaja Tomcat
JuPe kirjoitti:Tomppppaaaaa. Nyt kun masukka on nii nähty kasilla niin tämmönen:

http://www.zeva.com.au/Projects/RX7/

Tai miksi ei pappa fore?


Tää oli todellakin yksi vaihtoehto. Jenkeistä saa "valmiita" paketteja joka lähtöön :thumbsup:

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 01 Loka 2016, 07:30
Kirjoittaja -teme-
Ei se tuo sähköauto ole kyllä vastaus tähän päästö kysymykseen, miten paljon enemmän tommosen auton valmistus raiskaa maailmaa kun polttomoottorin ja sitten vielä että mistäs se sähkö tulee siihen autoon...

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 01 Loka 2016, 09:38
Kirjoittaja Tomcat
-teme- kirjoitti:Ei se tuo sähköauto ole kyllä vastaus tähän päästö kysymykseen, miten paljon enemmän tommosen auton valmistus raiskaa maailmaa kun polttomoottorin ja sitten vielä että mistäs se sähkö tulee siihen autoon...


Joo nää viherpipertäjät elää kyllä sellaisessa kuplassa että oksat pois... ja niilehän ei käy mikään vaihtoehto, ei siis mikään. Johan toi Särkänniemen delfinaario jeesustelukin sen näytti. Meni muuten Tähkä, Abreu, Erin ym muut pellet kuuntelu bannaan.

Täältähän se ikivihreä sähköpeli sen voimansa saa...

Kuva

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 01 Loka 2016, 13:52
Kirjoittaja -teme-
Niinpä, sähkö on puhdasta koska se tulee töpselistä....

Enemmän vaan biopolttoaineita tarjolle ja vety autot sais ruveta yleistymään. Sekä kenties tuon hybridi diipa daapan vois yhistää juurikin vetyautoon niin siinähän olis todella puhdasta menoa. :crazy:

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 01 Loka 2016, 16:32
Kirjoittaja nemola
Tomcat kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/autot/201609300082654_au.shtml


"Jokaiseen 24-tuumaiseen pyörään on sijoitettu oma sähkömoottorinsa."

Olen jo jonkun aikaa miettinyt, onko jotenkin ratkaistu iso jousittamaton massa? Sähkömoottori ja 24" pyörät tuskin tekevät gutaa ajettavuudelle.

Itse en ole vieläkään vakuuttunut akkuteknologian riittävästä kehittymisestä, että sähköautot voisi olla "lopullinen ratkaisu". Mutta "kansantuotteeseen" luotan! :lol:

"Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta"

http://www.hs.fi/autot/a1475120551752

Vetyyn tosin vähän pidemmällä tähtäimellä:

"Esimerkiksi Saksaan ollaan nyt rakentamassa 50:tä vetyautoasemaa, ja vuoteen 2023 mennessä asemia on tulossa 400.

Woikoski aikoo lanseerata Suomeen 20 vetytankkausasemaa vuoteen 2030 mennessä."

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 02 Loka 2016, 00:09
Kirjoittaja HABA
Jossain sanottiin, että jos sieltä vetyauton pakarista tulee vettä muussakin muodossa, kuin höyrynä, niin se muodostaa ongelman Suomen talvessa, kun tiet jäätyy auton perässä... :D Mutta siitähän selvitään suolaamalla, suolaamalla ja sitten myös suolaamalla.... :roll:

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 02 Loka 2016, 13:17
Kirjoittaja Kiivi
HABA kirjoitti:Jossain sanottiin, että jos sieltä vetyauton pakarista tulee vettä muussakin muodossa, kuin höyrynä, niin se muodostaa ongelman Suomen talvessa, kun tiet jäätyy auton perässä... :D Mutta siitähän selvitään suolaamalla, suolaamalla ja sitten myös suolaamalla.... :roll:

Tai sitten ostamalla subarun, niin ei tuo jäätyminen niin haittaa? :driving:

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 02 Loka 2016, 17:35
Kirjoittaja Sandman1
Tyon vedyn kanssa on sama teoreettinen ja eettinen ongelma, että millä se vety erotellaan. Tuppaa tuo vety olemaan suurimmaksi osaksi happeen sitoutuneena. Sähköllä se irti lähtee, mutta mikäs taas tuottaa sen sähkön.

Käytännössä vety on sähkön varastointitapa, joka eroaa vain hieman akuista. Jakelu nesteenä jne...

Itse en näe vetyä mitenkään oleellisena maailman pelastajana. Se voisi olla välivaihe, jota jaellaan vanhan infran järjestelmillä, siis tankkereilla ympäri maata.

Vedyn pientuotanto voisi olla ratkaisu. Siis tuuli ja aurinkoenergialla eroteltaisiin vetyä tarpeeksi pienissä latoksissa ympäri maata.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 03 Loka 2016, 00:47
Kirjoittaja Jampsu
-teme- kirjoitti:Niinpä, sähkö on puhdasta koska se tulee töpselistä....

Enemmän vaan biopolttoaineita tarjolle ja vety autot sais ruveta yleistymään. Sekä kenties tuon hybridi diipa daapan vois yhistää juurikin vetyautoon niin siinähän olis todella puhdasta menoa. :crazy:

Kylhän sähköautotkin palauttaa sähköksi jarrutus energiaa. Eiköhän niissä vetyautoissakin jonkinlaiset akut ole.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 03 Loka 2016, 10:32
Kirjoittaja ximmo
JPA kirjoitti:Nykyisellään aniharvalla kaupunkilaisella ja ylipäätään kerrosta- tai rivitalossa asuuvalla on mahdollisuus ladata auton akkuja.

Kaapelit ja liittymät on mitoitettu niin nuukasti, että nalli palaa jo sisätilanlämppärin ja lohkolämmittimen yhtäaikaisesta käytöstä.
Ja tietysti käytetyn sähkön määrä pitäisi mitata tolppakohtaisesti.


Kuva

Mulla on sitten käynyt munkki taloyhtiön kanssa tai en tiiä. Kuva viime keväältä täältä Helsingin lähiöstä. Piti kokeilla, toimii. :D

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 03 Loka 2016, 14:09
Kirjoittaja JPA
EIköhän tuosata olisi ihan kunnollinen paskamyrsky noussut, jos olisi pidempään kuluttanut taloyhtiön "yhteistä sähköä". :think:

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 03 Loka 2016, 17:22
Kirjoittaja KK9
Meikäläisellä talli ja tolppapaikka ja kummastakin 20€/vuosi sähkömaksua riippumatta kuinka paljon käyttää! Tosin sulakkeet ei tahdo kestää jos monta autoa yhtaikaa lämmityksessä, varsinkin jos samaan aikaan naksahtaa päälle!

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 04 Loka 2016, 10:56
Kirjoittaja nemola
Sähköauton lataaminen yöllä sähköllä pitäisi saada pomminvarmaksi kohtuuhinnalla kaikille tarvitsijoille. Jos sulake on yölatauksen aikana napsahtanut eikä auto olekaan lämmennyt, se ei ajoa estä, toisin kuin sähköauton tyhjä akusto aamulla. Kyllä vielä nykyään sähkön jakelussa on ongelmia laajaa sähköautoistumista ajatellen. Toki ongelmia on muissakin perinteisen polttomoottorin korvaajissa.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 04 Loka 2016, 13:44
Kirjoittaja ximmo
JPA kirjoitti:EIköhän tuosata olisi ihan kunnollinen paskamyrsky noussut, jos olisi pidempään kuluttanut taloyhtiön "yhteistä sähköä". :think:

En nyt ymmärrä, miksi joku suuttuisi siitä, kun käyttää sähköä, josta maksankin? Miten tuo eroaa siitä, että polttomoottoriauto on tolpan päässä? :think:

Eihän normipistokkeesta tule Teslaan kuin 14 km ajoa per lataustunti, mutta jos auton tökkää kiinni klo 20 illalla ja ottaa klo 08 aamulla irti, niin heittämällä riittää enemmistön päiväajeluihin. (En puhu ajastimella varustetuista tolpista vaan peruspistokkeista yleensä.) Mut joo, niin kauan kun hintalapussa on tuollaisia 150 k€ lukemia, niin eipä enemmistö Tesloja ostele. Olikohan kuvan auto eli P90D varusteineen jotain 200 k€. :tard:

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 04 Loka 2016, 14:22
Kirjoittaja JPA
Kaikki tolppapaikat mitä minun käytössä on ollut ovat olleet varustettuna kellokytkimellä (maksimissaan virtaa 2 h kerrallaan) ja parhaimmillaan sallitu maksimi ottoteho on ollut 1500 w. Joskus vähemmänkin. Toki jotkut ovat jumittaneet kellokytkimen niin, että virtaa tulee jatkuvasti, mutta siitä on seurannut pahimmillaan tolppapaikan menetys.

Minkä verran virtaa sähköautojen lataus keskimäärin ottaa?

Yleensä koko talon sähköliittymä tai lämmitystolppien syöttökaapelit on mitoitettu juuri ja juuri riittäviksi (jotta ahneelle rakennuttajalle jää mahdollisimman paljon massia). Yleensä jos joku sulake palaa, niin se on nimenomaan syöttökaapelin sulake ja silloin pimenee aina usempi tolppa.
Näin on esim. työpaikkani parkkipaikalla. Useamman kerran talvessa joku unohtaa sisätilanlämppärin päälle ja sitten on ~ 20..40 tolppaa ilman sähköä.

Kiinteä kuukausihinta on varmaankin laskettu sen mukaan, että sähköä käytetään maks. 6kk / vuosi / kerran päivässä 2h (ei tolppkohtaista mittausta). EIhän se nyt sovi, että joku lataa sähkövankkuria yön yli. Kyllä sinne joku laittaa sitten varalta omaan bensakotteroon vaikka pölynimurin huutamaan koko yöksi, kun kerran naapurikin käyttää sähköä koko yön. :crazy:

Eikös se tavallinen suomalainen jotenkin noin käyttäydy?

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 17 Loka 2016, 19:48
Kirjoittaja JPA

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 21 Loka 2016, 21:40
Kirjoittaja nemola
Päivän Iltalehden tiivistämänä: "Täyssähköautolla ei voi lähteä vain ajelemaan ilman ennakkosuunnitelmaa ja käytännössä tavallinen pistorasia on aivan liian hidas". MOT. :-P

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 13 Marras 2016, 23:08
Kirjoittaja Samu


Jo tänä päivänä osa vihervassareista ja muista "pyörällä 365 vrk vuodessa" -tyyppisistä sankareista vaatii, että autopaikkojen rakennuskustannukset olisi sidottava niiden asuntojen myyntihintaan joille ne tulevat. Kuulemma on epäoikeudenmukaista, että autottomat vihervassarit joutuvat osallistumaan asunnon hinnan kautta esimerkiksi asuinkerrostalon alle rakennettavan parkkiluolan rakennuskustannuksiin.

Elämme mielenkiintoisia aikoja sen suhteen keiden maksettavaksi nuo selkeästi normaalia tolppapaikkaa kalliimmat "sähkölatauspaikat" tulevat. Entä niiden ylläpito.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 14 Marras 2016, 20:35
Kirjoittaja Jampsu
Samu kirjoitti:


Jo tänä päivänä osa vihervassareista ja muista "pyörällä 365 vrk vuodessa" -tyyppisistä sankareista vaatii, että autopaikkojen rakennuskustannukset olisi sidottava niiden asuntojen myyntihintaan joille ne tulevat. Kuulemma on epäoikeudenmukaista, että autottomat vihervassarit joutuvat osallistumaan asunnon hinnan kautta esimerkiksi asuinkerrostalon alle rakennettavan parkkiluolan rakennuskustannuksiin.

Elämme mielenkiintoisia aikoja sen suhteen keiden maksettavaksi nuo selkeästi normaalia tolppapaikkaa kalliimmat "sähkölatauspaikat" tulevat. Entä niiden ylläpito.

Eikös se nykyäänkin mene et ne maksaa autopaikoista jotka niitä tarvitsee. Autotalleja ja katospaikkoja ainakin myydään erikseen. Taloyhtiö voi vuokrata autohalli paikkoja myös esim. naapuritalossa asuville.
Tästähän hyötyy jokainen asukas kun se vähentää vastiketta kun saadaan tuloja myös ulkopuolelta.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 14 Marras 2016, 21:21
Kirjoittaja KK9
Jampsu kirjoitti:
Samu kirjoitti:


Jo tänä päivänä osa vihervassareista ja muista "pyörällä 365 vrk vuodessa" -tyyppisistä sankareista vaatii, että autopaikkojen rakennuskustannukset olisi sidottava niiden asuntojen myyntihintaan joille ne tulevat. Kuulemma on epäoikeudenmukaista, että autottomat vihervassarit joutuvat osallistumaan asunnon hinnan kautta esimerkiksi asuinkerrostalon alle rakennettavan parkkiluolan rakennuskustannuksiin.

Elämme mielenkiintoisia aikoja sen suhteen keiden maksettavaksi nuo selkeästi normaalia tolppapaikkaa kalliimmat "sähkölatauspaikat" tulevat. Entä niiden ylläpito.

Eikös se nykyäänkin mene et ne maksaa autopaikoista jotka niitä tarvitsee. Autotalleja ja katospaikkoja ainakin myydään erikseen. Taloyhtiö voi vuokrata autohalli paikkoja myös esim. naapuritalossa asuville.
Tästähän hyötyy jokainen asukas kun se vähentää vastiketta kun saadaan tuloja myös ulkopuolelta.

Meillä on autotalli ja tolppapaikat yhtiöitetty erilleen taloyhtiöstä, mutta talli/tolppapaikan voi omistaa vain taloyhtiössä asuva!

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 19 Marras 2016, 19:23
Kirjoittaja Samu
KK9 kirjoitti:Meillä on autotalli ja tolppapaikat yhtiöitetty erilleen taloyhtiöstä, mutta talli/tolppapaikan voi omistaa vain taloyhtiössä asuva!


Kyllä, mutta esimerkiksi "autokannen" rakentaminen kerrostalon alle maksaa "hieman" enemmän kuin sinne tulevat, vaikkapa 60 autopaikkaa x 20ke -> todellisuudessa autokannen rakennuskustannuksiin osallistuu jokaikinen talosta asunnon hankkiva.

Vihervassarit haluavat autopaikan maksavan 5-10 kertaisen määrän, jotta "vain rikkailla" on siihen varaa ja muut saavat iloisesti matkustaa julkisilla -> maailma pelastuu :clap: Onhan stadissa Jätkäsaaressa kokonaisia kerrostaloja vailla minkäänsortin autopaikkoja. (Autoton) kaveri asuu siellä, arvatkaa kuinka usein sinne huvittaa lähteä vierailemaan kun autopaikkoja ei ole mihinkään vuorokaudenaikaan yhtään missään. Ai ai tätä viherecohypen juhlaa.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 24 Joulu 2016, 13:01
Kirjoittaja Tomcat

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 24 Joulu 2016, 14:31
Kirjoittaja ximmo
Tomcat kirjoitti:Pitäiskö seuraavaks rakentaa tällänen 8-)

https://www.youtube.com/watch?v=1pdbQJrrkP0

https://www.youtube.com/watch?v=WOw2_BXdDZE

Olipahan hieno suoritus! Kommentteja lukiessa voin pahoin, kun jengi keskittyy kommentoimaan jotain low rangea tai "tesla on parempi" etc. soopaa. Ikään kuin muusikolle pitäisi sanoa "ootpa tyhmä, on halvempaa osta levy kaupasta kuin tehdä se itse". :tard:

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 25 Joulu 2016, 10:47
Kirjoittaja nemola
Tuo sähkösubbehan on mielenkiintoinen, kun on jätetty voimansiirto vakioksi manuaaliksi, niin voi fiiliksen mukaan ajella yhdellä tai useammalla vaihteella. :driving:

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 25 Joulu 2016, 10:52
Kirjoittaja sotaherra
kuinka mahtaa kestää vääntöö toi laatikko. muuten hyvä idea.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 25 Joulu 2016, 11:08
Kirjoittaja nemola
sotaherra kirjoitti:kuinka mahtaa kestää vääntöö toi laatikko. muuten hyvä idea.


Se kesto tosiaan kävi mielessä. Kun isollakin vaihteella voi lähteä paikaltaan, niin jonninverran vääntöä löytynee...

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 21 Tammi 2017, 21:13
Kirjoittaja nemola
Vähän vanhempi sähköauto ja olikohan lopun Special Thanksien mukaan peräti suomalaisen harrastajan käsialaa. :thumbsup:

https://www.youtube.com/watch?v=IBR2WdJL5aI

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 22 Tammi 2017, 20:34
Kirjoittaja Sandman1
Ainoo vaan, että tässä sääntöhelvetissä, jota suomeksi kutsutaan, tuommoinen konversio on joko mahdoton tai kannattamaton tai ainakin aivan helvetin vaikeaa. Ja siitö joutuu maksamaan dieselveron (käyttövoimamaksu)?

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 26 Tammi 2017, 00:17
Kirjoittaja TJani
YouTube kirjoitti:"Wheeler Dealers S13E16..." Video ei ole enää käytettävissä käyttäjän Discovery Communications tekemän tekijänoikeusvaatimuksen vuoksi.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 26 Tammi 2017, 10:01
Kirjoittaja nemola
Valitettavasti suomiteevee on taas "vähän" jäljessä, kun Kutoselta on tällä viikolla tullut vasta WD:n jakso kausi 12 osa 3, mutta hyvää kannattaa odottaa...

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 20 Maalis 2017, 16:51
Kirjoittaja huhtoo
En tiedä onko päässäni vikaa mutta olen ihan vakavissani ajatellut seuraavaksi autoksi sähköautoa :tard: . Kävin kysymässä tarjousta Hyundai Ioniq electric-mallista ja vaihdossa menisi tuo 272tkm ajettu -09 forester. Foresterista eivät olisi hyvittäneet kuin 5400 euroa... :banghead:
Kuva

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 20 Maalis 2017, 18:48
Kirjoittaja Jampsu
huhtoo kirjoitti:En tiedä onko päässäni vikaa mutta olen ihan vakavissani ajatellut seuraavaksi autoksi sähköautoa :tard: . Kävin kysymässä tarjousta Hyundai Ioniq electric-mallista ja vaihdossa menisi tuo 272tkm ajettu -09 forester. Foresterista eivät olisi hyvittäneet kuin 5400 euroa... :banghead:
Kuva

Eihän noista aikapommi dieselistä enempää uskaltaskaan hyvittää :D
Mutta asiaan mielenkiinnosta tuli katottua E-Kolopallon hintaa, mitä hittoa 45k€ sellasesta kikkareesta jossa ei ollu ainuttakaan lisävarustetta ruksittuna. Muuten kyllä menis työmatkoilla sekä kauppareissuilla mut kyl se diesel tms pitäs olla rinnalla et pärjäis myös tommoset +1000km päivälenkit.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 03 Joulu 2017, 16:42
Kirjoittaja nemola
nemola kirjoitti:Vähän vanhempi sähköauto ja olikohan lopun Special Thanksien mukaan peräti suomalaisen harrastajan käsialaa. :thumbsup:

https://www.youtube.com/watch?v=IBR2WdJL5aI


TJani kirjoitti:
YouTube kirjoitti:"Wheeler Dealers S13E16..." Video ei ole enää käytettävissä käyttäjän Discovery Communications tekemän tekijänoikeusvaatimuksen vuoksi.


nemola kirjoitti:Valitettavasti suomiteevee on taas "vähän" jäljessä, kun Kutoselta on tällä viikolla tullut vasta WD:n jakso kausi 12 osa 3, mutta hyvää kannattaa odottaa...


Jos tuo sähkisjakso jäi joltain katsomatta ja vielä kiinnostaa, niin se tulee suomi-tv:stä Kutoselta 5.12. klo 20 ja uusintana 8.12. klo 19.

Itse tuli sähköautoiltua ekan kerran Lintsin jälkeen syyskuun alkupuolella Model S 75D:llä ja ymmärrän hyvin, että jollakin saattaa autokuume nousta vain yhdellä lääkkeellä hoidettavaksi. Voimakkaan, mutta silti jouhean moottorijarrutuksen kokeminen sytytti kyllä lampun omassakin päässä ja sai ymmärtämään auton ajamista yhdellä polkimella. Myös säädetyn nopeuden hyvin pitävä vakkari vakuutti, tosin kun en tykkää roikkua edellä ajavan takalistossa, niin etäisyyden säädin maksimiin. Ajoavustimet pimputuksineen oli omaan makuun turhan holhoavia. esim. edellä ajaneen jo käännyttyä tai parkkihalliin ajaessa. LED-ajovalojen kuvio ei ollut hääppöinen vaan laikukas. Supercharger tuli kokeiltua ja toimihan se luvatusti sisältyen auton hintaan. Ja sitä en vieläkään ymmärrä, että ylistetään tuollaisten suorituskykyä, se kun sisältää paljon muutakin kuin kiihtyvyyden. Ihan jees geetee-luokan peli kuitenkin.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 10 Maalis 2018, 11:39
Kirjoittaja Terralander 52
Niin, noista sähköautoista paljon tohistaan, mutta yhdestä mielestäni aivan oleellisesta asiasta ei paljon puhuta ja se on sen akkupaketin vaihdon hinta. Ajatellaanpa nyt esimerkkinä vaikka jotakin VW Golfia. Jos akkupaketin vaihto maksaa luokkaa n. 10.000 € ja auton jälleenmyyntiarvo vaihtohetkellä ( noin 7-8 vuotta vanhana) olis jotain 6000.-euron luokkaa, niin mitäs luulisitte, että moniko vaihtaa? Nykyiset akut kestävät noin 7-8 vuotta. Saattaapi olla niin, että sähköauto on kertakäyttötuote. Kysyin eräästä autoliikkeestä, että ottavatko vaihdossa tällaisen sähköauton, johon akkupakettia ei ole vaihdettu ja myyjä sanoi, että eivät ota. Siis se niistä sähköautoista sitten. 8-)

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 10 Maalis 2018, 13:52
Kirjoittaja Displaced
Sepä nimenomaan onkin...

Teslankin akusto taisi olla luokkaa 45000e plus vaihtotyö. Eli ei ole tainnut suomessakaan mennä kaupaksi.

Puhumattakaan Nissan Leafin 12000e akustosta...

5-10v ja auton arvo käytännössä 0e.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 10 Maalis 2018, 19:50
Kirjoittaja Tomcat
Jossain ole että tuo sähköauton hiilijalanjälki on hirveä ennen kun se edes lähtee tehtaalta, olisko ollu luokkaa 100tkm ajetun pikkuauton c02 päästöt.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 10 Maalis 2018, 22:20
Kirjoittaja Displaced
No ei se lithium tuotanto hirveän ekoystävällistä ole

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 11 Maalis 2018, 22:54
Kirjoittaja ximmo
Totta, mutta näitä vekkuleita vertailuja tekevät tahot eivät ikinä mieti sen polttomoottoriauton "päästöjä" ennen ajokilometrejä.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 12 Maalis 2018, 01:58
Kirjoittaja mechanix

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 12 Maalis 2018, 15:30
Kirjoittaja Tomcat
ximmo kirjoitti:Totta, mutta näitä vekkuleita vertailuja tekevät tahot eivät ikinä mieti sen polttomoottoriauton "päästöjä" ennen ajokilometrejä.


Ja aika harvoin myös mainitaan mitä joukkoliikenteen p***a kalusto saastuttaa, päästöjen lisäksi valuu kaikenlaista nestettä sieltä sun täältä

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 24 Kesä 2018, 19:57
Kirjoittaja nemola
huhtoo kirjoitti:En tiedä onko päässäni vikaa mutta olen ihan vakavissani ajatellut seuraavaksi autoksi sähköautoa :tard: . Kävin kysymässä tarjousta Hyundai Ioniq electric-mallista


Moottori-lehdellä on tuollaisella Ioniqilla vuoden ajelut meneillään:

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/kategoria/vuosi-sahkolla/page/2/

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/kategoria/vuosi-sahkolla/

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 24 Kesä 2018, 20:22
Kirjoittaja Jampsu
Tulipa luettua totakin touhua, aikamoista tarpomista ja kikkailua.
Ei kyllä pää kestäisi viikottain tollasta touhua.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 25 Kesä 2018, 00:12
Kirjoittaja JuhaH
Jokapäiväiseksi käyttöautoksi ympäri vuoden sähköauto ei sovi varmasti kaikille vaikkapa juuri rajallisen maksimimatkan, konttitilan vähyyden tai vetokoukuttomuuden takia. Pelkkään kaupunki/työmatka-ajoon kakkosautona voisi olla omaankin käyttöön hyvä, mutta sitten pitäisi olla se käyttöauto kuitenkin. Ja 36800€ on sellainen summa, että jos samalla rahalla ostaa kakkosautoksi jonkun bensa-auton niin sen saa aika hyvillä varusteilla ja silti jää kymppitonni veroihin ja polttoaineisiin..

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 25 Kesä 2018, 08:57
Kirjoittaja huhtoo
nemola kirjoitti:
huhtoo kirjoitti:En tiedä onko päässäni vikaa mutta olen ihan vakavissani ajatellut seuraavaksi autoksi sähköautoa :tard: . Kävin kysymässä tarjousta Hyundai Ioniq electric-mallista


Moottori-lehdellä on tuollaisella Ioniqilla vuoden ajelut meneillään:

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/kategoria/vuosi-sahkolla/page/2/

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/kategoria/vuosi-sahkolla/

Maltoin kumminkin mieleni ja jätin tuon Ioniqin ostamatta. Ostin sen sijaan käytetyn vm. 2014 Nissan Leafin.

Olen ajanut tuolla nyt reilun kuukauden aikana 1855 km ja sähköä on kulunut 271,4 kWh, eli n.31€ edestä sähköä.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 13:05
Kirjoittaja Terralander 52
Otitko selville, mitä sen Nissan Leafin akkupaketin vaihto maksaa, koska se lienee noin käyttöikänsä puolessa välissä? Meinaan vaan, ettei tule sitten yllärinä vastaan se, että kannattaako se vaihto, vai jääkö se auto omistajalleen ongelmajätteeksi. Autoliikkeet eivät kyselyjeni mukaan ota vaihdossa vanhempia sähköautoja, joihin akkuja ei ole vaihdettu. :think:

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 15:17
Kirjoittaja huhtoo
Terralander 52 kirjoitti:Otitko selville, mitä sen Nissan Leafin akkupaketin vaihto maksaa, koska se lienee noin käyttöikänsä puolessa välissä? Meinaan vaan, ettei tule sitten yllärinä vastaan se, että kannattaako se vaihto, vai jääkö se auto omistajalleen ongelmajätteeksi. Autoliikkeet eivät kyselyjeni mukaan ota vaihdossa vanhempia sähköautoja, joihin akkuja ei ole vaihdettu. :think:

Uusi akkupaketti maksaa näköjään 6200 euroa https://www.is.fi/autot/art-2000005442836.html

Tuossa leafissa on mittaristossa 12 palkkia jotka osoittavat akun kuntoa, omassa on vielä kaikki 12 jäljellä. Ensimmäinen palkki tippuu pois kun akun kapasiteetista on 85% jäljellä.

Ajan tuolla autolla pääasiassa työmatkoja 33 km/sivu. Näillä kesäkeleillä tuo edestakainen työmatka syö akusta suunnilleen puolet. Pitää alkaa sitten toimenpiteisiin jos työmatkojen kulkemisessa alkaa olla haasteita.(Selvitettävä mahdollisuus työpaikalla lataukseen)

Kokemusta ongelmajätteistä löytyy, tai ainakin sellainen oli autoliikkeiden suhtautuminen edelliseen diesel-foresteriin... :thumbsup:

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 29 Kesä 2018, 22:11
Kirjoittaja Reetuhai2
Puolet akusta 60km matkalla?!? :shock: :shock: Ei v***u ikinä tule sähköautoa tähän talouteen. Mä ajan dinosaurusmoottoreilla loppuun asti.