Jampsu kirjoitti:Eihän se omistaminen maksa jos pitää autoa liikennekäytöstä poistettuna
-teme- kirjoitti:No tuliko tämä nyt jollekki muka yllätyksenä että jostain se tulo valtion kassaan otetaan, ei sitä hyvää hyvyyttään veroja noin vaan alenneta.
Kiitos nyt tästäkin, nyt siitä kärsitään kaikki ne joilla ei ikinä ole varaa ostaa uutta autoa vaan ajetaan vanhoilla paskoilla.
Samu kirjoitti:Ajoneuvoverolippusessa lukee positiivisesti kuinka "Ajoneuvoveron muutos nostaa keskipäästöisen auton perusveroa noin 60 euroa vuonna 2016". On muuten hienoa että saatiin autoveroa alemmaksi - eiku Tää homma meni aivan, toistan aivan juuri niin kuin kirjoittelin talvella tänne(kin).
Speed79 kirjoitti:Kuka nostaa käden ylös sen merkiksi että uusi verotuksen muutos vaikuttaa omaan auton hankintaan tai käyttöön???
topi kirjoitti:Samu kirjoitti:Ajoneuvoverolippusessa lukee positiivisesti kuinka "Ajoneuvoveron muutos nostaa keskipäästöisen auton perusveroa noin 60 euroa vuonna 2016". On muuten hienoa että saatiin autoveroa alemmaksi - eiku Tää homma meni aivan, toistan aivan juuri niin kuin kirjoittelin talvella tänne(kin).
Aivan. Päivänselvää on, että 1.1. 2015 voimaan tullut ajoneuvoveroa nostava lakimuutos on luonnollisestikin seurausta autoveron alentamisesta, jonka edellyttämää lainvalmistelua ei ole vielä edes aloitettu.
Topi
Samu kirjoitti:topi kirjoitti:Samu kirjoitti:Ajoneuvoverolippusessa lukee positiivisesti kuinka "Ajoneuvoveron muutos nostaa keskipäästöisen auton perusveroa noin 60 euroa vuonna 2016". On muuten hienoa että saatiin autoveroa alemmaksi - eiku Tää homma meni aivan, toistan aivan juuri niin kuin kirjoittelin talvella tänne(kin).
Aivan. Päivänselvää on, että 1.1. 2015 voimaan tullut ajoneuvoveroa nostava lakimuutos on luonnollisestikin seurausta autoveron alentamisesta, jonka edellyttämää lainvalmistelua ei ole vielä edes aloitettu.
Topi
Anteeksi huono stilisointini. Se mitä tarkoitin oli, että näin helppoa, yksinkertaista sekä (valtamediassa) huomaamatonta on nostaa näitä auton käytön / omistamisen paskaveroja kun autoverotus siirretään hankinnasta käyttöön. Vaikka joka vuosi, jos / kun valtion pohjaton kaivo tarvitsee lisää fyrkkaa. Jos yhtä monella rahalla nostettaisiin autoveroa niin siitä nousisi paljon, paljon suurempi haloo. Silti myös autoharrastajat haluavat tälläistä veromallia meille, oikeasti?
topi kirjoitti:Toisaalta Soini osaltaan sanoo, että polttoaineveroon ei ole lähiaikoina suunnitteilla korotuksia. Ans kattoo...
topi kirjoitti:En minäkään siitä pidä, mutta trendi on ollut täysin selvä jo jostain vuodesta 2007.
topi kirjoitti:
Autoharrastajapuolelta puuttuu laaja kattojärjestö, joka seuraisi lainsäädännön kehitystä aktiivisesti ja pyrkisi vaikuttamaan kehitykseen itse. Autoliitosta ei tähän ole. Niin kauan kuin asialle ei edes yritetä tehdä mitään jo lainvalmistelun vaiheessa, ei voi kuin seurata katseella tapahtumia.
Topi
topi kirjoitti:Tuo 100 miltsiä/a lisää "käyttömaksua" on korotuksena luokkaa 50 euroa/a/henkilöauto. Siis samaa suuruusluokkaa kuin mikä vuodelle 2016 on päätetty jo ennen kuin mistään autoverojen alentamisista oli puhe. Sitten käsi ylös ne, jotka luulivat, että "käyttömaksun" määrä olisi ilman tätä suunniteltua autoveron alennusta jotenkin sementoitu edes tuolle 2016 tasolle.
Topi
Samu kirjoitti:topi kirjoitti:Tuo 100 miltsiä/a lisää "käyttömaksua" on korotuksena luokkaa 50 euroa/a/henkilöauto. Siis samaa suuruusluokkaa kuin mikä vuodelle 2016 on päätetty jo ennen kuin mistään autoverojen alentamisista oli puhe. Sitten käsi ylös ne, jotka luulivat, että "käyttömaksun" määrä olisi ilman tätä suunniteltua autoveron alennusta jotenkin sementoitu edes tuolle 2016 tasolle.
Topi
Tuo tuleva korotus painottuu ihan varmasti sinne päästöhaitarin yläpäähän, ja tulee olemaan pahimmillaan jopa 100-150e per vuosi. Pienipäästöisillä se saattaa jopa laskea, riippuen kuinka rankasti ekopaskaa jonkin tyhjänpäiväisen asiantuntijaryhmän voimin ajetaan.
Perustan ennusteeni tähän YLE:n uutiseen:
Samu kirjoitti:Sen sijaan sieltä löytyy kirjaus autoveron laskemisesta niin, että se suosii pienipäästöisiä autoja, siis esimerkiksi sähköautoja ja ns. sähköhybrideitä. Hallitusohjelmakirjaus tukee liikenneministeriön vetämän asiantuntijaryhmän toukokuista ehdotusta uusien sähköautojen roimasta verohelpotuksesta.
Asiaan etäisesti liittyen; otin autoni nyt toiseksi viikonlopuksi ajoon ja jälleen oli tiistaina netpostissa 10e autoverolasku kahden (2!!) päivän ajeluista. Koska ajoneuvoveropykälä 62 sen sallii (jos ajoneuvovero jää alle 10 euron, korotetaan vero aina 10 euroon).
Samu kirjoitti:Ennen on pystynyt pitämään autoa vaikka 3 päivää ajossa ja sitten taas seisottamaan, niitä autoverolippusia on tipahdellut 4 kertaa vuodessa joissa tämä seisottaminen on sitten hyvitetty. Nyt, jälleen kerran kaikessa hiljaisuudessa, tuota on muutettu (?). Voit Trafin sivuilta kätevästi 24/7 laittaa ajoneuvosi seisontaan / ottaa sen pois, missään ei vain ole mainittu että jokatapauksessa se tulee maksamaan sinulle vähintään 10 euroa.
Samu kirjoitti:Jälleen yksi hyvä esimerkki siitä, kun autoverotus viedään käytön suuntaan niin kuinka helppoa erilaisia rahastuspaskeita on kaikessa hiljaisuudessa keksiä, lisätä, kasvattaa ja muuttaa. Verrattuna sinällään äärimmäisen jäykkään, ja minun ehdottomasti kannattamaan vanhaan hankinnan verotuksen malliin.
Samu kirjoitti::oops:
Minimimäärään en voi kommentoida muuta kuin mitä Trafin asiakaspalvelusta minulle tikusta väännettiin; vaikka sinulla olisi "sisäänmaksettua" verokertymää niin sulta veloitetaan aina vähintään 10e - vaikka ottaisit auton päiväksi ajoon. Kuulemma minun päästöluokan auto kannattaa siis ottaa vähintään 10 päiväksi ajoon (jos ei vakuutusmaksuja ynnää), jepajepa.
mechanix kirjoitti:[quote="Samu"]:oops:
Minimimäärään en voi kommentoida muuta kuin mitä Trafin asiakaspalvelusta minulle tikusta väännettiin; vaikka sinulla olisi "sisäänmaksettua" verokertymää niin sulta veloitetaan aina vähintään 10e - vaikka ottaisit auton päiväksi ajoon. Kuulemma minun päästöluokan auto kannattaa siis ottaa vähintään 10 päiväksi ajoon (jos ei vakuutusmaksuja ynnää), jepajepa.
Qulle kirjoitti:Sen verran alkaa olemaan veroja maksettavaksi että taidan tehdä samalla tapaa kuin edesmennyt pappani = traktori/auto ojan päälle kun öljyjä vaihtaa... maasta se aine on tullutkin.
pera kirjoitti:Verotus se vaan kevenee Sain päästöpohjaiset verolaput ja nousua maksussa ei ollut kuin 18,31% vuodessa Kyllä autoilu on halpa ja hauska harrastus
-teme- kirjoitti:Suomessahan tuota tavallaan jo kerätään, sillä vaan kustannetaan toistaiseksi vaan suomen hallituksen omia hölmöilyjä.
Samu kirjoitti:Eipä tarvinnut vuodenvaihteessa 2014/2015 kummoinenkaan ennustaja olla. Väitteeni siitä että keskituloiset 0-10ke:n autoilla ajelevat tulevat jatkossa maksamaan uusia sekä kalliita autoja hankkivien erilaiset veroedut toteutuu täysimääräisenä:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001937493.html
Vuosittain perittävä ajoneuvovero nousee vuodenvaihteessa kaikissa päästöluokissa 36,50 euron verran. Nousevalla ajoneuvoverolla on paikattu laskeneesta autoverosta syntynyttä aukkoa valtion budjetissa. Toisin kuin ajoneuvovero, autovero maksetaan vain kerran auton maahantuonnin yhteydessä.
Ja täälläkin oli jengiä joka suu vaahdoten kannatti tälläistä.
chinaski kirjoitti:On juu 323,09€ ajoneuvoverolippulappu tuli eilen postissa.
Sandman1 kirjoitti:Ja miten toi yhtiöittäminen ja paikannus ei muka lisää kuluja?...
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa