HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Autovero poistuu?

Keskustelua melkein mistä vaan...
Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja legro » 26 Helmi 2015, 12:32

Kovin vähän tulee mitään uutisia seurailtua, mutta tuli vastaan juttua autoverosta. Autokauppa on kuulemma hiljentynyt ja syyttävät päättäjiä, kun kukaan ei uskalla ostaa uutta autoa.
Onkohan sitä poistoa tulossa? Aikataulua?
Vai oliko jotain tornareita taas?
Miten käytetyt, varmaan hinnat putoovat, jos uudet veropoiston jälkeen edukkaammin?
Toki sen jollain muulla maksulla korvaavat.
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

nokonzok
Viestit: 91
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 20:16

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja nokonzok » 26 Helmi 2015, 12:48

Viime vuoden lopulla tullut KHO:n päätös käytännössä väistämättä edellyttää jonkinlaista reagointia. Mikä se sitten on, se jää nähtäväksi. Sinänsä paineita nykymuotoisen autoveron kuoppaamiseen on koko ajan enemmän ja uskon sen poistuvan kohtuullisen ripeällä aikataululla. Jo nyt asialla spekuloidaan niin paljon, että uusien kauppa ei käy kovin hyvin. Se puolestaan laskee verotuloja entisestään.

Mitään hyvää nykyjärjestelmässä ei ole, joten toivottavasti jotain tapahtuu. Saman rahan saa kerättyä helposti vuotuisen käyttömaksun korotuksella.

Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja legro » 26 Helmi 2015, 13:11

Sama itselle tuli mieleen. Taidetaan nähdä ennen juhannusta vielä autokauppojen konkkia.
Eikö Veho hiljattain vähentänyt työntekijöitä melko paljon?
Se ennakoi aika pahaa.
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Qulle » 26 Helmi 2015, 13:31

No mitään muuta tästä ei seuraa kun lisää maksuja, se millä nimikkeellä niin se nyt tulee tapahtumaan on loppujen lopuksi aika v*tun sama.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja SixStars » 26 Helmi 2015, 14:21

Qulle kirjoitti:No mitään muuta tästä ei seuraa kun lisää maksuja, se millä nimikkeellä niin se nyt tulee tapahtumaan on loppujen lopuksi aika v*tun sama.


Paitti meille persaukisille kun ei varaa oo uuteen kuitenkaan ikinä ( enkä ottais, ku ESP.tä saa pois kuitenkaan ) ni saadaan maksaa entistä enemmän omista pikku ajeluista että valkokaulukset saa halvemmalla ostella varusteltuja rinkelinippuja työsuhdeautoikseen prkl.. :banghead: :angry4:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Qulle » 26 Helmi 2015, 14:39

SixStars kirjoitti:
Qulle kirjoitti:No mitään muuta tästä ei seuraa kun lisää maksuja, se millä nimikkeellä niin se nyt tulee tapahtumaan on loppujen lopuksi aika v*tun sama.


Paitti meille persaukisille kun ei varaa oo uuteen kuitenkaan ikinä ( enkä ottais, ku ESP.tä saa pois kuitenkaan ) ni saadaan maksaa entistä enemmän omista pikku ajeluista että valkokaulukset saa halvemmalla ostella varusteltuja rinkelinippuja työsuhdeautoikseen prkl.. :banghead: :angry4:


No tätä juuri tarkoitin.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

nokonzok
Viestit: 91
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 20:16

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja nokonzok » 26 Helmi 2015, 14:58

Mun on vaikea käsittää miksi autojen halpeneminen olisi ongelma. SIksikö kun "herrat" hyötyy enemmän?

Koko autovero voidaan korvata nostamalla vuotuista käyttömaksua 30 € / kk. Summa on niin pieni, että jos olet joutunut ottamaan yhtään lainaa autohankintaan, kuulut automaattisesti uudistuksen hyötyjiin. Jos oikein hakemalla haetaan niin haittaa tulee niille ihan kaikista halvimmille paalauskunnossa olevilla autoilla ajaville. Jatkossa tosin ne paalauskuntoisetkin tulisivat olemaan vähän uudempia ja parempikuntoisia.

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja SixStars » 26 Helmi 2015, 15:07

nokonzok kirjoitti: 30 € / kk.


Sepä se, kahen auton taloudessa 720€ vuosi.. eikä varmasti noin halvalla selvitä kuitenkaan..

Onneks on fiksuja firmoja joitten kautta saa luotettavasti hienoja autoja köyhän budjetillakin, Jaappanista siis.. :thumbsup:
( vielä ainakin, kohta varmaan Räsänen sanoo 'ei' siihenkin :lolno: )

..eli oma pointti on se että on ihan sama maksaako uusi auto 30 vai 20 tonnia - ei oo varaa ees kympin autoon.. toki jos / kun käytetyt siinä sivussa halpenee, niin sehän on toki jees sinänsä..
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja legro » 26 Helmi 2015, 15:12

Aivan, jos saisitkin sen 20 auton 10-15 tai mitä siitä sitten tuleekin ilman veroa.. :)
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

nokonzok
Viestit: 91
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 20:16

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja nokonzok » 26 Helmi 2015, 15:19

SixStars kirjoitti:
nokonzok kirjoitti: 30 € / kk.


Sepä se, kahen auton taloudessa 720€ vuosi.. eikä varmasti noin halvalla selvitä kuitenkaan..

Onneks on fiksuja firmoja joitten kautta saa luotettavasti hienoja autoja köyhän budjetillakin, Jaappanista siis.. :thumbsup:
( vielä ainakin, kohta varmaan Räsänen sanoo 'ei' siihenkin :lolno: )

..eli oma pointti on se että on ihan sama maksaako uusi auto 30 vai 20 tonnia - ei oo varaa ees kympin autoon.. toki jos / kun käytetyt siinä sivussa halpenee, niin sehän on toki jees sinänsä..


30 € / kuukausi per auto tekee jo itseasiassa enemmän kuin autovero on tällä hetkellä. Ja tottakai käytetyt halpenisi siinä sivussa.

Kysytään vaikka niin, että ottaisitko 10k euron JDM Legacyn 7000 eurolla ja maksaisit siitä ilosta 30 € / kk? Jos suunnittelit pitäväsi autoa vähemmnä kuin 9 vuotta niin on hyvä diili. Ja paranee vaan jos hankintaa joutuu rahoittamaan lainarahalla. Jää se 3000 euroa ottamatta.

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja SixStars » 26 Helmi 2015, 15:43

Mä luin vaan et blaablaablaa "...ottaisitko 10k euron JDM Legacyn 7000 eurolla.." blaa.. eli ottaisin - myyty :headbang:

..ja JDM Legacyn otan varmaan jatkossakin anyway, verotti kuka-mitä-ketä ja -mistä hyvänsä :drinks:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Samu » 26 Helmi 2015, 16:36

Tämä autoveron poisto ja erilaisten käyttöverojen nosto on idioottimaisin asia vähään (pitkään) aikaan, mitä "tavalliset kansalaiset" tohkeissaan kannattaa. Ohessa nopeasti muutamia argumenttejani:


-Autoveron poisto ei todellakaan laske hintoja niin paljon kuin kaikki (hölmöt) kuvittelevat. Iso osa veron poistosta valuu autotehtaiden sekä maahantuojien / muiden välikäsien taskuihin. Nykyisellään esimerkiksi keskiverron uuden perheauton (Ford Mondeo jollain ecomoottorilla) hinnassa on vain 4200e autoveroa. Lähde tälle Mondeon mainos Tuulilasi-lehden takasivulla (autoveroton hinta 24 500e + arvioitu autovero 4200e). Saa olla aika pihalla asioista, jos kuvittelee että autoveron poiston jälkeen saa Mondeon tolla mainoksen autoverottomalla 24 500 eurolla. Hyvä jos saa 26ke:llä. Eli esimerkin keskiverto perheauto ei halpene kuin pari-kolme tuhatta euroa. Sitten kun muita maksuja sekä -veroja korotetaan niin tavallisella, 20tkm vuodessa ajavalla autoilijalla ei mene kuin ehkä 2-5 vuotta niin "autoveroton malli" alkaakin kokoajan tulla kalliimmaksi ja kalliimmaksi, kiitos käytön verotuksen. Ja yhä edelleen tätä käytön verotusta on valtion 100x helpompi vaivihkaa nostaa vuosi vuodelta (polttoainevero, erilaiset käyttömaksut, tulevat tietullit, ym. p***a) kuin autoveron nostelu.

-Autoveron poisto valuu suoraan uusia, kalliita autoja ostavien, muutenkin keskivertoa paremmin toimeen tulevien taskuihin. Kun autoveron mukana vähenee hinnasta vaikkapa 40ke (uusi BMW M4) niin sillä hintaerotuksella maksaa 10x pidempään näitä muita nousevia maksuja kuin keskituloinen Mondeonsa kanssa. Mitä halvempi uusi auto -> sen vähemmän vero vaikuttaa sen hintaan -> sen kalliimmaksi pitkällä juoksulla autoverotuksen poisto tulee.

-Jengi joka unelmoi että voi sitten ostella uudehkoja autoja seisomaan pihaansa on koko asiassa eniten kuutamolla. Jos ei ole rahaa hankkia uutta, kallista BMW:tä ilman autoveron poistoa, niin sitä ei kyllä ole varaa ylläpitääkkään autoverotuksen poiston jälkeenkään. Jo mainittu käytön verotus pitää siitä huolen, ellei sitten persaukisena seisota autoa 9kk pihassa ja aja sillä 3kk / 5tkm kesässä. (Kalliin) harrasteauton hankintaan hyvä malli, kaikkeen muuhun yksityisautoiluun idioottimaista. Esimerkiksi pihassa jo mainittu M-bemari sekä jokin käyttöauto, pitkällä juoksulla tulee takkiin, alla miksi:

-Joo olisihan se ihan hienoa hakea kaupasta joku vähän ajettu M-bemari, mutta elämässä on "vähän" muitakin asioita kuin se M-bemari. Ja uudella mallilla sinä, joka haavelet ja haet sen M-bemarin autoveron poistumisen jälkeen autokaupasta, maksat sellaisten omistajuudesta esimerkiksi 10v aikana paljon, paljon enemmän uudella kuin vanhalla veromallilla. Verokertymä vain muuttuu kertamaksuluonteisesta nykypäivän osamaksupaskan kaltaiseksi systeemiksi. Ja osarillahan nykypäivän tumpelot ihmiset tykkää kaiken hankkia, pakko saada kaikki heti nyt tänne mulle :D

-Autoilusta rangaistaan yhä enemmän ja enemmän, samalla siitä tehdään yhä vain helpompaa. Sillä kuten jo mainitsin, käytön verotusta on kymmeniä kertoja helpompi korottaa vaikka jokaikinen vuosi kuin autoveroa. Ja näin tulee tapahtumaan, lupaan sen.

-Koko autoveromallin todellisia kärsijöitä ovat sellaiset pieni/keskituloiset, jotka nykyisellään hankkivat / käyttävät kohtuuhintaisia käytettyjä autoja hintaluokassa about 0-10ke. Nämä ihmiset eivät hyödy autoveron poistosta käytännössä yhtään, mutta maksavat kaikki käytön verotuksen korotukset, vaikka sitten selkänahastaan.


Todellisuudessa suomessa yksityisautoilu ei tule halpenemaan tippaakaan, päinvastoin siitä tehdään entistäkin kalliimpaa (sekä helpommin verotettavaa) ja tämä uppoaa kansaan kuin kuuma veitsi voihin.
Viimeksi muokannut Samu 26 Helmi 2015, 16:44, yhteensä muokattu 5 kertaa.
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

Petter
Viestit: 71
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:30

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Petter » 26 Helmi 2015, 16:39

Jos autovero poistuu, se tulee maksettavaksi tavalla tai toisella. Jos halutaan tasapuolinen kohtelu kaikille, on vero perittävä uusien autojen käyttömaksun korotuksella. Vanhoistahan se on maksettu.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja mechanix » 26 Helmi 2015, 17:05

Petter kirjoitti:Jos autovero poistuu, se tulee maksettavaksi tavalla tai toisella. Jos halutaan tasapuolinen kohtelu kaikille, on vero perittävä uusien autojen käyttömaksun korotuksella. Vanhoistahan se on maksettu.

Tosiaan, mun mielestä ihan hyvä jos vero poistuisi ja se maksettaisiin vuosittaisessa maksussa, mutta vain niiden autojen kohdalla joita se koskee, ei muista.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja legro » 27 Helmi 2015, 08:48

Ilmeisesti vasta juhannuksen jälkeen aikasintaan käisttelevät vai onko jotain aikataulua mainittu?
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

Avatar
KaiKU
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 23:38

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja KaiKU » 27 Helmi 2015, 08:48

mechanix kirjoitti:Tosiaan, mun mielestä ihan hyvä jos vero poistuisi ja se maksettaisiin vuosittaisessa maksussa, mutta vain niiden autojen kohdalla joita se koskee, ei muista.

Monessa yhteydessä jossa on ollut puhetta autoveron poistolle, niin samalla on vihjailtu siirtymistä verotuksessa enemmän kohti käytön verottamista. Joka ei voi onnistua kuin nostamalla polttoaineveroa, joka taas saa jo autoveron maksaneet kohtuuttomaan asemaan eli kärsisivät "tuplaverotuksessa" verrattuna uuden ostajaan, joka ei autoveroa maksa.
JCW

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja jtuomain » 27 Helmi 2015, 09:01

Tosiaankin, vuotuinen autoverohan ("käyttömaksu") ei kohdistu auton käyttöön vaan auton omistamiseen, käytön verotus on polttoaineen hinnassa ja/tai jollain muulla tapaa ajettuihin kilometreihin sidottuna.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

nokonzok
Viestit: 91
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 20:16

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja nokonzok » 27 Helmi 2015, 10:17

Samu kirjoitti:Tämä autoveron poisto ja erilaisten käyttöverojen nosto on idioottimaisin asia vähään (pitkään) aikaan, mitä "tavalliset kansalaiset" tohkeissaan kannattaa. Ohessa nopeasti muutamia argumenttejani:


Olen usein hämmästellyt sitä kuinka paljon kannatusta autovero saa ihan autofoorumeillakin. Sitä kyllä manataan ja kirotaan mutta kun aletaan vakavasti puhumaan sen poistamisesta niin yhtäkkiä se onkin tosi hyvä juttu. Pitäisikö sitä vielä korottaa, olisiko asiat vielä paremmin?

Samu kirjoitti:-Autoveron poisto ei todellakaan laske hintoja niin paljon kuin kaikki (hölmöt) kuvittelevat. Iso osa veron poistosta valuu autotehtaiden sekä maahantuojien / muiden välikäsien taskuihin. Nykyisellään esimerkiksi keskiverron uuden perheauton (Ford Mondeo jollain ecomoottorilla) hinnassa on vain 4200e autoveroa. Lähde tälle Mondeon mainos Tuulilasi-lehden takasivulla (autoveroton hinta 24 500e + arvioitu autovero 4200e). Saa olla aika pihalla asioista, jos kuvittelee että autoveron poiston jälkeen saa Mondeon tolla mainoksen autoverottomalla 24 500 eurolla. Hyvä jos saa 26ke:llä. Eli esimerkin keskiverto perheauto ei halpene kuin pari-kolme tuhatta euroa.


Keskimääräinen autovero on 7200 €. Eikä tavitse mennä todellakaan mihinkään ökyluokkaan, ennen kuin vero 5 numeroinen (esim. Outback alkaen 10900 €, Foresterissakin pienimmillään 8500 €). Totta on, että ekohimmeleissä se on pienempi ja vastaavasti tietysti vaikutus hintaankin. Lasket siihen eko-Mondeoonkin vähän varustetta päälle niin siinäkin alkaa vero nopeasti ihan eri luvulla. Sitten on tämä yleinen harhaluulo, että täällä verottomat hinnat olisivat tosiasallisesti kovinkin paljon halvemmat kuin muualla. Ei ole. Vaikka veron poisto ei varmastikin sentilleen siirryjään hintaan, ei kauppiailla siinä oikeasti ole paljon pelivaraa kikkailla. Uusi tilannehan nimittäin tekisi sen, että Suomen markkinat integroituisivat muun Euroopan markkinoille ihan oikeasti. Jos suomalainen kauppias päättää siirtää veron määrän päöosin omaksi katteeksi, lähtee autonostaja hyvin nopeasti Tallinnaan ostoksille. Se veroton vaihtoautokin voidaan hinnoitella ihan yleiseten markkinasääntöjen mukaan ilman verojen aiheuttamia ongelmia.

Samu kirjoitti: Sitten kun muita maksuja sekä -veroja korotetaan niin tavallisella, 20tkm vuodessa ajavalla autoilijalla ei mene kuin ehkä 2-5 vuotta niin "autoveroton malli" alkaakin kokoajan tulla kalliimmaksi ja kalliimmaksi, kiitos käytön verotuksen. Ja yhä edelleen tätä käytön verotusta on valtion 100x helpompi vaivihkaa nostaa vuosi vuodelta (polttoainevero, erilaiset käyttömaksut, tulevat tietullit, ym. p***a) kuin autoveron nostelu.


Veron poistaminen maksaisi tasan kaikille autoille jaettuna n. 350 € vuodessa, eli about 30 € / kk. Keskimääräisen 7200 euron autoveron maksamiseen osissa uudella systeemillä menee siis 20 vuotta. Toki vuotuinen vero tulisi olemaan sidoksissa päästöihin ja laskelma ei ole ihan näin yksinkertainen. Toisaalta vähäpäästöisten pieni vero kompensoitaisiin pienemmällä käyttömaksulla ja päinvastoin, joten eiköhän kuoletusaika tulisi olemaan aika paljon enemmän kuin 2-5 vuotta.

Yksi uudistuksen tärkeimmistä pointeista olis nimenomaan tasainen tulovirta, jolloin nostelut voitaisiin tehdä huomattavan paljon maltillisemmin kuin nykyään. Nykyinen malli tuottaa veroa erityisen huonosti juuri silloin kuin sitä eniten tarvittaisiin ja rahan puutteessahan se viimeinen varsin huomattava korotus tehtiin. Autoilun veronkorotuksen ovat poliittisesti aika hankalia aiheita, joten en usko mihinkään holtittomiin korotuksiin. Totta on, että verotuksen tason säätäminen on huomattavan paljon yksinkertaisempaa jos rahat kerätään vuotuisilla maksuilla.

Samu kirjoitti:-Autoveron poisto valuu suoraan uusia, kalliita autoja ostavien, muutenkin keskivertoa paremmin toimeen tulevien taskuihin. Kun autoveron mukana vähenee hinnasta vaikkapa 40ke (uusi BMW M4) niin sillä hintaerotuksella maksaa 10x pidempään näitä muita nousevia maksuja kuin keskituloinen Mondeonsa kanssa. Mitä halvempi uusi auto -> sen vähemmän vero vaikuttaa sen hintaan -> sen kalliimmaksi pitkällä juoksulla autoverotuksen poisto tulee.


Tämä nyt on ihan puppua. Kun uusien hinnat laskevat, laskee myös käytettyjen hinnat vastaavasti. Vaihtokaupoissa välirahat pienenevät väistämättä. Se, että kalliimmista autoista tulee suuremmat euromääräiset säästöt ei tietenkään ole mikään syy torpata veron poistamista. Jos kaikki hyötyy niin ei muutosta voi jättää tekemättä sen takia, että joku hyötyy enemmän kuin toinen. Valtiontalouden kannalta se on vaan hyvä jos M4:ia ostelleen jatkossa enemmän, ALVit niistä kilahtaa valtion kassaan ihan siinä missä ennenkin.

Sille tavalliselle autoilijalla merkitystä on myös sillä, että autolainaa tarvitaan veron verran vähemmän. Siinä saa vuotuinen käyttömaksu nousta ihan tosissaan ennen kuin ollaan vaikkapa tuon keskimääräisen 7200 euron vekselin hoitokulujen kanssa samoilla lukemilla. Ei siis todellakaan ole niin, että halvemman hintaluokan autoissa tulee kalliimmaksi pitkällä juoksulla. Varsinkin kun oikeassa elämässä M4:n vuotuinen maksu olisi todennäköisesti melko paljon suurempi kuin sen eko-Mondeon.

Samu kirjoitti:-Jengi joka unelmoi että voi sitten ostella uudehkoja autoja seisomaan pihaansa on koko asiassa eniten kuutamolla. Jos ei ole rahaa hankkia uutta, kallista BMW:tä ilman autoveron poistoa, niin sitä ei kyllä ole varaa ylläpitääkkään autoverotuksen poiston jälkeenkään. Jo mainittu käytön verotus pitää siitä huolen, ellei sitten persaukisena seisota autoa 9kk pihassa ja aja sillä 3kk / 5tkm kesässä. (Kalliin) harrasteauton hankintaan hyvä malli, kaikkeen muuhun yksityisautoiluun idioottimaista. Esimerkiksi pihassa jo mainittu M-bemari sekä jokin käyttöauto, pitkällä juoksulla tulee takkiin, alla miksi:

-Joo olisihan se ihan hienoa hakea kaupasta joku vähän ajettu M-bemari, mutta elämässä on "vähän" muitakin asioita kuin se M-bemari. Ja uudella mallilla sinä, joka haavelet ja haet sen M-bemarin autoveron poistumisen jälkeen autokaupasta, maksat sellaisten omistajuudesta esimerkiksi 10v aikana paljon, paljon enemmän uudella kuin vanhalla veromallilla. Verokertymä vain muuttuu kertamaksuluonteisesta nykypäivän osamaksupaskan kaltaiseksi systeemiksi. Ja osarillahan nykypäivän tumpelot ihmiset tykkää kaiken hankkia, pakko saada kaikki heti nyt tänne mulle :D


Mikään malli maailmassa ei muuta sitä, että persaukinen ei voi ostaa kallista autoa. Enkä toisaalta ihan kyllä ymmärrä mikä siinä on pielessä, että vero maksetaan ikään kuin osarilla. Törkeä määrä fyrkkaa vapautuu kansantalouden pyörittämiseen ja ihmiset pystyvät ajamaan paremmilla autoilla. Vaikka se veroraha taskussa olisikin, se ei tietenkään ole ilmaista. Vaihtoehtoiskustannukset on matalillakin koroilla ihan merkittävät ja tilanne vaan pahenee jos sitä varten täytyy otta velkaa.

Samu kirjoitti:-Autoilusta rangaistaan yhä enemmän ja enemmän, samalla siitä tehdään yhä vain helpompaa. Sillä kuten jo mainitsin, käytön verotusta on kymmeniä kertoja helpompi korottaa vaikka jokaikinen vuosi kuin autoveroa. Ja näin tulee tapahtumaan, lupaan sen.


Helpompaa siitä tulee, mutta sen jatkuvassa kiristämisessa on poliittiset riskinäs, jotka kyllä pahimmat intoilut pitävät kurissa.

Samu kirjoitti:-Koko autoveromallin todellisia kärsijöitä ovat sellaiset pieni/keskituloiset, jotka nykyisellään hankkivat / käyttävät kohtuuhintaisia käytettyjä autoja hintaluokassa about 0-10ke. Nämä ihmiset eivät hyödy autoveron poistosta käytännössä yhtään, mutta maksavat kaikki käytön verotuksen korotukset, vaikka sitten selkänahastaan.


Samanlainen auto halvemmalla kuin ennen, mahdollisesti pienemmällä tai jopa nolla velalla. Vaikea nähdä mikä tässä on huonoa. Tässä nyt pelataan sillä ajatuksella, että käyttömaksut tulisivat nousemaan jonnekin aivan pilviin. Oikeasti autoveron tuotto ei ole ihan niin paljon kuin moni kuvittelee. Se on korvattavissa täysimääräisesti ihan järkevillä metodeilla.

Oikein hakemalla voidaan toki löytää joku yksittäistapaus, joka tässäkin vaihtoehdossa kärsii. Sellaista järjestelmää ei ole olemassakaan, jossa kaikki voittaisivat. Ja tässä tapauksessa voittajia on ylivoimainen valtaosa myös niistä tavallisista ihmisistä. Häviäjiä on ihmiset, jotka myyvät autonsa, eivätkä hanki enää koskaan uutta. Muita yksiselitteisesti tappiolle jääviä alkaa olemaan jo vaikea löytää.

Samu kirjoitti:Todellisuudessa suomessa yksityisautoilu ei tule halpenemaan tippaakaan, päinvastoin siitä tehdään entistäkin kalliimpaa (sekä helpommin verotettavaa) ja tämä uppoaa kansaan kuin kuuma veitsi voihin.


Mikä olisi sinun ratkaisu? Miten paikkaisit esim. käytettyjen verotuksen, joka on jo toistakymmentä vuotta ollut täysin retuperällä? Miksi Dacian CO2 on halvempaa kuin Audin? Miksi yksi yritys voi määrätä veron tason muille toimijoille?

KaiKU kirjoitti:
mechanix kirjoitti:Tosiaan, mun mielestä ihan hyvä jos vero poistuisi ja se maksettaisiin vuosittaisessa maksussa, mutta vain niiden autojen kohdalla joita se koskee, ei muista.

Monessa yhteydessä jossa on ollut puhetta autoveron poistolle, niin samalla on vihjailtu siirtymistä verotuksessa enemmän kohti käytön verottamista. Joka ei voi onnistua kuin nostamalla polttoaineveroa, joka taas saa jo autoveron maksaneet kohtuuttomaan asemaan eli kärsisivät "tuplaverotuksessa" verrattuna uuden ostajaan, joka ei autoveroa maksa.


Se, että uudet käyttömaksut koskisivat vain uusia autoja on täysin mahdoton. Pääasiassa siitä syystä, että se aiheuttaisi liian suuren loven melko pitkäksi aikaa verotuloihin. Lisäksi se johtaisi pitkällä tähtäimellä vanhojen romujen tekohengittämiseen kun tavoite on nimenomaan päinvastainen. Voidaan myös argumentoida, että keskimääräisessä suomalaisessa yli 10 v. autossa ei ihan mahdottomasti ole autoveroa enää jäljellä. Polttoaineverojen korotus taas ei ole sähkön ja muiden vaihtoehtoisten energianlähteiden yleistyessä kovin pitkäikäinen ratkaisu. Lisäksi sillä on omat haitalliset vaikutuksensa kansantalouteen kuljetuskustannusten nousemisena.

Mainittakoon vielä, että onhan näissä aikaisemmissakin verouudistuksissa ollut joukossa häviäjiä, eikä sitä ole ennenkään mitenkään kompensoitu. 2003 muutoksessa 200 CDI Mersun hinta tippui kymppitonnilla. Sattoi harmittaa jos oli juuri ennen muutosta moisen tilannut.

Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja legro » 27 Helmi 2015, 11:01

EU muutenkin painostaa autokaluston uudistamiseen ja tämä juurikin nuorentaisi varsinkin suomalaista autokalustoa.
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

Petter
Viestit: 71
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:30

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Petter » 27 Helmi 2015, 13:11

Täällä joillakin tuntuu olevan mielipide, että varakkailta uuden auton ostajilta autovero pois, ja koko kansa maksamaan? Tämähän se on ollut kokoomuksen päämäärä kokoajan, joka asiassa.

nokonzok
Viestit: 91
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 20:16

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja nokonzok » 27 Helmi 2015, 13:28

Petter kirjoitti:Täällä joillakin tuntuu olevan mielipide, että varakkailta uuden auton ostajilta autovero pois, ja koko kansa maksamaan? Tämähän se on ollut kokoomuksen päämäärä kokoajan, joka asiassa.


Niin että käytettyjen hinta pysyisi ihan samana jos uusien hinnat laskisivat sen 20 %? Juuri sille kansalle tästä olisi melkeinpä eniten hyötyä. Vai hyötyisikö kansa jos autoveroa nostettaisiin ja vastaavasti vuotuista veroa piirun halvennettaisiin?

Toisilla on aina enmmän kuin toisilla, ei tämä muuto siihen vaikuta millään lailla.

Petter
Viestit: 71
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:30

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Petter » 27 Helmi 2015, 13:53

Jep, se on selvä ,että toisilla on enemmän kuin toisilla, mutta ei pitäisi ehdointahdoin lisätä vain sen toisenpuolen hyvinvointia. Onhan tilanne se, että kaikki eivät yksinkertaisesti tarvitse uutta autoa, vaikka olisi varaakin, eikä egokaan kärsii ajaa vanhemmalla. Mutta jo nyt meitä rangaistaan käyttömaksulla siitä, että ajamme hiukan iäkkäämmällä
ja enemmän kuluttavalla autolla. Miksi meidät suorastaan "pakotettaisiin" ostamaan uusi auto, eihän ne todellisuudessa edes kuluta juurikaan vähemmin kuin vanhemmatkaan.

nokonzok
Viestit: 91
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 20:16

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja nokonzok » 27 Helmi 2015, 14:03

Petter kirjoitti:Jep, se on selvä ,että toisilla on enemmän kuin toisilla, mutta ei pitäisi ehdointahdoin lisätä vain sen toisenpuolen hyvinvointia. Onhan tilanne se, että kaikki eivät yksinkertaisesti tarvitse uutta autoa, vaikka olisi varaakin, eikä egokaan kärsii ajaa vanhemmalla. Mutta jo nyt meitä rangaistaan käyttömaksulla siitä, että ajamme hiukan iäkkäämmällä
ja enemmän kuluttavalla autolla. Miksi meidät suorastaan "pakotettaisiin" ostamaan uusi auto, eihän ne todellisuudessa edes kuluta juurikaan vähemmin kuin vanhemmatkaan.


Me köyhät saamme joko A) samanlaisen auton kuin aikaisemmin, mutta halvemmalla tai B) aikaisemmalla rahasummalla paremman auton. En keksi millä logiikalla se lisää vain rikkaampien hyvinvointia.

jimi
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Helmi 2015, 17:09

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja jimi » 27 Helmi 2015, 15:54

Olisihan tuo autoveron muutos valtionkin etu.

Silloin olisi paljon helpompi budjetoida autoilun vuotuinen verotuotto, autokantan kokonaismäärä ei kuitenkaan kauheesti muutu, jolloin vuotuisella (tai vaikka kerran kuukaudessa maksettavalla) verolla verotuotto pysyisi suhteellisen vakiona. Kun tällä nykyisellä systeemillä maailmalla tapahtuvat talouden muutokset heijastuvat uusien autojen myyntiin ja silloin myös verotuottoon.

Ehkä "järkevin" muutos olisi se, että olisi kahdenlaisia autoja, vanhoja, joista on maksettu iso autovero, mutta käyttömaksu olisi selvästi pienempi ja sitten ne lain muutoksen jälkeen myydyt, joissa ei olisi autoveroa hinnassa, mutta isompi vuotuinen maksu. Ne vanhemmat autot kuitenkin loppuisivat 5-10 vuoden sisällä, ja sitten olisi enää niitä uuden lain mukaisia autoja. Tuossa mallissa olisi sekin etu, ettei ne, jotka ovat ostaneet uuden auton viime vuosina eivät vetäisi koko pakastehernepussia yhdellä imaisulla, eli niiden autojen arvo ei romahtaisi yhdessä yössä, vaan viiveellä.

Tässä kun muutamia vuosia sitten siirryttiin CO2-perustaiseen autoveroon niin olen tavannut muutaman hieman katkeran isomman Diesel-auton omistajan, jotka ehtivät tehdä autokaupat vain reilu kuukausi ennen veron muutosta. Usempi tonni suli yhdessä yössä :o

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja mechanix » 27 Helmi 2015, 17:06

Olisihan se tosiaan kiva, kun vasta ostetun tuliterän auton arvo olisikin huomenna -10k€ :lol:

Onneksi ei itseä hetkauta kun ajelee sen verran vanhalla+halvalla autolla, että ei tuon hinta tuosta juuri notkahda ja sitten joskus saa sen käyttöarvon verran rahapaskaa jos jaksaa myydä pois. Ja uutta autoa en todellakaan tule koskaan ostamaan, koska mikään muu ei ole niin huono sijoitus kun auto. Paitsi vanha tojjota dx tms. joista saa nykyään maksaa itsensä kipeäksi ja huomenna ne on jo taas vähän kalliimpia :D
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Jampsu » 27 Helmi 2015, 17:13

Kyllä mäkin oisin ostanu ainakin 1-2v uudemman auton eli hawkin jossei olisi tarvinnut autoveroon varautua.
2300€ ja risat veroa kuitenkin 10v vanhasta autosta
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Samu » 27 Helmi 2015, 17:47

nokonzok kirjoitti:
Petter kirjoitti:Jep, se on selvä ,että toisilla on enemmän kuin toisilla, mutta ei pitäisi ehdointahdoin lisätä vain sen toisenpuolen hyvinvointia. Onhan tilanne se, että kaikki eivät yksinkertaisesti tarvitse uutta autoa, vaikka olisi varaakin, eikä egokaan kärsii ajaa vanhemmalla. Mutta jo nyt meitä rangaistaan käyttömaksulla siitä, että ajamme hiukan iäkkäämmällä
ja enemmän kuluttavalla autolla. Miksi meidät suorastaan "pakotettaisiin" ostamaan uusi auto, eihän ne todellisuudessa edes kuluta juurikaan vähemmin kuin vanhemmatkaan.


Me köyhät saamme joko A) samanlaisen auton kuin aikaisemmin, mutta halvemmalla tai B) aikaisemmalla rahasummalla paremman auton. En keksi millä logiikalla se lisää vain rikkaampien hyvinvointia.


En ala vääntämään osa-aikaisen autojobbarin kanssa mistään muusta kuin siitä tosiasiasta, että ns. halvoilla autoilla, eli sellaisilla joissa autovero on niin sanotusti kuoleentunut joko kokonaan tai suurimmaksi osaksi, ajavat tavalliset kansalaiset kärsisivät tästä mallista ylivoimaisesti eniten. Esimerkiksi minulla on harrasteautona kohta 10v vanha ja reaaliarvoltaan ehkä 16-17ke:n sigun laite sekä käyttöautona 500e ruoska. Ensinmainitussa autoveroa on jäljellä lonkalta heitettynä 3ke, jälkimmäisessä 0e. Valitettavasti minua kiinnosta tipan vertaa maksaa arkipäivän pakollisesta autoilusta 3-5 kertaisia summia siksi, että jotkut muut saisivat hankittua uusia autoja halvemmalla kuin nyt. En itse hyötyisi autoverotuksen uudistuksesta yhtään mitään, sillä en tule (enkä tulisi) hankkimaan arkipäivän käyttöautoksi milloinkaan ns. uutta tai edes etäisesti uutta käyttöautoa, jollaisen saisin autoverotuksen poistumisen jälkeen jopa "huimaa" muutamaa tuhatta euroa halvemmalla. Eikä tule hyötymään kukaan muukaan vastaava ihminen. Toki tuo muutama tonni auton hinnassa on varmasti huima summa sellaisille, joilla ei ole juuri mitään säästöjä, koska osarit painaa päälle. Alla miksi:

Ainakaan minua ei todellakaan kiinnosta maksaa autoilusta osamaksutyyppisellä mallilla, jollainen käytön verotus eittämättä on. Ideaalitilanne ainakin itselleni on se, että ainoa asia jonka elämässä joutuu osarilla / luotolla / lainalla / whatever hankkimaan on asunto. Toki jotkut toiset hankkivat likipitäen kaiken osarilla ja heille sellainen velkahelvetti ja erilaisten osareiden / luottojen / jne. lyhentely on varmasti arkipäivää, minulle ei. Enkä todellakaan tahdo vastaavaa mallia autoverotukseen / auton käyttömaksuihin / ym.

Sitä sinisilmäistä päivää odotellessa, että uusi käytön verottamisen malli tulee jo mainitulla 10v ajanjaksolla tarkasteltuna keskivertopalkansaajalle halvemmaksi tai edes samanhintaiseksi kuin nykyinen. Näin ei todellakaan tule tapahtumaan :lol:
Viimeksi muokannut Samu 27 Helmi 2015, 18:30, yhteensä muokattu 2 kertaa.
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

nokonzok
Viestit: 91
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 20:16

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja nokonzok » 27 Helmi 2015, 18:04

Tulihan se sieltä, malli ei miellytä, koska se ei hyödytä juuri sinua. Se on toki ihan okei. Oikeassa elämässä ns. normaalit ihmiset eivät aja 500 ruoskilla vaan perus perheautoilla, joita moni ihan tavallinen perhekin hankkii uutena. Autoveron poistaminen ja sen korvaaminen käyttömaksulla hyödyttää aivan ylivoimaista enemmistöä, vaikka poikkeuksia on varmasti löydettävissä.

Itsekin ajan vanhoilla JDM-paskoilla, joissa veron osuus on verraten pieni. Olen silti sitä mieltä, että vero aivan ilman muuta pitää poistaa.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Displaced » 27 Helmi 2015, 18:25

Oman navan malli aina käytössä :P

Itsekkin sitä mieltä että autovero on ihan perseestä ja on syytä poistaa pikimmiten.
Pelkään vaan että nää meidän viisaat päättäjät ajaa siihen korvaukseksi kaikkia helvetin seurantalaitteita ja ns realiakasta käyttöverotusta, jota en kannata ollenkaan.

Ja en tuohon 30e/kk summaan usko, ei tule halpenemaan.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Samu » 27 Helmi 2015, 18:30

EDIT:

Ohessa ihan rautalangasta ja lonkalta väännetyin esimerkein mitä tarkoitan.

Elämme vuodessa 2020 jossa Pekka Palkansaaja juhlii sillä kirottu autovero on juuri poistunut! Pekka on keskiverto palkansaaja 60km:n päivittäisellä, edestakaisella työmatkallaan ja viimein hänelläkin on varaa uuteen Subaru Outbackiin! Vuodessa kilometrejä siunaantuu 35 000, koska Pekka ei ole stadissa asuva, kotona nököttävä passiivinen ituhippi vaan omaa harrastuksia sekä asuntovaununkin jolla käy kesäisin kiertämässä ympäri suomea. Autovero lähti, mutta p*****e kun todellisuudessa Outbackin hinta ei laskenutkaan autoveron määrää 10900e vaan vaihtuikin kaikkien välikäsien vuoksi noin 8ke:hen. No ei se haittaa, halpa se silti oli - ju*****ta 8 000 euroa halvempi ja ihan uusi!! Kyllä nyt hymyilyttää. Sitten vain makselemaan valtiovallan nostamia sekä keksimiä maksuja, mutta eihän ne mitään haittaa, uusi on aina uusi. Kuitenkin autoveron poistumisen jälkeen valtio muisti tarkistaa mm. seuraavia maksuja:

-Auton käytön vero aka. ajoneuvovero 4x vanha eli Pekan tapauksessa pyöreästi 1000e/v.
-Polttoainevero 2-3x vanha eli (laskutoimituksien helpottamiseksi) pyöreät 3e/litra.
-Tietullit / käyttömaksut / keksi itse 0,20e / km (sidottu auton omapainoon / CO2 päästöihin) tai edullisena kuukausipakettina VAIN 50e/kk.

Myyjä kovasti lupaili Outbackille jopa alle 7 litran keskikulutusta, mutta Pekka on monen muun tavoin todennut, että todellisuus on tarua karumpaa ja todellisuudessa polttoainetta kuluu sekalaisessa ajossa ~9l/100km. Sattumalta myös Pekan edellinen, käytetty auto kulutti likimain saman verran.

Aluksi kaikki oli niin kovin auvoista, elämän ensimmäinen uusi & iso auto, kiitos autoveron poistumisen. Mutta jotenkin silti ei tunnu, että sitä rahaa jäisi käyttöön yhtään sen enempää kuin herran vuonna 2015. Joten eräänä päivänä Pekka hieman laskeskelee...

-Ennen meni vuodessa ajoneuvoveroon 249e, nyt 1000e.
-Ennen meni polttoaineisiin vuodessa 3780e (1,2e/l), nyt 9450e (3e/l).
-Ennen ei ollut mitään tietulleja, no nyt nekin tekee edullisena pakettina vain 600e/v.
-Ennen ei autoveroa nostettu joka vuosi, tai edes joka toinen. Nyt nostellaan kaikkia auton käytön kuluja vuosittain, koska Suomen valtion talous on yhä aivan retuperällä (piti pelastaa Kreikan jälkeen 2017 Italia ja 2019 Espanja) ja sitä pitää paikkailla ja perinteisesti yksityisautoilun verotaakan lisääminen ekologisuuden varjolla on ollut se helpoin tapa. Sitä se oli 1995, 2015 ja on 2020.

Pekka tuumii ja miettii sekä pyörittelee seuraavia numeroita päässänsä:

Vuosittaiset auton käytön kulut 2015: 4029e.
Vuosittaiset auton käytön kulut 2020: 11050e.

Pienen pohdinnan sekä laskutoimituksien varmistamisen jälkeen Pekka päätyy samaan lopputulemaan mihin monet muutkin; ennen kaikki oli paremmin. Samalla Pekka miettii mahtaa mennä naapurilla, joka ajeli ennen verouudistusta ja verouudistuksen jälkeen muutaman tuhannen euron käytetyillä autoilla... (Naapuria v*****aa 10x enemmän, koska hän ottaa takkiin vähintään sen 10x enemmän).

Kuva
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

nokonzok
Viestit: 91
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 20:16

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja nokonzok » 27 Helmi 2015, 19:12

Hieno laskelma. Nosta bensan hintaa vitoseen ja kerro käyttömaksut kymmenellä niin saat vielä raflaavamman laskelman.

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Samu » 27 Helmi 2015, 22:06

Ihan miten päin sen vääntää niin vuosittainen maksurasite per (keskiverto) autoilija kasvaa. Ja kasvaa sitä enemmän mitä enemmän (työmatkaa / mökkimatkaa / whatever) joutuu ajamaan. Eli asutuskeskuksien ituhippejä, tai muita ihmisiä joilla ei ole mökkiä tai muuta yksityisautoa vaativaa elämää ei varmasti harmita, mutta harvaan asutuilla alueilla saattaa hieman suututtaa. Ja tämä vuosittainen rasite vain kasvaa ja kasvaa sitten kun valtio pääsee rahasamponsa kanssa kunnolla vauhtiin. Jo kymmeneen kertaan mainittu erilaisten käyttömaksujen jopa vuosittainen, äärimmäisen helppo nosto vs. autoveron äärimmäisen hankala nosto.

Naureskellaan sitten 2020 kun tämä skeida on mennyt läpi ja saadaan laskeskella ihan todellisia kustannuksia :thumbup:
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

SammyG
Viestit: 305
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:10

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja SammyG » 28 Helmi 2015, 09:55

Kyllä tässä maassa on raskaampiakin ongelmia politiikan ja finanssipuolen osalta kuin jonku kuppasen auton verotus. :lurk:

Se toki myönnettäköön, että autoverotusta seuraamalla saa kuvan siitä kuinka väärin ja munattomasti Suomi Oy Ab etenee muuttuvassa maailmassa.

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Samu » 28 Helmi 2015, 11:30

nokonzok kirjoitti:Hieno laskelma. Nosta bensan hintaa vitoseen ja kerro käyttömaksut kymmenellä niin saat vielä raflaavamman laskelman.


Raflaava tästä tuli siinä vaiheessa kun esimerkiksi nostettiin Subaru Outback, joka kulutuksensa vuoksi omaa yli 10ke autoveroa. Alla muutamia viime vuoden eniten myytyjä autoja (http://www.iltalehti.fi/autot/2014120218883109_au.shtml) autoveroineen maahantuojien hinnastoista kaiveltuna, pl. yksittäiset keskiarvoa paljon nostavat erikoismallit kuten Golf GTI, Focus RS, Audi S3, BMW 335i ym.:

Skoda Octavia
3500-8000e

VW Golf
3400-5700e

Nissan Qashqai
3800-7700e

Toyota Auris
3700-6200e

Toyota Yaris
2400-3700e

Toyota Avensis
5200-10100e

Kia Rio
2300-3100e

Ford Focus
3200-7100e

Ford Fiesta
2200-3900e

VW Passat
4800-12100e

Audi A3
3400-9000e

BMW 3-sarja
6800-12000

Volvo V40
3700-8800e

Audi A4
5900-13000e

Volvo V70
7000-15000e

VW Polo
2500-4300e

BMW 5-sarja
8100-14000e

Volvo XC60
8600-17000e

Honda Civic
3500-7000e

Mercedes-Benz C-sarja
6300-10000e

Opel Astra
3700-7500e

Ford Mondeo
4500-9100e

Mercedes-Benz E-sarja
9400-15000e

Opel Insignia
4400-11000e

Opel Mokka
4200-7000e

Skoda Rapid
3200-5100e

Toyota Corolla
5300-5700e

Honda CR-V
6000-13000e



Jobbarille kysymys:

Tavallisessa perheessä on Skoda Octavia ja mammalle Ford Fiesta, kumpikin joutuu käyttämään autoa työmatkoihinsa. Miten kauan kestää eli missä kohtaa omistajuuden aikajanalla on se piste, että käytön verotuksen malli alkaa tulla kalliimmaksi kuin nykyinen veromalli? Ei kovinkaan montaa vuotta esimerkiksi Fiestan kanssa, tai diesel-Octavian. Entä siitä pisteestä eteenpäin, alkaako käytön verotuksen malli jotenkin maagisesti jossain vaiheessa laskea vai kasvaako se jatkuvasti suhteessa nykyiseen omistuksen verotukseen? :roll: Entä me kaikki käytetyillä, 5-10v vanhoilla autoilla ajavat? :shh: Kuinka paljon on autoveroa jäljellä vaikkapa 5 vuotiaassa Octaviassa, saatika Fiastassa? :roll: Jos hankin 5v vanhan Octavian, jonka jälleenmyyntihinnassa on autoveroa ehkä 2-4ke niin kuinka kauan minulla menee, että käytön verotus alkaa tulla kalliimmaksi (paljon kalliimmaksi) kuin nykyinen omistajuuden verotus? -Tuurilla 2-4 vuotta :clap:

Sillä päinvastoin kuin suurin osa autoveron poiston kannattajista kuvittelee, valtio tulee verottamaan autoilijoilta TISMALLEEN yhtä rankalla kädellä niin käytön verotuksella kuin nykyisellä omistajuuden verotuksen mallillakin. Ainoa olennainen ero on se, että käytön verotuksesta hyötyy keskivertoa paremmin toimeen tulevat jotka ajavat keskivertoa kalliimmilla autoilla joiden hinnoissa on suhteessa enemmän autoveroa. Ja käytön verotuksesta kärsii ns. "normaali työssäkäyvä kansa", joka ajaa autoilla joissa autoveron osuus on suhteessa pienempi. Koska missään vaiheessa ei bensalitra tai tietulli tai GPS-seurantainen ajokilometri tule maksamaan "rikkaille" 6e ja "köyhille" 3e, vaan kaikille sen 4,5e. Sen sijaan "rikkaille" kallis auto maksaa paljon enemmän kuin "köyhille" halpa auto, kiitos omistajuuden verotuksen.

Saa olla aika pihalla, että ihan tietentahtoen haluaa tälläistä käytön verottamisen p***aa tänne :thumbup:
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Samu » 28 Helmi 2015, 11:55

SammyG kirjoitti:Kyllä tässä maassa on raskaampiakin ongelmia politiikan ja finanssipuolen osalta kuin jonku kuppasen auton verotus. :lurk:

Se toki myönnettäköön, että autoverotusta seuraamalla saa kuvan siitä kuinka väärin ja munattomasti Suomi Oy Ab etenee muuttuvassa maailmassa.


Tää autoveron ei suinkaan poisto, vaan muutos omistajuudesta käyttöön on yksi itsenäisen Suomen suurimpia, meitä jokaista autoilevaa ihmistä koskettava poliittinen päätös. Tämän vuoksi tähän kannattaa paneutua vähän syvällisemmin sekä kriittisemmin kuin valitettavan suuri osa bensalenkkari tyyppisistä Matti Meikäläisistä:

"JEEE v**un AUTO VERO KOHTA POIS SAAN HANKITTUA BMW M3!!!!".

Hölmöt näet kuvittelee, että autoverotuksen tuottamat verotulot yhtäkkiä häviäisivät jonnekin tuuleen, mitä ei todellakaan tule tapahtumaan. Tätä asiaa lobbaa lähinnä vihervassarit käsikädessä kotimaisen autokaupan kanssa. Vihervassareita kiinnostaa näennäinen "uusien autojen ekologisuus" ja autokauppaa pelkät myyntivoitot. Ketään ei kiinnosta se, että jo 10v aikana sama keskiverto ajosuorite (25 000km/v = 250 000km/10v) tulee Petteri Bensalenkkarille paljon, paljon kalliimmaksi käytön verotuksen mallilla. Ja näin Petteriä viedään kuin pässiä narussa. Viedään koska Petteri ei paremmasta tiedä, Petteri vain kuvittelee että kunhan kirottu autoverotus "poistuu" niin hänelläkin on varaa uittaa Saksasta M3!

...Vai onko sittenkään? :thumbup:
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

Petter
Viestit: 71
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:30

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Petter » 28 Helmi 2015, 13:04

Jos vero poistuu, niin tullee poistumaan 5-10 vuoden siirtymäaikana. Näin mitään suuria alennuksia turha odetella hetkessä. Tosin käytön verotusta muistetaan kyllä nostaa vuosittain.

nokonzok
Viestit: 91
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 20:16

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja nokonzok » 28 Helmi 2015, 14:24

Petter kirjoitti:Jos vero poistuu, niin tullee poistumaan 5-10 vuoden siirtymäaikana. Näin mitään suuria alennuksia turha odetella hetkessä. Tosin käytön verotusta muistetaan kyllä nostaa vuosittain.


Mahdotonta, koska tämä ratkaisu tappaisi autokaupan täysin. Kuka ostaa uuden auton jos tietää veron poistuvan näköpiirissä olevasa tulevaisuudessa?

Samu kirjoitti:
Jobbarille kysymys:



En tiedä mistä tämä jobbari-nimitys tulee, mutta oletan kysymyksen suuntautuvan minulle.

Samu kirjoitti: Sillä päinvastoin kuin suurin osa autoveron poiston kannattajista kuvittelee, valtio tulee verottamaan autoilijoilta TISMALLEEN yhtä rankalla kädellä niin käytön verotuksella kuin nykyisellä omistajuuden verotuksen mallillakin.


Tästä olemme samaa mieltä. Sen takia en sinun laskelmia ymmärräkään, ne on nimittäin suuruusluokaltaan ankarasti pielessä. Aloitetaan oikeista luvuista:

Autovero valtion 2015 budjetissa: http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp ... 03/03.html

Ajoneuvovero valtion 2015 budjetissa: http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp ... 07/07.html

Näistä voidaan todeta, että autovero ja ajoneuvovero on melko tarkalleen yhtä suuria, vähän väille miljardi euroa kumpainenkin.

Suomen liikennekäytössä oleva henkilöautokanta on n. 2 600 000 kpl (lähde: http://www.trafi.fi/filebank/a/14224492 ... 122014.pdf)

Jos siis mennään oikein simppelisti, autovero voidaan poistaa kokonaan tuplaamalla vuotuinen käyttömaksu tai vaihtoehtoisesti jakamalla potti tasan kaikkien autojen kesken, jolloin lopputulos on n. 380 € / vuosi. Jälkimmäinen on tietysti aika teoriaa, koska maksu tietysti painotettaisiin päästöjen mukaan kuten tähänkin asti.

Jo tällä tarkastelulla voidaan todeta, että mitään nelinkertaisia vuosimaksuja ja 3 euron bensanhintaa ei todellakaan tarvita paikkaamaan autoveron menetystä.

Samu kirjoitti:Ainoa olennainen ero on se, että käytön verotuksesta hyötyy keskivertoa paremmin toimeen tulevat jotka ajavat keskivertoa kalliimmilla autoilla joiden hinnoissa on suhteessa enemmän autoveroa. Ja käytön verotuksesta kärsii ns. "normaali työssäkäyvä kansa", joka ajaa autoilla joissa autoveron osuus on suhteessa pienempi.


Kyllä, kalliimmista autoista lähtee autoveroa euromääräisesti enemmän kuin halvemmista. Normaali työssä käyvä hyötyy euromääräisesti vähemmän, mutta hyötyy kuitenkin. Joku voi tietysti kärsiä siitä, että naapurin porvari hyötyy enemmän.

Samu kirjoitti:Koska missään vaiheessa ei bensalitra tai tietulli tai GPS-seurantainen ajokilometri tule maksamaan "rikkaille" 6e ja "köyhille" 3e, vaan kaikille sen 4,5e. Sen sijaan "rikkaille" kallis auto maksaa paljon enemmän kuin "köyhille" halpa auto, kiitos omistajuuden verotuksen.


Tämä on tällaista spekulointia, joka ei perustu mihinkään. Keksimällä tällaisia lukuja, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa saa toki oman näkökulman näyttämään oikeammalta.

Samu kirjoitti:Tavallisessa perheessä on Skoda Octavia ja mammalle Ford Fiesta, kumpikin joutuu käyttämään autoa työmatkoihinsa. Miten kauan kestää eli missä kohtaa omistajuuden aikajanalla on se piste, että käytön verotuksen malli alkaa tulla kalliimmaksi kuin nykyinen veromalli?


Tässä vaiheessa tämä on tietysti aikamoista spekulointia kun ei ole ratkaisuja siitä, että korvattaisiinko (mahdollisesti) poistuva autovero osittain polttoaineverotuksella vai ei. Jos noin tehdään, niin laskelmaan tietysti vaikuttaa myös ajetut kilometrit oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi, että bensan hinta pysyy samana. Lasketaan tässä uusien autojen tiedoilla. Koska tässä katsellaan tulevaisuuteen, otetaan käyttömaksut yhtälöön 1.1.2016 voimaan tulevan tason mukaisesti

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Ambition, autoveroa 5046 €, vuotuinen vero 148,92 €
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100hv Titanium, autoveroa 2731 €, vuotuinen vero 125,56 €.

Ajoneuvovero tuplaamalla Skodan autoveron kuolettamiseen tarvitaan 17 vuotta, Fordin 11 vuotta. Jos autoja ajatellaan yhtenä pakettina, esimerkkiperheen tapauksessa uudella veromallilla autoilu tulee kalliimmiksi vasta hyvän matkaa 11 vuoden jälkeen. Tässä ei vielä ole otettu edes huomioon sitä, että lisävarusteet nostavat autoveroa, mutta harvemmin ajoneuvoveroa. Eikä sitä, että perheellä olisi lähemmäs 8000 euroa käytettävissä muuhun tarkoitukseen, tai vaikkapa vähemmän lainaa.

Samu kirjoitti:Ei kovinkaan montaa vuotta esimerkiksi Fiestan kanssa, tai diesel-Octavian.


Dieselissä tietysti dieselvero muuttaa laskelmaa. 1.6 TDI Ambition farmarissa perusvero on 125,56 € ja käyttövoimavero 381 € / vuosi, yhteensä 506,56 €. Autovero on 4225 €, joten veron kuolettamiseen menee oletetussa tuplausesimerkissä n. 8,5 vuotta.

Käytännössähän muutos tuskin tulisi olemaan ihan näin suoraviivainen vaan maksua tasattaisiin tavalla tai toisella käyttövoimien kesken. Minun mielestäni ”dieselvero” tulisi poistaa ja vastaavasti nostaa dieselin hintaa. Vaihtoehtoja on toki muitakin. Näillä karkeilla esimerkeillä laskettuna ”tasapainoitettu verorasitus” tarkoittaisi, että Octavian tapauksessa verot kuoletettaisiin reilun 10 vuoden aikajänteellä. Se on hyvin linjassa sen kanssa, että uudistuksella nimenomaan on tarkoitus uudistaa autokantaa.

Samu kirjoitti: Entä siitä pisteestä eteenpäin, alkaako käytön verotuksen malli jotenkin maagisesti jossain vaiheessa laskea vai kasvaako se jatkuvasti suhteessa nykyiseen omistuksen verotukseen? :roll:


En ihan ymmärrä kysymystä, mutta em. laskennallisen pisteen jälkeen auton pitäminen maksaa enemmän.

Samu kirjoitti: Entä me kaikki käytetyillä, 5-10v vanhoilla autoilla ajavat? :shh: Kuinka paljon on autoveroa jäljellä vaikkapa 5 vuotiaassa Octaviassa, saatika Fiastassa? :roll: Jos hankin 5v vanhan Octavian, jonka jälleenmyyntihinnassa on autoveroa ehkä 2-4ke niin kuinka kauan minulla menee, että käytön verotus alkaa tulla kalliimmaksi (paljon kalliimmaksi) kuin nykyinen omistajuuden verotus? -Tuurilla 2-4 vuotta :clap:


Mitä halvempaan hintaluokkaan mennään, sitä vähemmän on veroa jäljellä. Ja kyllä, kun tarpeeksi pitkälle mennään ei välttämättä mene kuin pari vuotta, että vuotuinen maksu on suurempi kuin vanhan mallin mukainen jäljellä oleva autovero. Käytännössä ollaan kuitenkin helposti 10 vuotiaissa tai ylikin ennen kuin ollaan tässä tilanteessa. Muistutetaan, että keskimääräinen autovero kuitenkin on sen 7200 €, eli esimerkkiautoina Octavia ja varsinkin Fiesta ovat keskiarvon alapuolella.

Siitä voidaan olla montaa mieltä, onko jotenkin erityisen tavoiteltavaa, että iso osa kansasta ajaa paalikuntoisilla autoilla kun parempaan ei ole varaa. Autoveron poisto lyhentää autojen elinkaarta, jolloin se tonnin pelikin on selvästi uudempi kuin nykyiset tonnin autot. Kokonaiskustannuksissa säästöä voi hyvinkin tulla vuotuisen veronkorotuksen verran esim. vähentyneenä korjauksen tarpeena. Moni saattaa arvostaa tuoreempia turvavarusteitakin, vaikka se esim. kolmen vuoden pitoajalla piirun enemmän maksaisikin.

Samu kirjoitti:Saa olla aika pihalla, että ihan tietentahtoen haluaa tälläistä käytön verottamisen p***aa tänne :thumbup:


Samu kirjoitti:Tää autoveron ei suinkaan poisto, vaan muutos omistajuudesta käyttöön on yksi itsenäisen Suomen suurimpia, meitä jokaista autoilevaa ihmistä koskettava poliittinen päätös. Tämän vuoksi tähän kannattaa paneutua vähän syvällisemmin sekä kriittisemmin kuin valitettavan suuri osa bensalenkkari tyyppisistä Matti Meikäläisistä:

"JEEE v**un AUTO VERO KOHTA POIS SAAN HANKITTUA BMW M3!!!!".

Hölmöt näet kuvittelee, että autoverotuksen tuottamat verotulot yhtäkkiä häviäisivät jonnekin tuuleen, mitä ei todellakaan tule tapahtumaan. Tätä asiaa lobbaa lähinnä vihervassarit käsikädessä kotimaisen autokaupan kanssa. Vihervassareita kiinnostaa näennäinen "uusien autojen ekologisuus" ja autokauppaa pelkät myyntivoitot. Ketään ei kiinnosta se, että jo 10v aikana sama keskiverto ajosuorite (25 000km/v = 250 000km/10v) tulee Petteri Bensalenkkarille paljon, paljon kalliimmaksi käytön verotuksen mallilla. Ja näin Petteriä viedään kuin pässiä narussa. Viedään koska Petteri ei paremmasta tiedä, Petteri vain kuvittelee että kunhan kirottu autoverotus "poistuu" niin hänelläkin on varaa uittaa Saksasta M3!


Olen mielestäni edellä aika hyvin esittänyt, että keskimääräisen autoilijan vuotuinen kustannus ei näillä eväillä todellakaan nouse vaikka verotulot pidettäisiin ennallaan.Niilläkin, joilla se saattaa nousta (eli ne 500 - 1000 euron autoilla ajavat) se ei ole erityisen merkittävää. Tapetilla on aika paljon muitakin verotuksellisia ja etuuksiin liittyvää kysymystä, joilla on selvästi suurempi merkitys keskivertoperheiden talouteen.

Väitän itse olevani hieman keskimääräistä valistuneempi tämän asian tiimoilta. Heräsin verotuksen hölmöyteen 2007 ollessani Tullissa töissä autovero-oikaisuissa. Kirjoitin siihen perään 2008 gradun autoverotuksesta, jossa olin pitkälti samaa mieltä kuin tässäkin. Osasin myös ennustaa esim. ELV:n kohtalon täysin oikein. Sinulla selkeästi on oma näkemys aiheeseen, joka ei kuitenkaan perustu oikein mihinkään muuhun kuin keksittyihin lukuihin. Keksimällä sopivat luvut, saadaan tietysti tehtyä juuri sellaisia laskelmia kuin halutaan. Toinen meistä on ”aika pihalla”, mutta se en ole minä.

Kokonaan spekuloimatta on vielä se, että veron poistaminen väistämättä piristää autokauppaa, josta saadaan ihan tuntuvat lisäykset ALV-tuloihin ja muita dynaamisia vaikutuksia esim. autoalan työllisyyden parantumisen seurauksena. Tuoreempi autokanta vähentää vakavia loukkaantumisia ja kuolemia liikenteessä, jotka omalta osaltaa vähentävät yhteiskunnan kuluja. Oma lukunsa on sekin, että 20 vuotta jatkunut laiton verotus olisi hyvä saada ruotuun pikkuhiljaa.

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Samu » 28 Helmi 2015, 14:29

Petter kirjoitti:Jos vero poistuu, niin tullee poistumaan 5-10 vuoden siirtymäaikana. Näin mitään suuria alennuksia turha odetella hetkessä. Tosin käytön verotusta muistetaan kyllä nostaa vuosittain.


Siirtymäajalla ei sinällään ole näihin laskutoimituksiin vaikutusta :) Minua kiinnostaa se, miten paljon autoiluni todellisuudessa maksaa tänä päivänä verrattuna siihen jengin ihannoimaan "kun autovero poistuu hankin M3:n" -haaveutopiaan.

Seuraavassa esimerkki ihan oikeasta maailmasta. Seuraan sigun harrasteautoni bensankulutusta pilkuntarkasti, olen omistanut sen 3 vuotta ja vajaa 2kk. Ajokilometrejä on siunaantunut tuona aikana karvan vajaa 60tkm (59800km). Käytän kuitenkin laskutoimituksessa 60 000, koska helpompi havainnollistaa. Keskikulutus excelissä on 10,92l/100km eli laskutoimituksia varten pyöristäen 10,9l. Ajoneuvoveroa ("perusvero") maksoin aluksi 0,742e/päivä, sitten valtiovalta nosti sitä 0,976e/päivä. Tuosta noin vain, helposti ja kätevästi ekologisuudella ratsastaen, ilman mitään hössötystä tai vastaavaa älämölöä jota varsinaisen, kansalle tutun autoveron nostosta seuraisi.

Ajoneuvoveroa olen maksanut:

Ennen: 365 x 0,742e = 270,83e
Nykyään: 365 x 0,976e = 356,24e.

No eihän tuo mitään, vajaa satanen vuodessa sinne tai tänne.

Polttoaineista olen maksanut 60tkm aikana (keskihinta 98E:llä 1,65e):

(60 000km / 100) x 10,9l x 1,65e = 10791e.

Sitten sama käytön verotuksella, jossa 2,5e/l on hatusta temmattu, todennäköisesti alakanttiin oleva litrahinta autoveron poiston jälkeen (jos ei tule muita maksuja eli autovero siirretään kokonaisuudessaan bensan hintaan, koska se on valtiollekin helpoin malli):

(60 000km / 100) x 10,9l x 2,5e = 16350e.

-Pelkissä polttoainekustannuksissa lisää maksettavaa saisin vain 3 vuoden aikana 5559e. 6v omistajuuden aikana se tekee 11118e. Eli vuosittain 1853e. Uudella veromallilla maksaisin siis amis-Imprezani harrasteajeluista 10v aikana vaivaiset 18530e enemmän pelkkinä polttoaineen verokuluina. Kaikki muut käyttökulut ja vastaavat äärimmäisen helposti sekä yksinkertaisesti nostettavat maksut puuttuvat ko. summasta :thumbup:

:banana:
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

Avatar
KaiKU
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 23:38

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja KaiKU » 28 Helmi 2015, 15:02

nokonzok kirjoitti:Lasketaan tässä uusien autojen tiedoilla. Koska tässä katsellaan tulevaisuuteen, otetaan käyttömaksut yhtälöön 1.1.2016 voimaan tulevan tason mukaisesti

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Ambition, autoveroa 5046 €, vuotuinen vero 148,92 €
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100hv Titanium, autoveroa 2731 €, vuotuinen vero 125,56 €.

Ajoneuvovero tuplaamalla Skodan autoveron kuolettamiseen tarvitaan 17 vuotta, Fordin 11 vuotta.

Laskit vissiin tässä maksamaton autovero jaettuna korotetulla ajoneuvoverolla? EIkö oikeampi tapa olisi laskea vero jaettuna ajoneuvoveron korotuksella?

Nykyisellä mallilla Skodasta veroa tuossa 17vuodessa on mennyt 5 046€ + 17 * 148,92€ = 7577,64€
Uudella tuplatulla vuotuisella verolla ollaan vasta summassa 5 063,28€ eli vielä tarvitaan vuosia että saadaan katettua tuo ~2500€

Mitä taas tulee siihen että vuotuista ajoneuvoveroa tuplataan kaikille, niin kyllähän se lisää kaikkien autoverollisten autojen ajajien vuotuisia kustannuksia oli sitten kyseessä 500€:n kauppakassi saatikka kymmenien tuhansien arvoinen menopeli.

Parempi ratkaisu oli että vero on porrastettu kahteen eli autoverottomista autoista peritään korkeampaa vuotuista veroa kuin verollisista. Porrastus on aiemminkin ollut käytössä vuosimaksuissa eli miksei onnistuisi tulevaisuudessakin. Tällöin vain ei taida riitää vuotuisen veron tuplaaminen.
JCW

SammyG
Viestit: 305
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:10

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja SammyG » 28 Helmi 2015, 16:21

Minun mielestä ei todellakaan ole yksi itsenäisen Suomen isoimpia poliittisia päätöksiä. Ei pääse edes top vitoseen mun ajatusmaailmassa.

Top 1 tällä hetkellä ois tuo, että millä me pysytään tässä maassa leivässä. Se on ihan totaalisen triviaa mitä yksityisautoilu maksaa jos ei ole töitä ja tuotantoa ja kaikkea sitä systeemiä millä tämä valtion harjoittama kustannusrakenne saadaan pidettyä kasas.

Samu kirjoitti:
SammyG kirjoitti:Kyllä tässä maassa on raskaampiakin ongelmia politiikan ja finanssipuolen osalta kuin jonku kuppasen auton verotus. :lurk:

Se toki myönnettäköön, että autoverotusta seuraamalla saa kuvan siitä kuinka väärin ja munattomasti Suomi Oy Ab etenee muuttuvassa maailmassa.


Tää autoveron ei suinkaan poisto, vaan muutos omistajuudesta käyttöön on yksi itsenäisen Suomen suurimpia, meitä jokaista autoilevaa ihmistä koskettava poliittinen päätös. Tämän vuoksi tähän kannattaa paneutua vähän syvällisemmin sekä kriittisemmin kuin valitettavan suuri osa bensalenkkari tyyppisistä Matti Meikäläisistä:

"JEEE v**un AUTO VERO KOHTA POIS SAAN HANKITTUA BMW M3!!!!".

Hölmöt näet kuvittelee, että autoverotuksen tuottamat verotulot yhtäkkiä häviäisivät jonnekin tuuleen, mitä ei todellakaan tule tapahtumaan. Tätä asiaa lobbaa lähinnä vihervassarit käsikädessä kotimaisen autokaupan kanssa. Vihervassareita kiinnostaa näennäinen "uusien autojen ekologisuus" ja autokauppaa pelkät myyntivoitot. Ketään ei kiinnosta se, että jo 10v aikana sama keskiverto ajosuorite (25 000km/v = 250 000km/10v) tulee Petteri Bensalenkkarille paljon, paljon kalliimmaksi käytön verotuksen mallilla. Ja näin Petteriä viedään kuin pässiä narussa. Viedään koska Petteri ei paremmasta tiedä, Petteri vain kuvittelee että kunhan kirottu autoverotus "poistuu" niin hänelläkin on varaa uittaa Saksasta M3!

...Vai onko sittenkään? :thumbup:

Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja legro » 02 Maalis 2015, 09:55

Tavalliselle taaplaajalle kiinnostavin pointti tässä koko hommassa on aikataulu.
Vielä media on tästä ollut aika hiljaa. Kova rummutus kaataisi autokauppaa aika isolla kädellä tällä hetkellä. Kuka lähtisi uutta autoa ostamaan siinä vaiheessa.. Mahdollisesti uutta tietoa ei nyt vuoda eduskunnasta, niillä on nyt vaalit vaan mielessä. Saa nähdä ottavatko jotkut ehdokkaat autoveron poiston vaalimainoksiinsa.

Luulisi, että autoala painostaisi nyt nopeisiin päätöksiin. Uusien autojen ostajat ovat nyt varmasti jo melko varovaisia. Kovasti meinaavat kirjoitusten mukaan, että poistuisi 31.12.2016. Kestääkö autoala sinne asti?
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja jtuomain » 02 Maalis 2015, 10:15

Samu kirjoitti:Sitten sama käytön verotuksella, jossa 2,5e/l on hatusta temmattu, todennäköisesti alakanttiin oleva litrahinta autoveron poiston jälkeen (jos ei tule muita maksuja eli autovero siirretään kokonaisuudessaan bensan hintaan, koska se on valtiollekin helpoin malli):


Vaikka hattuvakioilla saakin jotain suuntaa selville, kyllä noissa laskuissa kannattaa ihan oikeita lukuja käyttää, varsinkin kun ne ovat saatavissa . Bensa ja diesel veroina nykyisellään ~2,5 miljardia vuodessa, eli lisämiljardin saadakseen niiden veroja (ei siis loppuhintaa) pitäisi korottaa 40%, oletuksella toki, että litramääräinen kulutus pysyisi samassa.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Tomcat » 02 Maalis 2015, 15:54

Niin kauan kun täällä pidetään yllä 60% julkista sektoria niin kärsimys vaan jatkuu ja jos autovero poistuu niin varmasti toi 60% elättäminen pitää siitä huolen että joku korvaava maksu kyllä järjestyy, ehkä vähän enemmänkin. Niin ja otetaan vielä toiset 100-miljoonaa velkaa lisää niin kaikki pelastuu!
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Displaced » 02 Maalis 2015, 16:27

Jep, mutta julsita sektoriahan ei voia karsia ;)
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 02 Maalis 2015, 17:29

Eikä kukaan uskalla edes sellaista tosissaan ehdottaa, Sipilällekin meni pupu heti pöksyyn kun tajus montako äänestäjää siellä on pelkäämässä suojatyöpaikkansa puolesta.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

suparu
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 17:48

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja suparu » 02 Maalis 2015, 18:24

Mitä, autoverostako täällä kitistään?
Minusta on ihan mukavaa maksaa veroja, niin ansiotulosta kuin muustakin, vaikkapa autosta :mrgreen:

Mutta toivoisin että verorahoja käytettäisiin Suomen kehittämiseen, eikä kaiken muun maailman.
Subaru Forester 2.0 CVT XE 2014

suparu
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 17:48

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja suparu » 02 Maalis 2015, 18:28

Ja vielä sen verran, että jos auto pitää uusia, niin se uusitaan. Ei passaa jäädä odottamaan muiden päätöksiä, saattaa olla että kuolo korjaa ja jää auto vaihtamatta. Parempi on vaikka vaihtaa auto, maksaa siitä veroa lisää ja kuolla sitten :mrgreen:
Subaru Forester 2.0 CVT XE 2014

Avatar
legro
Viestit: 200
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 11:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja legro » 05 Maalis 2015, 08:26

Taas alkoi:
Kotimaa 5.3.2015 klo 8:17 | päivitetty 5.3.2015 klo 8:20
Isot puolueet: Autoverotus hankinnasta käytön verottamisen suuntaan

http://yle.fi/uutiset/isot_puolueet_aut ... an/7846631

Video aamutv: http://areena.yle.fi/tv/2691121

Kovasti sanoivat, että "tehkää autokauppaa, ei kannata vaalien yli odottaa, pitkällä aikavälillä mennään!" = Autovero on ensimmäisenä käsittelyssä vaalien jälkeen ja poistuu hyvin nopeasti.. :thumbsup: :D
Subaruttomana..
---------
-ex 2009 Outback diesel
---------
-ex forester
---------

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Samu » 28 Maalis 2015, 14:19

legro kirjoitti:Taas alkoi:
Kotimaa 5.3.2015 klo 8:17 | päivitetty 5.3.2015 klo 8:20
Isot puolueet: Autoverotus hankinnasta käytön verottamisen suuntaan

http://yle.fi/uutiset/isot_puolueet_aut ... an/7846631

Video aamutv: http://areena.yle.fi/tv/2691121

Kovasti sanoivat, että "tehkää autokauppaa, ei kannata vaalien yli odottaa, pitkällä aikavälillä mennään!" = Autovero on ensimmäisenä käsittelyssä vaalien jälkeen ja poistuu hyvin nopeasti.. :thumbsup: :D


Jos uusikin hallitus on vanhaa mallia niin tälle(kään) asialle ei tehdä yhtään mitään. Korkeintaan viljellään, sekä pahimmassa tapauksessa toteutetaan näitä täysin älyttömiä päähänpistoja ala keskustan Juha Sipilä ja hänen "väliaikainen" polttoaineen lisävero (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1426917782010.html).

Kuka v***u näitä todellisuudesta täysin irrallaan olevia pellejä tuonne kausi kauden perään oikein äänestää?? :clap:

En kyllä menisi liputtamaan Soinin autoveron poistamisen puolestakaan (http://yle.fi/uutiset/perussuomalaiset_ ... le/7896386), koska tuo on ihan samanlaista utopiaa sekä populismia. Kukaan järkevä ihminen ei voi tosissaan kuvitella, että tätä sossuhyysy-yhteiskuntaa ylläpidettäisiin ilman autoilijoiden äärimmäisen avokätistä kontribuutiota niin kulttuurin rikastamisen kuin vaikkapa yleisen hyysäämisenkin suhteen. Jo nykypäivän verokertymällä joudutaan ottamaan miljardeja lisävelkaa tämän paskan pyörittämiseksi.

Ja tähän ilmiselvään faktaan perustan oman, äärimmäisen jyrkän kritiikkini autoverotuksen muuttamista hankinnasta käytön verotukseen: Pitkällä aikavälillä tarkasteltuna (esim. 10 vuotta) jälkimmäinen tulee tavalliselle keskituloiselle kahden oman auton perheelle paljon kalliimmaksi kuin ensimmäinen vaihtoehto. Lisäksi jälkimmäistä vaihtoehtoa on äärimmäisen helppoa kasvattaa erilaisilla ympäristöpaskaverukkeilla (esimerkkinä melkein vuosittaiset polttonesteen tai ajoneuvoveron nostot), kun vastaavasti auton hankinnan vero on paljon ns. "jäykempi" vero. Eli paljon, paljon monimutkaisempaa nostaa samalla tavalla vuosittain.

Olisihan se ihan nastaa uittaa ulkomailta pari vuotta vanha R35 GT-R pihaan nollaverolla, mutta itse ajattelen näitä asioita vähän laajemmalta näkökantilta kuin "ois kiva saada hieno harrasteauto halvalla!". Olen valmis tinkimään tuon GT-R:n omistamisen haaveestani, jos vuosikymmenen aikana joudun (minä + avokki) sen vuoksi maksamaan arkipäivän autoilustani (mulla kertyy +35tkm - avokilla jotain ~15tkm per vuosi) paljon nykymallia enemmän.
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Autovero poistuu?

ViestiKirjoittaja Samu » 26 Touko 2015, 20:57

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... ta/5125960

"Noin parin sadan miljoonan euron veroaukko paikattaisiin osittain ajoneuvoveron korotuksella. Ajoneuvoveroa pitäisi nostaa muutamalla kymmenellä eurolla vuodessa. Näin Suomessa siirryttäisiin kohti eurooppalaista mallia, jossa auton hankintaa verotetaan vähemmän ja auton käyttöä enemmän."

Suo siellä, vetelä täällä. Niin kuin olen jauhanut, ei se kerätyn kokonaisveron määrä vähene yhtään minnekään - päinvastoin. Se vain muutetaan helpommin (määräajoin) korotettavaan muotoon, eli ekopaskatekosyillä määräajoin nostettavaan ajoneuvo / polttoaineveroon. Näin me kaikki pääsemme maksamaan entistä enemmän autoilusta, sillä eiköhän kaikkien muiden paitsi ihan pienimpien ekopaska-autojen vuotuinen ajoneuvovero nousse kymmeniä (sata) euroa.

Mitä mieltä alan asiantuntijat? Huomista odotellessa.

Kuva
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron