HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Keskustelua melkein mistä vaan...
Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 21 Helmi 2017, 10:46

Tuonhan on nyt jokainen vähänkään järkevä ihminen tajunnut että tuollainen "mopoauto" on täydellinen surmanloukku, mutta asialle ei ole tehty yhtään MITÄÄN!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017022 ... 8_uu.shtml

Ei luulisi olevan kovinkaan hankalaa asettaa rajoitinta esim johonkin Citikan C1 koppiin, jonka jälkeen järkevä huippunopeus olisi tieliikenteen turvallisuuden takia 60km/h, tuollainen 40km/h lasikuituvessa on vain ongelma liikenteessä. Kun kortinomaava sitten joskus täyttää 18-Vuotta voisi rajoittimen poistaa.

Näinkään yksinkertaista asiaa ei ole voitu päättää, vaan ajatetaan nuoria noilla hauta-arkulla vuodesta toiseen vain sen takia kun maassamme jyllää "katkeruuden ja kateellisuuden" mantra... "Eihän nyt kukaan nuori saa ajaa uudella hienolla autolla, sehän on ihan kauheeta"


v***u miten tyhmiä noi päättäjät on!!!
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
sotaherra
Viestit: 257
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja sotaherra » 21 Helmi 2017, 13:21

onhan noista ollut ennenkin puhetta mutta eihän sellanen täällä onnistu. vedotaan siihen että otetaan rajottimet pois. noi nykyset mopoautothan onkin paljon turvallisempia viritettynä.
edit. noi mopoautothan on vähintään saman hintaisia kun uudet pikkuautot .
outback 3.0 my04
impreza gl my96
gsxr 1000 k6
e36 höntsädrifteri

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 21 Helmi 2017, 17:27

Onhan tosta ollu puhetta joo. Tavallaan ois ihan hyvä, tavallaan ei. Olishan se pikkuauto turvallisempi, mutta sithän se riemu repee ku joku keksii miten sen rajottimen saa pois, ja lähtee vetelee tonne pitkälti yli toistasataa. Mautossa on tekemistä jos meinaa sen saada 80km/h kulkemaan. Onnistuu joo, muttei ihan tosta noin.

Mautotki olis varmana paljon turvallisempia, jos ne sais painaa jotain. Mut jos painoraja on, oliko 350kg tyhjänä, ni eipä sillä painorajalla kukaan kovin turvallista koppia saa tehtyä. Seki on sit taas hauskaa ku joku vielä mautoo isompi vehje menee tuolla 50km/h, eikä voi väistää. 60km/h on mun mielestä vähän liikaa, ku monet ei tunnu sitä 45km/h hallitsevan edes. Se painoraja tekee sen suurimman haasteen tossa mauton turvallisuudessa. Kyllähän niillekki tehään kolaritestit ja kaikki muut, mutta jos ainoot maholliset rakennusmateriaalit, joilla päästään painorajaan, on lasikuitu, muovi, alumiini yms. ni aika paha on.

Ja tässäkin vihassa/tunnekuohussa/missä hyvänsä muussa, on hyvä muistaa että kyllä missä tahansa pikkuautossakin olis näille henkilöille pahasti käyny, jos toinen ajaa pakulla toistasataa suoraan nokkaan.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Qulle » 21 Helmi 2017, 18:11

Tuossa kyl pointtia... ongelma on siinä että tästä maasta löytyy kusipäitä, jotka eivät keksi/uskalla muuta tapaa tappaa ittensä ku ajaa vastaantulijaa päin.

P.S. noin yleisesti kieltäisin mopoautot kokonaan, jos saisi asioista päättää.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 21 Helmi 2017, 18:33

Toi mauton virittäminen se vasta helppoo onkin. Ovat tosiaan aivan pirun turvallisia, kun tommonen muovipurkki kulkee sen 60-70 kilsaa. Laittasivat sitten vaikka pikkuauton tai ihan sama vaikka ison auton. Siihen elektroninen nopeusrajoitin, siihen dataloggeri ja vuosikatsastus. Dataloggeri kirjaa nopeudet -> katsuri tarkastaa. Sitte ko juniori täyttää 18 ja saa b-kortin voisi rajoittimet poistaa. (Tämähän ei suomessa onnistuisi nykyään lainkaan)

Ja se nopeusrajoitin ainakin 60 km/h ei alle.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Shakal » 21 Helmi 2017, 18:39

Mopoautot kieltoon kokonaan tai 60km/h rajoitettuja henkilöautoja.

Noista mopoautoista on päästävä eroon. Niitä kun olen päässyt pariin otteeseen lähempää pällistelemään, niin en ainakaan omaa junioria IKINÄ laittaisi sellaiseen. Mopo on ihan varmana turvallisempi ja saat ajaa sen kanssa myös paikoissa jossa et ole tientukkeena, tosin et ole juuri muutenkaan kun sillä ajetaan tien reunassa.

"On se kiva sentään et on jotain ympärillä kun jotain sattuu" no näin on. Noita argumentteja sai kuulla kun mopoautot yleistyi ja aina sai facepalmia esittää.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Qulle » 21 Helmi 2017, 18:40

Tai jos vaan junnut ajais mopoilla? Ei koiteta leikkiä autokuskia kun taidot/sallittu kalusto ei vaan sovi tuonne oikeiden autojen sekaan maantielle... joskus vanha tapa on vain parempi kuin uusi.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja HABA » 21 Helmi 2017, 19:41

Shakal kirjoitti:Mopoautot kieltoon kokonaan tai 60km/h rajoitettuja henkilöautoja.

Noista mopoautoista on päästävä eroon. Niitä kun olen päässyt pariin otteeseen lähempää pällistelemään, niin en ainakaan omaa junioria IKINÄ laittaisi sellaiseen. Mopo on ihan varmana turvallisempi ja saat ajaa sen kanssa myös paikoissa jossa et ole tientukkeena, tosin et ole juuri muutenkaan kun sillä ajetaan tien reunassa.


Se oliskin hauska tietää, ajoiko mopoauton kuski tien oikeassa laidassa tässä tapauksessa, vai keskellä ajokaistaa, niinku täälläpäin monet mopoautoilijat ajaa 80km/h alueella, ettei pääse ohi eikä yli.
Eli tarkotan, että sokia itsemurhakanditaatti on ehkä juuri siksi luullu vastaan tuleevaa mopoautoa henkilöautoksi? :dontknow:
En silti syytä kumpaakaan osapuolta, kun en tiedä asiasta tarkemmin.
Kannatan nopeusrajoitettuja henkilöautoja nuorisolle. :driving: :driving-girl:
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja KK9 » 21 Helmi 2017, 19:52

Meillä aikanaan junnu harkitti mautoa, mutta sitten yhtenä päivänä ilmoitti odottavansa vuoden ja hommaa piikin! Näin myös tapahtui! Mopot jätti väliin ihan siitä syystä, ettei halunnut virittää eikä kuunnella kavereiden vittuilua!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
JuuS0
Viestit: 205
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 23 Helmi 2017, 23:05

Vielä siistimpi ois mun mielestä sellanen reverse Dodge hellcat -tyylinen avainjärjestelmä. Perheen puntoon tai siihen c1 napautettais kylkeen avain joka rajoittaa menemisen sinne mauto nopeuteen. Toisella avaimella pääsee aikuiset ajamaan normaalisti, nykyisellään tuskin yksikään itseään kunnioittava aikuisikään joutunut ihmisolento suostuu mopoautolla ajamaan, työn puolesta melkein jouduin, päätin työntää ajamisen sijasta. Väärän avaimen luovuttaminen olisi rangaistavaa ja rinnastettavissa ajoneuvon luovuttamiseen ajo-oikeudettomalle henkilölle. Sheriffitkin näkisivät pelkästään avaimen väristä että missä mennään, ei tarvisi ajella tutkaan ja arpoa onko autoa ronkittu. Joskaan en tiedä liittyykö nykyään mopokorttiin joku enimmäislukumäärä kyydissä matkustaville, tähän päivään taitaa kaikki kevyet nelipyörät ja mopot olla vain 1+1. Traktorilla taisi olla jotain erikoissääntöjä peräkärryssä matkustaville. Täysikokoisen auton tehorajoittamisessa olis myös se etu että audi jne. premium autoilijat eivät suivaantuisi ja provosoituisi heti mauton nähdessään. En kyllä ymmärrä miten kukaan uskaltaa edes ajaa noilla lasikuitukopeilla 60 km/h. Monissa on takana jarrut jotka voidaan rinnastaa fillarin jarruihin, osatkin käy varmaan ristiin.
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)

Avatar
J0ni
Viestit: 40
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 11:26

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja J0ni » 27 Helmi 2017, 09:26

Kieltoo tai ikärajaa ylemäs (16-17) ni harkittas parikertaa että venataako vuos et saa sen b-ajokortin.
-02 STI Impreza "Prodrive ötökkä"

nemola
Jäsen
Viestit: 647
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja nemola » 08 Maalis 2017, 17:08

Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja ximmo » 08 Maalis 2017, 23:16

Tuoreessa TM:ssä pohditaan asiaa ja siellä on esitetty myös hyvä vaihtoehto: mopoauton hinnalla saa ihan ok Valmetin ja sen kanssa ei teiniä itseään satu. Sen sijaan normaalilla autolla ajavaa voi sattua, jos teini hölmöilee Valmettinsa kanssa. :lol:
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 09 Maalis 2017, 09:04

ximmo kirjoitti:Tuoreessa TM:ssä pohditaan asiaa ja siellä on esitetty myös hyvä vaihtoehto: mopoauton hinnalla saa ihan ok Valmetin ja sen kanssa ei teiniä itseään satu. Sen sijaan normaalilla autolla ajavaa voi sattua, jos teini hölmöilee Valmettinsa kanssa. :lol:


Meille tulee kanssa yks "mopoikään" tuossa kesällä, päädyttiin kompromissiin millä iskäkin voi harrastaa, niin ja saa ajaa 60km/h 8-)

RZR 900 S
Kuva

Ja jos tapahtuu, niin tuollaisessa on nyt kuitenkin jotain suojaa versus lasikuitubajamaja
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

nall3
Viestit: 69
Liittynyt: 13 Helmi 2016, 07:15

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja nall3 » 09 Maalis 2017, 09:13

Ja jos tapahtuu, niin tuollaisessa on nyt kuitenkin jotain suojaa versus lasikuitubajamaja

Kuva
Kaikki ei vaan synny kultalusikka suussa oikeesta persiistä mutta iloitsen vilpittömästi niiden puolesta ketkä ovat syntyneet. :thumbsup:
Viimeksi muokannut nall3 09 Maalis 2017, 09:36, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 09 Maalis 2017, 09:15

Ei kyl traktorikortilla saa 60km/h ajaa...

PS. Ei sitä edellistä viestii oo aina pakko lainaa, varsinkaan isoa kuvallista. Tulee IMO kauheeta luettavaa.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 09 Maalis 2017, 14:28

Reetuhai2 kirjoitti:Ei kyl traktorikortilla saa 60km/h ajaa...
.


Kyllä muuten saa... pitää ajaa vaan se astetta isompi LT Trakotorikortti jossa myös käsittekykoe ja niillä max nopeus 60km/h (rakenteellinen 40km/h) ja iäksi riittää 15-V

https://www.ajovarma.fi/liikennetraktorikortti
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 09 Maalis 2017, 15:54

Niijoo, liikennetraktori. Sehä on ihan asia erikseen. Mut onks toiki taas muuttunu, pari vuotta sithä muuttu että pitää olla lt ja C erikseen, ja ltn ikä 18? :dontknow:

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 09 Maalis 2017, 17:14

Sanoivat just tuolla Polaris dealerilla että on vähän vihasia asiakkaita jotka osti viime vuonna tuon 40kmh Traktorin ja haluavat nyt muuttaa sen 60kmh versioksi... Ei käy koska on jo tyypitetty tuohon alempaan luokkaan, eikä uudestaan tyypitys onnistu. Ja kuka nyt haluu ostaa edes käytettyä 40kmh versiota... Ei kukaan.
Viimeksi muokannut Tomcat 09 Maalis 2017, 20:30, yhteensä muokattu 1 kertaa.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 09 Maalis 2017, 19:09

Tuo uusi luokka tuli vuoden -16 alusta. Luokka on T3b, jossa tuo 60 rajoituksella ajokortiksi riittää 15v saatava LT-kortti. Lisää trafin sivulta trafi traktoriluokitus
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja KK9 » 09 Maalis 2017, 21:27

Samaa itsekin lueskelin, kun nuorempi kloppi halajaa mönkkäriä! No onneksi vielä reilu 1,5 vuotta aikaa siihen et saapi lähteä liikenteeseen sekoilemaan!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 09 Maalis 2017, 21:59

KK9 kirjoitti:Samaa itsekin lueskelin, kun nuorempi kloppi halajaa mönkkäriä! No onneksi vielä reilu 1,5 vuotta aikaa siihen et saapi lähteä liikenteeseen sekoilemaan!


Joo itteeki hirvittää koko juttu, tuntuu ettei noille paranis antaa mitään kulkinetta ennen 30-vuotta :lol:
Itte vedeltiin mopoilla 13-vuotiaasta ylöspäin, kortista ym liikennemerkeistä ei tietoakaan, puhumattakaan kypärästä :shock:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

nemola
Jäsen
Viestit: 647
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja nemola » 25 Tammi 2018, 14:36

"Lakimuutoksen tavoitteena on parantaa nuorten kuljettajien turvallisuutta ja tarjota vaihtoehtoja liikkumiseen. Se tuo mukanaan etuja perheille niin turvallisuuden kuin taloudenkin näkökulmasta, ministeriö arvioi."

"Ministeriö on Trafin kanssa selvittänyt syksyn aikana nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoa. Tarkoituksena on muokata henkilöautot traktorin ajoneuvoluokkaan T1 (traktori)."

"Uudistus on hyvin tervetullut ja parantaa selvästi alle 18-vuotiaiden turvallisuutta liikenteessä. Se lisää myös liikkumisen joustavuutta perheissä ja alentaa nuorten liikkumisen kustannuksia"

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/nopeusrajoitetut-autot-nuorien-kayttoon-jo-ensi-vuoden-alusta-tervetullut-uudistus-6698117

En nyt tältä istumalta ymmärrä, että millä tavalla tuollainen nopeusrajoitettu henkilöauto tuo taloudellista etua ja alentaa liikkumisen kustannuksia verrattuna mopoautoon, jos kerran aikomus on asentaa autoon kiinteä, eikä perheen nykyiseen yhteiskäyttöautoon jonkun on/off-keinukytkimen takana oleva rajoitin. :lol: Siis ovathan uudet mopoautot kalliita ja halvemmalla saa jonkun enemmän tai vähemmän käytetyn (toki tilavamman) henkilöauton + siihen tuon rajoittimen kustannukset, mutta kai se kuitenkin kuluttaa enemmän ja saahan niitä mopoautojakin käytettynä.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 25 Tammi 2018, 18:46

Tuossa on kyllä takana turvallisuus. Noi mopoautot on kyllä muoviämpäri renkailla ja moottorilla.

Nykyisissä autoissa on kolariturvallisuus ehkä valovuoden edellä noita ämpäreitä.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 25 Tammi 2018, 20:05

Mä en sanois ihan noinkaan. Kyllähän nykysetki on kolaritestattu jne. kaikkee mahollista, niissä on tyynyt, absit yms.yms. Se on vaan se paino. Koittakaas tehä vajaa 400kg painava auto, mikä kelpaa rekisteriin, ja on oikeesti turvallinen. Tohon nykyseen vajaa 400kg painoon pääsemiseks täytyy kuitenki helvetin tarkasti kattoa ja miettiä mitä materiaaleja voi käyttää, minkä paksusia jne. joka taas helvetisti rokottaa sitä turvallisuutta.

Mä sanoisin että olis parempi miettiä vanhoihin sääntöihin järkeviä parannuksia, eikä korvata vaan kaikkea jollain uudella ratkasulla, joka sisältää kuitenki ihan yhtä paljon ongelmia. Autot on leveempiä, ohittamisesta tulee entistä vaarallisempaa, ja mites kun joku jonne keksii miten nykästään rajotin pois, ja vedellään 160km/h pitkin kylän raittia? Ei helvetti sentään. Traktorikortin saa myös nykyään arvaamalla, ja T luokkaanhan ne on kuvitellu ne saavansa. Se tarkottaa sitä, että alkaa tulemaan T korttiinki tunteja, ja sitäkautta hintaa taas vitusti lisää. Tottakai hyviäki puolia löytyy, mutta ihan yhtä paljon huonoa ku nykysillä mopoautosäädöksillä.

Ihmettelen sitäö, ettei kukaan oo aikasemmin heränny siihen, ettei mitenkään saa rakennettua itestään liikkuvaa, 350k möykkyä, joka kestäis kolarin ja olis jotenki järkevä ajaa. Varsinki ku mietitään että vedät normi henkilöautolla 100km/h puolet hitaampaa kulkevaa, 1/3-1/4 osan painavaa vehjettä päin. Kyllähän sitä miettiessä tajuaa jo, kummalle käy huonosti, vaikkei edes tietäis, mikä on mopoauto.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja Qulle » 25 Tammi 2018, 21:35

Parempi olis ollu kun mopoautot olis vaan alunperin jääny tulematta. Surmanloukkuja jotka antaa väärää turvallisuuden tunnetta, koska ympärillä ämpärimuovia ja huonekaluputkea.

Ennen oli tämäkin asia paremmin...

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

nemola
Jäsen
Viestit: 647
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

ViestiKirjoittaja nemola » 28 Tammi 2018, 11:38

Reetuhai2 kirjoitti:Mä sanoisin että olis parempi miettiä vanhoihin sääntöihin järkeviä parannuksia, eikä korvata vaan kaikkea jollain uudella ratkasulla, joka sisältää kuitenki ihan yhtä paljon ongelmia. Autot on leveempiä, ohittamisesta tulee entistä vaarallisempaa,


Pitäisiköhän näille uusille nopeusrajoitetuille henkilöautoille määrätä maksimileveys ohittamisen helpottamiseksi, ettei kruisailtaisi alinopeutta jollain full size jenkillä tms.

Reetuhai2 kirjoitti:Traktorikortin saa myös nykyään arvaamalla, ja T luokkaanhan ne on kuvitellu ne saavansa. Se tarkottaa sitä, että alkaa tulemaan T korttiinki tunteja, ja sitäkautta hintaa taas vitusti lisää. Tottakai hyviäki puolia löytyy, mutta ihan yhtä paljon huonoa ku nykysillä mopoautosäädöksillä.


Tämän muutoksen ajankohta on kyllä huono, jos lähes samoihin aikoihin tulisi voimaan uusi tieliikennelaki, jossa mm. väistämissäännöt muuttuvat. Nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla ajo-oikeuden saamiseksi voisi olla aiheellista edellyttää ainakin uuden tieliikennelain mukaista kirjallista koetta.

”Etenkin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuuden kannalta tilanne heikkenee.”

https://tekniikanmaailma.fi/varoitus-nopeusrajoitettujen-autojen-tulosta-liikenteeseen-lisaa-jonotuksia-ohituksia-ja-onnettomuuksia/
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa