Sivu 1/1

Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 21 Helmi 2017, 10:46
Kirjoittaja Tomcat
Tuonhan on nyt jokainen vähänkään järkevä ihminen tajunnut että tuollainen "mopoauto" on täydellinen surmanloukku, mutta asialle ei ole tehty yhtään MITÄÄN!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017022 ... 8_uu.shtml

Ei luulisi olevan kovinkaan hankalaa asettaa rajoitinta esim johonkin Citikan C1 koppiin, jonka jälkeen järkevä huippunopeus olisi tieliikenteen turvallisuuden takia 60km/h, tuollainen 40km/h lasikuituvessa on vain ongelma liikenteessä. Kun kortinomaava sitten joskus täyttää 18-Vuotta voisi rajoittimen poistaa.

Näinkään yksinkertaista asiaa ei ole voitu päättää, vaan ajatetaan nuoria noilla hauta-arkulla vuodesta toiseen vain sen takia kun maassamme jyllää "katkeruuden ja kateellisuuden" mantra... "Eihän nyt kukaan nuori saa ajaa uudella hienolla autolla, sehän on ihan kauheeta"


v***u miten tyhmiä noi päättäjät on!!!

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 21 Helmi 2017, 13:21
Kirjoittaja sotaherra
onhan noista ollut ennenkin puhetta mutta eihän sellanen täällä onnistu. vedotaan siihen että otetaan rajottimet pois. noi nykyset mopoautothan onkin paljon turvallisempia viritettynä.
edit. noi mopoautothan on vähintään saman hintaisia kun uudet pikkuautot .

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 21 Helmi 2017, 17:27
Kirjoittaja Reetuhai2
Onhan tosta ollu puhetta joo. Tavallaan ois ihan hyvä, tavallaan ei. Olishan se pikkuauto turvallisempi, mutta sithän se riemu repee ku joku keksii miten sen rajottimen saa pois, ja lähtee vetelee tonne pitkälti yli toistasataa. Mautossa on tekemistä jos meinaa sen saada 80km/h kulkemaan. Onnistuu joo, muttei ihan tosta noin.

Mautotki olis varmana paljon turvallisempia, jos ne sais painaa jotain. Mut jos painoraja on, oliko 350kg tyhjänä, ni eipä sillä painorajalla kukaan kovin turvallista koppia saa tehtyä. Seki on sit taas hauskaa ku joku vielä mautoo isompi vehje menee tuolla 50km/h, eikä voi väistää. 60km/h on mun mielestä vähän liikaa, ku monet ei tunnu sitä 45km/h hallitsevan edes. Se painoraja tekee sen suurimman haasteen tossa mauton turvallisuudessa. Kyllähän niillekki tehään kolaritestit ja kaikki muut, mutta jos ainoot maholliset rakennusmateriaalit, joilla päästään painorajaan, on lasikuitu, muovi, alumiini yms. ni aika paha on.

Ja tässäkin vihassa/tunnekuohussa/missä hyvänsä muussa, on hyvä muistaa että kyllä missä tahansa pikkuautossakin olis näille henkilöille pahasti käyny, jos toinen ajaa pakulla toistasataa suoraan nokkaan.

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 21 Helmi 2017, 18:11
Kirjoittaja Qulle
Tuossa kyl pointtia... ongelma on siinä että tästä maasta löytyy kusipäitä, jotka eivät keksi/uskalla muuta tapaa tappaa ittensä ku ajaa vastaantulijaa päin.

P.S. noin yleisesti kieltäisin mopoautot kokonaan, jos saisi asioista päättää.

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 21 Helmi 2017, 18:33
Kirjoittaja Sandman1
Toi mauton virittäminen se vasta helppoo onkin. Ovat tosiaan aivan pirun turvallisia, kun tommonen muovipurkki kulkee sen 60-70 kilsaa. Laittasivat sitten vaikka pikkuauton tai ihan sama vaikka ison auton. Siihen elektroninen nopeusrajoitin, siihen dataloggeri ja vuosikatsastus. Dataloggeri kirjaa nopeudet -> katsuri tarkastaa. Sitte ko juniori täyttää 18 ja saa b-kortin voisi rajoittimet poistaa. (Tämähän ei suomessa onnistuisi nykyään lainkaan)

Ja se nopeusrajoitin ainakin 60 km/h ei alle.

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 21 Helmi 2017, 18:39
Kirjoittaja Shakal
Mopoautot kieltoon kokonaan tai 60km/h rajoitettuja henkilöautoja.

Noista mopoautoista on päästävä eroon. Niitä kun olen päässyt pariin otteeseen lähempää pällistelemään, niin en ainakaan omaa junioria IKINÄ laittaisi sellaiseen. Mopo on ihan varmana turvallisempi ja saat ajaa sen kanssa myös paikoissa jossa et ole tientukkeena, tosin et ole juuri muutenkaan kun sillä ajetaan tien reunassa.

"On se kiva sentään et on jotain ympärillä kun jotain sattuu" no näin on. Noita argumentteja sai kuulla kun mopoautot yleistyi ja aina sai facepalmia esittää.

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 21 Helmi 2017, 18:40
Kirjoittaja Qulle
Tai jos vaan junnut ajais mopoilla? Ei koiteta leikkiä autokuskia kun taidot/sallittu kalusto ei vaan sovi tuonne oikeiden autojen sekaan maantielle... joskus vanha tapa on vain parempi kuin uusi.

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 21 Helmi 2017, 19:41
Kirjoittaja HABA
Shakal kirjoitti:Mopoautot kieltoon kokonaan tai 60km/h rajoitettuja henkilöautoja.

Noista mopoautoista on päästävä eroon. Niitä kun olen päässyt pariin otteeseen lähempää pällistelemään, niin en ainakaan omaa junioria IKINÄ laittaisi sellaiseen. Mopo on ihan varmana turvallisempi ja saat ajaa sen kanssa myös paikoissa jossa et ole tientukkeena, tosin et ole juuri muutenkaan kun sillä ajetaan tien reunassa.


Se oliskin hauska tietää, ajoiko mopoauton kuski tien oikeassa laidassa tässä tapauksessa, vai keskellä ajokaistaa, niinku täälläpäin monet mopoautoilijat ajaa 80km/h alueella, ettei pääse ohi eikä yli.
Eli tarkotan, että sokia itsemurhakanditaatti on ehkä juuri siksi luullu vastaan tuleevaa mopoautoa henkilöautoksi? :dontknow:
En silti syytä kumpaakaan osapuolta, kun en tiedä asiasta tarkemmin.
Kannatan nopeusrajoitettuja henkilöautoja nuorisolle. :driving: :driving-girl:

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 21 Helmi 2017, 19:52
Kirjoittaja KK9
Meillä aikanaan junnu harkitti mautoa, mutta sitten yhtenä päivänä ilmoitti odottavansa vuoden ja hommaa piikin! Näin myös tapahtui! Mopot jätti väliin ihan siitä syystä, ettei halunnut virittää eikä kuunnella kavereiden vittuilua!

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 23 Helmi 2017, 23:05
Kirjoittaja JuuS0
Vielä siistimpi ois mun mielestä sellanen reverse Dodge hellcat -tyylinen avainjärjestelmä. Perheen puntoon tai siihen c1 napautettais kylkeen avain joka rajoittaa menemisen sinne mauto nopeuteen. Toisella avaimella pääsee aikuiset ajamaan normaalisti, nykyisellään tuskin yksikään itseään kunnioittava aikuisikään joutunut ihmisolento suostuu mopoautolla ajamaan, työn puolesta melkein jouduin, päätin työntää ajamisen sijasta. Väärän avaimen luovuttaminen olisi rangaistavaa ja rinnastettavissa ajoneuvon luovuttamiseen ajo-oikeudettomalle henkilölle. Sheriffitkin näkisivät pelkästään avaimen väristä että missä mennään, ei tarvisi ajella tutkaan ja arpoa onko autoa ronkittu. Joskaan en tiedä liittyykö nykyään mopokorttiin joku enimmäislukumäärä kyydissä matkustaville, tähän päivään taitaa kaikki kevyet nelipyörät ja mopot olla vain 1+1. Traktorilla taisi olla jotain erikoissääntöjä peräkärryssä matkustaville. Täysikokoisen auton tehorajoittamisessa olis myös se etu että audi jne. premium autoilijat eivät suivaantuisi ja provosoituisi heti mauton nähdessään. En kyllä ymmärrä miten kukaan uskaltaa edes ajaa noilla lasikuitukopeilla 60 km/h. Monissa on takana jarrut jotka voidaan rinnastaa fillarin jarruihin, osatkin käy varmaan ristiin.

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 27 Helmi 2017, 09:26
Kirjoittaja J0ni
Kieltoo tai ikärajaa ylemäs (16-17) ni harkittas parikertaa että venataako vuos et saa sen b-ajokortin.

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 08 Maalis 2017, 17:08
Kirjoittaja nemola

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 08 Maalis 2017, 23:16
Kirjoittaja ximmo
Tuoreessa TM:ssä pohditaan asiaa ja siellä on esitetty myös hyvä vaihtoehto: mopoauton hinnalla saa ihan ok Valmetin ja sen kanssa ei teiniä itseään satu. Sen sijaan normaalilla autolla ajavaa voi sattua, jos teini hölmöilee Valmettinsa kanssa. :lol:

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 09:04
Kirjoittaja Tomcat
ximmo kirjoitti:Tuoreessa TM:ssä pohditaan asiaa ja siellä on esitetty myös hyvä vaihtoehto: mopoauton hinnalla saa ihan ok Valmetin ja sen kanssa ei teiniä itseään satu. Sen sijaan normaalilla autolla ajavaa voi sattua, jos teini hölmöilee Valmettinsa kanssa. :lol:


Meille tulee kanssa yks "mopoikään" tuossa kesällä, päädyttiin kompromissiin millä iskäkin voi harrastaa, niin ja saa ajaa 60km/h 8-)

RZR 900 S
Kuva

Ja jos tapahtuu, niin tuollaisessa on nyt kuitenkin jotain suojaa versus lasikuitubajamaja

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 09:13
Kirjoittaja nall3
Ja jos tapahtuu, niin tuollaisessa on nyt kuitenkin jotain suojaa versus lasikuitubajamaja

Kuva
Kaikki ei vaan synny kultalusikka suussa oikeesta persiistä mutta iloitsen vilpittömästi niiden puolesta ketkä ovat syntyneet. :thumbsup:

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 09:15
Kirjoittaja Reetuhai2
Ei kyl traktorikortilla saa 60km/h ajaa...

PS. Ei sitä edellistä viestii oo aina pakko lainaa, varsinkaan isoa kuvallista. Tulee IMO kauheeta luettavaa.

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 14:28
Kirjoittaja Tomcat
Reetuhai2 kirjoitti:Ei kyl traktorikortilla saa 60km/h ajaa...
.


Kyllä muuten saa... pitää ajaa vaan se astetta isompi LT Trakotorikortti jossa myös käsittekykoe ja niillä max nopeus 60km/h (rakenteellinen 40km/h) ja iäksi riittää 15-V

https://www.ajovarma.fi/liikennetraktorikortti

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 15:54
Kirjoittaja Reetuhai2
Niijoo, liikennetraktori. Sehä on ihan asia erikseen. Mut onks toiki taas muuttunu, pari vuotta sithä muuttu että pitää olla lt ja C erikseen, ja ltn ikä 18? :dontknow:

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 17:14
Kirjoittaja Tomcat
Sanoivat just tuolla Polaris dealerilla että on vähän vihasia asiakkaita jotka osti viime vuonna tuon 40kmh Traktorin ja haluavat nyt muuttaa sen 60kmh versioksi... Ei käy koska on jo tyypitetty tuohon alempaan luokkaan, eikä uudestaan tyypitys onnistu. Ja kuka nyt haluu ostaa edes käytettyä 40kmh versiota... Ei kukaan.

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 19:09
Kirjoittaja Sandman1
Tuo uusi luokka tuli vuoden -16 alusta. Luokka on T3b, jossa tuo 60 rajoituksella ajokortiksi riittää 15v saatava LT-kortti. Lisää trafin sivulta trafi traktoriluokitus

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 21:27
Kirjoittaja KK9
Samaa itsekin lueskelin, kun nuorempi kloppi halajaa mönkkäriä! No onneksi vielä reilu 1,5 vuotta aikaa siihen et saapi lähteä liikenteeseen sekoilemaan!

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 21:59
Kirjoittaja Tomcat
KK9 kirjoitti:Samaa itsekin lueskelin, kun nuorempi kloppi halajaa mönkkäriä! No onneksi vielä reilu 1,5 vuotta aikaa siihen et saapi lähteä liikenteeseen sekoilemaan!


Joo itteeki hirvittää koko juttu, tuntuu ettei noille paranis antaa mitään kulkinetta ennen 30-vuotta :lol:
Itte vedeltiin mopoilla 13-vuotiaasta ylöspäin, kortista ym liikennemerkeistä ei tietoakaan, puhumattakaan kypärästä :shock:

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 25 Tammi 2018, 14:36
Kirjoittaja nemola
"Lakimuutoksen tavoitteena on parantaa nuorten kuljettajien turvallisuutta ja tarjota vaihtoehtoja liikkumiseen. Se tuo mukanaan etuja perheille niin turvallisuuden kuin taloudenkin näkökulmasta, ministeriö arvioi."

"Ministeriö on Trafin kanssa selvittänyt syksyn aikana nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoa. Tarkoituksena on muokata henkilöautot traktorin ajoneuvoluokkaan T1 (traktori)."

"Uudistus on hyvin tervetullut ja parantaa selvästi alle 18-vuotiaiden turvallisuutta liikenteessä. Se lisää myös liikkumisen joustavuutta perheissä ja alentaa nuorten liikkumisen kustannuksia"

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/nopeusrajoitetut-autot-nuorien-kayttoon-jo-ensi-vuoden-alusta-tervetullut-uudistus-6698117

En nyt tältä istumalta ymmärrä, että millä tavalla tuollainen nopeusrajoitettu henkilöauto tuo taloudellista etua ja alentaa liikkumisen kustannuksia verrattuna mopoautoon, jos kerran aikomus on asentaa autoon kiinteä, eikä perheen nykyiseen yhteiskäyttöautoon jonkun on/off-keinukytkimen takana oleva rajoitin. :lol: Siis ovathan uudet mopoautot kalliita ja halvemmalla saa jonkun enemmän tai vähemmän käytetyn (toki tilavamman) henkilöauton + siihen tuon rajoittimen kustannukset, mutta kai se kuitenkin kuluttaa enemmän ja saahan niitä mopoautojakin käytettynä.

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 25 Tammi 2018, 18:46
Kirjoittaja Sandman1
Tuossa on kyllä takana turvallisuus. Noi mopoautot on kyllä muoviämpäri renkailla ja moottorilla.

Nykyisissä autoissa on kolariturvallisuus ehkä valovuoden edellä noita ämpäreitä.

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 25 Tammi 2018, 20:05
Kirjoittaja Reetuhai2
Mä en sanois ihan noinkaan. Kyllähän nykysetki on kolaritestattu jne. kaikkee mahollista, niissä on tyynyt, absit yms.yms. Se on vaan se paino. Koittakaas tehä vajaa 400kg painava auto, mikä kelpaa rekisteriin, ja on oikeesti turvallinen. Tohon nykyseen vajaa 400kg painoon pääsemiseks täytyy kuitenki helvetin tarkasti kattoa ja miettiä mitä materiaaleja voi käyttää, minkä paksusia jne. joka taas helvetisti rokottaa sitä turvallisuutta.

Mä sanoisin että olis parempi miettiä vanhoihin sääntöihin järkeviä parannuksia, eikä korvata vaan kaikkea jollain uudella ratkasulla, joka sisältää kuitenki ihan yhtä paljon ongelmia. Autot on leveempiä, ohittamisesta tulee entistä vaarallisempaa, ja mites kun joku jonne keksii miten nykästään rajotin pois, ja vedellään 160km/h pitkin kylän raittia? Ei helvetti sentään. Traktorikortin saa myös nykyään arvaamalla, ja T luokkaanhan ne on kuvitellu ne saavansa. Se tarkottaa sitä, että alkaa tulemaan T korttiinki tunteja, ja sitäkautta hintaa taas vitusti lisää. Tottakai hyviäki puolia löytyy, mutta ihan yhtä paljon huonoa ku nykysillä mopoautosäädöksillä.

Ihmettelen sitäö, ettei kukaan oo aikasemmin heränny siihen, ettei mitenkään saa rakennettua itestään liikkuvaa, 350k möykkyä, joka kestäis kolarin ja olis jotenki järkevä ajaa. Varsinki ku mietitään että vedät normi henkilöautolla 100km/h puolet hitaampaa kulkevaa, 1/3-1/4 osan painavaa vehjettä päin. Kyllähän sitä miettiessä tajuaa jo, kummalle käy huonosti, vaikkei edes tietäis, mikä on mopoauto.

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 25 Tammi 2018, 21:35
Kirjoittaja Qulle
Parempi olis ollu kun mopoautot olis vaan alunperin jääny tulematta. Surmanloukkuja jotka antaa väärää turvallisuuden tunnetta, koska ympärillä ämpärimuovia ja huonekaluputkea.

Ennen oli tämäkin asia paremmin...

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Re: Sastamalan onnettomuus ja mopoautot

Lähetetty: 28 Tammi 2018, 11:38
Kirjoittaja nemola
Reetuhai2 kirjoitti:Mä sanoisin että olis parempi miettiä vanhoihin sääntöihin järkeviä parannuksia, eikä korvata vaan kaikkea jollain uudella ratkasulla, joka sisältää kuitenki ihan yhtä paljon ongelmia. Autot on leveempiä, ohittamisesta tulee entistä vaarallisempaa,


Pitäisiköhän näille uusille nopeusrajoitetuille henkilöautoille määrätä maksimileveys ohittamisen helpottamiseksi, ettei kruisailtaisi alinopeutta jollain full size jenkillä tms.

Reetuhai2 kirjoitti:Traktorikortin saa myös nykyään arvaamalla, ja T luokkaanhan ne on kuvitellu ne saavansa. Se tarkottaa sitä, että alkaa tulemaan T korttiinki tunteja, ja sitäkautta hintaa taas vitusti lisää. Tottakai hyviäki puolia löytyy, mutta ihan yhtä paljon huonoa ku nykysillä mopoautosäädöksillä.


Tämän muutoksen ajankohta on kyllä huono, jos lähes samoihin aikoihin tulisi voimaan uusi tieliikennelaki, jossa mm. väistämissäännöt muuttuvat. Nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla ajo-oikeuden saamiseksi voisi olla aiheellista edellyttää ainakin uuden tieliikennelain mukaista kirjallista koetta.

”Etenkin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuuden kannalta tilanne heikkenee.”

https://tekniikanmaailma.fi/varoitus-nopeusrajoitettujen-autojen-tulosta-liikenteeseen-lisaa-jonotuksia-ohituksia-ja-onnettomuuksia/