Sivu 17/17

Re: Mitä tänään ropailit?

Lähetetty: 30 Syys 2023, 16:15
Kirjoittaja JayL
Tulpat vaihdoin imppuun, ei lainkaan paha projekti. Vähän on ahdasta, mutta pienellä sovittelulla ja sopivilla työkaluilla homma hoitui ilman suurempaa tuskaa.

Re: Mitä tänään ropailit?

Lähetetty: 02 Loka 2023, 11:36
Kirjoittaja bob
Legacyn pakoputkistossa erinäistä ropailtavaa.
Y-haaran teippikorjaus meni puhki kolme vuotta kestettyään, hitsaamaan siis. Otin keskilaipan pultit pois, kumikiinnikkeitä irroitellessa putosi keskivaimennin selkään, oli pöntön juuresta lähes irtipoikki, hitsattiin. Takavaimentimien ripustuksia irroitellessa lähti sisemmät kiinnitystapit irti alustasta, ruostepeikko prkl. Ulommat tapit myös lahoamassa, pittää putsata ja sulattaa metallia sinne, ja peltipaikkaa ja ruosteenestomassatököttia.

Muutenkin alkaa olla teini-ikäisen, kolmannesmiljoonan ajetun legan peräpäässä lahoa. Takakelkassa ei onneksi pintaruostetta pahempaa. Vasemmassa takakaaressa alkavaa lahoa, on pysynyt kurissa sillointällöin fosforihappoa sivellen ja maalia päälle.

P0032 koodia pukkaa, heater circuit bank1, etummaisen lambdan lämmitysvastus. Kilometrit täynnä lambdassa, pittää laittaa uus.

Re: Mitä tänään ropailit?

Lähetetty: 28 Marras 2023, 11:24
Kirjoittaja bob
Legacyyn uusi lambda-anturi. Saksasta satasella Denso DOX-0361. Liitin oli vääränmallinen, urospuolinen kuten vastinpari, vanhasta anturista kytkin liittimen. Hyvin pelittää.

Pakoputkea korjaillessa, irroittaessa, takavaimentimista kuului selkeä nesteen loiske.
Porasin 2mm reiät pönttöjen taka-alapintaan, sieltähän valui reippaasti vettä, valehtelematta litra per tötterö! Paljon pätkäajoa, tiedä sitten kuivuuko putkisto pidempään kaasutellessa. Tuskin vaikuttaa päästöarvoihin, pitää käyttää leimalla kohtsillään, sitten näkee.
Valutin nesteen parkkikatoksen asfaltille, ei jäänyt tahraa, melkein olisi juotavaksi kelvannut.

Re: Mitä tänään ropailit?

Lähetetty: 04 Joulu 2023, 12:55
Kirjoittaja bob
Pientä ropailun tarvetta oli Legacya katsastamaan lähtiessä. OBD-bluetooth-palikka ei yhdistynyt puhelimeen, oli yksi pinni vääntynyt vinoon palikasta. Hyvä varautua, jos vaikka olisi sytyttänyt EGR-vikakoodin.
Vanteet piti pysähtyä putsaamaan harjanvarrella, oli jäätä ja lunta sisäkehillä, tärisi hela kottero kahdeksankympin vauhdissa. Pari päivää aiemmin puskin kinosten läpi parkkiin, enkä huomannut putsata vanteita, lämpimät jarrut ja pakkasta yms.

Ei ollut tuttu katsastuspaikka, kysyin onko teillä nelivetodyno. Kuulema oli, eikä olisi ajettu dynolle jos ei olisi, vastasi katsastaja. Raportissa ei ollut mitattuja jarruvoimia, pyörät lukittuivat dynamometrilla - testattu nelivetodynamometrilla/koeajolla. Olisko ollut rullat jäässä ja nastarenkaat. Nelivetodyno alkaa olla vissiin pakollinen, tutulla asemalla Outbackia leimatessa kehuivat juuri investoineensa ko. aparaattiin.
Muutenkaan ei löytynyt legasta huomautettavaa, ei edes väljää koiranluuta.

Tänäkin vuonna täällä pidetty Subarun katsastusvikatilastot puhtaana :mrgreen:

lis. Laitanpa tähän jatkoksi, vikatilastosta muistui mieleen. Amerikan 'kuluttajaraamatun', Consumer Reportsin, vuotuisessa autojen luotettavuuskyselyssä Subaru jäi tänä vuonna toiseksi, bemari oli hitusen parempi.
But - https://www.subaru.com/vehicle-info/con ... ports.html

Re: Mitä tänään ropailit?

Lähetetty: 09 Tammi 2024, 12:11
Kirjoittaja bob
Legacyn akku hyytyi pakkaseen. Ollut sen seitsemisen vuotta sama patteri minkä kottero mulla. Tiedä kuinka pitkään ennen minun aikaa. Ostin samanmerkkisen, exiden, kun ei ehkä huonoin akku ole markkinoilla. Samat ampeeritunnit, 62, mutta uusi on matalampi. Olisi mahtunut ehkä 70 Ah akku, kun kehitys näköjään edistynyt, mutta 70 Ah patterit näytti ostopäätöstä hahmotellessa olevan liian leveitä eli pitkiä. Oli mitenoli, tärkeämpää lienee akun tuoreus.

Ruuvailin akun paikoilleen, -27C, pyöräytti lyhyen sahaamisen jälkeen käyntiin iloisesti.
Kävin kylillä pyörähtämässä kinnerin lämmettyä muutaman kilsan lenkin.
Seuraavana päivänä ei jaksanut pyörittää myllyä käymään! Sama lämpötila ulkona suunnilleen. Olisko ehkä ollut hyvä varmuuden maksimoimiseksi ladata hyllystä napattu akku, mutta kun mainostivat olevan käyttövalmis...

Apuvirralla käyntiin (ei ollut mahdollisuutta lohkolämppäriin siinä), ja pikkasen pidempi lenkki niin alkoi akku toimimaan. Olisko saanut shokin, hypotermisen reaktion, kun vietiin 50 Celsiusta kylmempään yhtäkkiä, vaati sopeutumista ynnä herättelyä.

Muuten ei ole suparuita tarvinnut ropailla, hyvää kuluvaa vuotta kaikille :thumbup: