Sivu 1/1

Subarun päästöt

Lähetetty: 08 Elo 2019, 15:08
Kirjoittaja jukki
Ensi vuonna EU:ssa päästörajat tiukentuvat ja autotehtaan on tuotettava autoja, joiden keskimääräinen päästö on 95 g/km. Ylimenevästä osasta joutuu maksamaan sakkoja 95 eur/g/auto. (esim. https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava ... maaraykset)

Jos katson Subarun tämän päivän hinnastoa, niin malliston keskimääräiset WLTP-päästöt ovat yli 180 g/km luokkaa. Tästä laskemalla saadaan sakon määräksi 8000 euroa/auto. En tiedä lasketaanko sakko WLTP-päästöistä vai tästä laskemalla saadusta NEDC-päästöstä, mutta sakko on kuitenkin huomattavan paljon.

Jäin vaan ihmettelemään tätä kuviota, että pitääkö tuo yllä kirjoittamani paikkansa, ja jos pitää niin onko kellään tietoa miten valmistajat aikovat tämän ratkaista? Subarun sähköauto lienee vielä muutaman vuoden päässä, eikä e-boxerkaan pääse lähellekään tuota 95g/km-päästöä.

Eihän tämä pelkästään Subarun ongelma toki ole, mutta nyt kun täällä ollaan...

Re: Subarun päästöt

Lähetetty: 08 Elo 2019, 21:07
Kirjoittaja nemola
Ei näytä hyvältä subaru.fi:n hinnasto. XV ja Impreza ei enää 2,0 vaparilla vaan ainoastaan 1,6:lla ja Levorg ei enää 1,6 bensaturbolla vaan 2,0 vaparilla. Henk.koht. mielenkiintoa nuo eivät herätä, mutta toki tarkkailen tilannetta jatkossakin. Subarun mallipolitiikkahan on ollut vähemmän tavallista ennenkin, mutta ei voi olla ihmettelemättä edelleenkin, että miksi 1,6 bensaturboa ei laitettu e-boxerinkin polttomoottoriksi, kun ei se vaparikaan ole mikään ilmaston pelastaja. En näe Subarun malliston päästöpelastusta nyt dieselistä luopumisen jälkeen ennen täyssähkömallia ja/tai lataushybridiä (jälkimmäiset tosin käytännössä keskimääräisellä ajoprofiililla ovat laillistettua autoveronkiertoa).

Re: Subarun päästöt

Lähetetty: 14 Elo 2019, 10:54
Kirjoittaja nemola
jukki kirjoitti:Ensi vuonna EU:ssa päästörajat tiukentuvat ja autotehtaan on tuotettava autoja, joiden keskimääräinen päästö on 95 g/km. Ylimenevästä osasta joutuu maksamaan sakkoja 95 eur/g/auto. (esim. https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava ... maaraykset)


Sattumalta tänään osui silmään Kauppalehden jutusta, että "CO2-päästöissä valmistajakohtainen 95 gramman keskimääräinen päästöraja astuu voimaan vuonna 2021". Tiedä sitten mikä tuossa on lähteenä, mutta uskoisin siihen mennessä Subarun saavan Toyotan tuella jo uutta hybridiä markkinoille.

http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu/viewtopic.php?f=28&t=188&p=42180#p42180