Ensi vuonna EU:ssa päästörajat tiukentuvat ja autotehtaan on tuotettava autoja, joiden keskimääräinen päästö on 95 g/km. Ylimenevästä osasta joutuu maksamaan sakkoja 95 eur/g/auto. (esim. https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava ... maaraykset)
Jos katson Subarun tämän päivän hinnastoa, niin malliston keskimääräiset WLTP-päästöt ovat yli 180 g/km luokkaa. Tästä laskemalla saadaan sakon määräksi 8000 euroa/auto. En tiedä lasketaanko sakko WLTP-päästöistä vai tästä laskemalla saadusta NEDC-päästöstä, mutta sakko on kuitenkin huomattavan paljon.
Jäin vaan ihmettelemään tätä kuviota, että pitääkö tuo yllä kirjoittamani paikkansa, ja jos pitää niin onko kellään tietoa miten valmistajat aikovat tämän ratkaista? Subarun sähköauto lienee vielä muutaman vuoden päässä, eikä e-boxerkaan pääse lähellekään tuota 95g/km-päästöä.
Eihän tämä pelkästään Subarun ongelma toki ole, mutta nyt kun täällä ollaan...