tuRboman kirjoitti:Eiköhän tuo ole makuasioita? Seuraava OB tulee aivan varmasti ensi vuonna koeajettavaksi. Näin on mennyt kolmen edellisen mallisarjan kanssa. Eli vuosi jenkkien jälkeen. Ja lastentauteja ei hirveästi ole ollut ( pl diesel ) kun mallit on kuitenkin Japanissa ja jenkeillä ehtineet olla toista vuotta myynnissä ennen meille tuloa. Itse tilasin nykyisen 2015 mallin kesällä 2015 ja sain sen syyskuun alussa. Ainoa vika autossa on ollut takaluukun kaasujouset jotka antautui kovalla pakkasella ekana talvena. Nyt ajettu 93tkm. Ei lastentauteja mainittavasti. Audiosoittimen ominaisuudet ja jotku hölmöydet joita päivitykset on paranteneet mennenee lastentaudeista ehkä.
Itse olen aina niin uuden perään, että tuskin ostaisin nyt 2019 mallia kun se 'vanhenee' jo vuoden kuluttua. Nykyisenkin ostin melko pian esittelystä. Outback silti ei näytä menettävän ehkä kovin paljon hintaansa kun uusi malli tulee.
Sinuna todennäköisimmin siis ajaisin Foresterilla kunnes seuraava OB tulee. En väitä tämän olevan jotenkin oikea tai järkevä ratkaisu. Toimisin vain omista haluistani näin.
an13 kirjoitti:Millaiset rengspaineet Foresterissa? Outbackikin löytää urat ja täristää vaikka on 65 profiilin renkaat jos ajaa 2.6 bar paineilla eikä paremmin toimivalla 2.2barilla.
Outback 2020 amerikan mallin sisusta näyttää kyllä varsin hienolta, sitä kelpaa odottaa tännekin. Subarun malliston alapään moottorivalikoimaa on huononnettu niin paljon ja e-boxer vaikuttaa olevan ihan turha, niin Outback jos jatkaa 2.5i CVT:llä niin taitaa olla ainut toimiva valinta jatkossa(kin).
an13 kirjoitti:Millaiset rengspaineet Foresterissa? Outbackikin löytää urat ja täristää vaikka on 65 profiilin renkaat jos ajaa 2.6 bar paineilla eikä paremmin toimivalla 2.2barilla.
Outback 2020 amerikan mallin sisusta näyttää kyllä varsin hienolta, sitä kelpaa odottaa tännekin. Subarun malliston alapään moottorivalikoimaa on huononnettu niin paljon ja e-boxer vaikuttaa olevan ihan turha, niin Outback jos jatkaa 2.5i CVT:llä niin taitaa olla ainut toimiva valinta jatkossa(kin).
tuRboman kirjoitti:Ei huolta. En ole ostamassa. Tähän nykyiseen olen niin tyytyväinen. Just nyt 4v ja 93tkm ajettuna ihan parhaimmillaan. Tällainen ois kaupassa ns järkiostos. Joten josko nyt tän auton kanssa onnistuisi tavallaan skippaamaan yhden vaihdon. Toki aina on se mahdollisuus, että kuume nousee liiaksi jos esim Outback XT versio tulis meillekkin tarjolle ja jotenkin hyväksyttävään hintaan.
Mutta tän hetkinen ajatus on, että jokunen vuosi menis vielä tällä nykyisellä. 200tkm vois olla sellainen max raja jolloin vaihdetaan. Katsotaan nyt. Rouvahan voi vaatia vaihtoa jo ennemmin. Jopa sellainen on mahdollist, että kakkosautona toimiva Forester vaihdettaisiin ja Outback jatkaa.. vaihtoehtoja on onneksi
JuhaH kirjoitti:En mitenkään huonona vaihtoehtona pitäisi itse tuota nykyistä facelift versiota Outbackista ominaisuuksineen mitä noita katsellut, ja 2019 malleja saa kuitenkin suht hyvällä hinnalla/korolla tällä hetkellä. Käy koeajamassa niin siitähän se kuume sitten helpottaa (tai pahenee)
tuRboman kirjoitti:Onnittelut!! Olin valmis veikkaamaan, että kaupat tulee
Todella hyvän auton saat! Kun Subaru on entuudestaan tuttu, eikä japsien jotku oudot ideat tunnu oudoilta tai liian spartalaisilta, niin kyllä se meno maistuu.
tuRboman kirjoitti:Oli muuten kiva lukea, että teillä tykättiin 2009 Foresterista. Kun mulla aina välillä mietityttää meidän '06 XT... se on todella makea ja tehokas sekä käytännöllinen. Mutta koiran kanssa tila loppuu! Sinne ei mahdu kovin isoa häkkiä ja on pakko käyttää kokl kontti isolle koiralle. Samaten takana jalkatilaa ei vain ole. Joten jossain vaiheessa voi olla vaihto tuohon seuraavaan korimalliin.
Luulis halukkaita vaihtajia löytyvän 170tkm ajetulle virittämättömälle XT:lle kun kriteereinä vaihtokohteelle on huoltohistoria ja alle 200tkm ajettu automaatti bensa. No, tämä ei kuulu enää tähän topicciin...
tuRboman kirjoitti:Oli muuten kiva lukea, että teillä tykättiin 2009 Foresterista. Kun mulla aina välillä mietityttää meidän '06 XT... se on todella makea ja tehokas sekä käytännöllinen. Mutta koiran kanssa tila loppuu! Sinne ei mahdu kovin isoa häkkiä ja on pakko käyttää kokl kontti isolle koiralle. Samaten takana jalkatilaa ei vain ole. Joten jossain vaiheessa voi olla vaihto tuohon seuraavaan korimalliin.
Luulis halukkaita vaihtajia löytyvän 170tkm ajetulle virittämättömälle XT:lle kun kriteereinä vaihtokohteelle on huoltohistoria ja alle 200tkm ajettu automaatti bensa. No, tämä ei kuulu enää tähän topicciin...
tuRboman kirjoitti:On se SH ( 2008 -2012 ) Forester isompi kuin SG. Sen verran kumminki työkaverin kyydissä ollut, että takanakin istuu mielikseen. Olin muuten tosi lähellä ostaa 2010 vuonna uutta XT mallia kun sellainen esittelyversio oli tarjolla. Liian kauan pyörittelin asiaa ja se meni 'nenän edestä'.
Minä kirjoittelen puhelimella tapatalk softalla, se tarjoaa mahdollisuuden käyttää isoa määrää hymiöitä. Mutta ne ei vaan aina näy oikein tietokoneella?
..niin ja oishan se toisaalta karua luopua tästä 2006 XT mallista. Tykkään kyllä ihan hulluna kaikkine puutteineenkin. Meluisa ja hieman ahdas. Mutta todella kätevä ja sopivan tehokas moneen menoon.
Sandman1 kirjoitti:Kyllä oli melkonen ero OB -15 ja -18 faceliftissäkin. Oli alustaa hinkattu paljo pehmeemmäks.
Subbeman kirjoitti:No nyt on uuden uutukainen Outbackki talossa! Kyllä täytyy sanoa, että on maantiellä ero kuin yöllä ja päivällä Forester -03 malliin verrattaessa. Ensimmäisen 300 km:n ajon jälkeen erittäin positiivinen fiilis, tykkäsin kovasti!
Tämä oli mulle uutinen! Olen kyllä ajanut faceliftiä huollon yhteydessä, mutta en lyhyellä ajolla muista havainneeni alustanmuutosta. Moottori/vaihteistokombinaatio tuntui paremmalta ( ? ) ja jotenkin hiljaisempi kabiini. Toki kun vertaikukohtana oli jo 60tkm ajettu oma, niin vaikea arvioida.Sandman1 kirjoitti:Kyllä oli melkonen ero OB -15 ja -18 faceliftissäkin. Oli alustaa hinkattu paljo pehmeemmäks.
tuRboman kirjoitti:Tämä oli mulle uutinen! Olen kyllä ajanut faceliftiä huollon yhteydessä, mutta en lyhyellä ajolla muista havainneeni alustanmuutosta. Moottori/vaihteistokombinaatio tuntui paremmalta ( ? ) ja jotenkin hiljaisempi kabiini. Toki kun vertaikukohtana oli jo 60tkm ajettu oma, niin vaikea arvioida.Sandman1 kirjoitti:Kyllä oli melkonen ero OB -15 ja -18 faceliftissäkin. Oli alustaa hinkattu paljo pehmeemmäks.
Onnittelut vielä Subbemanille uutukaisesta! Varmasti meno maistuu [emoji106]
Sandman1 kirjoitti:Liikennevaloihin vakkarin kanssa pysähdyttyä liikkellelähtöön riittää joko kevyt kaasun painallu TAI vakkarin RES napin näpäytys.
jah kirjoitti:Itsellä mietinnässä vaihto 2014 Outbackista 2019 malliin ja täältähän löytyi ihan tilanteeseen sopiva lanka.
Faceliftattu 2018- malli on tosiaan alustaltaan paljon pehmeämpi kuin edeltäjänsä. Tuntui melkein "amerikkalaiselta" verrattuna omaan edellisen korimallin edustajaan ja myyjä sanoi että on huomattava ero myös pre-facelift malliin.
Miten 2019 mallin audio ja navi toimii käytännössä? Tuossa 2014 mallissa on muuten ihan toimiva mutta navi on aika hidas reagoimaan komentoihin ja karttapäivitykset on vanhentuneita jo niitä ostaessa (en tee samaa virhettä toista kertaa). Uudessahan kai saisi Apple CarPlay/Android Auton kautta puhelimen karttasovellukset käyttöön mutta toimiiko vain teoriassa jos siinäkään?
Talvirenkaat ja vanteet menee sitten näköjään kanssa uusiksi kun on rengaskoon lisäksi ilmeisesti vaihtunut pulttijakokin.
Itsellä vaihtoehtoina alunperin Outback, Forester (2020 malli), Toyota RAV4 ja Mazda CX-5. Lopullinen valinta on OB:n ja RAV4:n välillä. Kummallakin hyvät ja huonot puolensa.
Subbeman kirjoitti:Käytän iphonen omaa "google maps" -sovellusta tuon auton näytön kautta ja kaiuttimien kanssa - ja hyvin pelaa, sekä näyttö että audio.
Subbeman kirjoitti:Koeajoin itsekin Ravia ja ei kyllä ollut vaikeuksia ainakaan itselläni päättää kumpi tuntui mukavemmalta. Lisäksi, kyllähän Outbackin neloveto on aivan eri luokkaa kuin Ravin, jos totta puhutaan.
jah kirjoitti:Subbeman kirjoitti:Käytän iphonen omaa "google maps" -sovellusta tuon auton näytön kautta ja kaiuttimien kanssa - ja hyvin pelaa, sekä näyttö että audio.
Hyvä kuulla että toi ihan oikeasti toimii. On ainakin sitten varajärjestelmä jos auton oma navi ei miellytä.Subbeman kirjoitti:Koeajoin itsekin Ravia ja ei kyllä ollut vaikeuksia ainakaan itselläni päättää kumpi tuntui mukavemmalta. Lisäksi, kyllähän Outbackin neloveto on aivan eri luokkaa kuin Ravin, jos totta puhutaan.
Tuon takia sanoinkin että kummallakin on hyvät ja huonot puolensa.
Mulla on täällä keski-Euroopan olosuhteissa auton ominaisuuksille hiukan eri painoarvot ja varsinaiset maasto-ominaisuudet ei ole ihan ykkösenä. RAVissa itse asiassa tykkäsin ajotuntumasta ja penkit oli mielestäni paremmat/tukevammat kuin OB:ssa. Auton paino oli kyllä selkeästi huomattavissa, hybridit kun ei ole sieltä kevyemmästä päästä. Kummallakin koeajolenkki kuitenkin sen verran lyhyt että on vaikea sanoa että mikä olisi se pidemmän päälle ärsyttävä ominaisuus joka löytyy takuuvarmasti joka autosta.
EDIT: Olen myös ajanut XV e-Boxerilla (Sama tekniikka kuin 2020 Foresterissa) semmoisen vajaan puolen tunnin lenkin ja sen perusteella auto oli kuin mikä tahansa muukin hybridi. 2020 Forester olisi muuten ollut ihan varteenotettava vaihtoehto mutta toimitusajat saattaa venyä pitkiksi ja auto ei oikein miellyttänyt silmää luonnossa. OB on omasta mielestä enemmän vastinetta rahalle.
Sandman1 kirjoitti:Toimii... on jo seitsämäs päivitys menossa... ja puoliks syötyjä omenoita ei tueta.
Sandman1 kirjoitti:Googlemapsin kameravaroitusjärjestelmä on vielä raakile. Siinä ei ole ainakaan vielä äänivaroituksia kameroista ja läheskään kaikkia kameroita ei siinä ole. Plussana on, että ne näkyy kuitenkin auton näytöltä, paha, että niitä täytyy pälyillä näytöltä.
Tuo mapsin kameravaroituson ekoja wazen (gogle osti wazen jokuaika sitten) integrointeja mapsiin.
jah kirjoitti:No niin, kaupat tuli sitten tehtyä ja 2014 OB pitäisi kuun vaihteen tienoilla vaihtua 2019 malliseen.
Kellään hyviä ehdotuksia talvivanteiksi? Saisi olla mielellään tumman sävyiset ( =tiesuolanharmaa tai sitä hiukan tummempi ) ja suht yksinkertainen malli että on helpompi pitää puhtaana.
jah kirjoitti:Mulla on nykyisen OB:n talvirenkaissa mattamustat vanteet jotka sopii tummanharmaaseen autoon kuin nenä päähän. Ja ne on vielä perus viisipuolaiset joiden putsaus ei ole ihan niin haastavaa kuin koristeellisempien mallien. En vaan muista mikä valmistaja tai malli, ne tuli aikoinaan autokauppiaan kautta uuden auton oston yhteydessä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa