Hojo hojo! Ensimmäisen Subaru (15tkm ajettu 2019 Outback Summit) tuli reilu kuukausi sitten alle ja onhan tämä hauska vehje. Aiemmista autoseikkailuista (Audi, Tojo, Dacia, Pösö) oppineena oli tarkoituksena löytää monikäyttöinen (Dacia), luotettava (Tojo), etenemiskykyinen (Dacia), motarilla mukava ajaa (Audi&Pösö) ja kivasti varusteltu käyttöauto Audi&Pösö) jolla voi päivittäin ajaa työmatkaa, viikonloppuna käydä peräkärryn kanssa lautatarhalla, toimia pyöräreissun kuljetus- ja tukikohta-autona ja lähteä perheen kanssa roadtrippailemaan kesälomalla vaikeampaankin / mäkisempäänkin maastoon. Ainakin toistaiseksi tuntuu siltä että tässä autossa odotukset ovat täyttyneet hyvin
Kivoja juttuja:
1) yleinen olemus; tosi perusfarkun näköinen eikä herätä erityistä huomiota missään (paitsi muiden subaru-kuskien keskuudessa
). Silti perusfarkun viereen parkatessa huomaa miten olemus on vähän joka suuntaan kivasti möhkömpi
2) jatkuva neliveto ja 20cm maavara. Useampaan vuoteen ei ollut nelivetoa alla, ja nyt ekoilla liukkailla hymy hiipi korviin ekoissa hyvin hallituissa nelivetoluistoissa
viimeiset pari vuotta siis ajeltu etuvetoisella kitkarenkaat alla ja tässä nyt nastat. Vähän tässä jo odottaa kunnon lumikelejä
3) mukava motarilla; ei ehkä ihan audin (A6) tai pösön (508) tasoa ajomelun suhteen, mutta hyvin rauhallinen ja suuntavakaa ajettava
4) sisätilat; nahkasisustus, paremmat poppikoneet ja soft touch muovit kojelaudassa tuovat kivan ripauksen mukavuutta vastapainoksi auton muulle työkalumaisuudelle.
5) monikäyttöisyys; on jo tullut roudailtua kaikenlaista krääsää kontin ja peräkärryn täydeltä ja hyvin on kaikki mahtunut, eikä niin haittaa vaikka takakonttiin jäisi vaikka vähän sahanpuruja (toisin kuin esim audia piti imuroida melkein joka viikko kun roskat ottivat niin kovin päähän)
6) näkyvyys liikenteessä; korkeampi maavara ja hyvä ikkunapinta-ala luo liikenteessä tunteen että muuta liikennettä pääsee hyvin havainnoimaan
7) eyesight kaikkine sovellukseineen on kyllä tosi näppärä ja tähän tulee varmaan jatkossa vertaamaan muiden autojen vastaavia järjestelmiä. Adaptiivinen vakkari on todella toimiva ja toiminut hyvin lumipyryssäkin.
Muutamia hassuuksiakin on toki löytynyt;
1) akustisten parkkitutkien puute. Jotenkin noihin oli aiemmissa autoissa tottunut ja kamerathan tuossa ovat erinomaiset, mutta jotenkin parkatessa ainakin alussa oli fiilis että olisi kiva kuulla vähän piippauksia että kuinka lähellä esteitä ollaan. Toistaiseksi en ole onneksi mihinkään osunut..
2) sisävalaistus halogeeneillä. Aivan järkyttävän vanhanaikainen fiilis tulee kun näinkin uudessa autossa sisävalaistuksessa käytettyjen polttimoiden värilämpötila on jotain 2000k. Onneksi löytyi ledipäivityssarja jonka pääosin sai helposti vaihdettua, karttavalot kyllä aika tiukassa kiinni ja pitää käyttää kunnon irroitustyökalua ettei esim ruuvarilla väännä ympärillä olevaa pehmeää muovia ruvelle.
3) tuulilasinpyyhkimet eivät palaa lepoasentoon jos moottorin sammuttaa kesken pyyhkimisen. Tämä oli esim. saksalaisissa hoidettu oikein jo joskus 10v sitten..
4) vilkut ja sumarit (ainakin) halogeeneillä eikä ledeillä.. joo ei varmaan käytännön merkitystä mutta olis se nyt kuulimpaa jos kaikki ulkovalotkin olisivat ledejä.
5) jos moottorin sammuttaa ennenkuin vaihde on parkilla, ei ovia saa lukkoon ja tulee "avain puuttuu" virheilmoitus. Tilanne pitää korjata käynnistämällä moottori, vaihtamalla sitten vaihde parkille ja sitten taas virrat pois. Eikös tässäkin riittäisi vain se, että laittaa vaihteen parkille (kuten muilla merkeillä)
6) kattoikkuna on toudella pieni (vrt esim uusi eboxer forester, jossa abt 2xisompi) tosin edelliseen pösön panoramakattoon verrattuna tuo foresterinkin kattoikkuna oli pieni
7) bensankulutus. normaalissa motariajossa kulutus pyöri ensin reilussa 8 litrassa, mutta nyt pienellä kaasujalan keventämisellä ja aktiivisella vakkarinkäytöllä ollaan jo alle 7.5 litran.
8) keyless-entry ei toimi kuin etuovista. Tilanteissa joissa jälkikasvu on hyvää matkaa edellä yrittämässä autoon sisään, olisi hyvä jos myös takaovista saisi lukot auki eikä tarvitse itse avata ovia erikseen.
9) jarrut vinkuu! Tämä Subarun oman huollon mukaan kuulemma jonkunlainen tyyppivika joka johtuu subarun käyttämistä jarrupala/levymateriaaleista. Korjauksena ehdottavat että painelee sitä jarrua vähän reippaammin vaikka motarilta ramppia noustessa, mutta tämä ei välttämättä poista ongelmaa ollenkaan, tai se tulee käytännössä heti takaisin. Vähän haisi tuuhealta tämä selitys..
10) bensakulutuksen vaakasuora kelta/vihreä osoitinpalkki. Joku UX-kaveri olisi tätä voinut suuunnitteluvaiheessa tsekata, koska tuo mittari on todella keskeisellä paikalla ja helposti vähän häiritsee ilman että oikeasti tuo mitään lisäarvoa ajamiseen.
Mutta yleisesti ottaen todella mukava ja luottamusta herättävä laitos. Täytyy toivoa että tästä olisi nyt autoa pidemmäksi aikaa eikä kauheasti ylimääräisiä korjauskohteita tulevina vuosina olisi tulossa.