ViestiKirjoittaja ufo-driver » 31 Touko 2020, 18:02
Kohta sisäänajo takana Fore e-Boxerissa. Pääasiassa tuntuu erittäin hyvältä: hyvä kuskin paikalta, tilaa hienosti, verhoilut niin kabiinissa kuin takaboksissa sopivan konstailemattomia, helppo pitää puhtaana. Soratiellä ropisee, pitää ainakin hankkia lisäkuraläpät eteen. Suorituskyky tuntuu näin sisäänajovaiheessakin (kierrokset toivotaan rajattavan 4 000 kierrokseen/min) tämäntyyppiselle ajoneuvolle riittävältä, mikä on positiivinen yllätys. e-Boxer -järjestelmä tarjoaa silloin tällöin myötämäissä muutamia kymmeniä/satoja metrejä kulkua sähköllä, samoin polkupyöränopeuksissa joskus tasaisellakin, pienikin kaasun painallus käynnistää kyllä sitten polttomoottorin. Noin 1 400 km:n keskikulutus 8,0 litraa/100 km sisältäen paljon motaria ja valtateitä, melkolailla mutkaista soratietä, jonkin verran metsätietä, kaupunkiajoa ja perävaunun vetoa - että ei enää kaikkien Subaruiden keskikulutus asetu loppujen lopuksi sinne 10 - 11 litran/100 km kieppeille! Kulutuslukemat itse asiassa olleet erittäin positiivinen yllätys, maantiellä pääsee 6:llakin alkaviin osakulutuksiinkin helposti. Nämä kaikki auton oman mittariston peruisteella noteerattuja.
Ajoasento hyvä (sähköpenkki), exään verrattuna ristiselän säätö puuttuu. Ilmankin pärjää.
Moottoritieajossa joutuu vähän paimentamaan, tarvii kokeilla vähän eri rengaspaineilla. Akseliväli on kyllä millilleen sama kun tuossa ex-Outbackissä, joka oli motarilla vakaampi kulkija, korkeutta sitten kyllä on toistakymmentä senttiä enempi tässä e-Boxer Foressa. Olis kuitenkin luullut 15 vuoden alustakehityksen jotain etua tuovan. Mutta siis kokeillaan ja katsellaan vielä, voi olla että kaistavahtikin vähän nykii aina välillä.
Valoista ei näillä keleillä ole saanut mitään vaikutelmia.
Kaikenlaisia avustimia on runsain mitoin, pikkuhiljaa kaikenlaisiin piippauksiin alkaa tottumaan. Ehkä joskus pelastavat kiperästä paikasta, mene ja tiedä. Voi niistä osan kytkeä poiskin halutessaan. Mukautuva vakionopeudensäädin mukavasti rauhoittaa menoa. MIkä on hyvä.
Negatiivinen yllätys on ollut toisen akun tyhjeneminen ja apuvirran tarve. Tätä ei ole vielä loppuunselvitetty, kyseessä oli hupiakku ja se voi olla viallinenkin. Koko aikana starttiakun varaus on ollut tasolla 12,7 V eli akku on täynnä, mutta hupiakun varaus 12,4 V paikkeilla eli karkeasti ottaen puolillaan. Kun hupiakku tyhjenee, ei avaimeton käynnistys toimi eikä konetta siis voi käynnistää. Buusterilla kyllä sitten lähti. Voi olla, että hupiakkua tuli rasitettua virta päällä tarpeettomasti, kun tutki kaikkia autoa valikkoja ja teki tarvittavia säätöjä ja muita hantteerauksia. - Olis kai pitänyt pitää konetta käynnissä näiden operaatioiden aikana. Mutta jälkiviisaampi nyt.
Summa summarum: erittäin tyytyväinen, juuri sitä mitä oli hakusessa (jos vielä tuo akkujuttu ratkeaa).
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05