HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

Keskustelua melkein mistä vaan...
antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 13 Marras 2020, 00:05

Kiinnostaako ketään pitkä käyttötarina ja saako sen tänne laittaa? Kiinostuneet ja moderaattorit vastatkaa, kiitos.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 13 Marras 2020, 00:13

Ajattelin yön ratoksi kirjoitella kohta 9v tarinan Subaru ForesterDiesel 2009 käytöstä, pitää valvoa muutama tunti, eikä ole muutakaan tekemistä.

EDIT: näköjään joitakin lukijoita, joten kirjoitan omaan dokumenttiin ja liitän yön aikan tänne. Sisältö käyttökokemuksia, miinuksia ja plussia. Joitan korjausvinkkejä ehkä, enpä tiedä kun tämä meillä käyttöautona ja harrastusvehkeet eri merkkisiä. kritiikkiä tulee myös, johon otan mielelläni korjausvinkkejä. Oota tunti pari...

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 13 Marras 2020, 00:35

HUOM! Alkuun ja loppun täydet kehut ja erityiset suosittelut molemmista samanarvoisesti:

Auto Sorsa Oy
Autokorjaamo Rantakare Oy


Auto:
Subaru Forester SH 2009 Diesel Business VR

Edellinen historia:
Entinen pomo liisasi auton uutena vuonna 2009, lisävarusteina Jyväskylän Laakkosella asennettiin vetokoukku. Autolla oli hyvin vähän käyttöä ja säilytys lämpimässä tallissa. Joku onneton kävi laskemassa isomman veneen järveen…

Historia minun aikana:
Ostin auton 47tkm ajettuna vuonna 2011 kesken leasing-sopimuksen hinnalla 20keur. Pomo maksoi kunnon sisäpesun, päälipesun ja kovavahauksen. Auto oli kuin uusi. Markkinahinnat olivat vähällä tarjonnalla noin +30keur.
Vein auton takalasien tummennukseen, koska meillä oli pieniä lapsia sekä autossa kuljetettavaa laitteistoa.
Autossa ei ollut lohkolämmitintä, joten työkaverin kautta ostin Webasto Evon kellolla ja kaukosäätimellä, asennettuna vajaa 2keur. Normaalia ajoa tämän jälkeen.

Kytkin hajosi 69tkm kohdalla. Luistaa ihan v*****i. Vein Espoon Metro-Autoon korjattavaksi. Tiskillä kaikki meni ok, luovutin avaimet ja nouto sovittuna ajankohtana. Seuraavana päivänä tuli puhelu: ”kaikki on ihan loppu ja paskana, kuka tämän maksaa?” Vastasin ”ihan sama, en ainakaan minä”. MA: ”Ei kuulu takuuseen, lukee manuaalissa, että kuluva osa”. Minä: ”en lue käyttöohjeita, eikä työmääräyksessä ole hintaa. Antaa paskan olla, tehkää mitä haluatte” Viikon päästä tuli vihainen puhelu, ”Hae autosi pois meni valmistajan goodwilliin”. Hain auton pois.

Perus ajoa pitkän aikaa. Joku talvi syttyi hiukkausloukun valo (DPF). Auto muistaakseni Laakkoselle, jossa tekivät regeroinnin ja asentivat DPF-lämmityssarjan 650eur veloituksetta. Asennetaan kuulemma niille, jotka ”ymmärtävät pyytää”, eli kiitokset heille.

Vuosi 2015 ja 170tkm -> painajainen alkoi…
Vaimo lähti ensimmäistä kertaa koiran kanssa leirille Uuraisille, minä rauhassa koti-isänä olutta ottaen. Puhelu yöllä jostain pimeästä metsätieltä ”Tää Subaru sammui pamahtaen ja töksähtäen laakista, olen yksin koiran kanssa pimeällä metsätiellä ja meinasin jäädä rekan alle, kaikki varoitusvalot palaa”. No onneksi hänellä oli kaverit lähellä, yrittivät ropata, ei hyötyä. Hinaus vakuutuksen piikkiin Jyväskylän Laakkoselle.

Hankin yhteyksien kautta vaimolle vuokra-auton, Subaru jäi Laakkosen pihaan.

Laakkosen kanssa selvittelyä
Laakkonen Jyväskylä: ”Ei ymmärrä, ei kiinnosta.” Käytin suhteita, jonka jälkeen juoksivat boosterin ja työkalujen kanssa ympäri autoa. Vastaus ”kone jumissa”.
Perus googlettamista. Kampura/alakerta paskana. Laakkonen: ”Ei mitään hajua, jos edes tutkitaan, niin omistaja maksaa”.
Minä: ”Tutkikaa, minä maksan”.
Laakkonen: ”Kone paskana, tarvitsee uuden puolimoottorin, ole yhteydessä maahantuojaan”

Subaru Nordic AB
Täältä sitten sain erittäin huonoa asiakaspalvelua. Lähinnä harmittaa kun suoranaisesti valehdellaan.
Erilaista väittelyä, vittuilua. Ei kuulemma mitään tietoa vastaavista tapauksista. Kirjoitin Subarulle Ruotsiin, no sieltä löytyi suomalainen nainen saman ongelman kanssa. Vittuilua, vääntämistä….suoranaisia mulkkuja… Sanoin, että autoa en hae, ennen kuin on kunnossa ja kustannuksista sovittu.

Välissä meni vuosi…Laakkonen soitti, että pahaa mainosta heille, että kyseinen auto seisoo pihassa ja netissä tietenkin asiasta keskusteltu ja asiaa levitetty suhteiden kautta.

Tänä aikana viestiteltiin Suomeen ja Ruotsiin, hankittiin tietoja yrityksestä ja henkilöistä, ja helposti olikin yhteisiä tuttuja, joiden kautta asioiden selvittäminen helpottuisi… Kävi mielessä teipata auto sopivasti ja viedä näkyvästi naapurin maahantuojan pihaan jne (ei viitsi kirjoittaa kun vitutti).

Sopimus abaut 2016 Subaru Nordic AB kanssa
Sopimukseen päästiin. Maahantuoja maksoi muistaakseni puolet varaosista (koska jokin öljynvahtoleima puuttui huoltokirjasta, vaikka kuitit oli öljyistä). Tuomio oli, että kampiakseli poikki.
Vaihdettiin uusi puolimoottori.
Samalla vaihdatin tehdaskunnostetut turbon, hehkut, kannet plaanattiin jne, jne. Meni vitusti tonneja, mutta auto piti saada kuntoon.

Moottori korjattu ja auto kotona

Moottori korjattu ja auto kotona 2016 ja 170tkm ajettuna ja 3v takuulla
Auton korjaamisesta saimme jatkuvasti tietoa ja oikein hyvää palvelua. Samalla todettiin mm. että etuvalot vuotaa vettä. Sanoin korjaavani kaikki moottoriremontin ulkopuoliset asiat. Auto tuli valmiiksi, samalla jotain perushuoltoja ja katsastus huollon toimesta, kaikki meni täysin ok. Haimme auton kotiin.

Ylläpitoa, huoltoa ja kuluvia osia 2020 ja 270tkm
Turha kiukutella, kuin itse tein kaiken tästä eteenpäin, paitsi moottorin huollot, koska valmistajan 3 vuoden takuu
Jarrut ympäriinsä x 4. Satulat, levyt, palat
Laakerit ympäriinsä x 4
DPF pesu, halpa ja kannatti 250eur
EGR putsaus varmuudeksi
Etupäähän pallonivelet, puslat, raidetangot, koiranluut
Etuvalojen purku ja kuivatus, täynnä vettä, ballastit oikarissa
TÄNÄÄN 11/2020
Kyllästyin vuotaviin etuvaloihin (xenon), joten vaihdoin uudet ballastit ja uudet umpioiden lasit (muovit)

HUOM! Alkuun ja loppun täydet kehut ja erityiset suosittelut molemmista samanarvoisesti:

Auto Sorsa Oy
Autokorjaamo Rantakare Oy


**** PÄIVITETTY 16.11. [b]Tähän alle vielä auton käyttökokemuksia huolimatta vioista: **********[/b]

Auto hankittiin meille lähinnä rakennushommien vuoksi ja sen jälkeen ollut oikein hyvä kahden suuren koiran kuljetuksessa.

+ Tarpeeksi suuri sisätiloiltaan
+ Erittäin hyvänkokoinen kontti vs. farmari, mahtuu esim. koiran seisaltaan ja muutenkin ei ole turhia katonpyöristyksiä viemässä tilaa
+ Kytkin- ja koneremonttia lukuunottamatta todella varmatoiminen auto ja esim. kulutusosat (alusta, jarrut jne.) tuntuu kestävän paljon pidenpään kuin esim. BMW:ssä joita on muutamia ollut
+ Lähtee nastarenkailla liikkeelle mistä tahansa mäestä talvella
+ Kestää sisätiloiltaan kulutusta paremmin kuin esim. BMW
+ Melko yksinkertainen/perinteinen jarrujen ja alustan osalta, helpo huoltaa ja korjata itsekin
+ Pääomakulut/arvonaleneminen mielestäni pienet (ainakin mitä kaverin kanssa jutellut VAG-konsernin tuotteista)
+ Mielestäni ainakin business paketin vanteilla, takalipalla, sporttimaskilla jne. ulkonäkö on kestänyt aikaa suht hyvin...makuasioita tietty
+ Ei juurikaan ruostevaurioita ikäänsä nähden
+ Jostain syystä renkaat kuluu todella vähän vs. kaikki muut omistamani autot
+ kääntösäde suht pieni kokoisekseen

+/- Ostohetkellä ja pari vuotta sen jälkeen varaosien saaminen hankalaa. Nykyään tilanne parantunut huomattavasti
+/- Kalliit huollot, joita tosin kannattaa kilpailuttaa ja lähteä hieman kauemmaksi pk-seudulta
+/- Kulutusmittari valehtelee reilusti. Kuitenkin DPF-pesu laski todellista kulutusta todella paljon, suosittelen. Itsellä taisi olla noin 78% laskennallinen tuhka noin 200tkm kohdalla.

- Kova ajomelu myös kesärenkailla
- Heikko alavääntö, käytännössä alle 1500rpm, ei tapahdu mitään
- Saattaa johtua edellisestä, mutta 2. ja 3. vaihteen välitykset voisi olla tiheämmät
- Ohjaus jokseenkin ylitehostettu/tunnoton
- Takajousitus pompottava, vähän kuin mehumaija-traktori, heilahtaa ainakin yhden keran ylimääräistä. Johtunee tasonsäätöiskareista....
- Korin jäykkyys lienee heikko. Tästä luin netistä aikanaa, samoin epätasaisella takakontti ei mene kunnolla kiinni ja tullilaseja menee lähes 1kpl vuoteen. Saataa tosin johtua myös webaston käytöstä??
- Lämmityksen säädin epälooginen joko tulee kylmää tai kuumaa, harvoin sopivasti siltä väliltä. Kylmän ja pykälää suuremalla säätimen naksautuksella todella suuri ero.
- Penkinlämmittimien katkaisimet epäloogisesti käsinojan alla
- Keskilukko tai 50/50 neliveto nurkka-ajossa ja jyrkissä mutkissa turhan tiukka, meinaa puskea ja sitten yhtäkkiä heittää persettä kohtuu nopeasti
- Ovien tuulihaat heikot, ovet ei pysy itsestään auki mäessä. En jaksa muistaa toimiko uutena paremmin.
- Hansikaslokerossa ei ole valoa
- Sähkölasit varsinkin takaovissa erittäin hitaat ja nousee vaivalloisesti, tämä vika ollut melko uudesta lähtien
Viimeksi muokannut antti 16 Marras 2020, 20:27, yhteensä muokattu 4 kertaa.

ufo-driver
Viestit: 141
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 15 Marras 2020, 18:41

OIkein mielenkiintoista, jatkoa odottaen!
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 16 Marras 2020, 20:44

Laitan tähän nyt uuden viestin, mitä olen autolle tehnyt itse, mielellään otan vinkkejä vastaan mihin kannattaisi varautua:

1. Kaikki pyörien laakerit, melko jumissa oli, mutta vaihdettavissa silti itse. Maksoin oppirahat Kiinan laakereista jonka jälkeen laitoin SKF. Onneksi tuli laitettua kuaritahnaa vaihdon välissä, nyt irtoaa tarvittaessa helposti.
2. DPF puhdistus EKO DPF. Itse purin, helppo homma. Taisi maksaa 250eur + uudet tiivisteet ja mutterit Metro Autosta.
3. EGR puhdistus. Tein varmuudeksi, ei ollut juuri yhtään likainen. Tiivisteet ehkä 10eur.
4. Jarrulevyjä, paljoja, satulat, perus hommaa.
5. Etutukivarsien pallonivelet, laitoin alkperäistä Metro Autosta, olisko noin 100eur?
6. Etutukivarsien isot puslat laitoin Kiinan uretaanipuslat, ovat toimimeet, eivät maksaneet juuri mitään.
7. Ahtoputket irtosi coolerin molemmin puolin. Putsasin putket ja coolerin, hain kunnolliset kiristyspannat Etrasta ja yhden silikonisen ahtoputken, muistaakseni cooler-kaasuläppä välille. Alkuperäiset on kalliit.
8. Etuvalojen kanssa ongelmia, vuotaneet vettä jo useamman vuoden. Nyt on uudet linssit (Ebay) ja odottaa toiselle puolelle polttimo-ballasti välistä johtoa, sitten saan etupään kasaan. 35eur. Samalla meni aikanaan ostettu uusi ballasti toiselle puolelle noin 50eur.
9. Kallistuksenvakaajan koiran luut ainakin eteen, taakse vakaajan runkukumit. Nyt pitäisi taas vaihtaa koiranluut eteen+ekat runkokumit. Ostin alkuperäiset aikanaan, ne kestää. Huomenna vaihtoon.


Kysymyksiä:

Takasähkölasit nousee todella hitaasti ja on nousseet aina vaivalloisesti, mikä avuksi?
Ovien tuulihaat ei pidä ovia auki mäessä yhtään, hyvä kun tasaisella pysyy auki, mikä avuksi?
Takaiskarit pelottaa, kun kalliit. Saako jostain järkihintaaan tasonsäädöllä olevia vai kannattaako vaihtaa ns. normaalit?
Etuvetarit rutisee kovemmalla pakkasella, taitaa nivelet olla tiensä päässä. Auttaako rasvojen vaihto, vai pitäisikö 270tkm kohdalla vaihtaa koko kepit?

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 22 Marras 2020, 22:31

Yksin kirjoittelu jatkuu.

Valot tuli muutama päivä sitten valmiiksi. Todella suuri ero kun on uudet linssit, polttimot ja muutenkin sähköt tehty. Vähän piti askarrella uuden ballasti-polttimo johdon kanssa, ei suoraan sopinut. Vaihdoin samalla uudet renkaat ja vanteet, eli Hakka 9 SUV koossa 225/60/17 (usimmasta Foresterista) ja uudet Subarun alut. Vanhat menikin heti kaupaksi. Nyt on hyvä lähteä tulevaan talveen. Takalasit on niin tummat, että ajattelin laittaa perutuusvaloksi jonkun pienen ja tehokkaan ledivalon.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 24 Marras 2020, 19:17

Melko hiljaista täällä, no ei se mitään ehkä näistä on jollekin hyötyä.

Vein auton juuri Metroauton pihaan, huomenna vaihdetaan airbagit takaisinkutsuna....Sen jälkeen teen 270tkm huollon ja vaihdan etupäähän kallistuksenvakaajan kumit ja koiranluut.

pehe
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Marras 2020, 14:11

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja pehe » 25 Marras 2020, 11:06

+/- Kulutusmittari valehtelee reilusti. Kuitenkin DPF-pesu laski todellista kulutusta todella paljon, suosittelen. Itsellä taisi olla noin 78% laskennallinen tuhka noin 200tkm kohdalla.


Paljonko oli todellisen kulutuksen ja mittarin ero? Mulla näytti kulutusmittari 500km matkalla 6.4l/100km, todellinen kulutus 9l/100km

smacine
Jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja smacine » 25 Marras 2020, 12:13

Meidän foressa näytön ja todellisuuden ero on vajaan litran luokkaa. Vaihtelee hieman kun kesä ja talvinakeissa on eri profiilit.. yleensä kun mittari näyttää 5.6 niin laskennallinen on 6.2-6.4. suuremmissa lukemissa ero mene sit yli litran. Esim. Paatti perässä (1600kg paketti) mittari näyttää 10.4 niin laskennallinen todellisuus on 11.5 luokkaa..

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 26 Marras 2020, 20:16

pehe kirjoitti:
+/- Kulutusmittari valehtelee reilusti. Kuitenkin DPF-pesu laski todellista kulutusta todella paljon, suosittelen. Itsellä taisi olla noin 78% laskennallinen tuhka noin 200tkm kohdalla.


Paljonko oli todellisen kulutuksen ja mittarin ero? Mulla näytti kulutusmittari 500km matkalla 6.4l/100km, todellinen kulutus 9l/100km


No pahimmillaan jotain 1,5 litraa, tosin itselläkin renkaissa eri profiilit. Kuten sanottu DPF vaihto/pesu kannattaa tehdä jossain vaiheessa, koska täysi DPF virtaa huonomin + tekee turhan usein polttoja joka myöskin kuluttaa polttoainetta ja samalla heikentää öljyn laatua. Mitä aikanaan katsoin datalla, niin taisi pakokaasun lämmöt nousta +600 celsiusta polton aikana joten eikai sekään ole kovin hyvä liian usein, EGR sitä kai vähän tuulettaa. Muutenkin DPF irrotus on tosi helppo, kannattaa varata uudet tiivisteet sekä ruuvit ja mutterit sekä täysin sopivat työkaut ettei mulkkaa kantoja.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 26 Marras 2020, 20:38

Tässäpä linkki valojen linsseihin EDIT: myyty loppuun. Tässäpä vastaavat https://www.ebay.com/itm/For-Subaru-For ... %3A2334524

Ei mun mielestä paha hinta vrt. vaihda koko umpiot. Samoin myllytykset/kiillotukset ei ainakaan minula ole kestäneet kunnolla, vaikka hienot tulee ja kunnon aineilla pinnoitettu. Näiden linssien vaihtaminen ei tietty ole mitään herkkua, mutta ihan tehtävissä perustyökaluilla kuitenkin.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 26 Marras 2020, 20:59

Hain auton eilen airbagien vaihdosta. Työaika 3,5 tuntia ja kojelaudan irrotus. Täyttyy käydä vkl ajelemassa ja kuuntelemassa kuuluuko nitinöitä tms. ylimääräisiä ääniä.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 26 Marras 2020, 21:09

Ja taas asiasta toiseen. Vaikka auto onkin maasturi/suv niin mielestäni auto kallistelee turhan paljon. En kuitenkaan halua madaltaa alustaa tai tiukentaa jousitusta nykyisestä, joten ajattelin tehdä temput ensin takavakaajalle, onkos muilla asiasta mitään kokemusta?

Koska auto on vain joidenkin tuhansien eurojen auto, niin täytyy periaatteessa pitää kustannukset kurissa.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 26 Marras 2020, 22:14

Tilasin paksumman 22mm säädettävän takavakaajan kaikkine puslineen ja hiluineen, halpa black friday tarjous. Katsotaanko jos auttaisi ajettavuuteen.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 26 Marras 2020, 22:35

antti kirjoitti:Kuten sanottu DPF vaihto/pesu kannattaa tehdä jossain vaiheessa, koska täysi DPF virtaa huonomin + tekee turhan usein polttoja joka myöskin kuluttaa polttoainetta ja samalla heikentää öljyn laatua.

Tai se paljon parempi vaihtoehto jonka joutuu tekemään kerran. Se dpf pois sieltä putkesta. Siittä vehkeestä ei ole mitään muuta kun haittaa. Sama egrän kanssa. Ja samalla ohjelmoinnilla saa molemmat paskat pois. Halutessaan vielä saa lisää ajettavuuttaki.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 26 Marras 2020, 22:44

Reetuhai2 kirjoitti:
antti kirjoitti:Kuten sanottu DPF vaihto/pesu kannattaa tehdä jossain vaiheessa, koska täysi DPF virtaa huonomin + tekee turhan usein polttoja joka myöskin kuluttaa polttoainetta ja samalla heikentää öljyn laatua.

Tai se paljon parempi vaihtoehto jonka joutuu tekemään kerran. Se dpf pois sieltä putkesta. Siittä vehkeestä ei ole mitään muuta kun haittaa. Sama egrän kanssa. Ja samalla ohjelmoinnilla saa molemmat paskat pois. Halutessaan vielä saa lisää ajettavuuttaki.


Totta tämäkin, mutta ajattelin pitää näiltä osin orkkiksena eipähän tulee mustaa putkesta, eikä ainakaan katsari itke leimalla. Kukin tavallaan.

Ja tämän yksilön kohdalla se kerran tehty ratkaisu oli muutenkin täydellinen koneremppa, niin en viitsinyt takuuaikana muuttaa mitään näkyvää.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 26 Marras 2020, 23:06

Takuu on toki aina takuu, mutta muuten siittä kukaan ei voi itkeä. Jos sen tekee oikein, ni sitä ei kukaan nää mitenkään, eikä katsureilla tuu olemaan vehkeitä kattella onko se siellä vai ei.

smacine
Jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja smacine » 26 Marras 2020, 23:43

Uus kone mullakin pellin alla porskuttaa, ostin kone vaihdettuna, saastelaitteet olivat jo jääneet matkan varrelle. Sanotaan vaan, että uskomattoman paljon on mahtunut remonttia välille 252tkm-340tkm.. Tarkoitus on kuitenkin pitää auto varmaan hautaan saakka, siis auton hautaan, koska ominaisuudet ovat kytkintä ja pitkää ykköstä ja uuuuuskomattoman pitkää peruutusvaihdetta lukuunottamatta miellyttäneet ja nuokin ongelmat ovat vain vene perässä. Kyllä tuollakin toki venerampilla pärjää 1600kg venepaketin kanssa mutta villasukka on herkässä jos on vähänkään jyrkempi ramppi. Tuore alkuperäinen kytkin tuohon oli vaihdettu vähän ennen koneen leviämistä ja sillä on nyt 100tkm ajettu. Jo autoa ostettaessa varauduin siihen että tuo orkkis kytkin ei välttämättä kauaa kestä, koska mulla on paatti kuitenkin kärryn päällä koko ajan ja veneen nostoja ja laskuja tulee kesässä monta ja paketti tosiaan painaa sen lähemmäs 1600kg. Kaverilla on samanlaisessa foressa vahvistettu kytkin ja sillä joskus testattiin niin ei tullut villasukkaa, toki nostokertoja on vain yksi.

Onhan tuo alusta mukavuuspainotteinen. itse en kaipaa "sporttisuutta" yhtään mutta mitä olen lukenut, niin juuri jäykempi takavakaaja on tehnyt todella hyvää ajettavuudelle. Mun tulee kuitenkin kerran kesässä käytyä lapissa ja siellä nuo ajourat ei aina ole ihan kaikkein tasaisimpia ja muutenkin noiden harrastusten perässä joutuu joskus vähän huonommillekkin teille niin turhasta jäykkyydestä on pikemminkin haittaa omassa käytössä

nemola
Jäsen
Viestit: 643
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja nemola » 27 Marras 2020, 12:39

antti kirjoitti:Tilasin paksumman 22mm säädettävän takavakaajan kaikkine puslineen ja hiluineen, halpa black friday tarjous. Katsotaanko jos auttaisi ajettavuuteen.


Jos takavakaajan vaihtaa tuollaiseen edes jonkin verran maastoajoonkin soveltuvaan autoon, niin mielestäni juuri säädettävä vakaaja on oikea valinta. Jos löytäisin, niin ottaisin vielä sellaisen, jossa löysin asetus vastaisi alkuperäistä vakaajaa. Tosimaastureissahan vakaaja jopa poistetaan.

smacine kirjoitti:Onhan tuo alusta mukavuuspainotteinen. itse en kaipaa "sporttisuutta" yhtään mutta mitä olen lukenut, niin juuri jäykempi takavakaaja on tehnyt todella hyvää ajettavuudelle. Mun tulee kuitenkin kerran kesässä käytyä lapissa ja siellä nuo ajourat ei aina ole ihan kaikkein tasaisimpia ja muutenkin noiden harrastusten perässä joutuu joskus vähän huonommillekkin teille niin turhasta jäykkyydestä on pikemminkin haittaa omassa käytössä


Haittaa on juu, kun jäykemmällä vakaajalla epätasaisuuksissa nostelee tai ainakin keventelee toista pyörää herkemmin.

Takuuajan jälkeen parin auton kohdalla olen asioinut suoraan maahantuojan kanssa ja saanut perustelemalla menemään goodwillinä. Merkkihuollon kautta perusteluita kun ei saa maahantuojalle saakka, niin en ihmettele niiden asennetta jo etukäteen, että ei nämä ole menneet yleensä takuuseen.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 27 Marras 2020, 18:49

nemola kirjoitti:
antti kirjoitti:Tilasin paksumman 22mm säädettävän takavakaajan kaikkine puslineen ja hiluineen, halpa black friday tarjous. Katsotaanko jos auttaisi ajettavuuteen.


Jos takavakaajan vaihtaa tuollaiseen edes jonkin verran maastoajoonkin soveltuvaan autoon, niin mielestäni juuri säädettävä vakaaja on oikea valinta. Jos löytäisin, niin ottaisin vielä sellaisen, jossa löysin asetus vastaisi alkuperäistä vakaajaa. Tosimaastureissahan vakaaja jopa poistetaan.

smacine kirjoitti:Onhan tuo alusta mukavuuspainotteinen. itse en kaipaa "sporttisuutta" yhtään mutta mitä olen lukenut, niin juuri jäykempi takavakaaja on tehnyt todella hyvää ajettavuudelle. Mun tulee kuitenkin kerran kesässä käytyä lapissa ja siellä nuo ajourat ei aina ole ihan kaikkein tasaisimpia ja muutenkin noiden harrastusten perässä joutuu joskus vähän huonommillekkin teille niin turhasta jäykkyydestä on pikemminkin haittaa omassa käytössä


Haittaa on juu, kun jäykemmällä vakaajalla epätasaisuuksissa nostelee tai ainakin keventelee toista pyörää herkemmin.

Takuuajan jälkeen parin auton kohdalla olen asioinut suoraan maahantuojan kanssa ja saanut perustelemalla menemään goodwillinä. Merkkihuollon kautta perusteluita kun ei saa maahantuojalle saakka, niin en ihmettele niiden asennetta jo etukäteen, että ei nämä ole menneet yleensä takuuseen.


No eihän mullakaan varsinaista järkisyytä näille hankinnoille aina ole, kuitenkin sama auto ollut meillä jo 8 vuotta. Jostain syystä innoistuin vaan ropaamaan autoa, kun vaimo on sillä viimevuodet pääosin ajanut. Mua on vaan häirinnyt kallistelu, yhtään jäykempää jousistusta en halua. Katsotaan minkälainen keppi tulee ja miten säädöt vaikuttaa. Jos ei minua miellytä, niin lähtee myyntiin ja joku muu saa jatkaa harrastamista.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 29 Marras 2020, 18:04

Vaihdoin tänään etuvakaajan koripuslat, melkoisen horot oli. No nyt loppui ylimääräiset äänet ja 30min homma. Kaipaisin kommenteja mikä voisi olla takaiskareden käyttöikä ja mitä tilalle? Saako orkkiksia mistään järkevällä hinnalla?

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 22 Joulu 2020, 19:41

Päivitellääs taas:

Vaihteet meni huonosti päälle, kytkin ei irrottanut. Auto lähti kytkinremonttiin, no tätä tiesin jo odotella. Tähän siis kytkinremppa tehty ekan kerran noin 70tkm kohdalla takuuseen/goodwilliin kun edellinnen omistaja poltti sen venettä laskiessaan. Nyt samalla tehdään 270tkm huolto kun kerran auto on sopivasti nosturilla.

Pukki toi Whitelinen säädettävän takavakaajan lisäjäykistetankoineen ja puslineen, sen asennus sitten kun auton kytkin on tehty, laadukkaan näköistä osaa.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 09 Helmi 2021, 19:38

Auto tuli kytkinrempasta aikaa sitten ja nyt pelaa taas kuten kuuluu. Takavakaaja oli paras hankinta autoihin liittyen pitkän aikaan, nyt väheni kallistelu sekä puskeminen liukkailla. Auto kääntyy huomattavasti paremmin ja menee mukavasti luisussa, voi suositella. Ostin muistaakseni 22mm version ja laitoin medium asentoon, osat meni heittämällä paikalleen.

jkb
Viestit: 138
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 19:45

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja jkb » 23 Helmi 2021, 19:45

No kyllä koettelee. Allekirjoituksen legacyyn rullannut ostohetken 120tkm->275tkm ja kop kop, apulaite hihnankiristimen rullan laakeri porsi ja nyt kovilla pakkasilla kampuran ketjukotelon stefa piti vaihtaa...
Kuskin puolen takarenkaan laakeri vaihdettu ja tietty jarrulevyjä yms kulutus osaa. Yksi luotettavimmista autoista, edellinen oli -98 legacy :D
-07 Legacy 3.0R stw

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 02 Maalis 2022, 18:06

Päivitellääs taas. Nyt kilsoja 283tkm ja tuore leima katsarilta. Tosi vähän tulee ajoa korona-aikana. Ei sitten mitään ongelmia ole ollut, niin vaihdoin takaiskarit ja jouset kun halvalla sain vastaavat "tasonsäätävät". Täytyy sanoa, että sinänsä turha homma, iskarit ja jouset oli tosi siistissä kunnossa ulkoisesti ja yläpäät ehjät. Ainoastaan alapuslat oli jokseenkin repaleina, mutta vain ns. ulkoreunoista. No tulipahan vaihdettua, onhan nuo uudet hieman jämäkämmät, mutta ihan hyvin olisi varmaan kestäneet vielä 100tkm. Myös osittaisena BMW-kuskina vaikea hyväksyä, että jokin autonosa voi kestää alkuperäisenä noin kauan :D

Taka "hubien" puslat on aivan loppu molemmin puolin. Ajattelin tuhota vanhat väkivalloin ja tilasin Strongflexit tilalle asennusta helpottamaan. En millään jaksa alkaa leikkiä prässien kanssa saatika purkamaan koko hubia irti. No eivät onneksi leimalla asiaa huomanneet.

Korroosiota on ilmestynyt sinne sun tänne, lähinnä ovien alareunat ja tuulilasin yläpuolelle kattoon (joku vaihtanut lasin ja naarmuttanut?). Eipä tuo auto tunnu kuolevan millään, niin ajetaan nyt sitten sinne 300tkm ainakin...

EDIT: no sellaista pieenen jutun unohdin, että apukuskin xenon välkkyy välillä, mutta tuo aikaisemmissa viesteissä mainittu umpioremontti kyllä kannatti, laitetaan nyt vaikka polttimon piikkiin tässä vaiheessa

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 02 Maalis 2022, 18:24

Huomasin päivänä eräänä, että Suomeen on tuotu näitä SH Forestereita bensa-turbo-automaattina, tuossa Vantaalla oli ihan hyvän näköinen yksilö myynnissäkin. Onko mielipiteitä em. vehkeestä kestävyyden kannalta, plussaa tai miinusta?

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 02 Maalis 2022, 18:31

Ja mites Forester SJ, onko siinä SH:n kanssa mitään radikaalia eroa teknisesti? Olen jostain käsittänyt, että melkoisen sama peli uudemmissa kuorissa?

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 11 Elo 2022, 23:59

Täällä taas... on muuten ihan kuollut clubi tai sitten porukkaa ei vaan kiinnosta vaistailla ja auttaa...

No Anyway. Lomareissulla tuli reilu 1000km mittariin ja kaikki meni hyvin. Kun pääsimme kotipihaan ja tyhjennettiin auto ja suksiboxi tavaraoista ja koirista niin kaikki oli ok. Sitten tunnin päästä teki mieli Hesen burgeria, niin syttyi moottorivalo ja ajaonvakaustusvalo yms. Vikakoodia tuli EGR:stä, eli 1,5kk seissyt bemari alle, ja sehän toimi hienosti. Seuraavana aamuna EGR pois ja puhdistus, taas toimii ok. 291tkm lasissa nyt.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 12 Elo 2022, 00:18

Yksin kirjoittelua taas, ahtaa huonosti alhaalta. Olisiko kunnostettu turbo tiensä päässä nyt 120tkm ajettuna?

Ps. meinaan jatkaa tätä yksin kirjoittelua noin 400tkm asti, eli jos edes yksi tästä saa jotain hyötyä niin hyvä.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 12 Elo 2022, 00:20

Voiko turboa puhdistaa itse? Ja laittakaa linkkiä mistä saisi suoraan bolt-on ahtimen sopivasti.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 12 Elo 2022, 00:45

Välitilipäätös:

Subaru Forester +10v ja 250tkm

Auton suorat kulut:

1. Auto 20K (oikea arvo noin 30k)
2. Webasto 2K
3. koneremppa ehkä 5-7K
4. Normaalia huoltoa yms, kulua.
Viimeksi muokannut antti 12 Elo 2022, 01:42, yhteensä muokattu 3 kertaa.

smacine
Jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja smacine » 14 Elo 2022, 10:45

Kannattaa tsekata turbon imuputki. Noilla kilometreillä meni mullakin uusiksi. Oireena juurikin turbon herääminen melko korkeilla kierroksilla. Mulla ei vielä edes kunnolla oireillut kun huomasivat huollossa (Sorsalla..) mutta tutun foresterissa olikin sitten oikein turbopotku :crazy: ja alle 2200 ei tapahtunut mitään :lol: :lol:

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 24 Elo 2022, 00:11

Katos, täällähän on elämää. Kiitos smacine! Mikähän putki voisi olla kyseessä?

smacine
Jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja smacine » 24 Elo 2022, 22:40

ilmeisesti coolerin ja imusarjan välinen putki..

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 25 Elo 2022, 00:38

Eli siis puhutaanki ahtoputkesta, ei imuputkesta. Imuputki on ennen turboa.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 25 Elo 2022, 23:43

Coolerin letkut on vaihdettu molemmin puolin aikaa sitten...mahtaako se jäykkä metalliputki hajota?

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 28 Maalis 2023, 22:11

Täällä taas pitkästä aikaa. Kilometrit nyt 298tkm. Pari kuukautta sitten kaveri vaihtoi tuulilasin ja maalasi koko katon. Tuulilasin karmi oli melkoisen ruosteessa yläreunasta lasin välistä ja sitä ruostettahan oli jo näkyvillä muutama sentti lasin yläreunasta. Nyt on viimeisen päälle hiottu, hapotettu, happomaali, ja ammattilaisen toimesta maalattu tosiaan koko katto.

Webasto mennyt myös lukitustilaan, mutta toimii boottamalla aina muutaman viikon kerrallaan, hankin diagnostiikkavehkeet, eli pitäisi loopista päästä softalla kiinni ja selvittää missä vika.

Ensi viikonloppuna tehdään 300Tkm huolto, uskaltaako Motonetin ehdotuksen öljyjä käyttää voimansiirtoon ja onko asialla mitään väliä kun kuitenkin 300Tkm lasissa?

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja eki75 » 29 Maalis 2023, 09:54

Ite menny castrolleilla koko ajan, eikä ääntänyt tai valitellut voimansiirto mitenkään 400tkm:iin.. moottorit vaan ei kestä.. :lol:

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 07 Huhti 2023, 19:23

300k huolto tuli tehtyä, perästä ja laatikosta tuli ihan uuden näköistä öljyä ulos eikä magneeteissa ollut juuri mitään. Kylmänä aamuna vaihteet meni hieman takkuillen päälle, mikä oljy olisi paras asiaan kylmällä kelillä?

Samalla meni vaihtoon jarrupalat ja takalevyt. Nyt taas kovaa ajoa. Toisen takakaaren kantti alkaa ruostua, täytyy maalailla joku päivä

smacine
Jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja smacine » 09 Huhti 2023, 22:36

Meillä kilometrejä mittarissa tällä hetkellä 384tkm.
Pieni satunnainen jurina ilmestynyt takapäähän, haiskahtaa vähän pyöränlaakerilta.
Vetari naputtaa. Tuli vaihdettua tarvike vetari jossain välissä, no ensimmäinen kesti alle puoli vuotta, tällä on nyt ajettu pari vuotta, säästeliäästi. tarvike vetari siksi että maksoi 60€. alkuperäinen 600€.. no ei tule tarvikevetaria enää..
Jokin resonoi n.60km/h vaudissa niin että koko auto tärisee, ei aina ja tehnyt sitä jo n.75tkm. hyvin pikkuhiljaa pahentuen. veikkaukset menee ristinivelen suuntaan.

Eli kovaa ajoa jatketaan seuraavaan huoltoon saakka.. Tämän voisi joku ostaa poieskin edukkaasti. Meillä ei diesel lyö enää leiville millään, ei tule tarpeeksi kilometrejä. Melkein tarttis bensaforen alle. Mutta ei tämä aktiivisesti myynnissä ole missään, hyvä auto kaikin puolin. Tänään tuli taas 392km mittariin. Siikareissu paraisille, tuli siinä yhdelle siialle kilohintaa :D

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 25 Heinä 2023, 00:52

Tänään meni vaihtoon narinahela oikealta takaa. Motonetista 17.90eur, huomenna toinen puoli. Pari tuntia meni ihmetellessä ja sopivia vehkeitä hakiessa, sen jälkeen tunnin homma.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja yason » 25 Heinä 2023, 17:36

antti kirjoitti:300k huolto tuli tehtyä, perästä ja laatikosta tuli ihan uuden näköistä öljyä ulos eikä magneeteissa ollut juuri mitään. Kylmänä aamuna vaihteet meni hieman takkuillen päälle, mikä oljy olisi paras asiaan kylmällä kelillä?


Mulla eka, jolla meni kylmänäkin aamuna vaihteet päälle oli se Subarun käyttämä Midland-merkkinen vaihteistoöljy.
Outback MY10 diesel/mt

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 11 Marras 2023, 16:52

Täytyy kokeilla Midlandia askiin seuraavaksi.

Nyt mittarissa 307tkm, kaikki pelaa paitsi oikealta takaa tuleva ihmeellinen narskuminen jota on jo useampi katsari ja kaveri yrittänyt paikallistaa... Ehkä vetari. Xenonit on toimineet hyvin vaikka on märkää, valojen linssien ja ballastien huolto auttoi.

Vapaalla rullatessa (siis ilman kaasua/kytkin pohjassa) hytkyttää, olisko kardaani?

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 23 Tammi 2024, 12:27

Nyt 310tkm lasissa. Vaihdoin hehkutulpat, 3/4 meni helposti ja se yksi olikin viheliäinen. No kaikki tuli vaihdettu kuitenkin.

antti
Viestit: 34
Liittynyt: 19 Loka 2015, 09:13

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja antti » 23 Tammi 2024, 12:30

Kirjoitan ehkä uudestaan, kun tuli teknisiä ongelmia.

310tkm lasissa

Vaihdoin hehkut ja vitutti.

smacine
Jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Subaru Forester SH 250tkm käyttökokemus

ViestiKirjoittaja smacine » 23 Tammi 2024, 12:41

Meidän diesel forella tuli 400tkm täyteen ja lähti vaihtoon, tilalle tuli yllättäen bensa Forester..


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa