ViestiKirjoittaja antti » 13 Marras 2020, 00:35
HUOM! Alkuun ja loppun täydet kehut ja erityiset suosittelut molemmista samanarvoisesti:
Auto Sorsa Oy
Autokorjaamo Rantakare Oy
Auto:
Subaru Forester SH 2009 Diesel Business VR
Edellinen historia:
Entinen pomo liisasi auton uutena vuonna 2009, lisävarusteina Jyväskylän Laakkosella asennettiin vetokoukku. Autolla oli hyvin vähän käyttöä ja säilytys lämpimässä tallissa. Joku onneton kävi laskemassa isomman veneen järveen…
Historia minun aikana:
Ostin auton 47tkm ajettuna vuonna 2011 kesken leasing-sopimuksen hinnalla 20keur. Pomo maksoi kunnon sisäpesun, päälipesun ja kovavahauksen. Auto oli kuin uusi. Markkinahinnat olivat vähällä tarjonnalla noin +30keur.
Vein auton takalasien tummennukseen, koska meillä oli pieniä lapsia sekä autossa kuljetettavaa laitteistoa.
Autossa ei ollut lohkolämmitintä, joten työkaverin kautta ostin Webasto Evon kellolla ja kaukosäätimellä, asennettuna vajaa 2keur. Normaalia ajoa tämän jälkeen.
Kytkin hajosi 69tkm kohdalla. Luistaa ihan v*****i. Vein Espoon Metro-Autoon korjattavaksi. Tiskillä kaikki meni ok, luovutin avaimet ja nouto sovittuna ajankohtana. Seuraavana päivänä tuli puhelu: ”kaikki on ihan loppu ja paskana, kuka tämän maksaa?” Vastasin ”ihan sama, en ainakaan minä”. MA: ”Ei kuulu takuuseen, lukee manuaalissa, että kuluva osa”. Minä: ”en lue käyttöohjeita, eikä työmääräyksessä ole hintaa. Antaa paskan olla, tehkää mitä haluatte” Viikon päästä tuli vihainen puhelu, ”Hae autosi pois meni valmistajan goodwilliin”. Hain auton pois.
Perus ajoa pitkän aikaa. Joku talvi syttyi hiukkausloukun valo (DPF). Auto muistaakseni Laakkoselle, jossa tekivät regeroinnin ja asentivat DPF-lämmityssarjan 650eur veloituksetta. Asennetaan kuulemma niille, jotka ”ymmärtävät pyytää”, eli kiitokset heille.
Vuosi 2015 ja 170tkm -> painajainen alkoi…
Vaimo lähti ensimmäistä kertaa koiran kanssa leirille Uuraisille, minä rauhassa koti-isänä olutta ottaen. Puhelu yöllä jostain pimeästä metsätieltä ”Tää Subaru sammui pamahtaen ja töksähtäen laakista, olen yksin koiran kanssa pimeällä metsätiellä ja meinasin jäädä rekan alle, kaikki varoitusvalot palaa”. No onneksi hänellä oli kaverit lähellä, yrittivät ropata, ei hyötyä. Hinaus vakuutuksen piikkiin Jyväskylän Laakkoselle.
Hankin yhteyksien kautta vaimolle vuokra-auton, Subaru jäi Laakkosen pihaan.
Laakkosen kanssa selvittelyä
Laakkonen Jyväskylä: ”Ei ymmärrä, ei kiinnosta.” Käytin suhteita, jonka jälkeen juoksivat boosterin ja työkalujen kanssa ympäri autoa. Vastaus ”kone jumissa”.
Perus googlettamista. Kampura/alakerta paskana. Laakkonen: ”Ei mitään hajua, jos edes tutkitaan, niin omistaja maksaa”.
Minä: ”Tutkikaa, minä maksan”.
Laakkonen: ”Kone paskana, tarvitsee uuden puolimoottorin, ole yhteydessä maahantuojaan”
Subaru Nordic AB
Täältä sitten sain erittäin huonoa asiakaspalvelua. Lähinnä harmittaa kun suoranaisesti valehdellaan.
Erilaista väittelyä, vittuilua. Ei kuulemma mitään tietoa vastaavista tapauksista. Kirjoitin Subarulle Ruotsiin, no sieltä löytyi suomalainen nainen saman ongelman kanssa. Vittuilua, vääntämistä….suoranaisia mulkkuja… Sanoin, että autoa en hae, ennen kuin on kunnossa ja kustannuksista sovittu.
Välissä meni vuosi…Laakkonen soitti, että pahaa mainosta heille, että kyseinen auto seisoo pihassa ja netissä tietenkin asiasta keskusteltu ja asiaa levitetty suhteiden kautta.
Tänä aikana viestiteltiin Suomeen ja Ruotsiin, hankittiin tietoja yrityksestä ja henkilöistä, ja helposti olikin yhteisiä tuttuja, joiden kautta asioiden selvittäminen helpottuisi… Kävi mielessä teipata auto sopivasti ja viedä näkyvästi naapurin maahantuojan pihaan jne (ei viitsi kirjoittaa kun vitutti).
Sopimus abaut 2016 Subaru Nordic AB kanssa
Sopimukseen päästiin. Maahantuoja maksoi muistaakseni puolet varaosista (koska jokin öljynvahtoleima puuttui huoltokirjasta, vaikka kuitit oli öljyistä). Tuomio oli, että kampiakseli poikki.
Vaihdettiin uusi puolimoottori.
Samalla vaihdatin tehdaskunnostetut turbon, hehkut, kannet plaanattiin jne, jne. Meni vitusti tonneja, mutta auto piti saada kuntoon.
Moottori korjattu ja auto kotona
Moottori korjattu ja auto kotona 2016 ja 170tkm ajettuna ja 3v takuulla
Auton korjaamisesta saimme jatkuvasti tietoa ja oikein hyvää palvelua. Samalla todettiin mm. että etuvalot vuotaa vettä. Sanoin korjaavani kaikki moottoriremontin ulkopuoliset asiat. Auto tuli valmiiksi, samalla jotain perushuoltoja ja katsastus huollon toimesta, kaikki meni täysin ok. Haimme auton kotiin.
Ylläpitoa, huoltoa ja kuluvia osia 2020 ja 270tkm
Turha kiukutella, kuin itse tein kaiken tästä eteenpäin, paitsi moottorin huollot, koska valmistajan 3 vuoden takuu
Jarrut ympäriinsä x 4. Satulat, levyt, palat
Laakerit ympäriinsä x 4
DPF pesu, halpa ja kannatti 250eur
EGR putsaus varmuudeksi
Etupäähän pallonivelet, puslat, raidetangot, koiranluut
Etuvalojen purku ja kuivatus, täynnä vettä, ballastit oikarissa
TÄNÄÄN 11/2020
Kyllästyin vuotaviin etuvaloihin (xenon), joten vaihdoin uudet ballastit ja uudet umpioiden lasit (muovit)
HUOM! Alkuun ja loppun täydet kehut ja erityiset suosittelut molemmista samanarvoisesti:
Auto Sorsa Oy
Autokorjaamo Rantakare Oy
**** PÄIVITETTY 16.11. [b]Tähän alle vielä auton käyttökokemuksia huolimatta vioista: **********[/b]
Auto hankittiin meille lähinnä rakennushommien vuoksi ja sen jälkeen ollut oikein hyvä kahden suuren koiran kuljetuksessa.
+ Tarpeeksi suuri sisätiloiltaan
+ Erittäin hyvänkokoinen kontti vs. farmari, mahtuu esim. koiran seisaltaan ja muutenkin ei ole turhia katonpyöristyksiä viemässä tilaa
+ Kytkin- ja koneremonttia lukuunottamatta todella varmatoiminen auto ja esim. kulutusosat (alusta, jarrut jne.) tuntuu kestävän paljon pidenpään kuin esim. BMW:ssä joita on muutamia ollut
+ Lähtee nastarenkailla liikkeelle mistä tahansa mäestä talvella
+ Kestää sisätiloiltaan kulutusta paremmin kuin esim. BMW
+ Melko yksinkertainen/perinteinen jarrujen ja alustan osalta, helpo huoltaa ja korjata itsekin
+ Pääomakulut/arvonaleneminen mielestäni pienet (ainakin mitä kaverin kanssa jutellut VAG-konsernin tuotteista)
+ Mielestäni ainakin business paketin vanteilla, takalipalla, sporttimaskilla jne. ulkonäkö on kestänyt aikaa suht hyvin...makuasioita tietty
+ Ei juurikaan ruostevaurioita ikäänsä nähden
+ Jostain syystä renkaat kuluu todella vähän vs. kaikki muut omistamani autot
+ kääntösäde suht pieni kokoisekseen
+/- Ostohetkellä ja pari vuotta sen jälkeen varaosien saaminen hankalaa. Nykyään tilanne parantunut huomattavasti
+/- Kalliit huollot, joita tosin kannattaa kilpailuttaa ja lähteä hieman kauemmaksi pk-seudulta
+/- Kulutusmittari valehtelee reilusti. Kuitenkin DPF-pesu laski todellista kulutusta todella paljon, suosittelen. Itsellä taisi olla noin 78% laskennallinen tuhka noin 200tkm kohdalla.
- Kova ajomelu myös kesärenkailla
- Heikko alavääntö, käytännössä alle 1500rpm, ei tapahdu mitään
- Saattaa johtua edellisestä, mutta 2. ja 3. vaihteen välitykset voisi olla tiheämmät
- Ohjaus jokseenkin ylitehostettu/tunnoton
- Takajousitus pompottava, vähän kuin mehumaija-traktori, heilahtaa ainakin yhden keran ylimääräistä. Johtunee tasonsäätöiskareista....
- Korin jäykkyys lienee heikko. Tästä luin netistä aikanaa, samoin epätasaisella takakontti ei mene kunnolla kiinni ja tullilaseja menee lähes 1kpl vuoteen. Saataa tosin johtua myös webaston käytöstä??
- Lämmityksen säädin epälooginen joko tulee kylmää tai kuumaa, harvoin sopivasti siltä väliltä. Kylmän ja pykälää suuremalla säätimen naksautuksella todella suuri ero.
- Penkinlämmittimien katkaisimet epäloogisesti käsinojan alla
- Keskilukko tai 50/50 neliveto nurkka-ajossa ja jyrkissä mutkissa turhan tiukka, meinaa puskea ja sitten yhtäkkiä heittää persettä kohtuu nopeasti
- Ovien tuulihaat heikot, ovet ei pysy itsestään auki mäessä. En jaksa muistaa toimiko uutena paremmin.
- Hansikaslokerossa ei ole valoa
- Sähkölasit varsinkin takaovissa erittäin hitaat ja nousee vaivalloisesti, tämä vika ollut melko uudesta lähtien
Viimeksi muokannut
antti 16 Marras 2020, 20:27, yhteensä muokattu 4 kertaa.