HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

EA82T poraaminen ylikokoon?

Kaikki ylläolevien tekniikka-aiheiden mukainen keskustelu liittyen Wanhoihin Subaruihin aina Subaru 360:stä Leoneen.
(vuosimallit 1958 - 1994, poislukien Legacy ja Impreza)
s0jranta
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Huhti 2015, 17:37

EA82T poraaminen ylikokoon?

ViestiKirjoittaja s0jranta » 09 Huhti 2021, 07:33

Kävi "pieni" vahinko pitkään seisseen XT subarun ensi käynnistämisen jälkeen jossa muun muassa yksi imuventtiili katkesi
ja tuhosi muutaman männän, yhden kannen yms. pientä :) En tiedä oliko tuo jo ennestään vaurioitunut vai hajosiko käynnistäessä.

En saanut selville tarkkaan mitä tapahtui, mutta epäilen, että jako hyppäsi ja venttiili otti mäntään -> venttiili katkesi -> täys tuho.
Monessa paikassa on kyllä sanottu, että venttiilit ei ottaisi mäntiin kiinni vaikka hihna katkeaa, mutta mikä on totuus? Tietääkö joku?
Netissä on niin sekavaa tarinaa :)

Tekisi mieli tehdä moottori vielä tuosta samasta vähän ajetusta lohkosta, koska hyllystä löytyy kansi ja muuta tarvittavaa, eikä lohko näytä pahasti vautioituneelta.

Mutta tärkein kysymys kuuluu, että voiko tuota lohkoa porata ylikokoon? Mäntiä myydään 020" ylikoolla, mutta jostain jäänyt mielikuva, että lohko heikkenee tms. liikaa poratessa?

jussik
Viestit: 27
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 11:23

Re: EA82T poraaminen ylikokoon?

ViestiKirjoittaja jussik » 09 Huhti 2021, 09:34

Käsittääkseni EA82(T) on non-interference moottori, eli männät eivät pääse osumaan venttiileihin jos jako hyppää. Ainakin omalla kohdalla kun vasen jakohihna katkesi, niin meno vain lakkasi kun kipinä katosi. Ja matka jatkui uudella hihnalla.

Muutenkin kuulostaa oudolta, että yhden venttiilin katketessa tuhoutuisi "muutama" mäntä? Vahvana mutuiluna heittäisin että ollut jo ennestään vaurioutunut.

Itse ketjun kysymykseen en osaa varmuudella sanoa kestääkö porattu lohko, mutta jos mäntiä on saatavilla ja tarkoitus ajella vakiopaineilla niin eiköhän. Mutta mäntäsarjan hinnalla taitaa jo saada käytetyn ea82t moottorin, ainakin välillä niitä pyörii Suomessakin myynnissä kohtuu edukkaasti.
2007 Jdm grb sti
1986 XT Turbo

s0jranta
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Huhti 2015, 17:37

Re: EA82T poraaminen ylikokoon?

ViestiKirjoittaja s0jranta » 09 Huhti 2021, 13:14

Eipä ole itsellekään ennen tullut vastaan, että yksi venttiili olisi aiheuttanut tuollaista, mutta tuo on ilmeisesti puhaltanut puuttuvan imuventtiilin kautta rojua imusarjaan josta ne on taas joutuneet muihin pyttyihin. Tuo on ainoa selitys mitä keksin. Irronnut venttiili oli muun muassa polkaissut ventttiilinohjurinsa kappaleiksi. Aika paljon ehtii tapahtua muutamassa sekunnissa :)

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: EA82T poraaminen ylikokoon?

ViestiKirjoittaja TJani » 09 Huhti 2021, 21:41

On tuo jako pari kertaa tainnu mennä sekasin ja ilman vaurioita on aina selvitty.
Poraamiseen en sano mitään. Kai se tosin kestää jos mäntiäkin saa.
Kaasari koneen saa täältä tulla hakemaan vaikka iliman.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa