HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Kaasari Leonen ryyppy

Kaikki ylläolevien tekniikka-aiheiden mukainen keskustelu liittyen Wanhoihin Subaruihin aina Subaru 360:stä Leoneen.
(vuosimallit 1958 - 1994, poislukien Legacy ja Impreza)
Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja TJani » 12 Syys 2015, 12:17

Löytyisikö täältä tietämystä kaasarista. Itselle se on aika vieras laite.

Leonessa sellainen ongelma manuaali ryypyn kanssa että se ei tahdo sillä oikein käydä.
Kylmänä kun käynnistää niin ryyppy kyllä toimii kuten pitääkin. Lähtee hyvin käyntiin ja kierrokset on ylhäällä, mutta ilo on lyhyt. Muutaman sekunnin päästä kierrokset alkaa laskea ja käynti huonontuu. Tämän jälkeen millään ryypyn asennolla sitä ei saa käymään hyvin. Käy alle lämpöisen tyhjäkäyntikierrosten hädin tuskin ja putkesta tulee sininen savu. Muuten en ole huomannut että putkesta savua tulisi. Samallalailla käyttäytyy lämpöiselläkin koneella.
Mikähän tässä olisi vikana? Onko se vain kaasarin purku-putsaus-tiivistys-kokous operaatio edessä vai mikä?

Jos kaasarin purkaa niin onko siinä jotain säätöjä tai muuta minkä voi ryssyä. Muutakin kuin tyhjäkäynti ruuvi tai ruuvit.

Olen kyllä autoiluni alussa ajanut vastaavalla Leonella ja ei siinä ryyppy ollut tuollainen, että jonkunlainen muistikuva on kyllä kuinka sen pitäisi toimia.
Viimeksi muokannut TJani 15 Syys 2015, 00:38, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

-tombba-
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 15:43

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja -tombba- » 14 Syys 2015, 20:59

Onko se tuo -86 malli joka kyseessä ? Ei ole tullut noita 3gen leoneja vastaan yhtään missä yleensä ollut manuaali ryyppy, joten ensin tuli mieleen josko olisi jälkiasennus käsiryyppy tai sitten koko kaasari vaihdettu.

Näin äkkiseltään tulee mieleen, että suuttimet voisi olla tukossa tai "fast idle" venttiil ei aukea kunnolla. Kaasaristahan lötyy seossäätö ja parit ruuvit tyhjäkäynnille (ellei nyt ihan väärin taas muista). Ainiin ja voihan se olla ihan niinkin yksinkertainen, kun tiivistevuoto jossain kohtaa. Jotenkin vaan manuaaliryyppy viittaa vanhempiin subarun koneisiin. Onko siinä kaasarissa mitään mallimerkintää tallessa niin voi katsella tuosta 86 mallin tehdasmanuaalista sopivaa ohjeistusta sille.

jkb
Viestit: 138
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 19:45

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja jkb » 14 Syys 2015, 21:55

http://koti.mbnet.fi/jkb/
Tuolta löytyy vielä manuaali noihin vanhoihin subaruihin.
Muistaakseni -85 ja -87 leoneissa oli ihan mannuaaliryypyt.
-07 Legacy 3.0R stw

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja Qulle » 14 Syys 2015, 23:29

-88 lellussa ei ainakaan enää ollu manuaaliryyppyä kuin kuskilla :)
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja TJani » 15 Syys 2015, 00:37

Kyllä näissä 85-5.87(ehkä, koska se malli sitten vaihtuukaan) on ihan käsiryyppy. Pihasta löytyy toisestakin Leonesta just vastaava kapistus, jossa ryyppy toimi silloin kun viimeeksi käynnissä oli. Laiska tietysti vois vaihtaa siitä koko kaasarin.

Vähän se kaasari on päällekin päin sen näköinen että joku siinä tiiviste vuotaa. RedLinen polttoainejärjestelmän puhdistuslitkun piruuttaan kaadoin tankkiin, mutta en ole havainnut mitään muutosta.
Vaikea siitä voi olla löytää mitään numeroa, mutta voin koittaa jos osuis silmään.
Löytyy myös tallista yksi kaasari, joka ilmeisesti jostain uudemmasta, siinä oli jotain lisä härpäkettä (automaatti ryyppy?) mitä tuossa ei ole, en ole tarkemmin tutkinut.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

-tombba-
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 15:43

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja -tombba- » 15 Syys 2015, 20:23

Olenpa taas siis astetta viisaampi noiden suhteen. Mullahan oli yksi farmari kaasarikoneella vm.86 alkuvuodesta rekisteröity , jossa oli automaaginen ryyppy. Oisko sitten vaihdettu kaasari siihenkkin jossain vaiheessa elämänkaarta. -88 eteenpäin on sitten muut mallit olleet itsellä ja tosiaan kaikissa automaattiryyppy niissä ollut mikäli kaasaripelejä ovat olleet.

Mutta juu mulla on tosiaan tuo MY86 tehdasmanuaali jossa on tuo räjäytyskuva näköjään manuaaliryypyllisestä versiosta välissä. Ei vaan mitään muuta mainintaa siitä missään vaiheessa olekkaan. Voin pistää skannaten tuon kuvan tuosta jos siitä jotain iloa vaikka sattuisi olemaan (kunhan nyt kerkeää/jaksaa vaan).

Qullenkin vanhassa kaasarileonessa oli aikanaan ongelmaa kylmäkäynnistyksissä ja oireili kutakuinkin niin, ettei meinannut pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä ja ei vetänyt kunnolla, kun kaasu pohjassa. Siinä tosin oli myös automaattiryyppy, mutta vika löytyi siitä "fast idle" venttiilistä joka ei toiminut halutulla tavalla.

EDIT: Tutkaileppa saako siitä uudemmasta kaasarista automaattiryypyn vermeet muutettua manuaaliseksi vanhoilla osilla, josko siinä olisi suht helppo ratkaisu ongelmaan tai ainakin ensiapua.

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja HABA » 16 Syys 2015, 23:06

Mulla oli -88 leone, jossa manuaaliryyppy, muuten en näistä mitään ymmärrä... :crybaby:
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja TJani » 08 Loka 2015, 16:17

Tätä asiaa nyt tänään vähän tutkaillut.
Hain varastosta sen tosen imusarjan jossa muistelin olevan siistin näköisen kaasarin. Eipä se nyt niin ihan ollutkaan.
Ilmeisesti se siisti kaasari on jo joskus vaihdettu autoon (ja ei ole enään siisti), ja tuossa imusarjassa on luultavasti kiinni auton alkuperäinen kaasari, ruuvitkin oli vaan sormi tiukkuudessa.
Mulla on nyt kuitenkin kolme saman näköistä kaasaria, ajattelin jos tuon yhden nyt purkaisi ja katselisi mitä sellainen on syönyt, ihan mielenkiinnosta vain. Satuin siihen suomesta löytämään tiivistesarjankin, jos vain varastojen kätköistä myyjältä löytyy. Tosin vielä jää ilmeisesti ne kaksi alinta tiivistettä puuttumaan, mutta ne voi varmaan tehdä itsekin tai korvata massalla.
Myös imusarjan tiivisteet autosta näyttää muhivan pihalle jotain, joten nekin varmaa vaihda, jos vain saan jostain. Motonetissä ei ollut kuin kahdessa myymälässä (Turku ja Vantaa) jo molemmat kaukana, kaikki muut luultavasti myy ei oota koska lopetettu tuote. eBay auttaa onneksi jos ei muuten löydy.

Tuon näköinen härveli kuitenkin
https://www.dropbox.com/sh/92gc2hjqeh32 ... IziGa?dl=0

Ilmeisesti se aika pitkälti on samanlainen kaikissa, mitä luin tätä 88 vuoden manuaali joka mulla on.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja TJani » 10 Loka 2015, 17:59

Viikko sitten tämä samainen vehe teki taas uuden tempun.
Auto kävin ajon jälkeen paikoillaan 15-20 min kunnes sammui yhtäkkiä. Annoin sitten olla sammuksssa ja 10-20 min päästä lähdin autolla. Tyhjäkäynti puuttui. Ajoin pari kilsaa ja tyhjä puuttui edelleen. Nyt auto seissyt viikon niin edelleen se tyhjä puuttuu. Mikähän mahtaa vaivata?

Kerran aiemminkin tehnyt että pitkän tyhjäkäynnin jälkeen sammuu ja tyhjä puuttuu. Silloin ajoin 15 kilsaa kotia ja oire katosi.
Nyt en ole tuolla käynyt ajamassa että katoaako se taas jos vaan ajaa.

Bensa tulee suuttimesta siihen pienmpään putkee jotenkin räkimällä, eikö sen pitäisi tulla tasaisena sumana?

Ihme vehkeitä nämä kaasarit, ei voi muuta sanoa.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja Qulle » 10 Loka 2015, 18:42

Weberi tilalle, tuo toimi ladassakin, miksei lellussa...
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

jkb
Viestit: 138
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 19:45

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja jkb » 10 Loka 2015, 22:19

Eipä ollut lellujen kaasareiden kanssa ongelmia.
Bensapumppu meni yhdestä, silloin meno katkes kesken lennon. Lähti uudelleen käymää ja taas jonkun ajan päästä kesken ajon stoppas kokonaan. Ei ollut mitään eroa tyhjäkäynti/isommilla kierroksilla.
-07 Legacy 3.0R stw

-tombba-
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 15:43

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja -tombba- » 18 Loka 2015, 18:35

Tulipa mieleen, että oletko kokeillut mitään carburetor cleanerin tapaista vielä ? Siis suoraan kaasariin suihkutettavaa versiota eikö tankkiin kaadettavia litkuja. Sekin tuli mieleen että kannattaa suodatin vaihtaa uuteen, jos kippasit tankin kautta puhdistusaineita aikaisemlin. Ne kun tuppaa pistämään kaiken lian liikenteeseen ja suodattimet tukkoon. Joskus suihkin itse sellaistansuiraanniaasariin suihkutettavaa puhdistajaa leonen kaasaristanläpi ja joku nuistikuva on, että käynti sen jälkeen parani varainkin tyhjäkäynnin osalta.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja TJani » 30 Loka 2015, 17:18

Korjaussarja saapui ja autossa kiinni ollut kaasari purettu kutakuinkin paloiksi.
Tuosta kaasarista ei ainakaan kalua enään tule. Varmaan puolet suuttimista joutu paskomaan että sai irti. Ovat jotan messinkiä tai mitä lie ja hajoavat kun koittaa vääntää auki. Tiedä millä niitä on tarkoitus aukoa. Osa oli jo valmiiksi vähän rusikootuja.
Pitää ottaa toinen työnalle ja varmaan suosiolla jättää suuttimet irrottamatta. Jossei jollain ole hyviä konsteja noiden hellävaraiseen irrottamiseen?
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja TJani » 07 Marras 2015, 20:30

Toisen kaasarin purku onnistu paljon paremmin eikä suuttimet tuhoutunut irrottaessa.

Tänään laitettu kaasari ja imusarja kii uusin tiivistein, lukuunottamatta yhtä kaasarin tiivistettä, mutta vanha oli ihan ok kuntoinen...
Ryyppy toimii, tyhjäkäynti toimii, mutta ajossa kun painaa kaasua niin miettii. Painoi vähän tai paljon niin niin aina miettii. Pienellä kuitenkin vähemmän. Kiihdytyspumppu kyllä ruuttaa ainetta (ainakin paikallaan kaasutellessa), että en tiedä mikä sen nyt aiheuttaa että vastaa kaasuun hitaasti.

Onko ideoita mikä voisi olla pielessä? Kokeilin ajaa myös ilman secondary puolta eli otin alipainekellolta letkun irti. Tuntuu että silloin efekti paljon pienempi jos ollenkaan.

Tyhjäkäynnin katoamisen syykin selvisi. Kävi se jossain välissä mielessäkin ennen kuin kaasaria aloin irrottaa, ei vaan tullu sitten testattu.
Oli se koko kaasarin ainut sähköosa hajonnut. Eli se joka sulkee tyhjäkäyntipiirin kun virrat katkeaa, onneksi toisessa oli ehyt solenoidi.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja Qulle » 07 Marras 2015, 20:42

Onkos paljon väljyyttä siinä kaasarin akselissa? Jos on niin saattaanvetää ilmaa siitäkin välistä
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja mechanix » 08 Marras 2015, 09:46

Onkos tuossa alipaineella ohjattu jakaja, jos on niin onko sekin kunnossa/oikein kytketty?
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Kaasari Leonen ryyppy

ViestiKirjoittaja TJani » 08 Marras 2015, 12:12

Qulle kirjoitti:Onkos paljon väljyyttä siinä kaasarin akselissa? Jos on niin saattaanvetää ilmaa siitäkin välistä

Onhan niissä vähän välystä, mutta molemmassa puretuissa tuntui yhtä väljiltä. Ei mun mielestä mitenkään hälyyttävän paljoa.

mechanix kirjoitti:Onkos tuossa alipaineella ohjattu jakaja, jos on niin onko sekin kunnossa/oikein kytketty?

Onhan tässä sekin, ja ainakin aiemmin on ollut kello kunnossa. Vähä kyllä tuumailin että vois sitä ajoitustakin kattoa, jos siellä olisi isompi alipaine kuin aiemmin joka välistä vuotavalla systeemillä niin saattaa sekin heittää.


Kummassakin puretussa oli kohon säädöt kaukana siitä mitä kirja sanoo, säädin kohon nyt kirjan mukaan. Pitää kokeilla vaihtaa se koho toiseen jos se on sen säädöstä kiinni, mutta jotenkin mä en tähän usko.

Ei kai tyhjäkäynnin seossäätö voi tuota mitenkään aiheuttaa?

Joku viisas voisi myös selittää kuinka tämä systeemi toimii ja mitä tekee.
Kuva
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa