Sivu 1/1

EA82T poraaminen ylikokoon?

Lähetetty: 09 Huhti 2021, 07:33
Kirjoittaja s0jranta
Kävi "pieni" vahinko pitkään seisseen XT subarun ensi käynnistämisen jälkeen jossa muun muassa yksi imuventtiili katkesi
ja tuhosi muutaman männän, yhden kannen yms. pientä :) En tiedä oliko tuo jo ennestään vaurioitunut vai hajosiko käynnistäessä.

En saanut selville tarkkaan mitä tapahtui, mutta epäilen, että jako hyppäsi ja venttiili otti mäntään -> venttiili katkesi -> täys tuho.
Monessa paikassa on kyllä sanottu, että venttiilit ei ottaisi mäntiin kiinni vaikka hihna katkeaa, mutta mikä on totuus? Tietääkö joku?
Netissä on niin sekavaa tarinaa :)

Tekisi mieli tehdä moottori vielä tuosta samasta vähän ajetusta lohkosta, koska hyllystä löytyy kansi ja muuta tarvittavaa, eikä lohko näytä pahasti vautioituneelta.

Mutta tärkein kysymys kuuluu, että voiko tuota lohkoa porata ylikokoon? Mäntiä myydään 020" ylikoolla, mutta jostain jäänyt mielikuva, että lohko heikkenee tms. liikaa poratessa?

Re: EA82T poraaminen ylikokoon?

Lähetetty: 09 Huhti 2021, 09:34
Kirjoittaja jussik
Käsittääkseni EA82(T) on non-interference moottori, eli männät eivät pääse osumaan venttiileihin jos jako hyppää. Ainakin omalla kohdalla kun vasen jakohihna katkesi, niin meno vain lakkasi kun kipinä katosi. Ja matka jatkui uudella hihnalla.

Muutenkin kuulostaa oudolta, että yhden venttiilin katketessa tuhoutuisi "muutama" mäntä? Vahvana mutuiluna heittäisin että ollut jo ennestään vaurioutunut.

Itse ketjun kysymykseen en osaa varmuudella sanoa kestääkö porattu lohko, mutta jos mäntiä on saatavilla ja tarkoitus ajella vakiopaineilla niin eiköhän. Mutta mäntäsarjan hinnalla taitaa jo saada käytetyn ea82t moottorin, ainakin välillä niitä pyörii Suomessakin myynnissä kohtuu edukkaasti.

Re: EA82T poraaminen ylikokoon?

Lähetetty: 09 Huhti 2021, 13:14
Kirjoittaja s0jranta
Eipä ole itsellekään ennen tullut vastaan, että yksi venttiili olisi aiheuttanut tuollaista, mutta tuo on ilmeisesti puhaltanut puuttuvan imuventtiilin kautta rojua imusarjaan josta ne on taas joutuneet muihin pyttyihin. Tuo on ainoa selitys mitä keksin. Irronnut venttiili oli muun muassa polkaissut ventttiilinohjurinsa kappaleiksi. Aika paljon ehtii tapahtua muutamassa sekunnissa :)

Re: EA82T poraaminen ylikokoon?

Lähetetty: 09 Huhti 2021, 21:41
Kirjoittaja TJani
On tuo jako pari kertaa tainnu mennä sekasin ja ilman vaurioita on aina selvitty.
Poraamiseen en sano mitään. Kai se tosin kestää jos mäntiäkin saa.
Kaasari koneen saa täältä tulla hakemaan vaikka iliman.