HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

OBD Testerit

Ajovaloista ja ECU:n johdotuksista, sekä kaikkea siltä väliltä.
Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

OBD Testerit

ViestiKirjoittaja -teme- » 16 Maalis 2015, 19:27

Tässä oon jo jonkun aikaa katsellut osto mielessä noita testereitä ja haluaisin jonkun hyvän ja laaja käyttösen testrein hommata.
Kertokaapas mimmosia testereitä teillä on käytössä ja mitä ootte mieltä kyseisistä kapistuksista??
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
TbzZ
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja TbzZ » 16 Maalis 2015, 19:40

ebayn halvin bluetooth adapteri löytyy (ELM327) ja androidin torque ohjelma.
Omista vehkeistä tuolla on saanut vikakoodit luettua sekä nollailtua, antaa realtime informaatiota mitä ecu antaa lukea.
omassa -02 stissä toimii kuin myös a3 sekä ex e46 328 bmw:ssä (Saman ikäisessä 330d bmw ei toiminut 0.o), pösöön 307 toimi myös , mutta yhdessä bensa golffissa taas ei toiminut...
Omaan käyttöön täysin riittävä, ei tarvitse ruveta mitään valoja vilkuntoja laskemaan vaan näkee suoraan vikakoodin josta linkki nettisivulle missä selitteitä eri merkkien kyseiselle koodille. Voisi sitä huonomminkin tuon 10e panostaa :lol:
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d


EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja -teme- » 16 Maalis 2015, 19:54

Ei huono sijoitus :D Itelle olis kuitenkin hakusessa vähän laajempi testeri, millä pystys esim. sähköset käsijarrut ajamaan huoltoasentoon.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

MarkoNiemela
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2015, 16:38

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja MarkoNiemela » 27 Heinä 2015, 18:35

Itse yritin saada Verkkokaupan OBD2 lukijan http://www.verkkokauppa.com/fi/product/35805/dnckd/Fuj-tech-OBD-II-Bluetooth-diagnostiikka-anturi#product-description ja Torque/Android yhdistelmä toimimaan -04 Outback:ssa ilman mitään tulosta. Ja kone on tuo 3.0 H6 tai jotain.
Onkohan kukaan saanut tuollaista yhdistelmää toimimaan?

Subukka
Viestit: 78
Liittynyt: 15 Maalis 2015, 17:48

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja Subukka » 28 Heinä 2015, 07:25

Itsellä tämä ELM327-palikka ja Torque (Samsung S4 Active) ja toimii hyvin -07 OB:ssä. Kokeiltu myös Nissaneissa ja toimii. Ja Opel Vectrasta on kanssa saanut viat nollattua :thumbup:
http://www.ebay.com/itm/271150529431?ru=http%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fsch%2Fi.html%3F_from%3DR40%26_sacat%3D0%26_nkw%3D271150529431%26_rdc%3D1
Outback 2.5 AT MY07

STI
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja STI » 28 Heinä 2015, 09:23

MarkoNiemela kirjoitti:Itse yritin saada Verkkokaupan OBD2 lukijan ... ja Torque/Android yhdistelmä toimimaan...


Syttyykö siihen obd2 härveliin valoja? Koitan niin, että laitat jommalle kummalle puolelle obd2 möykkyä pienen paperi tupon joka vääntää sitä vähän jos siellä on vain kosketushäiriö. Niin joo tietenkin pitäis nyt ensin kysyä näkeekö puhelin yleensä sen obd2 härvelin?
Mulla ei toimi ollenkaan ilman paperi viritystä mutta sen kanssa hyvin.
Iso toyota
Ex STi Limppu 2004
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Avatar
ximmo
Viestit: 535
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja ximmo » 28 Heinä 2015, 22:12

Täällä asiaa sivuttiin: viewtopic.php?f=18&t=259#p8383

Ja kuten tuolla totesin, niin minullakin on ELM327 ja Lumiassa softa (OBD Auto Doctor), mutta en kykene lukemaan mitään. En pysty mitenkään todentamaan edes, saanko Bluetoothilla yhteyden palikkaan. Voisinkin ottaa huomenna lomapäivän ohjelmaksi tuon ongelman selvittelyä.
Herrasmiesautoilija.
my09 Forester TD (faijalla)
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX

STI
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja STI » 29 Heinä 2015, 09:26

ximmo kirjoitti:En pysty mitenkään todentamaan edes, saanko Bluetoothilla yhteyden palikkaan.


Miten niin ei pysty? Tossa alla on kuva mistä se bt palikka joko löytyy tai ei löydy.

Kuva
Iso toyota
Ex STi Limppu 2004
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

MarkoNiemela
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2015, 16:38

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja MarkoNiemela » 29 Heinä 2015, 11:33

Palikka kyllä saa virran, koska se löytyy bluetoothin välityksellä. Torque ilmoittaa ainoaksi viaksi sen, että moottorin ohjausjärjestelmään ei saada yhteyttä. Pitänee katsella noita valoja tarkemmin, mutta en usko, että kyseessä on kosketushäiriö. Olen toki ollut väärässä ennenkin.

Avatar
ximmo
Viestit: 535
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja ximmo » 29 Heinä 2015, 12:21

STI kirjoitti:
ximmo kirjoitti:En pysty mitenkään todentamaan edes, saanko Bluetoothilla yhteyden palikkaan.


Miten niin ei pysty? Tossa alla on kuva mistä se bt palikka joko löytyy tai ei löydy.

Kuva


No juu, näkyy se tuossa, mutta en tiedä tuosta eteenpäin, että onnistuuko mikään näiden kahden osapuolen välillä. Kun tuosta klikkaa ELMiä, niin seuraavaksi softa käyntiin, joka sanoo, ettei ole yhteyttä. Palikka on siis olemassa ja ainakin jossain määrin yhteys syntyy, mutta liikkuuko dataa, kas siinä pulma. Pitänee asentaa jokin toinen testerisofta ja kikkailla eteenpäin.
Herrasmiesautoilija.
my09 Forester TD (faijalla)
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX

STI
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja STI » 29 Heinä 2015, 15:22

Kokeile muita softia myös koska ei mullakaan androidissa toimi kaikki ohjelmat... oikeastaan enemmän löyty niitä joilla yhteys ei toiminut.
Iso toyota
Ex STi Limppu 2004
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Avatar
ximmo
Viestit: 535
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja ximmo » 29 Heinä 2015, 20:04

STI kirjoitti:Kokeile muita softia myös koska ei mullakaan androidissa toimi kaikki ohjelmat... oikeastaan enemmän löyty niitä joilla yhteys ei toiminut.

Neljä softaa kokeiltu, mikään ei saa mitään signaalia ELMiltä. Totean siis, että paskan möivät. Kuulostikin liian hyvältä ollakseen totta. :thumbdown: :booty:
Herrasmiesautoilija.
my09 Forester TD (faijalla)
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX

Shima
Viestit: 96
Liittynyt: 04 Touko 2015, 22:59

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja Shima » 31 Heinä 2015, 14:56

Löytyykös näihin softaa, jolla pääsisi käsiksi muuallekin kuin vain moottorin ECUun? Tilasin justiinsa KKL-kaapelin, ja FreeSSM toimi sen kanssa kivasti Outbackissä (2,5 vm 2011). Vaihteiston ohjaimeen se ei saanut yhteyttä ja mitään muita ECUja ei edes löydy valikosta. Nettisivujen perusteella vilkaistuina toisessa ketjussa vinkatut Rom Raider ja EcuFlash näyttävät samoin olevan vain moottorin ECUn kanssa keskustelevia.
Akuuttia tarvetta ei nyt olekaan muualle päästä ihmettelemään, mutta kun on tottunut pääsemään käsiksi melkein kaikkiin ohjaimiin, niin tuntuu kovin rajoittuneelta.

MarkoNiemela
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2015, 16:38

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja MarkoNiemela » 21 Tammi 2016, 13:07

Palautin sitten Verkkokaupan moduulin, kun sitä oli ensin kokeiltu toisessakin autossa (Mazda MX5). Myyjä totesi vain, että nämä ei toimi kaikissa autoissa, ei kannata ottaa toista tilalle ja miten haluat rahat palautettavaksi. Hyvää palvelua kerrassaan.

Mutta saisiko jostain toimivaksi havaitun OBD2-bluetooth moduulin? Ja mielellään Suomen rajojen sisäpuolelta, jotta ei tarvitse alkaa pelleilemään kaiken maailman luottokorttitilausten tai PayBal-tilien kautta. Juu, säästö varmaankin tulisi jokunen kymppi, mutta pysyn mielelläni noista erossa mahdollisimman pitkään.

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja hannuk » 22 Tammi 2016, 22:53

Scangaugen ominaisuudet ei riitä pitkälle kun sillä ei esim saa ohjattua sitä käsijarrua. Vikakoodit sillä silti selviää ja saa nollatua. Ja se saa olla koko ajan kiinni ilman pelkoa että testeri tyhjentää akun. Kaverilla on joku geneerinen bt yhteydellä toimiva ja ei voi sivusta seuranneena sanoa että olisi ollut helppo ja kätevä käyttää. Ilmeisesti silti siinä kohtaa kun yhteyden sai, niin ominaisuuksia oli sitten runsaasti käytettävissä. Ominaisuudet tietenkin riippuu siitä mikä ohjelma puhelimessa on.
2010 Diesel Outback

fore-nokia
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 22:00

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja fore-nokia » 02 Huhti 2016, 20:34

Tuolla muulla ketjussa jo kyselinkin, mutta ostin Motonetistä kokeeksi OBD-Bluetooth-palikan ja sain sen pelittämään jollain WindowsPhonen OBD-Doctorilla tms.

Ohjelma ei kuitenkaan näyttänyt kuin tyhjän vikakoodimuistin, kierrosluvun ja nopeuden sekä imuilman ja jäähdytysnesteen lämpötilan. Pitäisikö tietoa saada enemmän ja onko se kiinni nyt softasta vai mahdollisista protocolla/yhteystyypin asetuksista?

Onko ohjelmasuosituksia?

Mökärööri
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Joulu 2015, 23:50

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja Mökärööri » 10 Huhti 2016, 22:41

Tarttis apua oman vehkeen kanssa. 05 WRX, ei vaan saa luettua tietoja ELM247+android kombolla. Saa yhteyden palikkaan (kiinanhalppis), mutta hyytyy aina, kun pitäisi selvittää käytettävä obd-protokolla. Toiminut hyvin kyllä muiden autojen kanssa. Onko sillä mahdollisesti vaikutusta, että ECU on niellyt Harisen softaa, ettei vaan olisi jotenkin lukittu eikä siksi pääse tarkastelemaan tietoja?

Ruoska
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Tammi 2017, 21:01

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja Ruoska » 10 Tammi 2017, 22:52

Forester 07 toistuvaa vikakoodia p2441 toisioilmapumpun venttiileihin liittyvästä sekoilusta pitäis päästä nollailemaan.

Onko kokemuksia siitä et antaako Subarut lukea koodejaan ja nollailla vikojaan tolla?!


http://m.motonet.fi/fi/tuote/493142/OBD ... asic-2001-

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja rs 200 » 11 Tammi 2017, 02:56

Minulla juuri sama OBD testeri ja toimii hyvin Subarussa. Näkee koodit sekä nollaa ne jos ne ovat nollattavissa..

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja Shakal » 11 Tammi 2017, 06:12

Ihan näin varoituksena:

Kolmea eri kiinadonglea kokeilleena, niillä saa korkeintaan vikakoodit nollattua, jos edes sitä. Toimintaan yleensä vaadittu donglen liittäminen juuri ennen kuin autoon kytketään virrat. Et voi jättää autoon pysyvästi kiinni, ainakaan omassa autossa noita saa ronklata edestakas jotta saa yhteyden vikakoodien nollaukseen. ECUn tietoja mittareiden ym mittausten muodossa noilla on turha yrittää seurailla, näin ainakin 16-bit eculla.

Tactrix kehiin, loppuu laitteiden vittuilu.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Ruoska
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Tammi 2017, 21:01

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja Ruoska » 11 Tammi 2017, 18:14

Kiitos vastauksista!

Kävin äsken ostamassa Motonetista tuon 39e laitteen. Aamulla Forester käynnistyi ilman vikakoodia,mutta tottakai iltapäivästä se jatkoi sekoiluaan.Nollaus onnistui ja Cruise päällä sai ajella kotiin...

jykke
Viestit: 56
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:34

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja jykke » 12 Tammi 2017, 18:51

Tällainen Autel MaxiDiag Elite MD802 tuli hankittua reilu vuosi sitten: http://www.auteltech.com/Professional%20Scan%20Tools/393.jhtml

Aika hyvin tuntuisi pelaavan 2011 Outback dieselissä ja 2005 vuosimallin bensakoneisessa Hyundai Sonatassa. OBD koodien ja livedatan lisäksi näyttää myös ainakin ABS ja SRS koodeja. Subarun sähköiseen käsijarruun ei pääse käsiksi, mutta en tiedä voiko sille ylipäätään tehdä mitään OBD-pistokkeen kautta.

Muutamasta muustakin autosta (Citroen, Renault, VW) olen lukenut ja nollannut moottorin koodeja. Volkkarista tutkittiin myös että siinäkin pääsi käsiksi ABS ja SRS tietoihin.

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja Shakal » 12 Tammi 2017, 19:22

Olin joskus VRCF ratapäivillä kaverin mukana, siellä oli jonkun korjausfirma tekemässä mainosta yritykselleen, nollaamalla vikakoodeja ym. Heillä oli tuollainen MaxiDiag mukana, vaikutti kyllä pätevältä laitteelta. :thumbsup:

Enivei: Jos teillä on Subaru, ajatuksissa on jatkossakin olla Subaru tai mitsu ja haluatte ostaa tuotteen jonka joku ostaa heti pois jos tänne forumille laitatte myyntiin 60-70% hinnalla, ostakaa Tactrix OpenPort 2.0.
Androidiin kiinni OTG adapterilla tai läppäriin USB:lla. (käytän itse molempia)

Jos ecun sielunelämä, loggaaminen ja flashaaminen ei erityisesti ole ikinä se juttu, vaan haluatte yleispätevän donglen joka toimii varmasti, Subarussa sekä muissakin merkeissä, satsatkaa hieman ja ostakaa kunnollinen, eli OBDLink. Niiden hinta oli tuplat tuosta hetki sitten, nyt niitä saa järkevään hintaan.

Jos sen pitää olla standalone laite, haluatte että se on vähän enemmän kuin ajotietokone, jolla pystyy myös nollaamaan vikakooditkin niin Scangauge II on se joka kannattaa kabiiniin sijoittaa.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

AimoPaukku
Viestit: 167
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 21 Tammi 2017, 11:16

Itsellä juurikin OBD link, jota käytän soittimeen asennetulla TorqueProlla joka toimii ajotietokoneena ja lisäksi kykenee perus juttujen lisäksi esim DPF toiminnan yms seuraamiseen.
Plugi on aina kiinni portissa. Tästä syystä bärnerin seuranta laitteille ei autossani ole sijaa. :angry4:

Halvempi kiinan plugikin toimi mutta reaaliaikaisen tiedon päivitys oli hidasta ja muutaman kerran sain autooni Can kommunikaation ongelmia ja vikavalot päälle.
Outback 2.0TD CVT MY15

Dell879
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Tammi 2017, 02:35

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja Dell879 » 21 Tammi 2017, 18:57

Itsellä oli testerille tarvetta ja kun oli kuitenkin aikaa niin eikun tilaukseen ebaystä. Oli vaan p*****e rikki eikä enää uutta ehtinyt tilata niin 3e sijaan hinta oli 25e. Olisi pitänyt tilata kerralla 6 ja jäänyt silti voitolle.

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja Shakal » 21 Tammi 2017, 21:53

AimoPaukku kirjoitti:Itsellä juurikin OBD link

Halvempi kiinan plugikin toimi mutta reaaliaikaisen tiedon päivitys oli hidasta ja muutaman kerran sain autooni Can kommunikaation ongelmia ja vikavalot päälle.


Juurikin tämä.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja yason » 17 Joulu 2017, 15:54

Mikäs se paras ja/tai virallinen diagnostiikkasofta mahtaa tällä hetkellä olla?

Sitä FreeSSM:ää kehuttiin, mutta niiden kotisivut ovat kadonneet ja sourceforgen viimeisin päivityskin jo vuodelta 2014. Varmaan vanhat julkaisut toimivat, mutta lieköhän projekti enää elossa?

Yleensä olen autoihini löytänyt jonkun sopivan kaapelin ebaysta ja sitten valmistajan oman diagnostiikkasoftan kopion "jostain". (Rahallakin olisin ostanut, jos pentele vaan myisivät yksityisille...) Tämmöisellä virityksellä pääsee konfiguroimaan auton eri ohjausyksikköjen parametreja ja lueskelemaan ja loggaamaan livedataa, tekemään sopeutuksia yms. mikä ei normi vikakoodilukijoilla onnistu. Nyt pitäis vastaava saada Subaruun (-10 OB/dsl).
Outback MY10 diesel/mt

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 28 Touko 2018, 17:50

Hakusessa olisi ohjelmisto millä pääsee muihinkin ohjainlaitteisiin käsiksi kuin moottoriin.
Onko kellään tiedossa mitään? Taitaa pääsääntöisesti noi olla pelkään moottorin ohjainlaitteen vikakoodien lukuun.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja nemola » 27 Tammi 2022, 10:38

Täällähän onkin jo vanhaa keskustelua ja varmaan ihan järjen ääntä:

Shakal kirjoitti:Jos ecun sielunelämä, loggaaminen ja flashaaminen ei erityisesti ole ikinä se juttu, vaan haluatte yleispätevän donglen joka toimii varmasti, Subarussa sekä muissakin merkeissä, satsatkaa hieman ja ostakaa kunnollinen, eli OBDLink. Niiden hinta oli tuplat tuosta hetki sitten, nyt niitä saa järkevään hintaan.


Itsellä haussa on (mieluiten BT-)palikka OBD-liittimeen ja tuon palikan tulisi olla mahdollisimman yhteensopiva molempiin suuntiin. Tuo OBDLink tuli itselle vastaa surffaillessa. Onkohan päivän tilanne vielä se, että tuo on se vastaus? Hintaa on kyllä tuolla, mutta jos halvemmalla saa enemmän ongelmia, niin silloinhan tuo ei olisi kallis. Tulisi siis käyttöön eri merkkisissä autoissa ja vaikkapa eri laitteillakin BT-yhteydellä. Nythän OBDLink MX+ lupailee ymmärtääkseni BT-yhteensopivuutta myös Applen laitteiden kanssa.

Onkos kellään kokemusta Quicklynksin tuotteista? Jos ehkä tinkisi mahdollisimman laajasta yhteensopivuudesta, niin ainakin Motonetissa näyttää olevan tarjolla halvempana vaihtoehtona parikin vaihtoehtoa, joista toisessa oikein lukee BLE327, joten ehkä olisi sen puoleen ehtaa tavaraa halpiskopion sijaan.

Tarkennuksena vielä, että tuohon allekirjoituksen 1900-luvun vehkeeseen ei ole tarvetta saada nyt yhteyttä.

Shakal kirjoitti:Jos sen pitää olla standalone laite, haluatte että se on vähän enemmän kuin ajotietokone, jolla pystyy myös nollaamaan vikakooditkin niin Scangauge II on se joka kannattaa kabiiniin sijoittaa.


Tuollainen löytyy ennestään itseltäni, mutta jos nyt kokeilisi jotain muuta. Onko tietoa tuosta Scangauge II:sta, että onko se muuttunut vuosien varrella esim. tuettavien protokollien osalta, kun oma on jostain vuodelta 2008/2009? EDIT: Tai ei ainakaan uudempi kuin 2010-luvun alkupuolelta.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja nemola » 05 Helmi 2022, 13:00

Hmm, ScanGaugeII:n manuaalissa lukee tuollaista ja siitä ymmärtäisin, että tuolla näkisi GAUGE-näytöllä arvoja myös sellaisista vanhemmista Subaruista, joissa on jo OBD2-liitin, mutta eivät ole muuten OBD2-yhteensopivia (koodeja ei siis voisi lukea ja/tai nollata). Kuten tuo Imprezani. En ole edes yrittänyt ja jos tuo toimiikin niin... :banghead:

"MORE>MORE>MODE>PIDS
This selection is needed to screen the commands sent to some vehicles
to let them operate correctly.
Pressing the top buttons will change between ALL and SUPPORTED .
Most vehicles use ALL which is the factory default. But some vehicles
will not work properly unless SUPPORTED is used. This is the case for
1995 to 1999 Subaru vehicles. If the ScanGaugeII connects but then
goes to sleep after showing little or no data on the GAUGE display,
change this to SUPPORTED and press SAVE ."

https://www.scangauge.com/support/user-manuals/

EDIT: Ei tuo MY98 euro-Impreza kertonut mitään ScanGaugeII:lle vaikka valitsi tuon SUPPORTED. Tiedä sitten onko esim. jenkkimalleissa toisin.
Viimeksi muokannut nemola 13 Helmi 2022, 14:19, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja nemola » 06 Helmi 2022, 09:18

Oma ScanGaugeII on kuitin mukaan ostettu 10/2008 ja laite kertoo alkuperäisen firmwaren versioksi 3.15 ja sen erona uusimpaan näyttäisi olevan puuttuva Performance Monitor. Tuetuissa protokollissa ei ilmeisesti ole eroja. Lähettämällä laitteen päivitettäväksi saisi rahalla firmwaren päivitettyä uusimmaksi, mutta ei tarvetta, kun tuo omakin tukee jo X-Gaugea, jolla voi yrittää kaivella mitä mieleen tulee. Ugh, olen arvaillut. Jos nyt aktivoituisi käyttämään edes tuota omaa monipuolisemmin.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja nemola » 20 Helmi 2022, 08:59

nemola kirjoitti:"MORE>MORE>MODE>PIDS
.
.
.
Most vehicles use ALL which is the factory default. But some vehicles
will not work properly unless SUPPORTED is used. This is the case for
1995 to 1999 Subaru vehicles."

https://www.scangauge.com/support/user-manuals/


Kun tuon lisäksi löytyy ScanGaugeII:n manuaalista

"PROBLEM: Never stops saying "Connecting..."
#3 CAUSE: Vehicle is not OBDII, OBD2 or EOBD compatible.
#3 SOLUTION: None - ScanGaugeII requires vehicle to be OBDII, OBD2 or EOBD
compatible"

niin tuostahan voisi päätellä, että joko nuo ovat ristiriitaista tekstiä tai stten jollain markkina-alueella jo vuoden 1995 Subaruissa olisi ollut yhteensopivuus (OBDII, OBD2 tai EOBD). :roll:
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja nemola » 20 Helmi 2022, 09:23

nemola kirjoitti:X-Gaugea, jolla voi yrittää kaivella mitä mieleen tulee


Noinhan tuosta luulisi, mutta toisinkin voi luulla sen perusteella, että on mainittu minkä version vähintään minkäkin tiedon lukeminen vaatii. Jotenkin voisi kuvitella, että OBD-liittimen kautta voisi versiosta riippumatta lukea X-Gaugella (väylässä liikkuvaa) dataa, jos tietää etsittävät merkkijonot (TXD / RXF), mutta ehkä se sitten vaatiikin erikseen yhteensopivaa keskustelua ECU:n kanssa. :roll:

https://www.scangauge.com/support/x-gauge-commands/subaru/

https://www.scangauge.com.au/subaru-x-gauges/

Ja se voi ehkä olla taas toinen juttu ovatko nuo linkkien takana kerrotut yleispäteviä eri markkina-alueilla vai ei. :dontknow:
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja mechanix » 20 Helmi 2022, 10:29

1996 tais tulla jenkeissä pakolliseksi obd2. 1999 eteenpäin pitäs kaikissa Subaruissa olla obd2-liitin mutta ennen 2001 mallit taitaa puhua vaan SSM-protokollaa sen kautta (ISO 9141-2 JDM/EDM).
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja nemola » 20 Helmi 2022, 13:55

Ok, tuohan selittäisi eli ScanGaugen manuaali ja nettisivuilla olevat ohjeet on tehty jenkkinäkökulmasta. Ja EU-sivuilla oletuskieli on slovakki. :)

Mitenkäs muuten volttimittarin näyttämä uudemmissa autoissa. ScanGaugeII:n näyttämät voltit kun laskee ajossakin välillä alle 13 ja jopa alle 12 voltin, niin tarkoittaakohan se vain sitä, että tuolloin laturi ei lataa viherpestyjen kulutuslukemien saavuttamiseksi? Ja onko tuo alhaisempi jännite tuolloin sama kuin akun jännite auton moottorin ollessa sammuksissa?

ScanGaugen sivuilta: "Normal running battery voltage is between 13 and 15. When the engine is off it should be between 11 and 13." ja "Voltages below 13 when the vehicle is running could indicate poor charging of the battery."
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja mechanix » 20 Helmi 2022, 14:07

2001 uudemmissa Subaruissa, ainakin impuissa, tais olla ominaisuutena että ilman sähkökuormaa lataus käytännössä häviää, netistä löytyy kyllä tuosta juttua. ECU ohjaa laturia ja pystyy päättämään milloin se lataa ja milloin ei.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja nemola » 21 Helmi 2022, 10:47

Tosiaan Alternator Duty Cycle (%) näyttää löytyvän noiden aiemmin laittamieni X-Gaugen linkkien takaa eli jotain älyä on havaittavissa. X-Gaugessa nuo toimii varmuudella kai vain ko. maiden markkinoiden Subarun automalleissa.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja nemola » 21 Helmi 2022, 20:53

Tuolta löytyy ehkä manuaalista puuttuvaakin juttua. Paitsi että hakemalla CMNDS löytyy tapa lähettää komentoja niin lisäksi tuolla on kerrottu vastauksen tulkinnasta miten siitä saa tietää mitkä päästötestin (EDIT: järjestelmien) osatestit ovat suorittamatta (Table 1 – "p" Decoding ja Table 2 – "q" Decoding).

https://www.scangauge.pl/product/Scangauge/LLU-0001/sgII/ScanGauge-II

Tosin en ole kokeillut...
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja nemola » 06 Touko 2022, 11:54

nemola kirjoitti:Oma ScanGaugeII on kuitin mukaan ostettu 10/2008 ja laite kertoo alkuperäisen firmwaren versioksi 3.15 ja sen erona uusimpaan näyttäisi olevan puuttuva Performance Monitor. Tuetuissa protokollissa ei ilmeisesti ole eroja. Lähettämällä laitteen päivitettäväksi saisi rahalla firmwaren päivitettyä uusimmaksi, mutta ei tarvetta, kun tuo omakin tukee jo X-Gaugea, jolla voi yrittää kaivella mitä mieleen tulee.


Nettijuttujen mukaan vaikuttaisi, että tuosta firmwaren versiosta lisäksi puuttuva ulkoilmanpaineen vaihtelun huomioiva (?) ahtopaineen näyttö on vasta uusimmissa (4.x ?) firmwaren versioissa. Tuossa vanhemmassa ahtopaineen saa kyllä näkyviin kPa:na X-Gaugella, mutta siinä pitää käyttää haluttua vakioarvoa MAP-arvosta vähennettävälle ulkoilmanpaineelle ja muutella sitä tarpeen mukaan (no eihän tuo kovin paljoa vaihtele Suomessa).

https://www.cleanmpg.com/community/index.php?threads/8033/#post-63906

nemola kirjoitti:Jos nyt aktivoituisi käyttämään edes tuota omaa monipuolisemmin.


nemola kirjoitti:Mitenkäs muuten volttimittarin näyttämä uudemmissa autoissa. ScanGaugeII:n näyttämät voltit kun laskee ajossakin välillä alle 13 ja jopa alle 12 voltin, niin tarkoittaakohan se vain sitä, että tuolloin laturi ei lataa viherpestyjen kulutuslukemien saavuttamiseksi? Ja onko tuo alhaisempi jännite tuolloin sama kuin akun jännite auton moottorin ollessa sammuksissa?


Akun jännitteen saakin näytölle moottori sammuksissa laittamalla autoon virrat päälle ja painamalla ScanGaugeII:n HOME-nappulaa. Nettisurffailulla tuokin piti sattumalta löytää vaikka saman olisi voinut päätellä lukemalla manuaalia. :oops: Samalla näkee ilman erikseen katsomista olisiko tarvetta tuon ulkoilmanpaineen vakioarvon muuttamiseen ahtopaineen laskemisessa, jos se näyttää tuossa vaiheessa muuta kuin nollaa.

EDIT: FYI: Ja tuohan ei edelleenkään toimi tuossa siguni kumijalassa.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja nemola » 23 Heinä 2022, 09:59

Nyt kun tuota ScanGaugeII:ta on tullut käytettyä aktiivisemmin, niin suurimmalta puutteelta henk.koht. tuntuu nollattavan ääriarvojen muistin puuttuminen. Parasta on puolestaan automaattinen virran kytkentä eli tuon voi vaan kytkeä ja unohtaa akun tyhjentymättä. Jos neljä samaan aikaan näkyvää arvoa ei riitä, niin ilmeisesti ainakin kaksi voi ketjuttaa välijohdolla, jos se tuntuu järkevältä.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Artohj
Jäsen
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:38

Re: OBD Testerit

ViestiKirjoittaja Artohj » 25 Heinä 2022, 08:12

Nopeaan avuntarpeeseen, jos joskus tulee hän-minkiä..

Pullukka Fore alkoi nykimään täyskaasulla ja sytytti vikavalon, cruisen valon ja luistonestovalon.
valojen määrää ihmetellessäni, ajattelin jo että jos ABS-anturissa vikaa.. :think:

Tämän jälkeen jatkoi nykimistä myös n.60-70% kaasulla.
Motonetistä hain tällaisen, jos sillä säästäisi aikaa.
B44955D4-6EF9-41E8-95A4-DDAF5E3CFE4D.jpeg
B44955D4-6EF9-41E8-95A4-DDAF5E3CFE4D.jpeg (328.11 KiB) Katsottu 9726 kertaa

Hinta tais olla n.40€

Laite kiinni autoon. Puhelin päälle ja laitteiden patittelurituaalit Applen kanssa kun oli suoritettu, niin scannattiin vikakoodit ja laite sanoi suoraan; Cylinder 2 misfire detected.
Joten ABS-anturien helpoo vaihto muuttui tulppa jumpaksi….. se siitä ajan säästöstä sitten :lol:

Vikakoodit sai nollattua helposti ja samalla sammui kaikki muut hälyvalot.
Jos vika ei palaa tulppien vaihdon jälkeen, niin pidän laitteen ja kehunkin hieman. Jos ongelmat jatkuu, niin pistän myyntiin johonkin VAG-palstalle.
-07 sti spec-d
-10 xt Fore
-targa pick-up
-sti Fore bgp


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa