Qulle kirjoitti:No mitään muuta tästä ei seuraa kun lisää maksuja, se millä nimikkeellä niin se nyt tulee tapahtumaan on loppujen lopuksi aika v*tun sama.
SixStars kirjoitti:Qulle kirjoitti:No mitään muuta tästä ei seuraa kun lisää maksuja, se millä nimikkeellä niin se nyt tulee tapahtumaan on loppujen lopuksi aika v*tun sama.
Paitti meille persaukisille kun ei varaa oo uuteen kuitenkaan ikinä ( enkä ottais, ku ESP.tä saa pois kuitenkaan ) ni saadaan maksaa entistä enemmän omista pikku ajeluista että valkokaulukset saa halvemmalla ostella varusteltuja rinkelinippuja työsuhdeautoikseen prkl..
nokonzok kirjoitti: 30 € / kk.
SixStars kirjoitti:nokonzok kirjoitti: 30 € / kk.
Sepä se, kahen auton taloudessa 720€ vuosi.. eikä varmasti noin halvalla selvitä kuitenkaan..
Onneks on fiksuja firmoja joitten kautta saa luotettavasti hienoja autoja köyhän budjetillakin, Jaappanista siis..
( vielä ainakin, kohta varmaan Räsänen sanoo 'ei' siihenkin )
..eli oma pointti on se että on ihan sama maksaako uusi auto 30 vai 20 tonnia - ei oo varaa ees kympin autoon.. toki jos / kun käytetyt siinä sivussa halpenee, niin sehän on toki jees sinänsä..
Petter kirjoitti:Jos autovero poistuu, se tulee maksettavaksi tavalla tai toisella. Jos halutaan tasapuolinen kohtelu kaikille, on vero perittävä uusien autojen käyttömaksun korotuksella. Vanhoistahan se on maksettu.
mechanix kirjoitti:Tosiaan, mun mielestä ihan hyvä jos vero poistuisi ja se maksettaisiin vuosittaisessa maksussa, mutta vain niiden autojen kohdalla joita se koskee, ei muista.
Samu kirjoitti:Tämä autoveron poisto ja erilaisten käyttöverojen nosto on idioottimaisin asia vähään (pitkään) aikaan, mitä "tavalliset kansalaiset" tohkeissaan kannattaa. Ohessa nopeasti muutamia argumenttejani:
Samu kirjoitti:-Autoveron poisto ei todellakaan laske hintoja niin paljon kuin kaikki (hölmöt) kuvittelevat. Iso osa veron poistosta valuu autotehtaiden sekä maahantuojien / muiden välikäsien taskuihin. Nykyisellään esimerkiksi keskiverron uuden perheauton (Ford Mondeo jollain ecomoottorilla) hinnassa on vain 4200e autoveroa. Lähde tälle Mondeon mainos Tuulilasi-lehden takasivulla (autoveroton hinta 24 500e + arvioitu autovero 4200e). Saa olla aika pihalla asioista, jos kuvittelee että autoveron poiston jälkeen saa Mondeon tolla mainoksen autoverottomalla 24 500 eurolla. Hyvä jos saa 26ke:llä. Eli esimerkin keskiverto perheauto ei halpene kuin pari-kolme tuhatta euroa.
Samu kirjoitti: Sitten kun muita maksuja sekä -veroja korotetaan niin tavallisella, 20tkm vuodessa ajavalla autoilijalla ei mene kuin ehkä 2-5 vuotta niin "autoveroton malli" alkaakin kokoajan tulla kalliimmaksi ja kalliimmaksi, kiitos käytön verotuksen. Ja yhä edelleen tätä käytön verotusta on valtion 100x helpompi vaivihkaa nostaa vuosi vuodelta (polttoainevero, erilaiset käyttömaksut, tulevat tietullit, ym. p***a) kuin autoveron nostelu.
Samu kirjoitti:-Autoveron poisto valuu suoraan uusia, kalliita autoja ostavien, muutenkin keskivertoa paremmin toimeen tulevien taskuihin. Kun autoveron mukana vähenee hinnasta vaikkapa 40ke (uusi BMW M4) niin sillä hintaerotuksella maksaa 10x pidempään näitä muita nousevia maksuja kuin keskituloinen Mondeonsa kanssa. Mitä halvempi uusi auto -> sen vähemmän vero vaikuttaa sen hintaan -> sen kalliimmaksi pitkällä juoksulla autoverotuksen poisto tulee.
Samu kirjoitti:-Jengi joka unelmoi että voi sitten ostella uudehkoja autoja seisomaan pihaansa on koko asiassa eniten kuutamolla. Jos ei ole rahaa hankkia uutta, kallista BMW:tä ilman autoveron poistoa, niin sitä ei kyllä ole varaa ylläpitääkkään autoverotuksen poiston jälkeenkään. Jo mainittu käytön verotus pitää siitä huolen, ellei sitten persaukisena seisota autoa 9kk pihassa ja aja sillä 3kk / 5tkm kesässä. (Kalliin) harrasteauton hankintaan hyvä malli, kaikkeen muuhun yksityisautoiluun idioottimaista. Esimerkiksi pihassa jo mainittu M-bemari sekä jokin käyttöauto, pitkällä juoksulla tulee takkiin, alla miksi:
-Joo olisihan se ihan hienoa hakea kaupasta joku vähän ajettu M-bemari, mutta elämässä on "vähän" muitakin asioita kuin se M-bemari. Ja uudella mallilla sinä, joka haavelet ja haet sen M-bemarin autoveron poistumisen jälkeen autokaupasta, maksat sellaisten omistajuudesta esimerkiksi 10v aikana paljon, paljon enemmän uudella kuin vanhalla veromallilla. Verokertymä vain muuttuu kertamaksuluonteisesta nykypäivän osamaksupaskan kaltaiseksi systeemiksi. Ja osarillahan nykypäivän tumpelot ihmiset tykkää kaiken hankkia, pakko saada kaikki heti nyt tänne mulle
Samu kirjoitti:-Autoilusta rangaistaan yhä enemmän ja enemmän, samalla siitä tehdään yhä vain helpompaa. Sillä kuten jo mainitsin, käytön verotusta on kymmeniä kertoja helpompi korottaa vaikka jokaikinen vuosi kuin autoveroa. Ja näin tulee tapahtumaan, lupaan sen.
Samu kirjoitti:-Koko autoveromallin todellisia kärsijöitä ovat sellaiset pieni/keskituloiset, jotka nykyisellään hankkivat / käyttävät kohtuuhintaisia käytettyjä autoja hintaluokassa about 0-10ke. Nämä ihmiset eivät hyödy autoveron poistosta käytännössä yhtään, mutta maksavat kaikki käytön verotuksen korotukset, vaikka sitten selkänahastaan.
Samu kirjoitti:Todellisuudessa suomessa yksityisautoilu ei tule halpenemaan tippaakaan, päinvastoin siitä tehdään entistäkin kalliimpaa (sekä helpommin verotettavaa) ja tämä uppoaa kansaan kuin kuuma veitsi voihin.
KaiKU kirjoitti:mechanix kirjoitti:Tosiaan, mun mielestä ihan hyvä jos vero poistuisi ja se maksettaisiin vuosittaisessa maksussa, mutta vain niiden autojen kohdalla joita se koskee, ei muista.
Monessa yhteydessä jossa on ollut puhetta autoveron poistolle, niin samalla on vihjailtu siirtymistä verotuksessa enemmän kohti käytön verottamista. Joka ei voi onnistua kuin nostamalla polttoaineveroa, joka taas saa jo autoveron maksaneet kohtuuttomaan asemaan eli kärsisivät "tuplaverotuksessa" verrattuna uuden ostajaan, joka ei autoveroa maksa.
Petter kirjoitti:Täällä joillakin tuntuu olevan mielipide, että varakkailta uuden auton ostajilta autovero pois, ja koko kansa maksamaan? Tämähän se on ollut kokoomuksen päämäärä kokoajan, joka asiassa.
Petter kirjoitti:Jep, se on selvä ,että toisilla on enemmän kuin toisilla, mutta ei pitäisi ehdointahdoin lisätä vain sen toisenpuolen hyvinvointia. Onhan tilanne se, että kaikki eivät yksinkertaisesti tarvitse uutta autoa, vaikka olisi varaakin, eikä egokaan kärsii ajaa vanhemmalla. Mutta jo nyt meitä rangaistaan käyttömaksulla siitä, että ajamme hiukan iäkkäämmällä
ja enemmän kuluttavalla autolla. Miksi meidät suorastaan "pakotettaisiin" ostamaan uusi auto, eihän ne todellisuudessa edes kuluta juurikaan vähemmin kuin vanhemmatkaan.
nokonzok kirjoitti:Petter kirjoitti:Jep, se on selvä ,että toisilla on enemmän kuin toisilla, mutta ei pitäisi ehdointahdoin lisätä vain sen toisenpuolen hyvinvointia. Onhan tilanne se, että kaikki eivät yksinkertaisesti tarvitse uutta autoa, vaikka olisi varaakin, eikä egokaan kärsii ajaa vanhemmalla. Mutta jo nyt meitä rangaistaan käyttömaksulla siitä, että ajamme hiukan iäkkäämmällä
ja enemmän kuluttavalla autolla. Miksi meidät suorastaan "pakotettaisiin" ostamaan uusi auto, eihän ne todellisuudessa edes kuluta juurikaan vähemmin kuin vanhemmatkaan.
Me köyhät saamme joko A) samanlaisen auton kuin aikaisemmin, mutta halvemmalla tai B) aikaisemmalla rahasummalla paremman auton. En keksi millä logiikalla se lisää vain rikkaampien hyvinvointia.
nokonzok kirjoitti:Hieno laskelma. Nosta bensan hintaa vitoseen ja kerro käyttömaksut kymmenellä niin saat vielä raflaavamman laskelman.
SammyG kirjoitti:Kyllä tässä maassa on raskaampiakin ongelmia politiikan ja finanssipuolen osalta kuin jonku kuppasen auton verotus.
Se toki myönnettäköön, että autoverotusta seuraamalla saa kuvan siitä kuinka väärin ja munattomasti Suomi Oy Ab etenee muuttuvassa maailmassa.
Petter kirjoitti:Jos vero poistuu, niin tullee poistumaan 5-10 vuoden siirtymäaikana. Näin mitään suuria alennuksia turha odetella hetkessä. Tosin käytön verotusta muistetaan kyllä nostaa vuosittain.
Samu kirjoitti:
Jobbarille kysymys:
Samu kirjoitti: Sillä päinvastoin kuin suurin osa autoveron poiston kannattajista kuvittelee, valtio tulee verottamaan autoilijoilta TISMALLEEN yhtä rankalla kädellä niin käytön verotuksella kuin nykyisellä omistajuuden verotuksen mallillakin.
Samu kirjoitti:Ainoa olennainen ero on se, että käytön verotuksesta hyötyy keskivertoa paremmin toimeen tulevat jotka ajavat keskivertoa kalliimmilla autoilla joiden hinnoissa on suhteessa enemmän autoveroa. Ja käytön verotuksesta kärsii ns. "normaali työssäkäyvä kansa", joka ajaa autoilla joissa autoveron osuus on suhteessa pienempi.
Samu kirjoitti:Koska missään vaiheessa ei bensalitra tai tietulli tai GPS-seurantainen ajokilometri tule maksamaan "rikkaille" 6e ja "köyhille" 3e, vaan kaikille sen 4,5e. Sen sijaan "rikkaille" kallis auto maksaa paljon enemmän kuin "köyhille" halpa auto, kiitos omistajuuden verotuksen.
Samu kirjoitti:Tavallisessa perheessä on Skoda Octavia ja mammalle Ford Fiesta, kumpikin joutuu käyttämään autoa työmatkoihinsa. Miten kauan kestää eli missä kohtaa omistajuuden aikajanalla on se piste, että käytön verotuksen malli alkaa tulla kalliimmaksi kuin nykyinen veromalli?
Samu kirjoitti:Ei kovinkaan montaa vuotta esimerkiksi Fiestan kanssa, tai diesel-Octavian.
Samu kirjoitti: Entä siitä pisteestä eteenpäin, alkaako käytön verotuksen malli jotenkin maagisesti jossain vaiheessa laskea vai kasvaako se jatkuvasti suhteessa nykyiseen omistuksen verotukseen?
Samu kirjoitti: Entä me kaikki käytetyillä, 5-10v vanhoilla autoilla ajavat? Kuinka paljon on autoveroa jäljellä vaikkapa 5 vuotiaassa Octaviassa, saatika Fiastassa? Jos hankin 5v vanhan Octavian, jonka jälleenmyyntihinnassa on autoveroa ehkä 2-4ke niin kuinka kauan minulla menee, että käytön verotus alkaa tulla kalliimmaksi (paljon kalliimmaksi) kuin nykyinen omistajuuden verotus? -Tuurilla 2-4 vuotta
Samu kirjoitti:Saa olla aika pihalla, että ihan tietentahtoen haluaa tälläistä käytön verottamisen p***aa tänne
Samu kirjoitti:Tää autoveron ei suinkaan poisto, vaan muutos omistajuudesta käyttöön on yksi itsenäisen Suomen suurimpia, meitä jokaista autoilevaa ihmistä koskettava poliittinen päätös. Tämän vuoksi tähän kannattaa paneutua vähän syvällisemmin sekä kriittisemmin kuin valitettavan suuri osa bensalenkkari tyyppisistä Matti Meikäläisistä:
"JEEE v**un AUTO VERO KOHTA POIS SAAN HANKITTUA BMW M3!!!!".
Hölmöt näet kuvittelee, että autoverotuksen tuottamat verotulot yhtäkkiä häviäisivät jonnekin tuuleen, mitä ei todellakaan tule tapahtumaan. Tätä asiaa lobbaa lähinnä vihervassarit käsikädessä kotimaisen autokaupan kanssa. Vihervassareita kiinnostaa näennäinen "uusien autojen ekologisuus" ja autokauppaa pelkät myyntivoitot. Ketään ei kiinnosta se, että jo 10v aikana sama keskiverto ajosuorite (25 000km/v = 250 000km/10v) tulee Petteri Bensalenkkarille paljon, paljon kalliimmaksi käytön verotuksen mallilla. Ja näin Petteriä viedään kuin pässiä narussa. Viedään koska Petteri ei paremmasta tiedä, Petteri vain kuvittelee että kunhan kirottu autoverotus "poistuu" niin hänelläkin on varaa uittaa Saksasta M3!
Petter kirjoitti:Jos vero poistuu, niin tullee poistumaan 5-10 vuoden siirtymäaikana. Näin mitään suuria alennuksia turha odetella hetkessä. Tosin käytön verotusta muistetaan kyllä nostaa vuosittain.
nokonzok kirjoitti:Lasketaan tässä uusien autojen tiedoilla. Koska tässä katsellaan tulevaisuuteen, otetaan käyttömaksut yhtälöön 1.1.2016 voimaan tulevan tason mukaisesti
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Ambition, autoveroa 5046 €, vuotuinen vero 148,92 €
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100hv Titanium, autoveroa 2731 €, vuotuinen vero 125,56 €.
Ajoneuvovero tuplaamalla Skodan autoveron kuolettamiseen tarvitaan 17 vuotta, Fordin 11 vuotta.
Samu kirjoitti:SammyG kirjoitti:Kyllä tässä maassa on raskaampiakin ongelmia politiikan ja finanssipuolen osalta kuin jonku kuppasen auton verotus.
Se toki myönnettäköön, että autoverotusta seuraamalla saa kuvan siitä kuinka väärin ja munattomasti Suomi Oy Ab etenee muuttuvassa maailmassa.
Tää autoveron ei suinkaan poisto, vaan muutos omistajuudesta käyttöön on yksi itsenäisen Suomen suurimpia, meitä jokaista autoilevaa ihmistä koskettava poliittinen päätös. Tämän vuoksi tähän kannattaa paneutua vähän syvällisemmin sekä kriittisemmin kuin valitettavan suuri osa bensalenkkari tyyppisistä Matti Meikäläisistä:
"JEEE v**un AUTO VERO KOHTA POIS SAAN HANKITTUA BMW M3!!!!".
Hölmöt näet kuvittelee, että autoverotuksen tuottamat verotulot yhtäkkiä häviäisivät jonnekin tuuleen, mitä ei todellakaan tule tapahtumaan. Tätä asiaa lobbaa lähinnä vihervassarit käsikädessä kotimaisen autokaupan kanssa. Vihervassareita kiinnostaa näennäinen "uusien autojen ekologisuus" ja autokauppaa pelkät myyntivoitot. Ketään ei kiinnosta se, että jo 10v aikana sama keskiverto ajosuorite (25 000km/v = 250 000km/10v) tulee Petteri Bensalenkkarille paljon, paljon kalliimmaksi käytön verotuksen mallilla. Ja näin Petteriä viedään kuin pässiä narussa. Viedään koska Petteri ei paremmasta tiedä, Petteri vain kuvittelee että kunhan kirottu autoverotus "poistuu" niin hänelläkin on varaa uittaa Saksasta M3!
...Vai onko sittenkään?
Samu kirjoitti:Sitten sama käytön verotuksella, jossa 2,5e/l on hatusta temmattu, todennäköisesti alakanttiin oleva litrahinta autoveron poiston jälkeen (jos ei tule muita maksuja eli autovero siirretään kokonaisuudessaan bensan hintaan, koska se on valtiollekin helpoin malli):
legro kirjoitti:Taas alkoi:
Kotimaa 5.3.2015 klo 8:17 | päivitetty 5.3.2015 klo 8:20
Isot puolueet: Autoverotus hankinnasta käytön verottamisen suuntaan
http://yle.fi/uutiset/isot_puolueet_aut ... an/7846631
Video aamutv: http://areena.yle.fi/tv/2691121
Kovasti sanoivat, että "tehkää autokauppaa, ei kannata vaalien yli odottaa, pitkällä aikavälillä mennään!" = Autovero on ensimmäisenä käsittelyssä vaalien jälkeen ja poistuu hyvin nopeasti..
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa