ropelius kirjoitti:Tässä nyt sitten jonkilainen tiivistelmä otsikon aiheeseen. Melko tarkkaan vuosi ja 20tkm tuli ajeltua 2011 Outbackilla. Vaihdoin pois mittarissa karvan yli 140tkm.
Ostaessani maksoin lisätakuun - onneksi. Yhden kerran jätti tielle. Vaihdettiin hiukkaspönttöä, puslia jne. Kytkin oli hajalla jo ostaessa ja siihen tilalle tuli se 30% vahvempi malli. Webasto oli pakko ostaa kun lämmöt eivät riittäneet.
Sanomattakin selvää, että auto ei viihdyttänyt kun noin äkkiä sai lähteä. Seuraavat eivät ole mitään totuuksia - mielipiteitä ja havaintoja. Asioita ei ole katsottu "Subaru-lasien" läpi eikä ole myöskään tarkoitus haukkua autoa. Toivottavasti ei mene kenelläkään tunteisiin...
Laitetaan nyt siis niitä miinuksia ja plussia jos jollekin olisi hyötyä:
- ei voi käyttää painavaa peräkärryä tai vaunua, kytkin susi - myös vahvistettu malli, liian pitkä ykkönen, ei alennusvaihdetta, onneton alavääntö => VARMAAN OSITTAIN TOTTA, TOSIN KAIKKI DIESELIN OSTAJAT EIVÄT OSTA AUTOA VETOKÄYTTÖÖN
- kankea vaihteensiirto => TOTTA, TOSIN MONESSA MUUSSAKIN MERKISSÄ "JÄREÄN DIESELIN" TAKANA ON JÄREÄ LAATIKKO
- aika ikävääkilinää ja kolinaa kylmällä koneella =>EI KYLLÄ TUNNU MISSÄÄN VAG-PUMPPUSUUTINDIESELIN JÄLKEEN
- moottori lämpiää h i t a a s t i ( -30° ei juurikaan vaikka Webasto) => KUTEN KAIKKI NYKYAIKAISET PIHIT DIESELIT/BENSAT
- auto kylmä talvella ja huurtuu helposti => MALLIKOHTAISTA LIENEE, EI VÄLTTÄMÄTTÄ DIESELKONEEN VIKA (MUUTA KUIN SE LÄMPÖ)
- webasto/eberi pakko ostaa => KUTEN KAIKKIEN MERKKIEN PIHEISSÄ DIESELEISSÄ
- DPF poltot todella tiheästi, varsinkin kesällä => POLTTANEE MUILLAKIN MERKEILLÄ, EI NIITÄ AINA HUOMMA
- kaupunkiajo hankalaa kun DPF poltto päällä => AAVISTUKSEN NYKII EHKÄ KAASUN ERI ASENTOJEN VÄLILLÄ, VOISI OLLA KEHITTYNEEMPI
- automaatti-ilmastointi tarvitsee manuaalista paimennusta, varsinkin puhallin => TOTTA, VOISI OLLA KEHITTYNEMPI
- talvella mielestäni vaarallisen aliohjaava varsinkin jarruttaessa => VOI OLLA MALLI/RENGASKOHTAISTA, EI KONEEN ONGELMA
- ajonvakautus en salli kaasulla oikaisua => AIKA MONEN MUUNKIN MERKIN JA MOOTTORIN MUKANA TULEVA JUTTU
- mutkatiellä ohjaus outo, pitää korjailla kesken mutkan => MALLI,RENGASKOHTAISTA, MONELLA MUULLAKIN...EI DIESEL-ASIA
- tunnottomat jarrut: MALLI/KUNTOKOHTAISTA, MONELLA MUULLAKIN VOI OLLA...SUBARUISSAKIN EI LIENE "DIESEL-ASIA"
- kalliit varaosat ja varaosilla pitkät toimitusajat EI EHKÄ VOI LIITTÄÄ PELKÄSTÄÄN DIESELIIN?
- huonot kaukovalot MALLI,RENGASKOHTAISTA, MONELLA MUULLAKIN...EI DIESEL-ASIA
- huono penkki (onneksi sähköt niin voi jumpata niillä...) => TOTTA SUBARUJEN OSALTA, MYÖS BENSA
- alimitoitettu akku => VAIKEA OTTAA KANTAA, NYKYÄÄN WEBASTOT SYÖ NOPEASTI AKUT MUILLAKIN MERKEILLÄ
- ei päivänvaloautomatiikkaa MALLIKOHTAISTA, MONELLA MUULLAKIN...EI DIESEL-ASIA
- kaikesta päätellen heikko ruostesuojaus => LIENEE TOTTA, MYÖS BENSOISSA (SUBET)
- turvavyöt eivät kelaudu sujuvasti => LIENEE TOTTA, MYÖS BENSOISSA (SUBET)
- Koirakalteri syö tavaratilan, koska takapenkkien selkänojan pitää säätyä??: MALLIKOHTAISTA, KÄYTTÄJÄKOHTAISTA, MYÖS BENSOISSA
- penkkien kangasverhoilu todella vaikea puhdistaa => LIENEE TOTTA, MYÖS BENSA SUBARUISSA
- katon etureuna "kivimagneetti" => LIENEE TOTTA, MYÖS BENSASUBARUISSA
+ maahantuojan goodwill-takuut toimii TOTTA
+ pieni kulutus TOTTA
+ hyvä vetopito TOTTA
+ sähköinen käsijarru, MAKUASIA, MANUAALI VARMAAN LUOTETTAVAMPI PITKÄN PÄÄLLE
+ vakaa ajettava lumipöpperössä kovissakin nopeuksissa (talvinen motari) LIENEE TOTTA, RENGAS JA ALUSTAN KUNTO VAIKUTTAA
+ hyvät lähivalot, xenon TOTTA (JOS KUNNOSSA)
+ hyvä ajaa pitkää matkaa, kulkee suoraan (TOTTA, PENKKIEN ERGONOMIA VOI HÄIRITÄ KYLLÄ)
+ kohtuu hiljainen (AIKA MONI VALITTAA MELUA, RENKAILLA MERKITYSTÄ, MAHDOLLISUUS LISÄERISTYKSIIN OLEMASSA)
+ iso tavaratila (jos ei koiraverkkoa) LIENEE TOTTA, MALLIKOHTAINEN
+ iso jalkatila takana LIENEE TOTTA, MALLIKOHTAINEN
+ suuret takaovet toimii hyvin lasten kanssa LIENEE TOTTA
+ paljon säilytystilaa pikkutavaroille LIENEE TOTTA, MALLIKOHTAINEN
+ hyvä hf kuuluvuudeltaan LIENEE TOTTA, MALLIKOHTAINEN
+ toimiva sadetunnistin MAKUASIA JA KUNTOASIA
+ kohtuullinen jälleenmyyntiarvo