HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Forester osien kesto tai vaihtoväli

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Sakurazuka
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2016, 08:46
Paikkakunta: Asikkala

Forester osien kesto tai vaihtoväli

ViestiKirjoittaja Sakurazuka » 12 Tammi 2018, 20:34

Haluaisin kuulla kommentteja yleisesti vaihdettavien osien kestosta ja milloin ne menevät karkeasti arvioiden vaihtokuntoon. Tässä on nimittäin taas auton vaihto edessä ja foresterissa haluaisin pysyä, mutta enää pitäisi päättää kuinka uuden ja ajetun sitä ostaisi. Yleisillä osilla meinaan kytkintä, jarrupaloja, -levyjä, jarrusatulaa, hehkuja, diesel-suuttimia ja turboa muun muassa. Mikä tahansa osahan voi hajota, mutta nuo olennaisimmat kiinnostaisivat.

Jos ostaa ihan uuden tai uudehkon, alle 100 tkm ajetun auton, niin todennäköisesti sellainen kappale vaatii hyvin vähän korjaamista normaalien huoltojen (=öljyjen vaihdot, suodattimet) lisäksi ja pahemmat mokat menevät takuun piikkiin. Uudessa autossa vaan on tuo arvo tippuu hyvin nopeasti, niin arvonaleneman kautta menettää rahaa.

Jos ostaa 100-200 tkm ajetun, niin kuin nykyisellä olen ajanut, niin kuuluu muiden kommenttien mukaan olevan aika vähän korjattavaa, paitsi jos osuu huonompi kappale itselle tai käyttö on raskaampaa, jolloin osat kuluvat nopeammin. Niistä kalliista, omalle kohdalle osuneista osien vaihdoista alempana lisää.

Erityisesti haluaisin tietää, että kuinka kauan on edullista diesel-forella ajaa, ennen kuin sen korjaaminen tulee liian kalliiksi. Eli kestääkö kone 300-400 tkm helposti, jos vain on 2008-2010/kesäkuu malleista on puolimoottori vaihdettu? Miten kauan turbo, hehkut ja suuttimet kestävät? Missä vaiheessa hiukkaspönttö laukeaa, jos se vielä on asennettuna tuossa vaiheessa?

Olen katsellut -10 diesel-forea, josta on puolimoottori vaihdettu ja olisi webasto sekä vetokoukku, vaan on ajettu 210 tkm. Eli mietin, että onko tulossa kalliita osien vaihtoja? Varmaan kytkin + vauhtipyörä menee 300 tkm mennessä, mutta mitä muuta todennäköisesti?

Nykyisestä vaihdetut osat ja kestot:
- akku, 200 tkm, 9 v eli alkuperäinen meni hiljattain vaihtoon, kauampa kesti!
- tasonsäätävät takaiskarit, n. 170 tkm, kestänee 100-170 tkm?
- kytkin (ja yleensä samalla menevä vauhtipyörä), n. 150 tkm, merkkihuollon mukaan voi mennä 100 tkm:ssäkin, etenkin peräkärryä vetävillä. Tämä oli kallis paukku tuolloin :angry2:
- (taka)jarrusatula, 150 tkm ja 190 tkm
- umpio, 170 tkm, merkkiliikkeessä olisi 1109e/umpio kaikkine osineen, 350e oli Puolasta
- jollain foorumilaisella oli teoria, että xenon-polttimo kestäisi 5v ennen kuin himmenee kelvottomaksi. Varmaan oikeassa, kun toisesta umpiosta on jo himmentynyt aika lailla tuo valo. Myös se rapistuva heijastinpinta umpion sisällä voi vaikuttaa. Onkohan se ongelma korjattu uudemmissa umpioissa?

Jatkan listaa, kun muistan lisää. Kommentteja?
Forester 2.0 TD XS MY13
Ex: Mazda 3 HB 2.0 -14
Ex: Forester 2.0 TD XS MY08

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa