HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Tuulilasin irtoaminen

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Tuulilasin irtoaminen

ViestiKirjoittaja hannuk » 07 Heinä 2018, 18:50

Outbackin 2,5 vuotta sitten vaihdettu tuulilasi irtosi kokonaan liimauksistaan. Tiistaina huomasin tuon, enkä ensin meinannut edes uskoa että se lasi todellakin on irti ja yläreunasta vähän ulospäin työntämällä koko lasi heilui.

Uusi lasi tuli vaihdatettua samassa liikkeessä tällä viikolla ja toistaiseksi tuo uusinta meni tuulilasivakuutuksen kautta, koska lasissa oli iskemiä ja halkeama. Viedessä kerroin että lasi on heillä aiemmin vaihdettu ja että omasta mielestä se irtoaminen on heidän vastuulla.Tuo halkeama oli lähtenyt iskemästä, eikä sitä tuntunut lasin sisäpuolelta, joten ko. halkeamalla ja tuulilasin irtoamisella ei varmasti ole mitään tekemistä keskenään. Tässä vaan olo, että pakkohan tekijällä on joku vastuu oltava ja että vakuutuksen kautta koko homman hoito ei mene ihan oikein.

Liikkeessä painotettiin viedessä ja hakiessa, että työllä on 6kk takuu, joka on ummessa. Keskustelu jatkuu ensi viikolla korjaamopäällikön kanssa.

Lisä kivana tässä on se, että auto on ollut käytännössä parkissa viimeiset 2 kuukautta (fillarilla töihin ja kauppareissutkin käyty toisella autolla), enkä yhtään tiedä kuinka kauan lasi on ollut huonosti kiinni/kokonaan irti, joten vettä on pahimmillaan vuotanut sisälle jo melkoisen kauan. Lasin kokeilua ennen olin liikkeelle lähtiessä ihmetellyt, mistä lattiamaton päälle oli vuotanut vettä. Yöllä oli satanut melkoisen paljon, ja ajattelin että vesi olisi ehkä voinut tulla tulvimalla jotain kautta. Huoltoon viedessä kerroin että sadevedet olivat tulleet sisään, joten saisivat tarkastaa tilanteen. Hakiessa kerrottiin että oli kuivaa eikä kuivateltu.

Kotona piti kaikesta huolimatta epäuskoisena tutkia tarkemmin lattiamattoa. Pelkääjän puolelta purin kynnyksen muoveja ja käsin kokeilemalla maton alla olevat pehmusteet ovat märät. Kuskin puolelta kumimaton pohja oli märkä ja huopamatto läpimärkä. Ilmankuivain on nyt pöhissyt kohta vuorokauden auton sisällä, ja pintakosteusmittarilla kuskin jalkatilasta kosteutta on hävinnyt, mutta käytännössä ainoastaan oikealta takaa lattia on mittausten perusteella kuivahko. En jaksa uskoa, että tuo kuivuu, ilman että lattia maton irrottaa kokonaan. Toisaalta alun perusteella liikkeen touhut on sellasia, että pahimmillaan minulla on homeessa oleva auto, ja liike pesee kätensä koko asiasta.

Onko muilla käynyt vastaavaa? Maanantaina toimitan kirjallisen reklamaation, joten nyt olisi otollinen aika antaa hyviä vinkkejä. En vain käsitä miten voi käyttäjän vastuulle edes miettiä tuollaista, varsinkaan kun lasi oli ehjä (eivät siis heti ottaneet asiaa hoitaakseen kuntoon takuuna, joka olisi mielestäni ollut oikea tapa hoitaa asia kuntoon). Oma näkemys on, että ainoastaan huolimattomasti tehty liimaus voi olla syynä lasin irtoamiseen. Enkä osaa nähdä, että auton kuivaaminenkaan /sen kulut kuuluisi minulle, vaan työn tehneelle liikkeelle. Sain varattua ajan kuun lopulle kuivatusta varten, kun hain auton, ja kovasti vakuuteltiin ettei sisusta märkänä homehdu kesähelteillä kolmessa viikossa.

Käsittämättömintä tässä omasta mielestä on se, että irronnut tuulilasi, joka on osa kantavaa rakennetta, ei herätä liikkeessä muuta kommenttia kuin höpinät 6kk työn takuusta. Toisekseen erikseen vielä pyysin että selvittävät syyn miksi lasi irronnut, mutta sitäkään ei viitsitty katsoa. Kolmanneksi pyysin että tarkastavat ja kuivaavat sisustan, ja senkin osalta valehdeltiin että on tarkastettu ja todettu kuivaksi.

PS: Missähän tuon kuskinpenkin sähkösäätöjen ohjauspurkki on? Oli nimittäin se penkki liikkunut itsekseen ja välissä vaimokaan ei ollut ajanut autolla. Epäilen että vedet on menneet väärään väliin ja kun käyttökytkimet ja liittimet tuskin on vedenkestäviä, niin vahva oletus että tällä on yhteyttä näiden sisään sataneiden vesien kanssa. Tuotakin kiva arvailla, mitä kaikkea kojelaudan sisältä on kastunut...
2010 Diesel Outback

RiXu
Viestit: 18
Liittynyt: 03 Touko 2017, 09:44

Re: Tuulilasin irtoaminen

ViestiKirjoittaja RiXu » 10 Heinä 2018, 09:34

Liimattu tuulilasi on osa korin kantavaa rakennetta, eikä saa todellakaan irrota liimauksistaan. Lasin asennuksessa on tapahtunut virhe tai käytetyt kemikaalit on olleet viallisia. Repsikan etu airbag nojaa lauetessaan tuulilasiin eikä näin ollen toimi oikein jos lasi on irti. Lisäksi katon etuosa ei ole riittävän jäykkä lasin ollessa huonosti liimattu.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tuulilasin irtoaminen

ViestiKirjoittaja Jampsu » 10 Heinä 2018, 22:21

Penkissä itsessään on äly ja kytkimet. Ei sinne muistaakseen tule kun virta.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
ximmo
Viestit: 535
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuulilasin irtoaminen

ViestiKirjoittaja ximmo » 11 Heinä 2018, 13:10

Mulla oli vanhassa Imprezassa lasi lähes irti, muttei sentään vuotanut sisään. Ihmettelin, mikä päästää "naksahduksen" tai sellaisen selkeän äänen ns. kiertoliikkeessä, ajettaessa vinosti kallistukseen. Eihän korinkaan nyt pitäisi niin helposti taipua ja paukkua. No se selvisi, kun lasi meni halki ja liikkeestä kertoivat vaihdon yhteydessä, että vanha lasi oli lähes irti ja siellä oli kosteuttakin välissä yläsaumasa. Tulipa alkava ruostevaurio hoidettua sitten samalla. Onneksi ei minullakaan käynyt mitään vakavaa sen kanssa.
Herrasmiesautoilija.
my09 Forester TD (faijalla)
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX

Avatar
JuuS0
Viestit: 203
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: Tuulilasin irtoaminen

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 11 Heinä 2018, 17:31

Yhen ykköskorisen facelift lekasyn purkasin ja sieltä oli takalinssi irti alanurkasta, sauma pettänyt leveyssuunnassa noin 30cm matkalta ja korkeussuunnassa 20cm matkalta. Tämän huomattuani tutkinut kyllä joka subarustani että ainaki nurkat on kiinni. Myöskin hauska huomio että samasta vehkeestä ja mun toisesta lekasysta molemmin puolin turvavyön ylimmät pultit löysällä.

Lähetetty minun SM-G390F laitteesta Tapatalkilla
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa