HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Jude-75
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 12:54

Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja Jude-75 » 06 Maalis 2018, 08:30

Foresterista rupesi kuulumaan outoa napsuntaa voimalinjasta.. :shifty:
Kun autolla lähtee kiihyttää ristauksesta kaartaen vaikka vasemmalle nii kuulostas äkkiä ku vetonivel ois rikki mut sen pitäs olla kyllä kunnossa ja kumet ehjät.
Kuulin jostaki ett näissä olis ollu vm. 08-12
viskomurheita.
Niin se erwon mies oulussa arveli.
No,visko remontti maksaa n.tonnin,elikkä nyt kiinnoistas tietää onko muilla ollu samansuuntaisia ongelmia ja jos on osia tilattu nii saako muualta kuin marmorilta. :confused:
Niin ja auto on vm10 fore diiselillä.

Avatar
JPA
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:50
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja JPA » 06 Maalis 2018, 09:09

Luistonesto tai ajonvakautus jarruttelee?
Mazda CX-3 2.0 AWD 6MT
KTM 690 Enduro R
Seuraavaksi: Subaru xxxxx 1.6 DIT?
Ex 2010 Mitsubishi Lancer RalliArt 2.0 TC-SST
Ex 2006 Subaru Impreza SW 2.0R
Ex 1999 Nissan Primera GT

Jude-75
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 12:54

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja Jude-75 » 06 Maalis 2018, 09:22

JPA kirjoitti:Luistonesto tai ajonvakautus jarruttelee?

Ei se oikee sekää passaa..se tekee samaa napsumista sulallaki tiellä..
Ja suoraan ajossa ei minkäänlaisia hälyääniä eikä ravistuksia tunnu..mystistä.. :think:
No taitaa olla helepoin ajaa vika ulos nii eipähän sitte jää epäselväksi.

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja 3AHG » 15 Touko 2018, 17:29

No miten tässä kävi ? Vaihdoitko viskon vai ?
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Jude-75
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 12:54

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja Jude-75 » 15 Touko 2018, 19:45

3AHG kirjoitti:No miten tässä kävi ? Vaihdoitko viskon vai ?

Ei onneks tarvinna vaihtaa viskoa eikä vetoniveltäkään.. :D
Syyllinen oli loppujen loppujenlopuksi vas.puolen pyöränlaakeri,sinänsä outoa kun tuossa on yleensä laakerit ruvennu jurraamaan mut tuo ei puhuna mittää..napsahteli vain kääntyessä.
Nyt kun forella on ajettu 260tkm nii kaikki pyöränlaakerit on vaihettu..ensimmäinen meni takaa 160tkm.kohalla ja 100tkm sisää meni kaikki muutkin..Noh kohta varmaan alakaa sama ralli alusta.. :crazy:

subbee2009
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2018, 07:50

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja subbee2009 » 16 Heinä 2018, 07:56

Viittaisko -09 Foresterin vänkärin puolen takapäästä kuuluva matala jurina samaan vaivaan? Vasemmalle kääntäessä ääni vähän voimistuu,oikealle kääntäessä ei kuulu mitään.Välystä ei tunnu olevan,eli rengas ei lonksu.

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 16 Heinä 2018, 08:20

subbee2009 kirjoitti:Viittaisko -09 Foresterin vänkärin puolen takapäästä kuuluva matala jurina samaan vaivaan? Vasemmalle kääntäessä ääni vähän voimistuu,oikealle kääntäessä ei kuulu mitään.Välystä ei tunnu olevan,eli rengas ei lonksu.


Melkein poikkeuksetta noilla oireilla syypää on pyörän laakeri. Jos vaihdatat jossain, anna tarkastaa samalla laakerien kunto joka kulmasta, muitakin laakereita voi olla tulossa tiensä päähän. Ei tosin mitenkään välttämättä, joka laakeri voi mainiosti kestää sen 150 tkm enempi kuin toinen yksilö.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

subbee2009
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2018, 07:50

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja subbee2009 » 16 Heinä 2018, 08:36

Forre on kuitenkin niellyt n.330.000 km ja ensimmäinen laakerinvaihto edessä.Moottori on toki vaihdettu 260.000 km:n paikkeilla,se tyyppivika.

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 16 Heinä 2018, 09:25

Sen tyyppivian ilmeneminen vasta 260 tkm paikkeilla on poikkeuksellista, yleensä kai niillä taipumuksilla porsii selvästi aiemmin. Oma lekani jo heti sadantuhannen jälkeen. Kunpa nyt vaihtokone kestäisi...
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

subbee2009
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2018, 07:50

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja subbee2009 » 16 Heinä 2018, 12:58

Autolla on ajettu pitkää työmatkaa,siitä kovat km:t.Ruotsalaisen asiantuntijan mukaan syynä konerikkoihin on ylösalaisin oleva öljynsuodatin ilman takaiskuventtiiliä.Siitä syystä kestää n.15-30 sek.käynnistyksestä ennenkuin kampiakselin viimeinen laakeri saa kunnon voitelua.Eli käynnistysten määrä(pitkä ajo)selittää tuon vaimon auton kovat km:t.Toinen ääripää Kuopion Subaru-expertin,Saken,mukaan on koneen laukeaminen alle 40.000 km:n kohdilla.Se taas viittaa lyhkäisiin kauppareissuihin.Öljynvaihtovälit tosi tärkeitä!!!Erään Subarun takuukorjaus raukesi siihen kun öljynvaihtoväli oli ollut 15.085 km!!!Perustelut hylkäykselle;öljynvaihtoa ei suoritettu ajallaan kun meni 85 km yli.
Subaru myönsi tuon vian takia tuplatakuut,4 v ja 240.000 km.Rouvan autossa meni molemmat sopivasti yli.Hintaa koneenvaihdolle kaikkineen yli 7.000€.Nyt siinä on 2013 mallin 55.000 km ajettu peli.
Erwo Oulusta sanoi moottorin vaihdon jälkeen auton arvon nousevan n.2000 egeä joten koneen vaihdon jälkeen ei kannata autoa hävittää koska se tyyppivikakin on korjattu.
Muuten tosi hyvä peli,paitsi etuvaloumpiot hikoilee.Kerran oli pakko pistää auto käyntiin,pakkasta -37,eikä ongelmia.

subbee2009
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2018, 07:50

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja subbee2009 » 20 Heinä 2018, 15:06

Jepulis.Subesta molemmat takalaakerit uusiksi,n.180 egeä kappale.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja Jappi » 21 Heinä 2018, 01:01

jaalto65 kirjoitti:Sen tyyppivian ilmeneminen vasta 260 tkm paikkeilla on poikkeuksellista, yleensä kai niillä taipumuksilla porsii selvästi aiemmin. Oma lekani jo heti sadantuhannen jälkeen. Kunpa nyt vaihtokone kestäisi...


No se ei ole mikään ihme että kestää, 08 oli pahempia vikoja kuin myöhemmät koneet. Eikä ole poikkeuksellista, kaikki niistä tulee hajoamaan ellei muut tapahtumat vie niitä liikenteestä, se vaan on tosiasia että kampilaakerin pukit murtuu ja sitten kampi...

Mutta tuo pyöränlaakereiden menekki on ihan linjassa omiin kokemuksiin.

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 23 Heinä 2018, 07:19

Jappi kirjoitti:se vaan on tosiasia että kampilaakerin pukit murtuu ja sitten kampi...


Menee ohi otsikon, mutta menköön. Olen jonkun kerran vastaavaa lukenut ja vähän enempi pohtinut. Oliskohan tuo semmoinen taipumus, että se tosiaan koskee kaikkia, tai ainakin kaikkia alkupään EE20-koneita? Niitä paljonpuhuttuja kokoamisvirheitähän sattui kai vain ensimmäisten kuukausien aikana alkuvuodesta 2008.

Asia tietysti huolettaa kun oman autoni kone on aikanaan porsinut; uusi puolimoottori on asennettu vuonna 2012. Jotenkin sitä toivoisi, että siinä olisi kampilaakerin pukit vähän kestävänpää sorttia.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

subbee2009
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2018, 07:50

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja subbee2009 » 23 Heinä 2018, 07:43

Moottorista vielä;tuntuu aika loogiselta vialta tuon ruotsalaisen expertin selitys öljynsuodattimesta ja voitelun puutteesta käynnistyksen jälkeen.Tuo ajettujen kilometrien määrä ennen koneen laukeamista vaihtelee tosi paljon,eli lyhyttä "kauppa-ajoa/pitkää työajoa",on suoraan suhteessa käynnistysten määrään.Aikoinaan mainostettiin pientä paljetta,paisunta-astiaa,johon ajon aikana kertyy painetta ilmapuolelle(toisella puolella öljy).Käynnistettäessä magneettiventtiili päästää paineistetun öljyn kiertoon,joten koneessa on heti oikeat öljynpaineet.Oliskohan tästä apua ongelmaan?

Kimpe
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Touko 2016, 14:17

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja Kimpe » 24 Heinä 2018, 08:19

Tuo ruotsalaisten öljynpaineteoria on lytätty jo moneen otteeseen, joten siitä tuskin on kyse.
Aiheesta on tehty ihan tieteellinen tutkimuskin, jonka linkki oli täälläkin jaossa pari vuotta sitten. Kyseessä on tosiaan kampuran laakeripukkien huono muotoilu (terävä nurkka insertissä), johon syntyy jännityskeskittymä. Väsymisen myötä tuohon syntyy särö, joka lopulta kasvaa niin suureksi, että laakeripukki alkaa vatkata ja hajottaa kampuran.
Väsymiseen vaikuttaa oleellisesti resonanssitaajuudet ja voimat. Sama teho saadaan isommalla kierrosluvulla pienemmillä männänvoimilla. Käyttämällä isompia kierroksia saatetaan samalla välttää myös jokin resonanssitaajuus, joka vatkaa tuota laakeripukkia erityisen paljon. Sanoisin, että käytetyllä kierroslukualueella on ollut iso merkitys koneen kestolle.

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja HegeHege » 26 Heinä 2018, 23:57

Noin minäkin olen tuon ongelman ymmärtänyt.
Forester 2.0 MY06 2 kpl

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

ViestiKirjoittaja Jappi » 28 Heinä 2018, 01:53

jaalto65 kirjoitti:
Jappi kirjoitti:se vaan on tosiasia että kampilaakerin pukit murtuu ja sitten kampi...


Menee ohi otsikon, mutta menköön. Olen jonkun kerran vastaavaa lukenut ja vähän enempi pohtinut. Oliskohan tuo semmoinen taipumus, että se tosiaan koskee kaikkia, tai ainakin kaikkia alkupään EE20-koneita? Niitä paljonpuhuttuja kokoamisvirheitähän sattui kai vain ensimmäisten kuukausien aikana alkuvuodesta 2008.

Asia tietysti huolettaa kun oman autoni kone on aikanaan porsinut; uusi puolimoottori on asennettu vuonna 2012. Jotenkin sitä toivoisi, että siinä olisi kampilaakerin pukit vähän kestävänpää sorttia.


Uusi pitäisi kaiken järjen mukaan olla viimeisintä mallia joten no worries.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa