Jappi kirjoitti:Haju sen kertoo, jos savu on kitkerän hajuinen niin kyseessä on palamaton polttoaine. Öljysavu on sellaisen "makeanimelän" hajuinen, eikä yleensä koskaan esiinny kylmässä dieselissä.
Jari_w123 kirjoitti:Dieselissä sininen savu ei yleensä ole öljysavua. Sininen savu dieselissä viittää kuluneisiin suuttimiin jolloin palaminen ei ole täydellistä. Savun haju on samalla kitkerä ja muistuttaa grillissä käryävän sytysnesteen hajua. Mulla oli itellä diesel joka kulutti öljyä, vasta kun öljyä kului 2,6 litraa tuhannella alkoi öljysavu näkymään pakoputkessa.
jarkkoo kirjoitti:Meilläkin pöläyttelee sillon tällöin, mutta on kyllä selkeesti huohotusöljyä, koska loppui melkein heti kun kokeeksi muutin huohotuksen pois imuputkesta.
Nyt on öljynerotin huohottimessa (Land Roverin muovipönttö) ja jossain määrin tuntuu toimivan kun n. desin parin tankillisen matkalla on kaapannut, joskin kyllä siitä öljysumua pääse kuitenkin läpi. Katosi muuten kaikki kummalliset kylmäkalinat ja muut ihmeellisyydet kun huohotus oli suoraan purkkiin, sitä höyryn määrää ja käryä ei vaan kestäny eli siksi nyt hyvän erottimen metsästys käynnissä.
edit: n. 215tkm mittarissa nyt, ei tietoa koneen vaihdosta/rempasta mutta pieni epäilys kyllä ettei olisi alkuperäinen.
Petri R kirjoitti:varmaan noita huohottimia/öljyn kerääjiä saa ihan siistejä tehdastekoisiakin (esim. Motorsportin puolelta), mutta liittyykö tuohon muutokseen mitään erityistä huomiotavaa....esim. jäätyminen talvella tms?
jaalto65 kirjoitti:En nyt tiedä hyvästä tai huonosta, mutta omassani toimii tällainen https://photos.app.goo.gl/EMEMKcoB9dCtaCqT6
Se on paikallisessa pienehkössä merkkihuollossa tehty. Siis muovipullo, johon huohotusletku tulee toiselta puolelta ja jatkaa toiselta puolelta. Purkin alakulmasta laskee kolmas letku ahtimen öljypohjaan, josta öljy siis palaa kiertoon. Koska minusta oli vielä ilmeinen vaara, että pisaroita syöksyy läpi purkin, lisäsin tuon toisessa kuvassa näkyvän pellinpalan haittalevyksi, jota kiertäessä nestemäinen tavara sinkoaa purkin seiniin tai pohjalle.
Viritys on toiminut jo kuukausikaupalla ja yli 15000 km. Ajastaanhan varmaan purkki pitää vaihtaa uuteen, saa nähdä koska.
Jappi kirjoitti:Jakopäässä on turbolle se oma sumppupumppu, sen imuletkuun lienee suht helppo haarottaa.
E: Se kyllä kannattaa tehdä niin alas kuin mahdollista ettei turbon paluu häiriinny.
jarkkoo kirjoitti:Jappi kirjoitti:Jakopäässä on turbolle se oma sumppupumppu, sen imuletkuun lienee suht helppo haarottaa.
E: Se kyllä kannattaa tehdä niin alas kuin mahdollista ettei turbon paluu häiriinny.
Tuo kävin ensin mielessä mutta tuossa lie riskinä kierron häiriintyminen, jos pumppu saa ilmaa öljynerottimen läpi se ei ime öljyä turbon öljypohjasta?
Ja itse ajattelin, että erilliseen säiliöön keräys on parempi senkin takia kun vettähän tuossa tulee jonkun verran myös kylmillä keleillä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa