Terve! Pidemmän Subaru-kuumeen jälkeen sain toteutettua talviauton hankinnan ja eilen ajelin onnellisena Outbackin omistajana kotiin. Kyseessä siis vuosimallin 1999 (gen3) Legacy Outback 2.5. automaatilla. Autoon on hiljattain tehty kansiremontti jossa koko moottori on ollut autosta irti.
Eilen kaikki toimi hienosti, mutta tänään aamulla auto ei sitten halunnut startata. Virrat tulee kyllä päälle mutta startti ei lähde käynnistettäessä pyörimään, ei inahdustakaan. Edellinen omistaja kertoi että vikaa ei olisi ennen ilmennyt. ( )
Kaverin kanssa sitten tutkittiin asiaa parin tunnin ajan mutta vielä jäi mysteeriksi.
-startti pyörii kun heräte annetaan suoraan akulta (virrat pois päältä)
-moottorin maadoitus on hyvä ja akkukin hyvä (apuvirran antamisella ei ollut vaikutusta)
-virtalukon pohja ei mielestämme ole ongelma, sieltä tuli virta läpi kuten sähkökaavion mukaan ymmärsimme
-startin herätejohdolle saatiin käynnistettäessä mitattua noin 10 volttia mutta kun johto on startissa kiinni niin tippuu lähelle nollaa. Putsattiin liittimet mutta tämä ei vaikuttanut. Tämä mittaustulos oli kyllä vähän epäluotettava.
Ei nämä sähköhommat ole ihan ominta alaa niin otettiin asiaan nyt tuumaustauko.
Voisiko automaatin vaiheiden asentotunnistin estää käynnistymisen? Mistähän sellaisen löytää, ei ollut ainakaan kepin juurella? Entä moottorinohjaus, onko se starttiin jotenkin yhteydessä?
Kaikki vinkit ovat tervetulleita, tavoitteena olisi saada auto ennen lumia ajoon.