nkos kirjoitti:Mutta voiko joku selventää miksi subaru tai esim lexus ei käytä enää turboja moottoreissaan? Sillä kuitenkin on ihan taloudellisiakin hyötyjä jos ei aleta tehoja repiin..
jaalto65 kirjoitti:nkos kirjoitti:Mutta voiko joku selventää miksi subaru tai esim lexus ei käytä enää turboja moottoreissaan? Sillä kuitenkin on ihan taloudellisiakin hyötyjä jos ei aleta tehoja repiin..
Levorgissa on turbokoneet. Dieseleissäkin tietysti oli, siihen asti kun niitä tehtiin, ahtimet.
Korjatkoot tietävät, jos olen väärässä, mutta cvt lienee vaihteistotyyppinä sellainen, että siitä on mahdollista saada nykyvaatimuksiin hyvin vastaava kokonaisuus ihan vaparikoneen kanssakin. Polttoaineensäästössä ei tietty päästä äärilukemiin... Mutta toisaalta ahtamaton kone on yhtä jossain vaiheessa vikaantuvaa osaa vailla.
Sähköavustuksella voidaan paikata voimalinjan puutteita vähän samaan tapaan kuin ahtimella, mutta ilman että tehorevittely tuhlaa hyödyt rekisterin toisessa päässä. Eli lisää voimaa sinne kierrosalueelle, jota 99% ajasta kuitenkin käytetään.
Ja Lexus on Toyota, siellähän on ahdinta aika yleisesti kartettu aivan viime aikoihin asti, tietyt mallit poislukien.
WLTP-mittauksen myötä ahtimien kulta-aika on ohi. Sähkön valtakausi odottaa nurkan takana.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa