ChampCap kirjoitti:Etenkin jos pysähtyy tyhjäkäynnille esim. liikennevaloihin, niin kylmän tuleminen loppuu saman tien. Yleensä alkaa hetken kuluttua liikkeelle lähdön jälkeen.
yason kirjoitti:ChampCap kirjoitti:Etenkin jos pysähtyy tyhjäkäynnille esim. liikennevaloihin, niin kylmän tuleminen loppuu saman tien. Yleensä alkaa hetken kuluttua liikkeelle lähdön jälkeen.
Pyöriikö flekti, kun auto on tyhjäkäynnillä? Pitäis pyöriä, jos ilmastointi on päällä, ainakin toinen propelli tai ainut propelli puoliteholla.
Jos pyörii, niin alkaako tulla kylmää, kun nostat kierroksia normaaliin ajossa esiintyviin kierroksiin? Vai vaatiiko liikkuvaa ilmavirtaa, jotta kylmää alkaa tulla?
ChampCap kirjoitti:Ei pyöri kumpikaan propelli. Eikä auta kierrosten nostaminen.
Tuossa vika. Flektin täytyy pyöriä jos lämpimässä kuumalla moottorilla parkissa AC on käytössä. Joku anturi sen käynnistää. Merkkarilla varmaan aika nopeaan selviäis onko anturi rikki tai sen johdotus irti yms.ChampCap kirjoitti:yason kirjoitti:ChampCap kirjoitti:Etenkin jos pysähtyy tyhjäkäynnille esim. liikennevaloihin, niin kylmän tuleminen loppuu saman tien. Yleensä alkaa hetken kuluttua liikkeelle lähdön jälkeen.
Pyöriikö flekti, kun auto on tyhjäkäynnillä? Pitäis pyöriä, jos ilmastointi on päällä, ainakin toinen propelli tai ainut propelli puoliteholla.
Jos pyörii, niin alkaako tulla kylmää, kun nostat kierroksia normaaliin ajossa esiintyviin kierroksiin? Vai vaatiiko liikkuvaa ilmavirtaa, jotta kylmää alkaa tulla?
Ei pyöri kumpikaan propelli. Eikä auta kierrosten nostaminen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
yason kirjoitti:Varastan ketjun, kun menee lähelle (OB -10).
Ihmettelin outoa toistuvaa suhinaa ajaessa. Keksin lopulta, että kun ilmastoinnin puhallus on ohjattu jalkoihin, Outback puhaltaa välillä sekunnin, pari keskisuuttimista ja sitten sulkee ne sekunniksi, pariksi. "Suhina" on vain eri ilmanohjauksen asennoista johtuva ääni. Mutta miksi se ajaa keskisuutinten läppiä auki ja kiinni? Liekö tuo vika vai ominaisuus?
Kun puhalluksen laittaa pelkästään keskisuuttimiin, tai jalkoihin+keskisuuttimiin tai tuulilasille, puhallus on tasainen. Pulssittaista puhaltamista naamalle ilmenee, kun puhallus on suunnattu pelkästään jalkoihin.
faillite kirjoitti:2010 legacy ja myös suuntaukset hieman sekaisin. Alkoi Yasonin kuvailemalla tavalla, nyt suunnat on vakiintuneet eikä seilaa edes takaisin. Vain tuulilasin puhallus toimii oikein, hyvä edes niin. Esim kun suuntaus lasille ja jaloille, ilmaa tulee vain jaloille. Tai kojelauta ja jalat valittuna niin jaloille ei tule mitään. En viitsi murehtia asiaa niin kauan kuin lasille tulee tarvittaessa kaikki.
Mutta mistä johtuu, onko foorumilaisista joku tutkinut/korjannut? Ongelmia näyttäisi tulevan olevan useammalla. Yksinkertainen (ei ehkä korjausmielessä, kojelauta auki?) syy voisi olla jumittava tai jotenkin vääntynyt läpän akseli. En näe ensimmäisenä, että kyseessä olisi sähköinen vika.
Subaru ei käytä askelmoottoreita vaan systeemi on tehty oikein hienosti asentotunnistimilla. Askelmoottoreilla ajetaan ääriasennot läpi, ecu oppii ne eikä välitä, onko läppä oletetussa lattia-asennossa millin väärässä paikassa kun ei tiedä todellista asentoa. Tunnistimilla rakennettu ratkaisu voi olla herkempi, kun epätarkkuudet havaitaan. Tästä voi hyvinkin johtua suuntauksen seilaaminen edes takaisin, oikeaa asentoa ei saavuteta vaikka yritetään kovasti.
yason kirjoitti:Villi arvaus, että suuntauksen läppämoottoreita lienee yksi, lämmönsäädölle kaksi. Liekö ensimmäinen kuinka pahassa paikassa?
yason kirjoitti:yason kirjoitti:Villi arvaus, että suuntauksen läppämoottoreita lienee yksi, lämmönsäädölle kaksi. Liekö ensimmäinen kuinka pahassa paikassa?
Tämmöstä kertoi räjäytyskuva. Kaksi aktuaattoriyksikköä, joista ilmeisesti kuskinpuoleinen 72131AJ050 hoitaa myös suuntauksen, apukuskin puoli vain lämpötilaa. Hintaa muutama kymmenen euroa.
Haiduk kirjoitti:Oliko tässä testissä nyt siis kyse gen5 legacystä? VM2010~. Voisi kiinnostaa tuo varaosanumero koko purkille siis jos innostuisi ostamaan ja kikkailemaan paikoilleen.
yason kirjoitti:Tässä olen lomalla ja tuli korjattua vuotava takaperä, vaihdettua vaihdelaatikon öljyt yllättävän halpaan marmori-Midlandiin, ja tutkittua tätä ilmansuuntausservon toimintaa.
Otin koko paskan irti ja purin servoyksikön. Koostuu sähkömoottorista ja ohjainakselilla olevasta lieriöstä, jossa on kolme metalliliuskakierukkaa, jota "lukee" kolme kuparikynttä. Arvelen, että noiden kolmen piirin kautta luetaan jännitehäviö, joka kasvaa, kun akseli kääntyy ja kynnet koskettavat liuskoja "kauempana". Kolme liuskaa yhden sijaan saattaa olla vaan kohinanpoistoa signaalista, tai sitten jotain muuta, en tiedä.
Paikat näytti suhteellisen hyvältä, mutta kynsissä oli pientä mustaa töhnää. Rassasin ne kontaktikynnet viilalla kirkkaiksi, putsasin contact cleanerilla, ja pyyhin lieriön kontaktipinnat puhtaaksi. Vähän multilubea rattaisiin ja kontakteille, paketti kasaan ja kokeeksi kiinni johtoihin. Virrat päälle ja rämppäämään ilmansuuntausnappia. Kas!
Akseli liikkuu nyt ilman rutinoita ja takelteluja kaikkiin asentoihin! Ei väpätä ja tärise mihinkään vaan jää yhteen kohtaan ja pysyy hiljaa!
Kojelaudan alta kuuluva tuttu rutina kuuluu ihan irrallaankin olevasta läppämoottoriasetelma ja se tulee siitä, kun moottori ohjaa akselia edestakaisin saatuaan epämääräisen signaalitiedon potentiometriltä ja rattaissa on sen verran klappia, että suunnanvaihtelu kuuluu "rutinana". Arvatenkin tuonkin softapuolen olisi voinut tehdä fiksummin: kuulostaa siltä, että tietokone reagoi välittömästi absoluuttiseen lukemaan akselin suunnasta, kun tuossa voisi käytännön likaantumisen takia pitää jonkinlaista suunnan lukemien keskiarvoa ja ohjata moottoria sen mukaan.
Saattaa olla, että homma kusee muutaman tunnin käytön jälkeen, mutta ero oli tuossa läppäakselin käytöksessä selvä kuin päivä. Ajattelin pistää paketin kasaan ja kokeilla: jos toimii, niin 0€ korjaus on pikkuisen vähemmän kuin tuo parin kolmen sadan dollarin läppämoottoriasetelma.
Vaikeinta lienee saada läpät synkronoitua moottorin akselin kanssa takaisin asennettaessa ja niiden neljän vittumaisen ruuvin takaisinlaitto itse asetelman muovikehikossa. Kytkin läppämoottorit kiinni ja laitoin kylmimpään asentoon ja huurteenpoiston päälle, jolloin ilmaa tulee vain ylhäältä ja muut läpät on kiinni. Tää lienee sopiva ääriasento, ja läppien vivustoja voi yrittää sitten justeerata oikeaan kohtaan, että ne osuvat tuon läppäakselissa olevan ohjauslevyn hahloihin... ääh, aina jotain saatanan säätöä. Ja tilaa on luonnollisesti vähän.
Haiduk kirjoitti:Mä tilasin tuon koko asetelman nyt Saksasta ja hintaa sille tuli 90€. Toki olisi voinut itsekin koittaa putsata. Paikka vaan näytti niin vittumaiselle että ei viittis turhaa purkaa ja totemaan että purnukka on rikki. Anyway, paketti tuli juuri sopivasti postissa! Mitäs kaikkea purit ennenkuin rupesit irroittamaan tuota asetelmaa? Ne ratin alla olevat alapaneelit riittää? Tässä asetelmassa joka tuli on nyt siis tämä valkoinen muovikehikko, jossa on kaksi servoa. Toisessa vipu ja toisessa on tämä uralevy jolla ilmeisesti ohjataan jotain muuta osaa.
Haiduk kirjoitti:Noniin tuli nyt itse vaihdettua uusi purkki tilalle. Toimii muuten nätisti, ei tikitä ja on hiljainen. Mutta jalka- asennossa ei tule juurikaan ilmaa alas.. kaikki tuntuu menevän eteen/tuulilasille. Kaikki muut asennot toimii kyllä. Menikö sielä nyt joku niistä hahloista väärään uraan. Luulis että jos yksi menee paikalleen niin muut menevät myös. Tota ei nyt mielellää ota uudestaan kokonaan auki
Haiduk kirjoitti:Ok kiitos tarkennuksesta, täytyy vaikka ens v-loppuna koittaa ottaa auki taas. Toimiiko toi puhallus joka suuntaan jos siitä alapaneelista on kaikki liittimet irti?
Haiduk kirjoitti:Entä se yksikkö ratin akselissa? Uskaltaako heittää virtoja päälle ilman sitä. Itsellä ei ainakaan käsi mahdu muuten
yason kirjoitti:Haiduk kirjoitti:Ok kiitos tarkennuksesta, täytyy vaikka ens v-loppuna koittaa ottaa auki taas. Toimiiko toi puhallus joka suuntaan jos siitä alapaneelista on kaikki liittimet irti?
Mitä alapaneelia tarkoitat?
Haiduk kirjoitti:yason kirjoitti:Mitä alapaneelia tarkoitat?
Siis tuota johon menee kaikki liittimet, käsijarru, peilit yms. Mutta joo, näköjään noi kaikki liittimet/purkit saa olla aika huoletta irti.
Haiduk kirjoitti:Se ylin asetelman ruuvi on kyllä jotain murhaa, ei ole tarkoitettu normaali kuolevaisen vaihdettavaksi
Siltu kirjoitti:Joo hyvin puskee kylmää sillon kun kompura käy. Oisko mahdollisesti sitten ylitäytetty järjestelmä viimekeväänä?
Ennen huoltoa puhalsi viileää ilmaa heikosti ja huollon jälkeen alko tekemään tätä nykyistä vaivaa.
Lämmönsäätö toimii muuten.
Siltu kirjoitti:Kuten tossa ekassa viestissäni yritin epätoivosesti kertoa, niin jaloille-asennossa puhaltaa myös naamalle, ja sit taas jalat/naama asennossa ei juurikaan jaloille.
Siltu kirjoitti:Ahaa vai voi silläkin olla vaikutusta onko ac päällä tai pois Mutta samalla tavalla toimii on ilmastointi päällä tai ei. Voi olla, että vikaa on ollut jo aiemmin, mutta vasta alkanut kiinnittää huomiota noihin ilmansuuntiin kun ei sitä kylmää alkanut tulemaan huollon jälkeen
yason kirjoitti:
Okei, no sit on ainakin yksi vika ellei peräti kahta Mietin siksi, että jos sisäkenno jäätää oikein kovasti, niin sekin voisi haitata ilman kulkua.
Sitten vaan läppämoottoreita irti ruuvailemaan ja katsomaan, että mikä siellä mättää...
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa