Tere!
Keskiviikkona kävi 2009 vuosimalliselle 261tkm ajettulle se, mikä on ollut jo niin monen alkupään moottorin kohtalo. Moottori meni jumiin (sammahti kevyellä tömäyksellä) ohituskaistalla 120 kmh tasaisella kaasulla. Pääsin rullaamalla ohituskaistan loppuun saakka ja parkkeerasin bussipysäkille. Käynnistysyrityksellä kone ei pyöriny, vaan mittarivalot himmenivät käynnistimen kuormituksen merkiksi. Kiitos Autoliiton plus-jäsenyyden, auto hinnattiin odottamaan tarkempaa syyniä Oululaisen entisen Subaru jälleenmyyjän pihaan. Torstaina huoltoon soitellessani kokenut huoltoneuvoja uskalsi 99% varmuudella sanoa, että kampiakseli on mennyt poikki. Autoa aletaan tutkia ensi viikolla tarkemmin, jos annan siihen luvan.
Puhelinneuvottelun aikana tiedustelin, minkä hintainen remontti autooni olisi tulossa. He arvioivat remontin olevan noin 8000 euroa sisältäen kohtuullisesti (noin 100tkm) ajetun euro-5 puolimoottorin, apulaitteiden vaihdon vanhasta uuteen, tarvittavat tiivisteet ja työt kokonaisuudessaan. Puolimoottoreista heillä oli kuulema parempia kokemuksia kolariautoista irroitetuista kuin kunnostetuista. Miltäs kokeneen huoltoliikkeen hinta-arvio kuulostaa teidän kokeneempien mielestä?
Töissä moottorivauriosta ja merkkikorjaamosta keskustellessani, esille nousi kuitenkin vaihtoehto hankkia itse moottori ja teettää työ eräällä hyväksi todetulla, mutta huomattavasti edullisemmalla "yhden miehen" autokorjaamolla. Yrittäjällä on kuulema reilusti kokemusta ja hän tekee mielellään hieman haasteellisempia korjauksia. Korjaamolla on nyt todennäköisesti reilun kuukauden työjono, mutta se ei sinänsä ole minulle este, koska minulla on mahdollisuus kulkea työmatka toisella autolla. Tämä voisi olla hyvä vaihtoehto.
Tutkiskelin hieman foorumilta löytyviä keskusteluja vastaaviin moottorivaurioihin ja korjauksiin liittyen:
viewtopic.php?f=16&t=3368 viewtopic.php?f=16&t=3126Keskusteluissa nousi esille, että kun moottori on menny jumiin, pienin mahdollinen korjaus on puolimoottorin vaihto. Löysin vanhojen keskustelujen linkkien avulla uuden puolimoottorin Puolasta 3600 euron hintaan.
http://www.e-carsport.com/kompletny-sho ... iesel.htmlMistä muualta nuita voisi haeskella? Linkkejä?
Vanhojen keskusteluiden perusteella remonttiin pitää varata ainakin suuttimien pultit, suuttimien pohjatiivisteet, venttiilikoppien tiivisteet, kansien tiivisteet, imusarjan tiivisteet, pakosarjan ja katalysaattorin tiivisteet. Lisäksi kohdallani lienee järkevintä vaihtaa samalla kytkin, koska sillä on jo ajettu 200tkm. Mistä kyseisiä komponentteja kannattaa haeskella?
Kuten varmaan viestistäni näkee, en ole kovin kokenut isompien autoremonttien osalta. Halua on kuitenkin oppia tuntemaan paremmin autoni tekniikkaa ja rakennetta. Siihen on tässä remontissa mahdollisuus, jos päätän teettää korjauksen pienemmällä korjaamolla. Siellä pääsisi mukaan remonttiin oppimaan. Merkkikorjaamolla työn teettäminen on helpompi, mutta kalliimpi vaihtoehto ja samalla jää saamatta tärkeää oppia.
Kaikki vinkit, neuvot ja kommentit korjaukseen liittyen ovat tervetulleita!
Jukka