ViestiKirjoittaja yason » 11 Maalis 2019, 18:50
Harvemmin noi anturit kovin kalliita on, ei liikkuvia osia tai monimutkaista tekniikkaa. Hintatasoa voi haarukoida jostain Alvadi.ee:stä tms. Ihme on, jos kympillä ei irtoa ainakin tarvikeanturi. Samanlaisia magnetismiin tai induktioon perustuvia ne taitaa olla joka koneessa.
Jos nokka-akselin anturin signaali "katoaa" ecu voi arvioida nokka-akselin asentoa kampiakselin avulla. Menee vaan vähän epätarkemmalla sihdillä noi polttoaineen ruiskutukset yms. eli kuluttaa enemmän, käynnistyminen kestää ja tehoja voi kadota. Useimmissa ecuissa tuo ei ole kriittinen vika, niin tyypillisesti ecu nostaa muutaman vikakoodin. Joka kerta, kun kampiakseli on jossain tunnetussa kohdassa, nokka-akseli on joko kuin myös tunnetussa kohdassa tai tismalleen sen tunnetun kohdan vastakkaisella puolella...
Kampiakselin asento taas on olennaisempi monen muun parametrin osalta, niin tietokone ei syötä edes polttoainetta, jos ei tiedä, kuinka kovaa kampi pyörii jos pyörii ollenkaan.
Outback MY10 diesel/mt