HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Forester vm -12 jätti tielle

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
riivat
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Helmi 2019, 10:43

Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja riivat » 07 Maalis 2019, 21:48

Viikon verran ehdin ajella 167t ajetulla diesel Foresterilla vm -12 ja tänään se sitten jätti tielle, sammui vaihtaessa kakkoselta kolmoselle, käynnistyi uudestaan ja hetken päästä sammui uudestaan. Sitten käynnistyi muutaman kerran mutta sammui taas kun kaasutti. Odottelin 30 min hinausapua ja kun saapui, auto käynnistyi ja ja toimi taas normaalisti ja toimi myös myöhemmin illalla. Menee pajalle analysoitavaksi mutta olisin kiinnostunut kuulemaan kerholaisten veikkauksia, mistä voisi olla kyse? Vähän meinaa otsasuoni kiristää kun viikon vasta olen ehtinyt tuolla ajaa.

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja tuRboman » 07 Maalis 2019, 21:53

Kampiakselin asentotunnistin anturi tulossa tiensä päähän. Oireet täsmää.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

riivat
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Helmi 2019, 10:43

Re: Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja riivat » 07 Maalis 2019, 22:03

Kuulostaa ihanan kalliilta.

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja tuRboman » 07 Maalis 2019, 22:08

Ei tietoa hinnasta. Lähinnä vaan tuo vikaoire sopis. Tuollainen anturi voi iänmyötä alkaa lämmöstä jämähtää tunnistamaan omiaan. Puhdistus vois auttaa. Työnä tuskin kovin iso. Ei ole dieselistä kyllä kokemuksia kyseisen anturin kanssa. Bensakoneista kyllä. Meno katkeaa kuin kanan lento ja vli kuitenkin toimia hetken seisonnan jälkeen ihan normaalisti.

ECUn kannalta anturin 'jäätyminen' näyttää siis samalta kuin kone yhtäkkiä lakkaisi pyörimästä tyystin. Jolloin ei sinne enää polttoainettakaan ruiskita.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

riivat
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Helmi 2019, 10:43

Re: Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja riivat » 07 Maalis 2019, 22:16

Kiitos vinkeistä. Löysin toisenkin keskustelun aiheesta, tutulta kuulostaa oirehdinta.

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja out » 07 Maalis 2019, 23:43

Itselläni nokka-akselin asentotunnistin kun meni niin syttyi vaan vikavalo. Egr-venttiili vanhemmissa dsl-Subaruissa teki juuri noin. Eli vauhdista stoppiin ja kohta taas toimi moitteetta.

riivat
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Helmi 2019, 10:43

Re: Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja riivat » 08 Maalis 2019, 13:47

No niin, pajalla käyty ja mitään syytä ei löytynyt, ei anna vikakoodia ja toimii normaalisti. Ei ilmeisesti auta kuin odotella seuraavaa kertaa, kun ei ole rahkeita alkaa avata itse ja selvittää sitä kautta.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja yason » 11 Maalis 2019, 18:50

Harvemmin noi anturit kovin kalliita on, ei liikkuvia osia tai monimutkaista tekniikkaa. Hintatasoa voi haarukoida jostain Alvadi.ee:stä tms. Ihme on, jos kympillä ei irtoa ainakin tarvikeanturi. Samanlaisia magnetismiin tai induktioon perustuvia ne taitaa olla joka koneessa.

Jos nokka-akselin anturin signaali "katoaa" ecu voi arvioida nokka-akselin asentoa kampiakselin avulla. Menee vaan vähän epätarkemmalla sihdillä noi polttoaineen ruiskutukset yms. eli kuluttaa enemmän, käynnistyminen kestää ja tehoja voi kadota. Useimmissa ecuissa tuo ei ole kriittinen vika, niin tyypillisesti ecu nostaa muutaman vikakoodin. Joka kerta, kun kampiakseli on jossain tunnetussa kohdassa, nokka-akseli on joko kuin myös tunnetussa kohdassa tai tismalleen sen tunnetun kohdan vastakkaisella puolella...

Kampiakselin asento taas on olennaisempi monen muun parametrin osalta, niin tietokone ei syötä edes polttoainetta, jos ei tiedä, kuinka kovaa kampi pyörii jos pyörii ollenkaan.
Outback MY10 diesel/mt

riivat
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Helmi 2019, 10:43

Re: Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja riivat » 30 Maalis 2019, 15:36

No niin, taas jäätiin tien poskeen ja nyt tuli myös vikakoodiksi kampiakselin anturi - viimeksi ei antanut mitään koodia. Molemmilla kerroilla tilttaamista edelsi pahassa ruuhkassa mönkiminen.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 30 Maalis 2019, 22:24

Lämpö tekee tepposia, kun anturi on elinkaarensa loppupuolella. Toimii joskus moitteetta, muttakun aurinkotuulet sattuu oikeeseen suuntaan, niin oireilu alkaa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

riivat
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Helmi 2019, 10:43

Re: Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja riivat » 08 Huhti 2019, 08:42

Auto on nyt ollut viikon pajalla eivätkä löydä siitä mitään vikaa, kun eivät saa koodia ulos. On kyllä kiusallinen vaiva, moottori siis kuolee täysin varoittamatta täydestä vauhdista mutta kun jäähtyy, toimii taas. Kovassa ruuhkassa mateleminen tuntuu triggeröivän vaivan.

hehkunvaihtaja
Viestit: 35
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 20:25

Re: Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja hehkunvaihtaja » 15 Touko 2019, 20:01

riivat kirjoitti:No niin, taas jäätiin tien poskeen ja nyt tuli myös vikakoodiksi kampiakselin anturi - viimeksi ei antanut mitään koodia. Molemmilla kerroilla tilttaamista edelsi pahassa ruuhkassa mönkiminen.

Eka oli koodi, sitten ei ole koodia, mikseivät vaihda kampi anturi?
Vaihda korjaamoa tai vaihda itse tuo anturi? https://www.autonvaraosat24.fi/ngk/13771370

taistok
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 11:37

Re: Forester vm -12 jätti tielle

ViestiKirjoittaja taistok » 20 Heinä 2019, 13:25

Missä tuo kyseinen anturi sijaitsee , onko näkyvillä vai joutuuko purkamaan suojauksia pois ?
Onko vedenlämpötilan anturin sijainnista tietoa täällä , korjaamolla (ei subaru) ei löytynyt tietoa paikasta koneelta eikä pikainen etsintä konehuoneesta tuottanut myöskään tulosta.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa