HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja Subbeman » 05 Elo 2019, 20:13

Moi,

Olen ajanut kahta cvt Foreseria, ensin -09:ää, sitten vm. 13:n XS -mallia, joka on nykyinen autoni. 2013 tuli xs:ään X-mode (X:stä se vielä silloin puuttui). Nythän Subaru mainostaa e-boxer mallissa uutta, "entistä parempaa" dual x-modea, jossa on asennot erikseen liukkalle pinnalle ja syvälle lumelle /mudalle.

Kiinnostuin selvittämään todella, mikä tuossa voisi olla parempaa kuin entisessä mallissa, siis kuin mitä perus X-mode asetus tarjoaa. Tämä siitä syystä, kun olen harkitsemassa vakavasti nyt uuteen Outbackiin siirtymisestä ja uusimmastakaan Outbackista ei löydy kuin tuo "perus" X-mode. Oletukseni mukaan Outbackkiin tulee uudistus ensi vuoden aikana. Logiikkani on -"vanhassa vara parempi". Ajattelen, että antaa ensin muiden testailla ja korjauttaa uuden mallin lastentaudit ja siirtyä siihen vasta sen jälkeen.

Aloitin soittamalla Subarun maahantuonnin huoltopäällikölle. Hän ei osannut sanoa mitään varmaa. Totesi etteivät voi tietää ennenkuin saadaan tuon Kiinan testauton sijaan Japanin mallia ajoon ja testaukseen. Meinasi, että kyllä siinä varmasti kehitystä on tapahtunut joka tapauksessa.

No, kun tuolta ei apua löytynyt, aloin googletta jenkkisivuja, jossa malli on ollut jo myynnissä jonkin aikaa. Lopulta löysin yhden saitin, jossa oli paneuduttu juurikin tähän samaan asiaan. Tämän insinöörin selvityksestä totuus selvisi ja se on seuraava (tähän tulokseen olen tullut):

Forester CVT-laatikolla vuosimalliin 2012 saakka:
-X-mode puuttuu. Omassakin -09 mallissa, jos jäi pahasti kiinni johonkin, yleensä vastakkaiset kulmat vain pyöri (toinen etunen ja toinen takanen). Näin kävi useasti, ennekuin keksin miten tilanteesta pääsee irti. Kun poisti VDC:n käytöstä (luistonesto) ja lepuutti toista jalkaa jarrupolkimella sopivalla paineella, sai paikallaan "jurraaviakin" renkaita pyörimään ja auton irti pinteestä (jarrulla voimaa jakautui sutivilta pyöriltä seisoville pyörille). Jos VDC:n jätti päälle, teho tukahtui kun luistonesto vielä lisäksi jarrutteli pyöriä. Tällaiseen havaintoon itse päädyin tuossa mallissa.

Forester CVT-laatikolla alkaen vm:sta 2013 (XS-malli):
- X-mode vakiovarusteena. Toimintaperiaate sama kuin jos itse touhuilisi sen jarrun kimpussa koko ajan, mutta sutivien pyörien jarruttelu tapahtuu automaattisesti -ja tietokoneavusteisesti. Edellytys tiukasta paikasta etenemiseen on myös tässä VDC:n pois päältä kytkeminen.

Uusin Forester E-Box, Dual X-Mode malli:
- perus liukasasento vastaa entistä X-modea siten, että VDC on toiminnassa.
- Syvän lumen /mudan asento vastaa tilannetta, jossa entinen X-mode oli kytkettynät päälle ja VDC vain pois päältä!

Näin. Tulin siihen tulokseen, että tuo mainostettu Dual X-mode ei tuo mitään muuta uutta kuin hienon pyöritettävän namiskuukkelin, josta voi yhdestä katkaisimesta valita X-moden päälle joko VDC:n kanssa tai ilman, eli ei tarvitse näpätä VDC-painiketta :-).

Selvitykseni mukaan siis uuden Foresterin Dual X-mode pitää sisällään täsmälleen samat toiminnot kuin Outbackin X-mode + VDC. Outbackin hankintaan seuraavaksi?

ps. oman mieltymykseni mukaan -09 Forre oli huomattavasti mukavampi tien päällä kuin tämä uudempi kovaksi "kehitetty" -13 malli. Kävin ajamassa myös E-boxeria ja siinä ajomukavuudessa päästiin jo takaisin lähes tuohon -09 malliin. Kävin testiajamassa myös uutta Outbackia ja tykkäsin kyllä, ajoltaan ok, jopa entiselle ässä-miehelle ja hiljainen myös. Myös vaihteisto tuntui toimivan vähemmän "hyökkäävästi" kuin Foresterissa ja tehoa oli kyllä "perstuntumankin" mukaan hieman enemmän...
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

ufo-driver
Viestit: 141
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 05 Elo 2019, 22:38

Kiitos mielenkiintoisesta pähkäilystä! Tällainen on oikein hyödyllistä, kun on vaihtoehtoja mielessä.
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja Subbeman » 05 Elo 2019, 22:49

Moi ufo-driver,

Kiitos. Milloin Outbackilla on ollut 3 litran kone (sun auto siis 3.0 R?)
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja -teme- » 06 Elo 2019, 05:53

Onhan outbackiin saanu 3litrasen jo vuodesta -99, tais hävitä euroopan malleista -10
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja Subbeman » 06 Elo 2019, 06:41

ok, sori, suht'uutena Subaru-kuskina pajastan tietämättömyyteni aiemmista malleista. Subaruilla ajellut vasta pari-kolme vuotta 8-)...
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja tuRboman » 06 Elo 2019, 08:21

Mielenkiintoista pohdintaa Subbemanilla. Ja jotenkin yllättävä tieto 09 vs 13 mallin mukavuuserot vanhemman eduksi.

Kyllähän tuo -mode ihan käytännöllinen on ollut jossain tilanteissa, eikä siitä haluta luopua täälläkään. Vaikka tottakai ottaisin uutukaiseenkin heti silmää räpäyttämättä vanhemmasta mallista voimanjaon. Tässä meidän vanhassa XT:ssä on takana lsd ja keskitasauspyörästössä monilevykytkimellä lukitus.
Tekee saman kuin X-mode, mutta tehokkaammin, huomaamattomammin ja ilman jarruja. Esim asuntovaunun siirtely liukkaalla pinnalla on sellainen jossa x-modea kaipaa ja erot tulee esiin.

Subbeman kirjoitti:Moi,
Kävin testiajamassa myös uutta Outbackia ja tykkäsin kyllä, ajoltaan ok, jopa entiselle ässä-miehelle ja hiljainen myös. Myös vaihteisto tuntui toimivan vähemmän "hyökkäävästi" kuin Foresterissa ja tehoa oli kyllä "perstuntumankin" mukaan hieman enemmän...


Saman totesin kun kävin e-bokseria koeajamassa. Edelleen tämä 2.5i cvt yhdistelmä vie kyllä mukavuudessa ihan 6-0. Vaikka toisin olisin kuvitellut Toyotan hybridien koeajojen jäljiltä.

Uusi tuleva Outback kiinnostaa mullakin. Mutta tämä nykyinen on niin hyvä kulkine ja vasta 93tkm ajettu, että ei kyllä ensimmäisten joukossa olla vaihtamassa.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja tuRboman » 06 Elo 2019, 08:41

Ja jos tähän vielä jatkan, niin minä odottelin enemmänkin tuota e-boxer Foresteria kun se ehkä korimallina ois mieluisempi jatkossa. Mutta koeajo tosiaan valitettavasti oli kyllä pettymys. Hieman aiemmin kävin ajamassa uutta RAV4 etuvetomallia ja se toimi tavallaan vertailukohtana. Olkoonkin, että Subarulla neliveto vie selkeän voiton Ravin sähkö-takaveto toteutuksesta, niin kyllä silti hybridi moottoripaketti on vielä ihan raakile vs Toyotan vastaava.
Subarussa polttomoottorin käynnistyminen tuntuu todella selkeästi ja jopa häiritsevästi kun se käytännössä käynnistyi heti kun kaasupolkimeen koskee. Esim kaarteeseen hidastaessa se sammuu ja kaarteesta lähtiessä starttaa taas. Ja kierrokset nousee ihan kuten parilitraisella perusmotilla edellisessä korimallissa. Tähän olin kuvitellut sähköstä avuksi. Mutta se sähkömotti on ihan liian pieni ja akussakaan ei ole kapasiteettia.

Mutta ettei nyt pelkäksi moittimiseksi mene, niin auto oli hiljainen, vakaa ja hyvä ajettava. Ohjaustunto tän nykyisen Outbackin luokkaa. Tilat aivan loistavat ja näkyvyys ulos huippua. Siihen kun ois 2.5i tarjolla niin se ois aika vahvoilla seuraavaksi autoksi meille.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja Subbeman » 06 Elo 2019, 14:16

tuRboman kirjoitti:Ja jos tähän vielä jatkan, niin minä odottelin enemmänkin tuota e-boxer Foresteria kun se ehkä korimallina ois mieluisempi jatkossa. Mutta koeajo tosiaan valitettavasti oli kyllä pettymys. Hieman aiemmin kävin ajamassa uutta RAV4 etuvetomallia ja se toimi tavallaan vertailukohtana. Olkoonkin, että Subarulla neliveto vie selkeän voiton Ravin sähkö-takaveto toteutuksesta, niin kyllä silti hybridi moottoripaketti on vielä ihan raakile vs Toyotan vastaava.
Subarussa polttomoottorin käynnistyminen tuntuu todella selkeästi ja jopa häiritsevästi kun se käytännössä käynnistyi heti kun kaasupolkimeen koskee. Esim kaarteeseen hidastaessa se sammuu ja kaarteesta lähtiessä starttaa taas. Ja kierrokset nousee ihan kuten parilitraisella perusmotilla edellisessä korimallissa. Tähän olin kuvitellut sähköstä avuksi. Mutta se sähkömotti on ihan liian pieni ja akussakaan ei ole kapasiteettia.

Mutta ettei nyt pelkäksi moittimiseksi mene, niin auto oli hiljainen, vakaa ja hyvä ajettava. Ohjaustunto tän nykyisen Outbackin luokkaa. Tilat aivan loistavat ja näkyvyys ulos huippua. Siihen kun ois 2.5i tarjolla niin se ois aika vahvoilla seuraavaksi autoksi meille.


Kyllä, e-boxer oli hiljainen myös ja aivan ok ajettava -toisin kuin tämä -13 mallin "hyppyheikki" (en ole tykännyt yhtään). Jos joku ajattelee ettei omassani ole iskarit kunnossa, niin on kyllä. Alustaa vaan jäykistettiin niin paljon verrattuna edelliseen korimalliin, että maantieominaisuudet katosi. Ja samaa mieltä, tehoa saisi olla minimissän tuon Outbackin verran, mielestäni Forren 2.0 kone on hieman "pliisu", varsinkin vetohommissa. Lisäksi kun tuo e-boxerin sähköjärjestelmä ei ole plug-in tyyppinen ja on niin mitättömän kokoinen ettei siitä ole varsinaista tehohyötyä käytössä, niin en oikein millään saa itseäni syttymään sen hankintaan. Voihan se jonkun desin verran pienentää polttoaineen kulutusta, mutta minulla se ei ole hankintakriteeri. Ainoa etu minun kriteereissäni e-boxerin akkupaketista on sen tuoma lisäpaino ja äänen eristävyys. Lisäpaino vakavoittaa alustan heilumisia ja akut vaimentavat alustan ääniä.

Vähän harmittaa, kun Outbackiin ei tullut vielä kunnon hybridimallia. Siitä olisin kiinnostunut, etenkin jos olisi plug-in mallia ja riittävän tehokas. Olisikohan jenkkimarkkinoilla mitä vaihtoehtoja tarjolla? Mietin vain että olisikohan se aivan hullu ajatus lähteä tuomaan sieltä tehokkaampaa /parempaa (?) Subarun mallia tänne? Vai onko siellä myynnissä olevat Subarut edes Japanin versioita??
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja tuRboman » 06 Elo 2019, 14:30

Jenkeissä myydään vain jenkkivalmisteita. Tarkoitit varmaan Outbackin XT versiota jossa on 2.4 turbo? Ei kai sitä vielä ( ? ) ole poissuljettu maahantuonnista tänne? Vaikka en usko, että sitä nähtäisiin niin aina voi toivoa.
Kyllä minäkin olisin valmis maksamaan jonkun tonnin jos kunnon turbomyllyä ois Outbackiin tarjolla. Kun taas e-Boxerin kulutusmuutoksista en olisi vallis maksamaan useita tonneja niinkuin tässä nyt näyttäisi käyvän hinnoittelussa.
Toki ei voi verrata poistuvaan Forester malliin. Sen verran suuria parannuksia lähes kaikessa on tulossa.

Kaikesta huolimatta e-Boxerin koeajolta oli hauska hypätä omaan Outbackiin ja pöristellä pois paikalta. Tehoa ja kulkupuolta on merkittävästi enemmän.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja Subbeman » 06 Elo 2019, 14:47

"Kaikesta huolimatta e-Boxerin koeajolta oli hauska hypätä omaan Outbackiin ja pöristellä pois paikalta. Tehoa ja kulkupuolta on merkittävästi enemmän."

Juu, voin kuvitella :)

"Jenkeissä myydään vain jenkkivalmisteita. Tarkoitit varmaan Outbackin XT versiota jossa on 2.4 turbo"

Ok, niin vähän aavistelinkin. Lienee Japanin versiot huolellisemmin tehty? Ja joo kyllä, turbomallia tarkoitin...

Se tässä vähän vain mietityttää, että onkohan tämä aivan hölmöläisen hommaa mennä ostamaan Outback juuri nyt eikä odottaa vielä vuosi-pari mahdollisesti tulevaa hybridi-versiota? Toinen vaihtoehto voisi olla koettaa löytää -18 mallin vähän ajettu kulkine, jossa hinta halpunut, ikäänkuin välimallin ostoksena ja siirtää uuden hankintaa vieläkin vuodella parilla? Ketuttaa koko ajan vaan ajaa tuolla omalla Forrella kun on ässän pehmeään kyytiin tottuneelle niin kelvoton hyppyheikki ja tien epätasaisuuksien "löytäjä"... :evil:
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja tuRboman » 06 Elo 2019, 15:01

On ikävä kuulla, että tuo sun Forester on tuommonen hyppijä!? Eikai se ollenkaan ole hölmöä etsiä just 2018 Outback nyt ja katsella sen kanssa vuosi-pari eteenpäin. Ja kun mallin tietää, niin en ihmettelisi, vaikka se venyisi parista vuodesta vaikka viiteen [emoji16]
Niitä tarjouskamppis Outbackejä ( 37900,- ) jos jossain on vielä essareina jne niin nehän lähtis käytetyn hinnalla? Muutenkin tuo kamppis hinta oli kyllä sellainen, että kelpasi!

Outback on jousitukseltaan kyllä sellainen, että menee sekä maantiellä, että soratiellä. Eikä tarvi kuorman kanssa pelätä. Vakaasti vetää 1500kg perässä huonollakin tiellä. Itsekin tässä vain mietin pieniä parannuksia autoon, eikä kuumeesta ole tietoakaan. Vielä.

Josko perämurikalle ostais myös suojapellin. Edessä mulla on jo. Ja taakse pitäis roiskeläpät isontaa. Orkkisläpät on ok, mutta asuntovaunu perässä tuntuu että sais olla isommat lärväkkeet. Sellaiset lähes maahan saakka, niin pahin kivisuihku menis ehkä vaunun keulasta ohi?

Keulan lisäxenonitkin pitäis alkaa päivittämään kun kivet on hakanneet kuvut ruvelle ja hapettuneet kauhean näköisiksi. Ja valorautaa tekis mieli ihan vaan lapsellisuuttani [emoji16]

Mutta joo, hyviä autoja nämä. Tyytyväisyyttä ei voi tarpeeksi korostaa.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja Subbeman » 06 Elo 2019, 15:08

Joo, -19 mallin Outback lähtisi nyt tuohon 39 t€:n pintaan. Pitää tuumailla -kun vielä voi ;)
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 386
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja chinaski » 06 Elo 2019, 17:50

Olen ajellut "jenkkisubarulla" MY10 Legacy GT viimeiset 8 vuotta. Tuohan taisi jäädä pois Suomen maahantuojan ohjelmasta pois, ollen kuitenkin minusta se "järkevin" malli eli bensaturbo manuaalilaatikolla. En keksi mikä siinä olisi huonommin tehty kuin aiemmissa omistamissani japanivalmisteissa MY03 WRX ja MY08 STI, nekin oli kyllä jenkkipainoksia, mutta Japanissa valmistettuja VIN:n perusteella. Alkuperäisvaraosien saatavuudessa saattaa olla viivettä, kun osia ei välttämättä löydy maahantuojan Ruotsin hyllystä. Jonkin verrahan noissa on eri osia euromalleihin verrattuna. Olen tässä pari kuukautta odotellut parin takaisinkutsun osia saapuvaksi...
MY08 Justy
MY10 Legacy GT
MY16 Levorg GT-S

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja Subbeman » 06 Elo 2019, 21:20

Tosiaan, varaosien saatavuudessa voi olla isoimmat haasteet jenkkiversiossa, jos käyttävät eri osia. Mutta ihan mielenkiintoista kuulla, ettei jenkkimallin laatu välttämättä ole ollenkaan huonompi kuin japsiversion. Näitä mielikuvia vain jostain syntyy... :roll:
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Henkka
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Helmi 2020, 17:54

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja Henkka » 07 Helmi 2020, 19:30

Vanha järjestelmä vaatii vaan aikaa ja malttia, niin toimii. Liika kaasutus ei avain onnen. Lopussa kuulee kun järjestelmä lisää jarrupainetta ja jarrut alkaa vinkumaan.
https://www.youtube.com/watch?v=IhBCO8wyId4

https://www.youtube.com/watch?v=AmDfz9_TNSc

https://www.youtube.com/watch?v=_L2M66UsZZE

Kiinni en ole vielä saanut itseäni, ilmeisesti liian helppoja maastoja ajelen.

Yhdistelmämä parjattu 4EAT, MPT ,2.5T
:roll:

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja 3AHG » 07 Helmi 2020, 20:44

Eikös turbossa ole 5EAT ja VTD :wtf: :tard:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Uusi Dual X-mode vs. aiempi X-mode

ViestiKirjoittaja Subbeman » 09 Helmi 2020, 09:51

Jollain foorumilla käyttäjä kirjoitti, että "manuaaliykkönen silmään + Xmode+ luistonesto pois niin menee pahastakin paikasta". En ole varma olikos se tällä vai Autostadiumilla.

Mutta oma havaintoni ainakin MY13 Forren kanssa oli, että noin toimien kaivautui vain syvemmälle ja pinteestä pääsi kun laittoi vaihteiston automaattiasetukselle. Näin ainakin tuossa kulkineessa. Tosin en oikeasti ymmärrä mitä eroa tuossa on, mutta aika useassa tilanteessa testasin ja tulin tähän samaan tulokseen??

Sen myös huomasin, että tuon kulkineen momentimuunnin puuttui peliin erityisesti tuolla manuaali ykkönen asetuksella joissakin tilanteissa niin, ettei mikään rengas pyörinyt ollenkaan! Tämä tapahtui paikassa jossa renkaat "putosivat" esim. kovahkon hangen pinnalta ikään kuin kuoppaa ja lumi oli sen verran paakkuuntunut että pitoa tuli renkaille liikaa (lue: eli siis momentinmuuntimelle). Vain kerran tuollaisessa tilanteessa jouduin lapiohommin, kun vaihdoin vaihteiston automaattiasetukselle?

Myös tästä kysyin Subarulta. Kertoivat parhaiten toimivan kun pitää automaattiasetuksella vaihteiston? Samoin kysyin tästä momentinmuunninjutusta. Kertoivat, että jos löydät 2016-2017 mallisen XT:n, siinä on voimansiirrossa hieman vahvempi momentimuunnin, eli pääsee paremmin irti tuollaisista tilanteista. No ei silloin löytynyt, joten päädyin tähän Outbackiin.

Onko kellään kokemusta tuollaisesta vaihteiston käyttötavan vaikutuksesta maastossa...?
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron