Moi,
Olen ajanut kahta cvt Foreseria, ensin -09:ää, sitten vm. 13:n XS -mallia, joka on nykyinen autoni. 2013 tuli xs:ään X-mode (X:stä se vielä silloin puuttui). Nythän Subaru mainostaa e-boxer mallissa uutta, "entistä parempaa" dual x-modea, jossa on asennot erikseen liukkalle pinnalle ja syvälle lumelle /mudalle.
Kiinnostuin selvittämään todella, mikä tuossa voisi olla parempaa kuin entisessä mallissa, siis kuin mitä perus X-mode asetus tarjoaa. Tämä siitä syystä, kun olen harkitsemassa vakavasti nyt uuteen Outbackiin siirtymisestä ja uusimmastakaan Outbackista ei löydy kuin tuo "perus" X-mode. Oletukseni mukaan Outbackkiin tulee uudistus ensi vuoden aikana. Logiikkani on -"vanhassa vara parempi". Ajattelen, että antaa ensin muiden testailla ja korjauttaa uuden mallin lastentaudit ja siirtyä siihen vasta sen jälkeen.
Aloitin soittamalla Subarun maahantuonnin huoltopäällikölle. Hän ei osannut sanoa mitään varmaa. Totesi etteivät voi tietää ennenkuin saadaan tuon Kiinan testauton sijaan Japanin mallia ajoon ja testaukseen. Meinasi, että kyllä siinä varmasti kehitystä on tapahtunut joka tapauksessa.
No, kun tuolta ei apua löytynyt, aloin googletta jenkkisivuja, jossa malli on ollut jo myynnissä jonkin aikaa. Lopulta löysin yhden saitin, jossa oli paneuduttu juurikin tähän samaan asiaan. Tämän insinöörin selvityksestä totuus selvisi ja se on seuraava (tähän tulokseen olen tullut):
Forester CVT-laatikolla vuosimalliin 2012 saakka:-X-mode puuttuu. Omassakin -09 mallissa, jos jäi pahasti kiinni johonkin, yleensä vastakkaiset kulmat vain pyöri (toinen etunen ja toinen takanen). Näin kävi useasti, ennekuin keksin miten tilanteesta pääsee irti. Kun poisti VDC:n käytöstä (luistonesto) ja lepuutti toista jalkaa jarrupolkimella sopivalla paineella, sai paikallaan "jurraaviakin" renkaita pyörimään ja auton irti pinteestä (jarrulla voimaa jakautui sutivilta pyöriltä seisoville pyörille). Jos VDC:n jätti päälle, teho tukahtui kun luistonesto vielä lisäksi jarrutteli pyöriä. Tällaiseen havaintoon itse päädyin tuossa mallissa.
Forester CVT-laatikolla alkaen vm:sta 2013 (XS-malli):- X-mode vakiovarusteena. Toimintaperiaate sama kuin jos itse touhuilisi sen jarrun kimpussa koko ajan, mutta sutivien pyörien jarruttelu tapahtuu automaattisesti -ja tietokoneavusteisesti. Edellytys tiukasta paikasta etenemiseen on myös tässä VDC:n pois päältä kytkeminen.
Uusin Forester E-Box, Dual X-Mode malli:- perus liukasasento vastaa entistä X-modea siten, että VDC on toiminnassa.
- Syvän lumen /mudan asento vastaa tilannetta, jossa entinen X-mode oli kytkettynät päälle ja VDC vain pois päältä!
Näin. Tulin siihen tulokseen, että tuo mainostettu Dual X-mode ei tuo mitään muuta uutta kuin hienon pyöritettävän namiskuukkelin, josta voi yhdestä katkaisimesta valita X-moden päälle joko VDC:n kanssa tai ilman, eli ei tarvitse näpätä VDC-painiketta
.
Selvitykseni mukaan siis uuden Foresterin Dual X-mode pitää sisällään täsmälleen samat toiminnot kuin Outbackin X-mode + VDC. Outbackin hankintaan seuraavaksi?
ps. oman mieltymykseni mukaan -09 Forre oli huomattavasti mukavampi tien päällä kuin tämä uudempi kovaksi "kehitetty" -13 malli. Kävin ajamassa myös E-boxeria ja siinä ajomukavuudessa päästiin jo takaisin lähes tuohon -09 malliin. Kävin testiajamassa myös uutta Outbackia ja tykkäsin kyllä, ajoltaan ok, jopa entiselle ässä-miehelle ja hiljainen myös. Myös vaihteisto tuntui toimivan vähemmän "hyökkäävästi" kuin Foresterissa ja tehoa oli kyllä "perstuntumankin" mukaan hieman enemmän...