HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Outback 2015 --> kokemuksia

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Pekulis
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Elo 2019, 10:25

Outback 2015 --> kokemuksia

ViestiKirjoittaja Pekulis » 11 Elo 2019, 11:04

Hei,

Ajattelin perustaa uuden keskusteluryhmän uusikoppaisiin OB:hin liittyen. Täällä foorumillahan on aika paljonkin jo asiaa uusikoppaisista (siellä täällä ja eri aiheisiin liittyen), mutta ei liene haitaksi vähän keskittää.

Itse kaipaisin erityisesti aitoja kokemuksia (jotka siis omistavat OB vm. 2015 -->) erityisesti CVT -automaateista DIESELin kera ja koneen kestävyydestä. Olen lueskellut aikalaillakin tuosta CVT-Diesel -yhdistelmästä ja siihen liittyvistä vaaroista/epäluuloista.

Jenkkilässähän CVT-laatikoiden takuuta on pidennetty vm. 2010-2015 OB:n malleissa. Uuden koppaisiin OB malleihin CVT on ilmeisesti jonkin verran muuttunut: joku meinasi että koko aski on täysin vaihtunut, joku taas että ainoastaan "pykälät" on tehty. Lisäksi tietty se laatikoiden öljyjen vaihto ei liene pahasta, jos haluaa että toimii...

Tietty tuo dieselin vääntö aina mietityttää CVT:n kannalta. Siksi kysyisinkin, onko kellään (jolla autosta pidempää kokemusta on) ollut murheita Diesel-CVT "kombojen" kanssa uudessa korimallissa? Itsehän olen - vielä hetken - Skodan omistaja, mutta eihän siitä mihinkään pääse, että mieli halajaa Outbackiä. Hakusessa olisi vm. -15/-16 n.100tkm ajettu Diesel OB. :banana:

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback 2015 --> kokemuksia

ViestiKirjoittaja -teme- » 11 Elo 2019, 15:17

Tämä kiinnostaa ihteenikkin, ja onko näitä käytetty sakulla käsittelyssä miten paljo ja millaisin tuloksin.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback 2015 --> kokemuksia

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 11 Elo 2019, 20:20

Ihan ulkomuistista kaiveltua, niin -15 tsiiseliin tuli se TR690HT laatikko, jossa tuo HT tulee High Torgue. Tämä laatikko on vahvistettu versio gen1 TR690 laatikosta. Tuo laatikko taisi olla aussien 3.6, jenkkien XT 2.4 turbossa ja tsiiselissä.

Bensavehkeisiin tuli gen2 TR580, joka ei kestä vääntöä yhtä paljo. Toi tyyppimerkin numero viittaa laatikon max. vääntökestoon.

Jenkkifoorumilla oli mainintaa, että toi gen2 TR580 tuli OB:n 2.5i jatkeeks 2013
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Outback 2015 --> kokemuksia

ViestiKirjoittaja JuhaH » 12 Elo 2019, 17:20

CVT-vaihteistojen kestosta jotain laskelmia täällä: https://www.subaruoutback.org/threads/h ... vt.312433/

FB25 engine + TR580 CVT (2015 Legacy/outback):
Max engine torque = 235 N-m
TC stall torque ratio = 2.07
Max torque input to CVT = 235 x 2.07 = 486 N-m
Presumed transmission rating = 580 N-m
Presumed design margin = 580 / 486 = 119% (i.e. safety factor = 19%)

EZ36 engine + TR690 CVT (2015 Legacy/Outback):
Max engine torque = 335 N-m
TC stall torque ratio = 1.80
Max torque input to CVT = 335 x 1.80 = 603 N-m
Presumed transmission rating = 690 N-m
Presumed design margin = 690 / 603 = 114% (i.e. safety factor = 14%)

Forester XT ja jenkkien WRX CVT-vaihteistolla on TR690, ja ne taitavat olla vakiona 350Nm luokassa kuten dieselitkin. En takaa että nuo laskelmat pitäisi paikkaansa, mutta jos pitävät niin ei tuossa ole paljoakaan toleranssia jäljellä.

En tiedä mikä vaihteisto sitten 2.0dit Levorgissa on, kun siinähän on kuitenkin ihan tehtaalta 400Nm..
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Pekulis
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Elo 2019, 10:25

Re: Outback 2015 --> kokemuksia

ViestiKirjoittaja Pekulis » 12 Elo 2019, 19:01

Kiitos vastauksista. Tosin nuo laskelmat vaikuttaisi olevan ainoastaan bensakoneille 2l, 2.5l, 3.6l.
Löysin tällaista AKPPro:n sivuilta:

”Lineartronic brand name is used for two Subaru transmissions – TR690 and TR580. The same operating principle is applied in both transmissions: gear ratio is changed by CVT with chain on conic pulleys. To extend the range of ratios and ensure smooth start, a hydraulic torque converter is applied.

However, there are some major differences between the transmissions, e.g. TR690 valve body is located on the bottom of transmission (Fig. 1) as compared to TR580’s on the top. Starting in May 2009, TR690 has been used in Subaru Outback 2.5 l models. Lineartronic TR580 was mounted in various models equipped with 1.6 l - 2.0 l engines. From September 2014, it was replaced with modified TR580 transmission in Outback 2.5 l gasoline-powered models. TR690 CVT was also modified to extend the transmitted torque; new version is called HCVT and is currently mounted in the most powerful Subaru Outback models based on six-cylinder 3.6 l gasoline and diesel (not supplied to Russia) engines, earlier equipped with hydromechanical transmission. TR690 HCVT is also used in Forester 2.0XT with turbocharging and WRX STI. As from 2014, all other Subaru models available in Russia have been equipped with TR580 transmission.”

Power flow is transferred from input shaft through input transfer gear group to input clutch actuating the driving pulley. The driven pulley is followed by plane-tary reduction gear, which is used to select the driving direction, forward or back.

These transmissions do not deliver any major problems if serviced in due time.”

...Eli jollakin lailla vaihteistoa on näemmä vahvistettu vahvempien bensakoneiden ja dieseleiden kohdalla... mikäli oikein tulkitsin.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback 2015 --> kokemuksia

ViestiKirjoittaja -teme- » 18 Elo 2019, 20:09

Mimmosia kokemuksia tästä uudemmasta diesel cvt yhdistelmästä on veturina? Laatikko öljyjä nyt varmaan saa/kannattaa vaihella 60tkm välein jos paljo vetelee isoja kuormia mutta mites onko ollut ongelmia mitkä johtus juurikin vetämisestä?
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa