Tapio- kirjoitti:Tilasin OBD2-kaapelin jota mainostettiin Subaru FreeSSM -yhteensopivaksi. Koitan katsoa mitä sillä löytyy.
yason kirjoitti:Tapio- kirjoitti:Tilasin OBD2-kaapelin jota mainostettiin Subaru FreeSSM -yhteensopivaksi. Koitan katsoa mitä sillä löytyy.
Oisko tohon linkkiä?
Kai-tzu kirjoitti:Hajonneen vaihteiston tilalle bildelsbasenista ostetussa CVT vaihteistossa oli samat oireet, paitsi että se ei liikkunut ollenkaan. Ostin ebayn kautta jenkeistä käytetyn venttiilipöydän noin 300 euron hintaan sisältäen rahdit, tullit ja alvit. Vaihdoin itse pihassa ja nyt toimii kuin junan vessa! Uusi venttiilipöytä maksaa Suomessa 2096,23 euroa.
Vikakoodit olivat P2750 ja P0841, mutta samanlaiset oireet voi tulla muistakin koodeista. Meillä oli halkeama paineputken kohdalla, mutta joku viallinen solenoidi tai anturi voi antaa samat koodit.
Tapio- kirjoitti:Kiitos tiedosta. Kävin lukemassa kirjoituksiasi, ilmeisesti bensakone.
Katsoin jo valmiiksi osatarjontaa ja ne vähäiset löydöt (valve body, torque converter lockup solenoid, muutama muu) ovat kyllä TR690:een mutta kaikissa on listattu vain bensamallit eli liekö sitten dieselin TR690:ssa venttiilikoneisto jne. erilaiset vai onko kyse vain tiedon puutteesta.
Hankalaa löytää tietoa ja varaosia verrattuna yleisempiin autoihin.
Kai-tzu kirjoitti:Tapio- kirjoitti:Kiitos tiedosta. Kävin lukemassa kirjoituksiasi, ilmeisesti bensakone.
Katsoin jo valmiiksi osatarjontaa ja ne vähäiset löydöt (valve body, torque converter lockup solenoid, muutama muu) ovat kyllä TR690:een mutta kaikissa on listattu vain bensamallit eli liekö sitten dieselin TR690:ssa venttiilikoneisto jne. erilaiset vai onko kyse vain tiedon puutteesta.
Hankalaa löytää tietoa ja varaosia verrattuna yleisempiin autoihin.
Juu benskakone. Osanumerosta selviää onko sama vai eri. Mikä on vaIhteiston tarkka tyyppikoodi? Siis numero/kirjainyhdistelmä TR69 jälkeen.
Kai-tzu kirjoitti:Onko vaihteistoon koskaan vaihdettu öljyt? Samanlaisia oireita voi tulla jos öljy on saastunut tai sitä on liian vähän.
CVT transmission oil
Inspection 48tkm / 96tkm / 144tkm
Replace only under severe driving or towing conditions.
Severe driving conditions usually involve one or many of the following factors on a regular basis:
Stop-and-go or city driving
Trips of under 10 miles
Dusty driving conditions
Extremely cold weather
Idling for long periods of time
Carrying a heavy load or towing a trailer
Tapio- kirjoitti:Pitääpä kaivella tarkka koodi jostain. Ehkä FreeSSM näyttää sen kunhan johto saapuu tai sitten auton tyyppikilpi. Rekisteriotteessa ei ainakaan ole mainittu.
JuhaH kirjoitti:Merkkiliikkeiden ja yleisemmin myös maahantuojan/Subarun kanta CVT:n öljynvaihtoon on käsittämätön. Se ei kuulu Suomessa huolto-ohjelmiin, eikä merkkihuollot sitä ehdota eli pitää osata erikseen kysyä. Luulisi lisähuoltopalveluiden myynti olevan parasta rahantuloa liikkeille?
Mutta tuo jos jossakin vielä kieltäytyvät erikseen tekemästä eivätkä suosittele teettämään muuallakaan on jo kelvotonta palvelua.
Jenkeissä/Kanadassa CVT-öljyistä on tarkastus huolto-ohjelmassa ja ohjeistus vaihdosta (parista eri lähteestä keräiltyä, Googlella noita löytyy):CVT transmission oil
Inspection 48tkm / 96tkm / 144tkm
Replace only under severe driving or towing conditions.
Severe driving conditions usually involve one or many of the following factors on a regular basis:
Stop-and-go or city driving
Trips of under 10 miles
Dusty driving conditions
Extremely cold weather
Idling for long periods of time
Carrying a heavy load or towing a trailer
Päivittäinen käyttö Suomen olosuhteissa menee siis tuohon "severe driving conditions" määritelmään helposti...
Tapio- kirjoitti:Mutta jenkkifoorumeilta luin myös että näitä solenoideja on rikkoutunut jonkin momentinmuuntimen osan heikon laadun takia eli sieltä on metallisilppua lähtenyt ja jumittanut jonkun solenoideista. Näissä tapauksissa oli sitten uusittu sekä momentinmuunnin että venttiilipöytä. Yhteensä tonneja.
Jos tässä on sama, lienee vaara että solenoideja jumiutuu lisää jos ei momentinmuunninta vaihda samalla.
Kai-tzu kirjoitti:Tapio- kirjoitti:Mutta jenkkifoorumeilta luin myös että näitä solenoideja on rikkoutunut jonkin momentinmuuntimen osan heikon laadun takia eli sieltä on metallisilppua lähtenyt ja jumittanut jonkun solenoideista. Näissä tapauksissa oli sitten uusittu sekä momentinmuunnin että venttiilipöytä. Yhteensä tonneja.
Jos tässä on sama, lienee vaara että solenoideja jumiutuu lisää jos ei momentinmuunninta vaihda samalla.
Tuo nyt on lähinnä arvailua. Siinähän on suodatin välissä, joten ei sinne nyt mitään metallisilppua pääse, vaan ne on sitten pieniä metallihiukkasia mitä sinne pääsee, ja tuon laatikon rakenne tuottaa muutenkin paljon metallihiukkasia vaikkei momentinmuuntimessa olisi mitään vikaa. Sanoisin että suurin ongelma näissä on se että laiminlyödään öljynvaihtoja joilla noita hiukkasia saadaan pois huuhdeltua.
Tapio- kirjoitti:Ehkä sillä ei sitten ole mitään yhteyttä. Joka tapauksessa alla materiaalia momentinmuuntimen laakeriongelmasta. Laakerin tyyppi vaihdettiin 2014 alusta.
https://manualzz.com/doc/22817331/subar ... troduction
Kai-tzu kirjoitti:Tapio- kirjoitti:Ehkä sillä ei sitten ole mitään yhteyttä. Joka tapauksessa alla materiaalia momentinmuuntimen laakeriongelmasta. Laakerin tyyppi vaihdettiin 2014 alusta.
https://manualzz.com/doc/22817331/subar ... troduction
Tuon mukaan laakeriongelma voi tukkia jonkun öljykanavan jonka avulla alennetaan lock-up painetta, joten vika ei välttämättä ole solenoidissa. Tässä tapauksessa olisi tärkeä mitata lock-up solenoidin vastus ohm-mittarilla. Lisätietoja miten ja arvot löydät alta:
https://atracom.blob.core.windows.net/w ... uction.pdf
En ole täysin varma, mutta luulen että kyseessä on Lock-up Duty solenoidi. Voit varmuuden vuoksi myös mitata Lock-up on/off solenoidin, tai samalla vaikka kaikki, niitä on yhteensä seitsemän.
Tapio- kirjoitti:Kai-tzu kirjoitti:Tapio- kirjoitti:
Jep, lock up duty solenoid vaikuttaa tällä hetkellä todennäköisimmältä.
Vaihteiston päällä olevan T4-liittimen kautta voisin mitata mutta siihen käsiksi pääsemiseksi pitää varmaan purkaa konetilasta jotain pois tieltä. Tuskin onnistuu pimeässä parkkihallissa.
Mietin tuota 300km matkaa tai muuta tilapäisajoa ilman lock-up toimintoa. Yksi vaara lienee että vaihteistoöljy ylikuumenee kun momentinmuunnin pyörii pelkän öljyn voimalla?
Tapio- kirjoitti:Kai-tzu kirjoitti:Tapio- kirjoitti:Mietin tuota 300km matkaa tai muuta tilapäisajoa ilman lock-up toimintoa. Yksi vaara lienee että vaihteistoöljy ylikuumenee kun momentinmuunnin pyörii pelkän öljyn voimalla?
Kai-tzu kirjoitti:En löydä mitään tietoa TR690G1DCA venttiilikoneistosta, joten osanumero pitäisi selvittää merkkihuollon kautta. Käsittääkseni huuhtelu öljynvaihto voi auttaa jos solenoidi on tukossa. Jos se on sähköisesti viallinen, ei auta muu kuin solenoidin vaihto. T4-liittimestä pitäisi katsoa ohm-mittarilla onko sähköisesti kunnossa vai ei.
Recrolta löytyisi muuten kunnostettu TR690G1DCA:
https://www.ebay.com/itm/AUTOMATIKGETRI ... SwF1hclOSg
http://recro.eu/fi/
Hellsteniltä voit myös pyytää tarjousta kunnostetuista laatikoista:
http://www.hellstenvaxellador.se/fi-FI
Tapio- kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Vähän edullisempi kuin mitä aiemmin löysin (5000e suoraan purkuautosta Saksassa).
T4-liittimeen ei vaan taida mitenkään päästä mittailemaan kun vaihteisto on autossa paikallaan?
En ole löytänyt netistä ohjeita ja konetilaan kurkkimalla arvelin että liittimet ovat varmaan pitkällä vaihteistotunnelin sisällä piilossa.
Kai-tzu kirjoitti:Tapio- kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Vähän edullisempi kuin mitä aiemmin löysin (5000e suoraan purkuautosta Saksassa).
T4-liittimeen ei vaan taida mitenkään päästä mittailemaan kun vaihteisto on autossa paikallaan?
En ole löytänyt netistä ohjeita ja konetilaan kurkkimalla arvelin että liittimet ovat varmaan pitkällä vaihteistotunnelin sisällä piilossa.
En tiedä dieselistä, mutta bensaversiossa siihen pääsee helposti (harmaa liitin oheisessa kuvassa).
Tapio- kirjoitti:Bensamallissa liittimet ovat siis konetilassa näkyvillä ilman apulaitteiden tms. purkamista?
jaalto65 kirjoitti:Minun käsittääkseni nuo Subarun käyttämät CVT:t on JATCOn valmistamia. Ottakaa nyt huomioon että sama pulju ruokkii myös sellaisia merkkejä kuin Nissan, Mazda, Isuzu, Suzuki, BMW, Volkswagen, MG Rover Group ja Land Rover. Niiden osalta pitäisi kuulua samaa valitusta jos ongelma olisi erityisen laaja ja merkittävä? Vai myykö JATCO Subarulle huonompaa tavaraa kuin muille?
In-house production at Fuji Heavy Industries
Fuji Heavy Industries, known as the Subaru brand, manufactures its proprietary Lineartronic CVTs in-house. The Japanese carmaker has been dropping out multi-speed ATs in favor of the CVTs on its Subaru vehicles. In 1987, it developed the world's first belt-type CVT for mass-production vehicles, offering the unit on the Justy. The Japanese carmaker currently produces its own CVTs at its Gunma Oizumi Plant. It also developed a new longitudinally mounted chain-type CVT for AWD vehicles with its unique horizontally opposed engines. FHI installed the new units on Legacy and Exiga in 2009. The carmaker currently produces all the CVTs for its Subaru vehicles in-house.
Tapio- kirjoitti:Yllä kuvatun mukaisesti Maktransin myymä solenoidi vaihdettu vanhaan venttiilipöytään ja samalla suodatin. Öljynä Motul Multi CVTF. Nyt pelaa taas normaalisti.
Vanhat öljyt, suodatin sekä öljypohja magneetteineen oli yllättävän siisti 207tkm ajetuksi. Ei mitään huolestuttavaa.
Kai-tzu kirjoitti:Tapio- kirjoitti:Yllä kuvatun mukaisesti Maktransin myymä solenoidi vaihdettu vanhaan venttiilipöytään ja samalla suodatin. Öljynä Motul Multi CVTF. Nyt pelaa taas normaalisti.
Vanhat öljyt, suodatin sekä öljypohja magneetteineen oli yllättävän siisti 207tkm ajetuksi. Ei mitään huolestuttavaa.
Hieno homma. Paljonko tuo kustansi?
Loistava homma [emoji106] Tämä on hyvä tietää. Pääseekö solenoidia mittaamaan ottatta venttiilipakettia näkösälle?Tapio- kirjoitti:Yllä kuvatun mukaisesti Maktransin myymä solenoidi vaihdettu vanhaan venttiilipöytään ja samalla suodatin. Öljynä Motul Multi CVTF. Nyt pelaa taas normaalisti.
Vanhat öljyt, suodatin sekä öljypohja magneetteineen oli yllättävän siisti 207tkm ajetuksi. Ei mitään huolestuttavaa.
tuRboman kirjoitti:Loistava homma [emoji106] Tämä on hyvä tietää. Pääseekö solenoidia mittaamaan ottatta venttiilipakettia näkösälle?Tapio- kirjoitti:Yllä kuvatun mukaisesti Maktransin myymä solenoidi vaihdettu vanhaan venttiilipöytään ja samalla suodatin. Öljynä Motul Multi CVTF. Nyt pelaa taas normaalisti.
Vanhat öljyt, suodatin sekä öljypohja magneetteineen oli yllättävän siisti 207tkm ajetuksi. Ei mitään huolestuttavaa.
Tuohan oli sitten tavallaan vastaavaa vikaa kuin DSG laatikoiden yleisimmät ongelmat -> ohjaus venttiileissä vikoja mekatroniikassa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa