HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Outback 2019, järkiostosko?

Keskustelua melkein mistä vaan...
Avatar
Baz
Jäsen
Viestit: 249
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 09:58
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Baz » 24 Loka 2019, 13:37

jah kirjoitti:* Navin karttapäivityksen toteutus on vähän kyseenalainen kun se saattaa kestää kauan ja autoa täytyy pitää käynnissä koko ajan. Tuon olisi varmaan voinut hoitaa jollain järkevämmälläkin tavalla kuin että täytyy lähteä tunnin ajoreissulle navin päivitykseen.

Mihin tuo mahtaa perustua, että autoa täytyy pitää käynnissä :think:

Toisaalta. Tein kesällä navin päivityksen XC60-malliseen Volvoon vuosimallia 2017-2018. Kesto 2,5h. Viimeiset n. 20min. auto oli käynnissä, koska auto ilmoitteli akun alhaisesta jännitteestä.
- Levorg 1.6i GT MY17
- Celica ST (TA22) -72 :sleepy2:

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 24 Loka 2019, 14:44

Eiköhän se käynnissäolo liity just tuohon. Eli tarvii laturia, että poweria riittää varmana. Tai sitten laittaa laturin kaveriksi päivityksen ajaksi...
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Profilointi
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Loka 2017, 15:51

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Profilointi » 24 Loka 2019, 16:23

Eikö navin päivitystä enää tehdä suoraan mikrosd korttiin tietokoneella? Mulla on navissa ko.kortti, joka vaan päivitetään pc:ssä Subarun palvelimelta.

jah
Toimihenkilö
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:36

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja jah » 24 Loka 2019, 19:35

En tiedä minkä takia tarvii käynnissä pitää mutta niin ohjeissa nimenomaan käsketään tekemään. En viitsinyt lähteä kokeilemaan millään muulla tavalla ettei tule heti tehtyä siitä verkonpainoa jos sattuu menemään pieleen. Oikein hyvällä tuurilla vielä kestäisi kuukausitolkulla saada uusi navi varaosana. :)

Näissä uusissa ei enää ole SD korttia vaan tarvii ensin laittaa tietokoneella USB tikulle ja siitä navi sitten kopioi omaan muistiinsa.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 24 Loka 2019, 21:31

Kaippa siinä on sekin, että tuo auto ei tykkää pitää virtoja päällä tuntitolkulla, jos se ei ole käynnissä. En ole testannut, mutta olettaisin.
Toinen voi olla tietysti, että sytytysvirran pitäminen päällä yhtäjaksoisesti ei kai muutenkaan ole suositeltavaa.

Ja uudessa navissa ei tosiaan ole enää SD-korttia, vaan päivitys tehdään USB-tikulta.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Profilointi
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Loka 2017, 15:51

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Profilointi » 25 Loka 2019, 10:38

Eikö usbitikku voi jäädä kiinni porttiin kun moottori sammutetaan? Sitten seuraavalla kerralla jatkaa siitä mihin jäätiin.

touko
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 15:28

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja touko » 25 Loka 2019, 15:33

Löytyyköhän mistään luetteloa, millä puhelimilla Android auto toimii?

Subaru Outback active MY-19

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 25 Loka 2019, 19:34

Eiköhän tuo toimine melki millä vaan. Lataa puhelimeen AA-sovellus

Edit: tietenkin vanhimmat pois luettuna.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

jah
Toimihenkilö
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:36

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja jah » 30 Loka 2019, 16:29

Android Auto sisältyy Android 10:ssa käyttikseen eli ei tarvi enää erikseen asennella mitään paketteja apkmirrorista tai muualta. Ensi kertaa yhdistäessä luuri lataa automaattisesti tarvittavat softat. Vanhempien versioiden kanssa joutuu ilmeisesti edelleenkin kikkailemaan. Android 5.0 taisi olla vanhin mitä AA ylipäätään tukee.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 30 Loka 2019, 23:23

Juuri näin. Toi 10 on vaan vielä aika harvinaisuus.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

jah
Toimihenkilö
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:36

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja jah » 31 Loka 2019, 12:53

Android 10 on tosiaan nyt vielä harvinainen (taitaa olla nyt vain Pixeleissä ja joissain Android One laitteissa) mutta tilanne saattaa olla aika toisenlainen joskus puolen vuoden - vuoden päästä. Nokia/HMD oli kiitettävän nopea päivityksen kanssa.

Jos jotenkin saisi nuo CVT laatikon keinotekoiset pykälät pois niin olisi laatikon toiminta aika lailla semmoinen kun pitääkin. Ihme homma että Sport asetuksella niitä ei ole kun taas Intelligent asetuksella on. Melkein olisi parempi juuri päinvastoin. Paras tietysti jos olisi asetusvalikossa valinta jolla ne saa päälle tai pois oman maun mukaan.

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 31 Loka 2019, 13:39

CVT:n toiminnasta samaa mieltä. Meillä ajetaan S-moodilla ehkä 95% ajasta siksi kun se on mukavampi ja jouhevampi. Tuskin kulutuskaan juuri eroaa. Pykälät pois ois paras ratkaisu.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

tetrao tetrix
Viestit: 67
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 18:41

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja tetrao tetrix » 01 Marras 2019, 08:11

Jaa. Itsekin nyt ihmettelen tuon CVT: pykäliä. Miksi sellaiset pitää olla?
Ei silti, että ei siitä nyt itselle haittaa ole. Foresterin manuaalin jälkeen uusi Outback tuntuu
kaupunkiajossa tosi mukavalta,

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja an13 » 01 Marras 2019, 08:45

Koska Subarun markkinointiosasto keksi että eurooppalaiset ovat tottuneet momentinmuunnin automaattien nykimiseen ja valittavat cvtn huudattamisesta ja kuminauhamaisuudesta. Ja tuo oli ilmeisesti paras surkea ratkaisu olemattomaan ongelmaan.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 01 Marras 2019, 09:40

Maahantuoja oli autuaan tietämätön , että tuo on edes ongelma. Saksalaiset käyttää miljoonia tuotekehitykseen, että saadaan pykäläisestä kaatikosta vaihdon tunteen pois. Subaru tekee vaihteettomaan laatikkoon pykälät. Ei käy järkeen. [emoji848]

Yritin vaatia tohon uuteen, että sais japsien ohjelman laatikkoon, mutta mainitsivat, että kerran oli yritetty, mutta lopputulos ei ollut tyydyttäny ketään. Mene ja tiedä, että olisko muka tehty, vai oliko vaan hätävale, ettei tarttis koittaa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Obeaur
Viestit: 39
Liittynyt: 08 Maalis 2015, 23:15

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Obeaur » 08 Marras 2019, 22:32

Miten teillä uuden Subarun penkki sopii selälle? Onko ristiselän tuki ja reisituki hyvällä mallilla? Itse joudun varmaan vaihtamaan Recaron penkkiin jos aion ajaa joskus pidempiä rupeamia.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 08 Marras 2019, 23:17

Kyllä tossa sähkötuolilla ihan OK asennon saa. Olen kuitenkin useemman kerran vuodessa lapinväliä kiskonut. Parempiakin on olemassa, mutta ei tää huonoin ole. Mutta kyllähän se on melko henkilökohtaista tuo sopivuus...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
Ulkoperä
Viestit: 23
Liittynyt: 13 Marras 2019, 21:22

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Ulkoperä » 13 Marras 2019, 22:38

Hojo hojo! Ensimmäisen Subaru (15tkm ajettu 2019 Outback Summit) tuli reilu kuukausi sitten alle ja onhan tämä hauska vehje. Aiemmista autoseikkailuista (Audi, Tojo, Dacia, Pösö) oppineena oli tarkoituksena löytää monikäyttöinen (Dacia), luotettava (Tojo), etenemiskykyinen (Dacia), motarilla mukava ajaa (Audi&Pösö) ja kivasti varusteltu käyttöauto Audi&Pösö) jolla voi päivittäin ajaa työmatkaa, viikonloppuna käydä peräkärryn kanssa lautatarhalla, toimia pyöräreissun kuljetus- ja tukikohta-autona ja lähteä perheen kanssa roadtrippailemaan kesälomalla vaikeampaankin / mäkisempäänkin maastoon. Ainakin toistaiseksi tuntuu siltä että tässä autossa odotukset ovat täyttyneet hyvin :D

Kivoja juttuja:
1) yleinen olemus; tosi perusfarkun näköinen eikä herätä erityistä huomiota missään (paitsi muiden subaru-kuskien keskuudessa :thumbup:). Silti perusfarkun viereen parkatessa huomaa miten olemus on vähän joka suuntaan kivasti möhkömpi :headbang:

2) jatkuva neliveto ja 20cm maavara. Useampaan vuoteen ei ollut nelivetoa alla, ja nyt ekoilla liukkailla hymy hiipi korviin ekoissa hyvin hallituissa nelivetoluistoissa :D viimeiset pari vuotta siis ajeltu etuvetoisella kitkarenkaat alla ja tässä nyt nastat. Vähän tässä jo odottaa kunnon lumikelejä :)

3) mukava motarilla; ei ehkä ihan audin (A6) tai pösön (508) tasoa ajomelun suhteen, mutta hyvin rauhallinen ja suuntavakaa ajettava

4) sisätilat; nahkasisustus, paremmat poppikoneet ja soft touch muovit kojelaudassa tuovat kivan ripauksen mukavuutta vastapainoksi auton muulle työkalumaisuudelle.

5) monikäyttöisyys; on jo tullut roudailtua kaikenlaista krääsää kontin ja peräkärryn täydeltä ja hyvin on kaikki mahtunut, eikä niin haittaa vaikka takakonttiin jäisi vaikka vähän sahanpuruja (toisin kuin esim audia piti imuroida melkein joka viikko kun roskat ottivat niin kovin päähän)

6) näkyvyys liikenteessä; korkeampi maavara ja hyvä ikkunapinta-ala luo liikenteessä tunteen että muuta liikennettä pääsee hyvin havainnoimaan

7) eyesight kaikkine sovellukseineen on kyllä tosi näppärä ja tähän tulee varmaan jatkossa vertaamaan muiden autojen vastaavia järjestelmiä. Adaptiivinen vakkari on todella toimiva ja toiminut hyvin lumipyryssäkin.


Muutamia hassuuksiakin on toki löytynyt;
1) akustisten parkkitutkien puute. Jotenkin noihin oli aiemmissa autoissa tottunut ja kamerathan tuossa ovat erinomaiset, mutta jotenkin parkatessa ainakin alussa oli fiilis että olisi kiva kuulla vähän piippauksia että kuinka lähellä esteitä ollaan. Toistaiseksi en ole onneksi mihinkään osunut..

2) sisävalaistus halogeeneillä. Aivan järkyttävän vanhanaikainen fiilis tulee kun näinkin uudessa autossa sisävalaistuksessa käytettyjen polttimoiden värilämpötila on jotain 2000k. Onneksi löytyi ledipäivityssarja jonka pääosin sai helposti vaihdettua, karttavalot kyllä aika tiukassa kiinni ja pitää käyttää kunnon irroitustyökalua ettei esim ruuvarilla väännä ympärillä olevaa pehmeää muovia ruvelle.

3) tuulilasinpyyhkimet eivät palaa lepoasentoon jos moottorin sammuttaa kesken pyyhkimisen. Tämä oli esim. saksalaisissa hoidettu oikein jo joskus 10v sitten..

4) vilkut ja sumarit (ainakin) halogeeneillä eikä ledeillä.. joo ei varmaan käytännön merkitystä mutta olis se nyt kuulimpaa jos kaikki ulkovalotkin olisivat ledejä.

5) jos moottorin sammuttaa ennenkuin vaihde on parkilla, ei ovia saa lukkoon ja tulee "avain puuttuu" virheilmoitus. Tilanne pitää korjata käynnistämällä moottori, vaihtamalla sitten vaihde parkille ja sitten taas virrat pois. Eikös tässäkin riittäisi vain se, että laittaa vaihteen parkille (kuten muilla merkeillä)

6) kattoikkuna on toudella pieni (vrt esim uusi eboxer forester, jossa abt 2xisompi) tosin edelliseen pösön panoramakattoon verrattuna tuo foresterinkin kattoikkuna oli pieni

7) bensankulutus. normaalissa motariajossa kulutus pyöri ensin reilussa 8 litrassa, mutta nyt pienellä kaasujalan keventämisellä ja aktiivisella vakkarinkäytöllä ollaan jo alle 7.5 litran.

8) keyless-entry ei toimi kuin etuovista. Tilanteissa joissa jälkikasvu on hyvää matkaa edellä yrittämässä autoon sisään, olisi hyvä jos myös takaovista saisi lukot auki eikä tarvitse itse avata ovia erikseen.

9) jarrut vinkuu! Tämä Subarun oman huollon mukaan kuulemma jonkunlainen tyyppivika joka johtuu subarun käyttämistä jarrupala/levymateriaaleista. Korjauksena ehdottavat että painelee sitä jarrua vähän reippaammin vaikka motarilta ramppia noustessa, mutta tämä ei välttämättä poista ongelmaa ollenkaan, tai se tulee käytännössä heti takaisin. Vähän haisi tuuhealta tämä selitys..

10) bensakulutuksen vaakasuora kelta/vihreä osoitinpalkki. Joku UX-kaveri olisi tätä voinut suuunnitteluvaiheessa tsekata, koska tuo mittari on todella keskeisellä paikalla ja helposti vähän häiritsee ilman että oikeasti tuo mitään lisäarvoa ajamiseen.

Mutta yleisesti ottaen todella mukava ja luottamusta herättävä laitos. Täytyy toivoa että tästä olisi nyt autoa pidemmäksi aikaa eikä kauheasti ylimääräisiä korjauskohteita tulevina vuosina olisi tulossa. :occassion:
Outback Summit MY19

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 17 Marras 2019, 07:04

Kiitos käyttökokemusten jakamisesta. Näitä on aina mukava ja mielenkiintoista lukea.

akustisten parkkitutkien puute. Jotenkin noihin oli aiemmissa autoissa tottunut ja kamerathan tuossa ovat erinomaiset, mutta jotenkin parkatessa ainakin alussa oli fiilis että olisi kiva kuulla vähän piippauksia että kuinka lähellä esteitä ollaan. Toistaiseksi en ole onneksi mihinkään osunut..


Samaa mieltä. Äänimerkki olisi huomattavasti parempi kuin pelkkä kamera. Ei vain oikein osaa luottaa kameraan niin täysin, toisaalta kulmia pitää melko huolella opiskella että ne saa menemän "kaaliin" milloin ollaan äärirajoilla. Kamerien linssit myös likaantuu talviolosuhteissa todella herkästi ja niitä joutuu sitten aina pyyhkäisemään sormella tai paperilla ennnen parkkeerausta, jos haluaa parkkeerata ahtaaseen paikkaan :oops:

jos moottorin sammuttaa ennenkuin vaihde on parkilla, ei ovia saa lukkoon ja tulee "avain puuttuu" virheilmoitus. Tilanne pitää korjata käynnistämällä moottori, vaihtamalla sitten vaihde parkille ja sitten taas virrat pois. Eikös tässäkin riittäisi vain se, että laittaa vaihteen parkille (kuten muilla merkeillä)


Riittää kun laittaa vaihteen parkille ja napauttaa kerran virtapainiketta, ei moottoria tarvitse käynnistää uudelleen. :)

bensankulutus. normaalissa motariajossa kulutus pyöri ensin reilussa 8 litrassa, mutta nyt pienellä kaasujalan keventämisellä ja aktiivisella vakkarinkäytöllä ollaan jo alle 7.5 litran.


Onko kukaan oikeasti mitannut, paljonko on ero bensankulutuksella jos käyttää sporttia intelligentin tilalta? Sport reagoi niin paljon paremmin kaasuun, että itsekin käyttäisin sitä mieluiten. Sehän nostaa kierroksia parilla-kolmella sadalla, mutta vastaakin kaasun liikkeisiin sitten vaan niin paljon jouhevammin ja nopeammin, että sillä ajaisi kaikkein mieuimmin vaikka koko ajan. Itse en ole tässä huomannut sitä pykäläongelmaa mitä jotkut aiemmin kommentoivat häirinneen. Eli en ole kiinnittänyt huomioita intelligentin pykältämisiin. Johtunee siitä, että tämä on siltikin vaan niin sata kertaa parempi vaihteisto kaikin puolin kuin siinä edellisessä omassa kuminauha-huutaja versiossa (forester vm -13) :roll:

jarrut vinkuu! Tämä Subarun oman huollon mukaan kuulemma jonkunlainen tyyppivika joka johtuu subarun käyttämistä jarrupala/levymateriaaleista. Korjauksena ehdottavat että painelee sitä jarrua vähän reippaammin vaikka motarilta ramppia noustessa, mutta tämä ei välttämättä poista ongelmaa ollenkaan, tai se tulee käytännössä heti takaisin. Vähän haisi tuuhealta tämä selitys..


Ei ole tyyppivika. Ei minulla ole vinkunut ollenkaan. Olen nyt ajanut 13 tkm, ja pitäisi käyttää ensimmäisessä huollossa, jossa on tarkoitus poistattaa myös tuo rengaspaineen merkkivalo (en laittanut niitä kalliita paineen tunnistaja venttiileitä). Huollon selitykset ei oikein tunnu oikeilta, omaakaan kokemusta vasten. Itse varmaankin vaihdattaisin ne jarrupalat toisiin?

Tähän väliin kysymys. Miten saan ohjelmoitua tuon kelvottoman radion niin, ettei se aina pärähdä automaattisesti soimaan kun laitan virran päälle? :( En ole löytänyt tuohon konstia ja on ärsyttävää kun pitää joka kerta erikseen sammuttaa radio kun panee virran päälle, jollei sitten halua alkaa aina kuuntelemaan musaa heti penkkiin istuessa! :evil:

Summarum, itsekin olen kokolailla tyytyväinen. Maavarankin sain nostettua talvirengastuksella lähelle forren mittoja. Eroksi jäi enää puoli senttiä maavarassa forren hyväksi. Tarvin maavaraa nimenomaan talvikäytössä. Kesärengastus on vakio ja sillä maavara on siis se "vain" 20 cm :( . Tosi tiukkaan paikkaan en ole vielä päässyt testaamaan kulkua, mutta eiköhän sekin vielä järjesty talven mittaan. Sainhan forrenkin ajettua kiinni lapiohommiin asti kun piti rajoja kokeilla:D. Ainakin peräkärryn kanssa meni melko pahastakin paikasta mökkireissulla viime viikolla, kun mönkkäri oli painona kyytissä.

Kuljettajan penkki on kyllä aika huono myös omaan makuuni (monen muunkin kommentoijen tapaan) ja saattaa mennä itselläkin penkki vaihtoon. Tosin tämäkin voi kestää, kun joka hankintaa pitää "pihtata" kun minusta tuli Subarun maahantuojan ja myyjälkiikkeen markkinointipolitiikan kallis uhri. Ei ole kiva huomata viikko pari sen jälkeen kun on hakenut ja maksanut auton, että samaa vehjettä myydäänkin kokonaista 3000 € halvemmalla! :angry4: :angry4: :banghead: Aivan älytöntä poiliikkaaa. Muuten hienon hankinnan fiilis meni kertaheitolla nollaan ja tunsin itseni huijatuksi ja typeräksi kun en jättänyt ostoa lähemmäksi loppuvuotta (subarun idiootti politiikka). Ei ollut kiva hoksata, että sen normaaalin 3-4000 euron sijaan jonka arvo tippuu kun ajat uuden auton hallista ulos, arvo tippuikin tuplat. En tiedä pääsenkö koskaan tämän huijauksen yli :twisted: :twisted:
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

jah
Toimihenkilö
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:36

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja jah » 19 Marras 2019, 12:54

Subbeman kirjoitti:Onko kukaan oikeasti mitannut, paljonko on ero bensankulutuksella jos käyttää sporttia intelligentin tilalta?


ScanGauge näyttää omien kokemuksien mukaan kulutuksen aika tarkkaan ja sen mukaan sport vs. intelligent ero on jotain 0,5l/100km luokkaa. Riippuu jonkin verran miten ja missä ajaa. Tuo varmaan tulee ihan suoraan siitä korkeammasta kierrosluvusta.

Eli en ole kiinnittänyt huomioita intelligentin pykältämisiin. Johtunee siitä, että tämä on siltikin vaan niin sata kertaa parempi vaihteisto kaikin puolin kuin siinä edellisessä omassa kuminauha-huutaja versiossa (forester vm -13) :roll:


Mulla taas verrokkina 2014 OB jossa vaihteisto toimi omasta mielestäni täysin moitteettomasti. Sen toiminta oli jossain nykyisen sportin ja intelligentin välillä ilman keinotekoisia pykäliä.

Tähän väliin kysymys. Miten saan ohjelmoitua tuon kelvottoman radion niin, ettei se aina pärähdä automaattisesti soimaan kun laitan virran päälle?


Paina virtakatkaisijaa 10 sekuntia niin koko toosa menee pois päältä eikä herää uudestaan käynnistäessä. Tosin silloin se on kokonaan pimeä eli navikaan ei pelaa. Vähemmän radikaalina vaihtoehtona asetusvalikosta radion oletusvoluumi nollalle jolloin radio kyllä menee päälle mutta pysyy hiljaa.

Omassa ei jarrut vingu, kuskin penkkiin olen kutakuinkin tyytyväinen enkä kaipaa parkkitutkien piipitystä. Kamerat saisi tosiaan olla vähemmän helposti suttaantuvaa mallia.

EyeSight toimii muuten hyvin mutta kaksi asiaa on herättänyt huomiota:
* Nopeuden noustessa kasvattaa etäisyyden edellä ajavaan aika reiluksi. Ehkä pitää saman ajan edellä ajavaan mutta jotenkin vaikuttaa että suuremmalla nopeudella (100 km/h ja enemmän) etäisyys kasvaa liiankin suureksi.
* Liikenneruuhkassa jarrutukset on liian äkkinäisiä. Siis kun edellä ajava hidastaa voimakkaasti tai pysähtyy kokonaan niin voisi sen jarruttamisen tehdä hiukan pehmeämmin. Nyt jatkaa ensin samaa vauhtia ja vasta sitten alkaa jarruttaa kun jo itsellä tulee tunne laittaa jalkaa jarrulle.

tetrao tetrix
Viestit: 67
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 18:41

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja tetrao tetrix » 19 Marras 2019, 17:15

EyeSight toimii muuten hyvin mutta kaksi asiaa on herättänyt huomiota:
* Nopeuden noustessa kasvattaa etäisyyden edellä ajavaan aika reiluksi. Ehkä pitää saman ajan edellä ajavaan mutta jotenkin vaikuttaa että suuremmalla nopeudella (100 km/h ja enemmän) etäisyys kasvaa liiankin suureksi.
* Liikenneruuhkassa jarrutukset on liian äkkinäisiä. Siis kun edellä ajava hidastaa voimakkaasti tai pysähtyy kokonaan niin voisi sen jarruttamisen tehdä hiukan pehmeämmin. Nyt jatkaa ensin samaa vauhtia ja vasta sitten alkaa jarruttaa kun jo itsellä tulee tunne laittaa jalkaa jarrulle.


Tuosta välimatkasta. Se taitaa olla maksimissa 60m. Itse koen sen olevan liian lyhyt, ainakin 100km/h vauhdissa. Talvella ehdottomasti liian lähellä.
Mutta parikertaa auton omaan takapuskuriin saaneena saatan olla hieman herkkä tuolle välimatkalle.

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 19 Marras 2019, 19:28

ScanGauge näyttää omien kokemuksien mukaan kulutuksen aika tarkkaan ja sen mukaan sport vs. intelligent ero on jotain 0,5l/100km luokkaa. Riippuu jonkin verran miten ja missä ajaa. Tuo varmaan tulee ihan suoraan siitä korkeammasta kierrosluvusta.


Tätä tulikin nyt testailtua vähän enemmän. Kierroslukumäärähän nouseekin enemmän mitä tuossa aiemmin heitin, todellisuudessa nopeudesta riippuen 300-500 r/min. Ajoin talviajopätkän kainuun kihara-mäki tietä, jolle oli luntakin satanut muutama sentti. Intelligent-asetus tauluun ja trippimittari mennessä päälle perille asti (77 km) ja takaisin samaa tietä sport-asetuksella (lähtiessä tripin nollaus). Oli melkoinen yllätys, ScanGaugen mukaan sport-asetus kulutti tällaisessa vaihtelevan, mäkisen ja mutkaisen tien ajossa jopa pari desiä vähemmän kuin intelligent! :wtf: . Mennessä i:llä 8,5 l, tullessa sportilla 8,3 l ! Ajonopeus oli suunnalleen samaa luokkaa mennen tullen, sen tuolle tielle vakioni 85-90 km/t. Tästä voisin päätellä, että Intelligentti säästää lähinnä suoralla kuivalla tiellä, jossa ei isommin maaston korkeusvaihteluja eikä myöskään kiihdyttelyjä (mäet jne), eli tasaisessa pitkän matkan ajossa.

Paina virtakatkaisijaa 10 sekuntia niin koko toosa menee pois päältä eikä herää uudestaan käynnistäessä. Tosin silloin se on kokonaan pimeä eli navikaan ei pelaa. Vähemmän radikaalina vaihtoehtona asetusvalikosta radion oletusvoluumi nollalle jolloin radio kyllä menee päälle mutta pysyy hiljaa.


No kerta kaikkiaan, kiitos tästä. Testaanpa! :thumbsup:

EyeSight toimii muuten hyvin mutta kaksi asiaa on herättänyt huomiota:
* Nopeuden noustessa kasvattaa etäisyyden edellä ajavaan aika reiluksi. Ehkä pitää saman ajan edellä ajavaan mutta jotenkin vaikuttaa että suuremmalla nopeudella (100 km/h ja enemmän) etäisyys kasvaa liiankin suureksi.
* Liikenneruuhkassa jarrutukset on liian äkkinäisiä. Siis kun edellä ajava hidastaa voimakkaasti tai pysähtyy kokonaan niin voisi sen jarruttamisen tehdä hiukan pehmeämmin. Nyt jatkaa ensin samaa vauhtia ja vasta sitten alkaa jarruttaa kun jo itsellä tulee tunne laittaa jalkaa jarrulle.



tetrao tetrix kirjoitti:
EyeSight toimii muuten hyvin mutta kaksi asiaa on herättänyt huomiota:
* Nopeuden noustessa kasvattaa etäisyyden edellä ajavaan aika reiluksi. Ehkä pitää saman ajan edellä ajavaan mutta jotenkin vaikuttaa että suuremmalla nopeudella (100 km/h ja enemmän) etäisyys kasvaa liiankin suureksi.
* Liikenneruuhkassa jarrutukset on liian äkkinäisiä. Siis kun edellä ajava hidastaa voimakkaasti tai pysähtyy kokonaan niin voisi sen jarruttamisen tehdä hiukan pehmeämmin. Nyt jatkaa ensin samaa vauhtia ja vasta sitten alkaa jarruttaa kun jo itsellä tulee tunne laittaa jalkaa jarrulle.


Joskus tosiaan on ollut pakko itse puuttua "peliin" ja lyödä töppöstä jarrulle peräänajon välttämisen varmistamiseksi. Tämä erityisesti kun Eyesight reagoi toisinaan liian lähellä etenkin liikennevaloissa. Maantienopeuksissa taas, etenkin talviajossa, itse kaipaisin pitemmän välimatkan mahdollistamista Eyesightilla (turvaväli nopeuden noustessa).
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 19 Marras 2019, 19:31

tetrao tetrix kirjoitti:
EyeSight toimii muuten hyvin mutta kaksi asiaa on herättänyt huomiota:
* Nopeuden noustessa kasvattaa etäisyyden edellä ajavaan aika reiluksi. Ehkä pitää saman ajan edellä ajavaan mutta jotenkin vaikuttaa että suuremmalla nopeudella (100 km/h ja enemmän) etäisyys kasvaa liiankin suureksi.
* Liikenneruuhkassa jarrutukset on liian äkkinäisiä. Siis kun edellä ajava hidastaa voimakkaasti tai pysähtyy kokonaan niin voisi sen jarruttamisen tehdä hiukan pehmeämmin. Nyt jatkaa ensin samaa vauhtia ja vasta sitten alkaa jarruttaa kun jo itsellä tulee tunne laittaa jalkaa jarrulle.


Tuosta välimatkasta. Se taitaa olla maksimissa 60m. Itse koen sen olevan liian lyhyt, ainakin 100km/h vauhdissa. Talvella ehdottomasti liian lähellä.
Mutta parikertaa auton omaan takapuskuriin saaneena saatan olla hieman herkkä tuolle välimatkalle.


Myös minusta tuo turvaväli pitäisi saada talviolosuhteissa säädettyä pitemmäksi...
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

jah
Toimihenkilö
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:36

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja jah » 21 Marras 2019, 10:27

Taisin muistaa tuon radion pois päältä laittamisen väärin. 10 sekunnin painallus on jonkinlainen nollaus ja navi tekee rebootin. Parin-kolmen sekunnin painalluksella menee pimeäksi.

Ja asetusvalikosta löytyy kyllä oletusvoluumi mutta kun eilen kokeilin niin näyttäisi muistavan sen voluumin mikä oli pois päältä laitettaessa. Mulla on kyllä semmoinen mielikuva että tuokin asetus olisi toiminut niin kuin pitääkin kun sen joskus säädin oman maun mukaan kohdalleen.

Täällä keski-Euroopan ruuhkateillä jos jätät 60m edellä menevään niin siihen väliin menee jo ainakin kaksi ellei kolme autoa. :)

Avatar
Ulkoperä
Viestit: 23
Liittynyt: 13 Marras 2019, 21:22

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Ulkoperä » 21 Marras 2019, 17:19

Subbeman kirjoitti:
jos moottorin sammuttaa ennenkuin vaihde on parkilla, ei ovia saa lukkoon ja tulee "avain puuttuu" virheilmoitus. Tilanne pitää korjata käynnistämällä moottori, vaihtamalla sitten vaihde parkille ja sitten taas virrat pois. Eikös tässäkin riittäisi vain se, että laittaa vaihteen parkille (kuten muilla merkeillä)



Riittää kun laittaa vaihteen parkille ja napauttaa kerran virtapainiketta, ei moottoria tarvitse käynnistää uudelleen. :)

Joo näinhän se taisi olla, parempi noin, mutta silti parempi jos sitä virtanappulaan ei tarttisi koskea ollenkaan :)

Subbeman kirjoitti:
bensankulutus. normaalissa motariajossa kulutus pyöri ensin reilussa 8 litrassa, mutta nyt pienellä kaasujalan keventämisellä ja aktiivisella vakkarinkäytöllä ollaan jo alle 7.5 litran.


Onko kukaan oikeasti mitannut, paljonko on ero bensankulutuksella jos käyttää sporttia intelligentin tilalta? Sport reagoi niin paljon paremmin kaasuun, että itsekin käyttäisin sitä mieluiten. Sehän nostaa kierroksia parilla-kolmella sadalla, mutta vastaakin kaasun liikkeisiin sitten vaan niin paljon jouhevammin ja nopeammin, että sillä ajaisi kaikkein mieuimmin vaikka koko ajan. Itse en ole tässä huomannut sitä pykäläongelmaa mitä jotkut aiemmin kommentoivat häirinneen. Eli en ole kiinnittänyt huomioita intelligentin pykältämisiin. Johtunee siitä, että tämä on siltikin vaan niin sata kertaa parempi vaihteisto kaikin puolin kuin siinä edellisessä omassa kuminauha-huutaja versiossa (forester vm -13) :roll:


Tätä olikin joku jo tarkemmin testannut, itsellä mutu-tuntumalla parin tankillisen edestä työmatka-ajossa motarilla sportilla oli kyllä selkeähkö ~0,5l/100km vaikutus.

Subbeman kirjoitti:
jarrut vinkuu! Tämä Subarun oman huollon mukaan kuulemma jonkunlainen tyyppivika joka johtuu subarun käyttämistä jarrupala/levymateriaaleista. Korjauksena ehdottavat että painelee sitä jarrua vähän reippaammin vaikka motarilta ramppia noustessa, mutta tämä ei välttämättä poista ongelmaa ollenkaan, tai se tulee käytännössä heti takaisin. Vähän haisi tuuhealta tämä selitys..


Ei ole tyyppivika. Ei minulla ole vinkunut ollenkaan. Olen nyt ajanut 13 tkm, ja pitäisi käyttää ensimmäisessä huollossa, jossa on tarkoitus poistattaa myös tuo rengaspaineen merkkivalo (en laittanut niitä kalliita paineen tunnistaja venttiileitä). Huollon selitykset ei oikein tunnu oikeilta, omaakaan kokemusta vasten. Itse varmaankin vaihdattaisin ne jarrupalat toisiin?


Tämä on hyvä kuulla. Pitää ehdottomasti mainita seuraavassa huollossa. Onkohan Subarulla paljonkin valinnanvaraa mitä jarrupaloja sinne laittaa? Luulisi että samaa kamaa sinne menee jos Subarun omassa huollossa käyttää.

Subbeman kirjoitti:Kuljettajan penkki on kyllä aika huono myös omaan makuuni (monen muunkin kommentoijen tapaan) ja saattaa mennä itselläkin penkki vaihtoon. Tosin tämäkin voi kestää, kun joka hankintaa pitää "pihtata" kun minusta tuli Subarun maahantuojan ja myyjälkiikkeen markkinointipolitiikan kallis uhri.


Reilua sadan kilsan pidempää yhtämittaista pätkää pidempiä ajoja ei ole tullut tehtyä, mutta toistaiseksi omaan makuun penkki on toiminut hyvin. Vertailupohjana Audin urheiluistuimet jotka ovat kirkkaasti olleet parhaat mitä on tullut testattua pidemmin. Itsellä pituutta 183 ja jalan sisäsauma ~89cm ja vähän fiilistelin etukäteen että reisitukea voisi olla vähän enemmän, mutta tosiaan toistaiseksi ei mitään puutumisia tai muita ole tullut eteen. Onko tarkemmin tiedossa millaiset penkit voisivat toimia hyvänä korvaajana? Vaikka en fanaattinen orkkislistamies ole, voisi tuntua vähän vaikealta asennuttaa joku ulkonäöltään muista penkeistä huomattavasti erilaisempi penkki kuskin penkin tilalle :think:


Subbeman kirjoitti: Ei ole kiva huomata viikko pari sen jälkeen kun on hakenut ja maksanut auton, että samaa vehjettä myydäänkin kokonaista 3000 € halvemmalla! :angry4: :angry4: :banghead: Aivan älytöntä poiliikkaaa. Muuten hienon hankinnan fiilis meni kertaheitolla nollaan ja tunsin itseni huijatuksi ja typeräksi kun en jättänyt ostoa lähemmäksi loppuvuotta (subarun idiootti politiikka). Ei ollut kiva hoksata, että sen normaaalin 3-4000 euron sijaan jonka arvo tippuu kun ajat uuden auton hallista ulos, arvo tippuikin tuplat. En tiedä pääsenkö koskaan tämän huijauksen yli :twisted: :twisted:


Varmasti vie fiilistä pois ihan ymmärrettävistä syistä eikä varmaan ole kovin positiivista mielikuvaa subarusta kun auton vaihto tulee joskus taas eteen :( Viime keväänä katselin listahintoja ja kun vertasin näitä nyt syksyllä oleviin hintoihin niin vähän tuli samaa asiaa ihmeteltyä. Näistä syysaleista sitten kuulinkin forumin kautta ja alet olivat voimassa kun nyt syyskuun lopulla kauppoja tehtiin.
Outback Summit MY19

Avatar
Ulkoperä
Viestit: 23
Liittynyt: 13 Marras 2019, 21:22

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Ulkoperä » 21 Marras 2019, 17:27

Subbeman kirjoitti:
Joskus tosiaan on ollut pakko itse puuttua "peliin" ja lyödä töppöstä jarrulle peräänajon välttämisen varmistamiseksi. Tämä erityisesti kun Eyesight reagoi toisinaan liian lähellä etenkin liikennevaloissa. Maantienopeuksissa taas, etenkin talviajossa, itse kaipaisin pitemmän välimatkan mahdollistamista Eyesightilla (turvaväli nopeuden noustessa).


Samaa mieltä, pari kertää vähän hirvittänyt miten lähelle edellistä auton takaloosteria tullaan ennenkuin jarrut sitten iskeytyy vähän voimallisemmin päälle. Aloin pohtimaan miten vaikkapa jäisellä tiellä auto ehtii pysähtymään jos on reilummin jäätä alla. Mutta kun tuon nyt tietää, niin voi hyvin itse varautua etukäteen eikä luottaa liikoja autopilottiin.

Onkos porukat muuten asennelleet lisävaloja? Mietin josko tällaisen tilaisi ja pyytäisi huollon yhteydessä asentamaan. Eikös nämä ole ollut tapana konffia siten, että menevät samanaikaisesti pitkien valojen kanssa päälle?

https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020100242/
Outback Summit MY19

touko
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 15:28

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja touko » 21 Marras 2019, 19:36

Autosompa Iisalmesta suositteli asentamaan leditanko lisävalon maskin taakse. On suojassa ilkivallalta eikä valotehossa paljon kuulemma häviä. Tässä oli kuitenkin omaan tarpeeseeni riittävän hyvät kaukovalot, joten en ole omaani asentanut.

Subaru Outback 2,5 active CVT

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 21 Marras 2019, 20:25

jah kirjoitti:Taisin muistaa tuon radion pois päältä laittamisen väärin. 10 sekunnin painallus on jonkinlainen nollaus ja navi tekee rebootin. Parin-kolmen sekunnin painalluksella menee pimeäksi.

Ja asetusvalikosta löytyy kyllä oletusvoluumi mutta kun eilen kokeilin niin näyttäisi muistavan sen voluumin mikä oli pois päältä laitettaessa. Mulla on kyllä semmoinen mielikuva että tuokin asetus olisi toiminut niin kuin pitääkin kun sen joskus säädin oman maun mukaan kohdalleen.

Täällä keski-Euroopan ruuhkateillä jos jätät 60m edellä menevään niin siihen väliin menee jo ainakin kaksi ellei kolme autoa. :)


Ok. Ja joo, siellä keski-euroopassa tuo varmaankin on juuri noin :shock:
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 23 Marras 2019, 14:53

On asenneltu lisukkeita. Nykyisellään mulla on Purelux 9170. Eli todella isot ja Kirkkaat, pyöreät LED lisurit. Itse tykkään, että OB:n keulalle sopii tällaiset kannut. Aiemmin oli Xvision Dominatorit ( 2010 TM testivoittaja ja 2015 testissä saman tehoinen käytännössä kuin voittajavalo ) ja nekin oli hyvät, mutta Puremuxien kuvio on ihan omaa luokkaa. Koko tie edellä valaistuna ja kauas.
Kytketty pitkien rinnalle, eli toimii yhtä aikaa.

https://www.valostore.fi/tuote/lisavalo_purelux_9170/
Ref 30, joten lailliset valaisimet.
Kuva
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 23 Marras 2019, 22:45

tuRboman kirjoitti:On asenneltu lisukkeita. Nykyisellään mulla on Purelux 9170. Eli todella isot ja Kirkkaat, pyöreät LED lisurit. Itse tykkään, että OB:n keulalle sopii tällaiset kannut. Aiemmin oli Xvision Dominatorit ( 2010 TM testivoittaja ja 2015 testissä saman tehoinen käytännössä kuin voittajavalo ) ja nekin oli hyvät, mutta Puremuxien kuvio on ihan omaa luokkaa. Koko tie edellä valaistuna ja kauas.
Kytketty pitkien rinnalle, eli toimii yhtä aikaa.

https://www.valostore.fi/tuote/lisavalo_purelux_9170/
Ref 30, joten lailliset valaisimet.
Kuva


Varmastikkin huippuvalot. Ainoa ongelma näissä kattilavaloissa on uusien Outbackien etukamera,jonka kuvan sivukulmia nämä isot valot väkisillä osittain leikkaa. Siirsin saman kokoiset kattilat forresta tähän Outbackiini ja laitettiin aivan äärireunoille maskiin niin saatiin jotenkin kamerakuva pysymään luettavana. Tulee siin silti valojen sisäsivut peittämään osan näkyvyydestä. Liekko minun törpöt vielä sitten vähän isommat kuin sinun.

Niin tai näin, en ole nykyisiin ollenkaan tyytyväinen ja siirrätän ne puolison Toyotaan, siinä kun ei ole vielä lisävaloja ja sillä ei ajeta niin paljon pimeällä eikä varsinkaan sivuteitä. Tähän sitten voisi kokeilla noita pureluxeja. Omani valaisee nyt melkein yhtä pitkälle sivu- kuin eteen suunnassa, eli ei paljon mihinkään omasta mielestäni. Nämäkin piti olla aikoinaan jotkut testivoittajavalot, ei kyllä yhtään tunnu siltä :?: :shock:
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 23 Marras 2019, 22:51

Tarkoitat Eyesight kameran näkökenttää? Mulla nuo kamerat ei näe valaisimia. Tai jos kameran korkeudelta kuvaa puhelimella eteen, niin valaisin ei näy joten en usko niiden häiritsevän kenttää. Aiemmat Dominatorit oli edempänä, eli näkyi ylemmäs eikä nekään näkyneet kameralle.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 23 Marras 2019, 22:55

tuRboman kirjoitti:Tarkoitat Eyesight kameran näkökenttää? Mulla nuo kamerat ei näe valaisimia. Tai jos kameran korkeudelta kuvaa puhelimella eteen, niin valaisin ei näy joten en usko niiden häiritsevän kenttää. Aiemmat Dominatorit oli edempänä, eli näkyi ylemmäs eikä nekään näkyneet kameralle.


Onko tuossa 15-mallissa siis myös etukamera siinä maskissa keskellä?
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 23 Marras 2019, 23:02

Jos on, niin varmaan sitten näissä uudemmissa on laajempi näkökenttä? Jos asennan noin kuin sinulla, peittää oikeasti osan kameran näkökentästä... Se kamera näyttää todella laajasti sivuille, ainakin tässä mallissa....
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 24 Marras 2019, 08:00

Subbeman kirjoitti:
tuRboman kirjoitti:Tarkoitat Eyesight kameran näkökenttää? Mulla nuo kamerat ei näe valaisimia. Tai jos kameran korkeudelta kuvaa puhelimella eteen, niin valaisin ei näy joten en usko niiden häiritsevän kenttää. Aiemmat Dominatorit oli edempänä, eli näkyi ylemmäs eikä nekään näkyneet kameralle.


Onko tuossa 15-mallissa siis myös etukamera siinä maskissa keskellä?
Niin, joo sulla on se etukamera [emoji23]
My bad, mulla ei sitä ole joten ei se silloin peitykään!
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 24 Marras 2019, 23:34

tuRboman kirjoitti:
Subbeman kirjoitti:
tuRboman kirjoitti:Tarkoitat Eyesight kameran näkökenttää? Mulla nuo kamerat ei näe valaisimia. Tai jos kameran korkeudelta kuvaa puhelimella eteen, niin valaisin ei näy joten en usko niiden häiritsevän kenttää. Aiemmat Dominatorit oli edempänä, eli näkyi ylemmäs eikä nekään näkyneet kameralle.


Onko tuossa 15-mallissa siis myös etukamera siinä maskissa keskellä?
Niin, joo sulla on se etukamera [emoji23]
My bad, mulla ei sitä ole joten ei se silloin peitykään!


No ninpä. En tiiä, pitääköhän sitä tyytyä sittenkin ledipötköön. Nuo omat jotka nyt keulalla peittävät osan kameran näkökentästä vaikka on äärilaidoille asennettu -ja ne eivät siis ole muutenkaan hyvät. Voisiko joku vinkata sellaisen leditangon joka näyttää nimenomaan mieluummin tosi kauas eteen ja vähemmän sivuille sekä keulan eteen? Jotkut valaisee sen etumaaston niin kirkkaasti että häiritsee jopa kauas näkemistä...
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 24 Marras 2019, 23:57

Subbeman kirjoitti:Voisiko joku vinkata sellaisen leditangon joka näyttää nimenomaan mieluummin tosi kauas eteen ja vähemmän sivuille sekä keulan eteen? Jotkut valaisee sen etumaaston niin kirkkaasti että häiritsee jopa kauas näkemistä...

Suoraan en suosittele mitään, mutta tähän sivustoon kannattaa tutustua jos et ole jo:
https://valovertailu.com/lisavalovertailu-2018-2019/

Tuolta voi helposti vertailla useammankin yleisen merkin/mallin valokuvioita, kuvien yläpuolella voi rajata vaihtoehdot valon muodon mukaan eli tässä tapauksessa "suorakaide". Haluttu valokuvio on toki makuasia.. itselläni on tämä Lazerin valo ja vaikka kuvasta voisi äkkiseltään päätellä että lähelle tulee kirkas alue niin ei se käytännössä erotu, koska valoa riittää myös tien sivuille ja hieman pidemmällekkin.

Ja toki verkkokauppojen sivuilta tai yleensä viimeistään valojen valmistajien sivuilta löytyy nuo valokuviot lux/metriä kaaviona joista voi myös hieman katsella omaan makuun sopivaa vaihtoehtoa.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 25 Marras 2019, 00:07

JuhaH kirjoitti:
Subbeman kirjoitti:Voisiko joku vinkata sellaisen leditangon joka näyttää nimenomaan mieluummin tosi kauas eteen ja vähemmän sivuille sekä keulan eteen? Jotkut valaisee sen etumaaston niin kirkkaasti että häiritsee jopa kauas näkemistä...

Suoraan en suosittele mitään, mutta tähän sivustoon kannattaa tutustua jos et ole jo:
https://valovertailu.com/lisavalovertailu-2018-2019/

Tuolta voi helposti vertailla useammankin yleisen merkin/mallin valokuvioita, kuvien yläpuolella voi rajata vaihtoehdot valon muodon mukaan eli tässä tapauksessa "suorakaide". Haluttu valokuvio on toki makuasia.. itselläni on tämä Lazerin valo ja vaikka kuvasta voisi äkkiseltään päätellä että lähelle tulee kirkas alue niin ei se käytännössä erotu, koska valoa riittää myös tien sivuille ja hieman pidemmällekkin.

Ja toki verkkokauppojen sivuilta tai yleensä viimeistään valojen valmistajien sivuilta löytyy nuo valokuviot lux/metriä kaaviona joista voi myös hieman katsella omaan makuun sopivaa vaihtoehtoa.


Kiitos kovasti tästä linkistä -tutustun! :thumbsup:
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 26 Marras 2019, 01:23

Olisiko foorumilla joku ostanut uuden Outbackin keulalle nuo Subarun mainostamat leditangot (siis Subarun vakiot)?
Kiinnostaisi tietää mikä valmistaja ja tyyppi kyseessä, niin vois vähän selvittää niiden valokuviota. Ei viittis ostaa summissa, noissa näkyy olevan niin isot erot mitä nyt olen tutkinut.

Siksi vain, että jos ovat kelvolliset, niin mitä luultavammin sen sisältämä asennussarja kilpialustoineen asettuu niin, ettei tule tuon etukameran näkökenttään haitoksi. Tuohon keulaan kun ei oikein mitään lisävaloa saa niin, ettei jostaki kohtaa kameran kulmaa peitä näkyvyyttä, on se niin laajalle skaalautuva kuvakulma siinä... :shock:
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 26 Marras 2019, 18:45

Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

tetrao tetrix
Viestit: 67
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 18:41

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja tetrao tetrix » 27 Marras 2019, 10:46

JuhaH kirjoitti:Tämmöinenkin vaihtoehto:
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020100242/


Itsekin olen tätä miettinyt, varsinkin tuonne krillin taakse tulevaa. Olisi piilossa varkailta hieman paremmin. Mutta asennus ei
ilman puskurin irroitusta onnistu ja tulee hintaa teetettynä.
OB:n omat led -valot on kyllä lähivalojen osalta ok, mutta kaukovalot on surkea esitys. Pimeässä kirkkaalla lumella juuri menee. Vastaantulijat kyllä antaa herkästi palautetta kirkkaista pitkistä, mutta ei siitä tule omiin silmiin vastetta näkyvyytenä. Olisiko liikaa hajavaloa vastaantulijoiden suuntaan? Aiemmassa SJ Forressa oli halogeenit (xenon/halogeeni yhdistelmä) pitkillä valoilla ja ne oli tähän verrattuna paremmat.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 27 Marras 2019, 20:54

Noi kiinnikkeet on puoliks ritilän takana, niin ne ei ihan helpolla varkaan mukaan lähde. Toisekseen on tuon kilven alla melko huomaamaton. Ja koskaan kaukovaloa ei ole liikaa. Se vaan huonovaloisesta tuntuu. Pohjanmaalla se on tapana kiukutella pitkistä jo viiden kilsan päässä.

Kyllä täällä pohjosessa on useimmilla riittävästi valoa, eikä niitä kannata suoraan tuijottaa... Sitte se tuppaa häikäsemään.

Itellä on Black Oak:n valmistama 100W singlerow palkki ja kaipais paikotellen sitä 200W dualrow versiota.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 04 Joulu 2019, 00:36

Sandman1 kirjoitti:Noi kiinnikkeet on puoliks ritilän takana, niin ne ei ihan helpolla varkaan mukaan lähde. Toisekseen on tuon kilven alla melko huomaamaton. Ja koskaan kaukovaloa ei ole liikaa. Se vaan huonovaloisesta tuntuu. Pohjanmaalla se on tapana kiukutella pitkistä jo viiden kilsan päässä.

Kyllä täällä pohjosessa on useimmilla riittävästi valoa, eikä niitä kannata suoraan tuijottaa... Sitte se tuppaa häikäsemään.

Itellä on Black Oak:n valmistama 100W singlerow palkki ja kaipais paikotellen sitä 200W dualrow versiota.


Tuli laitettua sitten Lazer ST12 Evolution -paneeli.
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovala ... 012-EVO-B/

Pitäisi olla tosi tehokas, en vain alkusäädöillä päässyt odotusarvoon pitkälle näytön suhteen. Kun tietäisi, pitääkö tuo suunnata aivan kohtisuoraan vai hieman yläviistoon vai aavistuksen alaviistoon, tietestillä en oikein saanut selvää. Paneelihan on nyt siinä rekisterikilven yläreunassa. Varmastikin hyvin pienestä kiinni, näyttääkö liian lähelle vai liian ylös, kun asennuskorkeus on niin matala?

Olisiko tuon suuntauksessa paras väline yksinkertaisesti vatupassi? Ei seinälle suuntaus ainakaan minulla onnistu ja valo on myös niin laajalle sivuille ja ylöskin päin näyttävä, että vaikea saada selkoa tien päälläkään säätämisessä juuri oikeaa asentoa :shock:
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja eki75 » 04 Joulu 2019, 16:15

JuhaH kirjoitti:
Subbeman kirjoitti:Voisiko joku vinkata sellaisen leditangon joka näyttää nimenomaan mieluummin tosi kauas eteen ja vähemmän sivuille sekä keulan eteen? Jotkut valaisee sen etumaaston niin kirkkaasti että häiritsee jopa kauas näkemistä...

Suoraan en suosittele mitään, mutta tähän sivustoon kannattaa tutustua jos et ole jo:
https://valovertailu.com/lisavalovertailu-2018-2019/

Tuolta voi helposti vertailla useammankin yleisen merkin/mallin valokuvioita, kuvien yläpuolella voi rajata vaihtoehdot valon muodon mukaan eli tässä tapauksessa "suorakaide". Haluttu valokuvio on toki makuasia.. itselläni on tämä Lazerin valo ja vaikka kuvasta voisi äkkiseltään päätellä että lähelle tulee kirkas alue niin ei se käytännössä erotu, koska valoa riittää myös tien sivuille ja hieman pidemmällekkin.

Ja toki verkkokauppojen sivuilta tai yleensä viimeistään valojen valmistajien sivuilta löytyy nuo valokuviot lux/metriä kaaviona joista voi myös hieman katsella omaan makuun sopivaa vaihtoehtoa.


Tuossa pari hinta/laatu suhteeltaan ok

https://valovertailu.com/wp-content/upl ... 24x681.jpg
Ei näytä penkoille, kuin suoralla tiellä, mutta kauas ja vastamäkeenkin näyttää varmasti riittävästi.. mulla on tämä

https://valovertailu.com/wp-content/upl ... 24x681.jpg
tässä sitten vähän leveempi keila.. tätäkin voisin harkita, jos olisi tarvetta :dontknow:

ja autona tuo 2009 legacy..
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 04 Joulu 2019, 19:38

Subbeman kirjoitti:Olisiko tuon suuntauksessa paras väline yksinkertaisesti vatupassi? Ei seinälle suuntaus ainakaan minulla onnistu ja valo on myös niin laajalle sivuille ja ylöskin päin näyttävä, että vaikea saada selkoa tien päälläkään säätämisessä juuri oikeaa asentoa :shock:

Pitäisi kohta varmaan olla oma viestiketju näille valokeskusteluille.. mutta suositus suuntauksesta kaikille lisävaloille yleisesti on että valo suunnataan osoittamaan suoraan vaakatasoon.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 04 Joulu 2019, 21:53

JuhaH kirjoitti:
Subbeman kirjoitti:Olisiko tuon suuntauksessa paras väline yksinkertaisesti vatupassi? Ei seinälle suuntaus ainakaan minulla onnistu ja valo on myös niin laajalle sivuille ja ylöskin päin näyttävä, että vaikea saada selkoa tien päälläkään säätämisessä juuri oikeaa asentoa :shock:

Pitäisi kohta varmaan olla oma viestiketju näille valokeskusteluille.. mutta suositus suuntauksesta kaikille lisävaloille yleisesti on että valo suunnataan osoittamaan suoraan vaakatasoon.


Niin olen päätellyt itsekseni. Tämä ok :thumbsup:
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

ufo-driver
Viestit: 141
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 28 Joulu 2019, 11:30

Kun Outback 2019:ää vertaa paperilla Forester e-boxeriin, niin Forester on taloudellisempi (8,1 l/100 km vs. 8,6 l/100 km, molemmat WLTP) ja vähäpäästöisempi (CO2 185 g/km vs. 193 g/km), mutta kalliimpi (alkaen hinnat Forester EUR 44 393 vs. Outback EUR 41 116). Muuta: Foresterissa maavara 2 cm suurempi. Outback tekniikaltaan simppelimpi, kun ei hybridi, mutta suorituskykyisempi ja tilavampi. Johtopäätös: Päästöero ei ainakaan prosenteissa ole paljon e-boxerin eduksi, Outbackissä vastapainoksi paljon etuja.
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

Avatar
Subbeman
Viestit: 105
Liittynyt: 01 Elo 2019, 08:37

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subbeman » 28 Joulu 2019, 12:06

ufo-driver kirjoitti:Kun Outback 2019:ää vertaa paperilla Forester e-boxeriin, niin Forester on taloudellisempi (8,1 l/100 km vs. 8,6 l/100 km, molemmat WLTP) ja vähäpäästöisempi (CO2 185 g/km vs. 193 g/km), mutta kalliimpi (alkaen hinnat Forester EUR 44 393 vs. Outback EUR 41 116). Muuta: Foresterissa maavara 2 cm suurempi. Outback tekniikaltaan simppelimpi, kun ei hybridi, mutta suorituskykyisempi ja tilavampi. Johtopäätös: Päästöero ei ainakaan prosenteissa ole paljon e-boxerin eduksi, Outbackissä vastapainoksi paljon etuja.


Minun Outbackissa on nyt maavaraero vain 5 mm Foresteriin, kun panin 235/18 talvikumit. Päästöt lähes samat. Ajoin kumpaakin. Outbackissa vaihteisto vaihtaa kiihdytyksissä paljon siistimmin kuin e-boxer Forester -ja on selvästi riskimmän tuntuinen myös jopa "takapuolituntumalla". Outback mielestäni on myös edelleen mukavamman ja enemmän "käteen istuttavan oloinen" ajettavuudeltaan maantiellä, kuin tämä uusikaan Foresteri, joka tosin on parantunut aiemmasta mallista tuossa mielessä selvästi. Sisätiloihin kantautuvien äänien suhteen en huomannut enää eroa juurikaan, siinä myös Forre petrannut edellisestä mallista.

Summarum, en olisi valmis maksamaan e-boxerista edelleenkään edes samaa hintaa kuin Outbackista, mielestäni sen pitäisi olla halvempi kuin Outback. ..
Outback MY19
Toyota Auris hybrid -17
ex MB S320 CDI -05
ex Forester 2.0 XS CVT -MY13
ex Forester 2.0 CVT -09

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 28 Joulu 2019, 13:46

Ei se e-boxer ole muuta kun markkinakikkailua. Ei noilla kevythybridikikkareilla saada mitään järkevää säästöä, kun auton paino kasvaa ja vastaavaa tehohyötyä ei saada noilla jännitteillä, eikä akuston kapasiteetillä. Plugin versiota odotellessa...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Subukka
Viestit: 78
Liittynyt: 15 Maalis 2015, 17:48

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja Subukka » 28 Joulu 2019, 16:07

Milloinkahan muuten 2020 Outback tulee myyntiin suomessa, nyt esim. Laakkonen mainostaa 2020 OB:tä mutta ne on kuvien perusteella edelleen vanhaa mallia...
Outback 2.5 AT MY07

Avatar
jpu
Jäsen
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:55

Re: Outback 2019, järkiostosko?

ViestiKirjoittaja jpu » 28 Joulu 2019, 20:12

Subukka kirjoitti:Milloinkahan muuten 2020 Outback tulee myyntiin suomessa, nyt esim. Laakkonen mainostaa 2020 OB:tä mutta ne on kuvien perusteella edelleen vanhaa mallia...


Veikkaisin että esitellään Suomessa 2020 vuoden lopussa ja samalla ennakkomyynti alkaa..
Skoda Enyaq iv 80x Sportline
Ex: Subaru Outback 2,5i Ridge My18
Ex: Subaru Outback 2,5i OA cvt my14
Ex: Subaru Impreza WRX STI 2,5 my 2009
Ex: Subaru Impreza WRX 2,0 my2005
Ex: Subaru Outback 3,0 H6 AT my2001
Ex: Subaru Legacy 1,8DL sedan FWD my 1993


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa