ViestiKirjoittaja -teme- » 25 Huhti 2020, 08:30
Yksi vaihtoehto on tilata jämäkämmät jouset vallilan takomosta, tarviivat vaan aika varmasti malli jouset. Tekisivät mittojen mukaan paksummasta langasta jouset niin niillähän se nousisi ja jousi toimisi edelleen kuten sen on tarkoitettu. Tuohon omaan outbackiin viime viikonloppuna laitoin juurikin H&R +35mm legacyyn tarkoitetut jouset ja kaikki iskarit ja ne jouset oli saman mittaiset kuin alkuperäiset legacyn jouset mutta paksummasta tavarasta väännetyt, edessä oli myös tiheämmällä kierteellä n.yksi kierros enemmän jolloin auto kyllä nousi sen lähelle luvatun. Alkuperäiset olivat 12mm langasta ja noi h&r oli 14mm.
Tuota jousen puristamista vaan en suosittele koska tuolta kelkka puolelta alustan säätö oppineena niin alustan jousien esisäätöjä ei auta puristella loputtomiin asti vaan joka jouselle ilmoitetaan max. esijännitys jolla pyritään samaan alusta kulkukorkeus pysymään vakiona kuskin painon alla. Ja jos jousen max. esijännitys ei riitä niin silloin on vaihdettava jämäkämpi jousi, koska kun jousta puristetaan liikaa niin se alkaa "sakkaamaan" ja alustan korkeus jopa putoaa mitä enemmän sitä kiristää jolloin myöskään jousi ei toimi ajossakaan.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu
Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99