HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

'09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Pasivaan
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Tammi 2016, 14:45

'09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja Pasivaan » 10 Marras 2020, 07:59

Moi

Nyt tarvittais vinkkiä öljyvuodon selvittämiseen. :( '09 diesel forester jossa mittarissa 305tkm alkoi vuotamaan moottoriöljyä jostain moottorin takaosasta alhaalta. Huomasin eilen kun kurkkasin auton alle ja molemmat muovipanssarit oli öljyssä. Roiskeita oli aina taka-akselille saakka. Irroitin muovipanssarit ja moottori oli altapäin öljyssä moottoriöljypropusta vaihteiston proppuun saakka. Sähköinen ohjaustehostin ja sen moottorin johdot oli myös ihan öljyssä. Tähän saakka kone on ollut hyvin siisti eikä öljyä ole näkynyt missään, joten tätä vuotoa ei ole kestänyt kuin ehkä pari viikkoa jolloin viimeksi kurkkasin auton alle. Lisäsin öljyä koneeseen ja sitä meni litran verran tikusta päätellen. Kuivasin öljyt alta ja käytin koneen lämpimäksi mutta ei ainakaan heti alkanut missään näkyä tuoretta öljyä. Tänä aamuna ajoin töihin n.60km eikä vieläkään näkynyt muoveissa uutta öljyä. Mikä se tämmönen on/off vuoto voi olla kun ei kokoajan vuoda? :shock: Vuoto voisi tietenkin olla kampiakselin stefa vauhtipyörän takana. Sinne ei pääse oiken lampun kanssa näkemään. Näkeekö vauhtipyörän taakse jos laskee ohjaustehostimen ja suojakilven hetkeksi alas? :think: Kytkinpaketti on vaihdettu korjaamolla joskus edellisellä omistajalla 125tkm kohdalla. En tiedä onko silloin vaihdettu stefaa. Onko moottorin takana muuta mahdollista vuotopaikkaa kuin akselin stefa? Voiko 'oil separator'in kansi vuotaa? Mikä tehtävä tuolla separaattorilla muuten on koneessa? :think: Kaikki vinkit ja kokemukset on tervetulleita.
Ajattelin kysäistä täältä ennekuin alan miettiin stefan vaihtoa tai muuta. :thumbup:

t.Pasi

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 711
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja Matway » 10 Marras 2020, 08:36

En tiedä sen separaattorin muusta tehtävästä mutta sen lätkän alla on sylinterin proppu josta saa männäntapin ulos.
Jos koko öljypohja oli roiskeissa niin eikös vois olla ennemminkin etummainen kampuran stefa?
Myös turbon öljyputket voi alkaa vuotaa, kokemusta impusta.

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Pasivaan
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Tammi 2016, 14:45

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja Pasivaan » 10 Marras 2020, 09:04

Öljypohjan etuosa on kuiva joten kyllä se on valunut takaa päin matalimpaan kohtaan josta sitten tiputtaa. Turbon putken mutkan imusarjan ja coolerin välissä vaihdoin silikoniletkuun muutama vuosi sitten mutta vuoto ei tule siitä.

_KUHA
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Tammi 2020, 19:32

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja _KUHA » 10 Marras 2020, 11:34

Onkos alakerta alkuperäinen? Itellä alkoi vuotaa moottorin ja laatikon välistä noin 320 tuhannen kohdalla. Sen verran oli tihuuttanu, että katsastusmies kirjoitti korjausmääräyksen. Koneesta tuli valmis halloweenina, joten korjattavaa tuli vähän enemmän, kuin kammen stefa. Liekö päittäisvälys sen verran lisiny, että kulutti stefan pilalle.
-09 diesel Subarun omistajien tervehdys: "Moro! Monesko moottori?"

Pasivaan
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Tammi 2016, 14:45

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja Pasivaan » 10 Marras 2020, 11:53

Alkuperäinen alakerta on. Olen joskus miettinyt että onkohan kytkimen painelaakeri lopussa kun moottorin ääni muuttuu hieman kun lähtee painamaan kytkintä pohjaan. Kytkin toimii muuten ok. Voisiko päittäisvälys tehdä ääneen muutosta?

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 711
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja Matway » 10 Marras 2020, 12:22

Pasivaan kirjoitti:Öljypohjan etuosa on kuiva joten kyllä se on valunut takaa päin matalimpaan kohtaan josta sitten tiputtaa. Turbon putken mutkan imusarjan ja coolerin välissä vaihdoin silikoniletkuun muutama vuosi sitten mutta vuoto ei tule siitä.
Juu ok, olin lukevinani et koko öljypohja oli roiskeissa.
Olihan kyseessä dieseli? Turbohan majailee näissä dieseleissä siellä pahnan pohjalla eli uppipea ei käytännössä ole ollenkaan.
Mulla alkoi se turbon öljypohjan banjopultti vuotaa. Kannattaa se turbo tsekkaa kun se majailee sen suojapellin takana niin ei välttämättä näy jos vuotaa.

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja Jappi » 12 Joulu 2020, 17:21

Kone.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja yason » 06 Loka 2021, 17:58

Omassani öljypohja näytti vuotavan. Edestä kuiva, sivuilla hikoili enenevästi takasivua kohti ja öljypohjan takareunasta valunut alas ja vaihteiston etuosaan. Öljyähän tuo ei ole juuri syönyt vaihtovälillä, joten pienestä hikoilusta kertyy paljon mustaa mönjää.

Irrottelin öljypohjaa ja kun vihdoin sain sen kammettua irti, löysin paksun kasan harmaata silikonia tiivistepinnalta. Onko tuo tehtaan jäljiltä vai joku RTV-jannu halunnut tehdä "varman" päälle? Ja eikö tuohon tosiaan ole myynnissä erilistä tiivistettä? Partsouqin mukaan ei.

Eli pitää liimata silikonilla takaisin seuraavan kiusaksi... Öljypohjaa ei oikein saanut kevyellä voimalla irti, joten piti vähän suoristaa tiivistepinnan huulta. Niih, ja arvaa oliko saatanallinen työ irrotella vanhat silikonit. Vedin lopulta pyörivällä teräsharjalla kaiken kiinniliimautuneen silikonin pois maalia myöden, hioin tasaiseksi ja maalasin uudelleen. Toivottavasti ei vuoda taas seuraavan 300 tkm jälkeen...
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja -teme- » 06 Loka 2021, 18:21

Liimalla ne on aina kasattu.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 06 Loka 2021, 19:00

Bensoissa on ainaki liimalla vaan. Johki vanhoihin saa korkkitiivisteen, ite vetäisin mielummin pelkällä liimalla.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja yason » 06 Loka 2021, 19:45

Tiivistemassaa sitten... Loctiten mustaa, harmaata ja sinistä on ainakin tarjolla Motonetissä. Noista aina joku on pitänyt jossain koneessa ja joku ei... Viivaimella tarkistin, että öljypohjan huuli on aika tasainen irrottelun ja oikomisen jälkeen, mutta ei se enää tehtaan jäljiltä kuitenkaan ole. Oliks jotain Subarun suosittelemaa, mitä laittaa?

Entä laitanko vain öljypohjaan vai myös koneen puolelle vai riippuuko lähinnä silikonista?
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja -teme- » 06 Loka 2021, 20:22

https://m.motonet.fi/fi/tuote/602349/Pe ... koni-80-ml

Tämä on toimivaa.

Riittää kun pelkkään öljypohjaan puristat, bensoissa on öljypohjassa liimalle ihan ura, liekkö dieseleissä.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

PeeL
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Huhti 2022, 19:55

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja PeeL » 10 Huhti 2022, 19:57

Jäi hieman auki korjaantuiko vuoto? Itsellä alkoi myös 305 tkm kohdalla vuotaminen koneen takaa ja nyt etsin syytä

_KUHA
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Tammi 2020, 19:32

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja _KUHA » 13 Huhti 2022, 18:57

Öljypohja ensin tarkistaen. Omaani tulleeseen vaihtomoottoriin uusin myös tuon öljypohjan tiivistemassan varmuuden vuoksi, vaikka vaihtomoottorilla oli ajettu vain reilu 100k. Alkuperäisen moottorin vuoto tuli todennäköisesti kammen takapään stefasta. Koko keksintö oli konerikon jäljeltä sen verran hyvin öljytty, että tarkkaa paikkaa oli mahdoton selvittää eikä pahemmin enää edes kiinnostanut.
-09 diesel Subarun omistajien tervehdys: "Moro! Monesko moottori?"

PeeL
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Huhti 2022, 19:55

Re: '09 Forester öljyvuoto moottorin takaosassa

ViestiKirjoittaja PeeL » 13 Huhti 2022, 19:02

Kiitoksia, tarkistan tuon öljypohjan ensin ja pähkäilen sen jälkeen lisää :thumbsup:


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron