Jalase kirjoitti:Nyt on nakutusanturikin vaihdettu, mutta ei vaikutusta niiailuun ja nykimiseen. Onko seuraava vaihtoehto sitten lambda -anturi? Kylmällä koneella ei nypi yhtään (ensimmäiset pari kilometriä) ja eikö lambda tule mukaan vasta kun paikat lämpiää vähän?
Bensatrimmeistä näkee kyllä, jos seossuhteessa on häikkää, johtuen sitten viallisesta lambdasta, viallisesta suuttimesta tai imuvuodosta. Happianturiviat auto osaa kyllä itsekin tunnistaa aika hyvin ja vikavalo kun syttyy jo siitäkin, jos trimmit karkaa liian kauas.
Käytös viittaa siihen, että joko ongelma esiintyy vain osakaasulla (EGR jumittaa? Kaasuläppä tökkii?) tai sitten kyseessä on jonkinlainen mittaus- tai annosteluvirhe, joka jää täysteholla muun kohinan/virtauksen sekaan.
Esimerkiks jos suutin tökkii, sen on vaikea annostella pientä määrää bensaa oikein, mutta tarpeeksi isolla aukioloajalla suutin ehtii ruutata niin paljon bensaa, ettei epätarkkuus enää haittaa, vaikka annostelu olisikin edelleen yhtä monta tilavuusyksikköä pielessä. Samoin voi olla, että rikastuksen aikana bensaa ruutataan sen verran, ettei tuo annosteluvirhe enää juuri vaikuttaisi ja vasta, kun katti lämpiää ja ecu siirtyy lukemaan happianturia, vähentäen bensansyöttöä, niin virhe tulee näkyviin. Tähän rikastukseen vaikuttaa kans yleensä veden lämpötila eli jos ecu luulee, että moottori on lämmin, niin se siirtyy closed loopiin paljon aiemmin tai jopa suoraan.
Samoin jos ilmamäärän mittauksessa olisi ongelmia, ne korostuisivat sitä enemmän, mitä enemmän kaasuläppä on kiinni, kun suhteellinen virhe on määrältään lähempänä absoluuttista mittausarvoa.