Tapatalkilla luettaessa ei näy allekirjoitukset. Jäi vähän arvailun varaan mikäs malli nyt on kyseessä?jaalto65 kirjoitti:Jaaha, nytpä olisi pohdittavaksi autoni vika, josta en saa itse selvää. Auto on allekirjoituksen yksilö.
Pari viikkoa sitten katosi ajossa tehot melko tyystin; pientä vastamaata ei saanut ajettua ilman, että nopeus laski. Oli vaan niin kuin olisi puuttunut ahto tahi muuten ollut hyvin nuhainen.
Tyhjää käy siististi. Ensimmäisen kerran vika poistui, kun auton sammutti ja starttasi uudelleen. Niin se on sittemmin poistunut joka kerta, jo useamman kymmenen kertaa. Siis heti välisammutuksen jälkeen tehot ovat entisellään ja meno maittaa. Vika ilmenee uudelleen 5-200 km uuden käynnistyksen jälkeen, siis melko vaihtelevasti.
Pian ensimmäisen vikakerran jälkeen tuli myös kojetauluun varoitusvalot. Vikakoodit halpislukijalla lukien tuli koodi P0101 (maffin koodi). Vika poistui ja meno alkoi maittaa vikakoodin nollaamalla. Sittemmin olen oppinut, että koodin voi poistaa kesken ajonkin. Vikakoodi ilmestyy vain noin joka kymmenes kerta, kun ponnettomuus ilmenee. Kuitenkin ihan riippumatta siitä, onko vikakoodi annettu vai ei, saa tehot takaisin nollaamalla kaikki vikakoodit. Ihmettelen tätä, että voi poistaa sellaisen vikakoodin, jota lukija ei tiedä olevan olemassakaan.
Ilmamassamittarin vaihdoin. Tilalle tuli samanlainen Denson mittari, kuin aempikin. Tällä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta vikaan. Ahtoputken pätkän välijäähyn ja imusarjan välille olen tilannut, mutta se ei ole vielä tullut. Vaihdan sen varmuuden vuoksi, vaikka oudolta tuntuukin, että vika siitä voisi johtua - vianhan saa aina poistettua vikakoodit nollaamalla.
Yksi erityispiirre on vielä se, että silloin kun vikaa ei ilmene, päästää auto moottoria kuormitettaessa tavallista muhkeampia, mustia voimasavuja. Se on ihan näyttävä musta pilvi, jonka saa jätettyä risteyksestä kiihdytettäessä. Vastamäkeen ajaessa ja ohitukseen kiihdytettäessä auto tuntuu myös jättävän jälkeensä jonkin verran tummaa pakokaasua. Kun vika on päällä ja tehot pois, on savutuskin poissa.
Minusta tuntuu, että vika ilmestyy aina moottorijarrutuksen yhteydessä. Varma en tästä kuitenkaan voi olla, koskapa vika ilmenee toden teolla vasta kiihdytettäessä, ja sehän tapahtuu usein moottorijarrutuksen jälkeen.
Seurailin tuossa yhden pitemmän matkan ajan Torquen Liten avulla muutamaa muuttujaa. Siellä on semmoinen hämärä muuttuja kuin 'Kuorma' ('Load', %). En tiedä mitä se yrittää kuvata. Normaalissa ajossa kuorma ei nouse yli 80 % - tasakaasulla ajettaessa se pysyttelee alle 35 %. Kai se kuvaa koneen kuormitusastetta. Maksimikuorma sattuu vääntöhuippuun 1800 rpm. Kun vika on päällä, ei kone päästä kuormaa yli 63,9 %. Raja on tarkalleen tuo, aina. Sattumoisin tai ehkä jopa syystä se on sama raja, johon vakkari antaa kuorman nousta, kun pyytää paluuta edelliseen nopeuteen napilla 'res/acc'. Vika kuitenkin tulee ilmi niin vakkarilla ajettaessa kuin ilman sitä, joten ihan suoranaisesti se ei vakkarin käytöstä näytä johtuvan. Muita muuttujia mitä katsoin, olivat ilmamassamittarin lukema sekä ahtopaine ja imusarjan paine. Ne näyttivät ihan loogisilta. Toki ahdot jää maltillisiksi, mutta luulen sen olevan vain looginen seuraus siitä, että kone ei vian päällä ollessa anna kuorman nousta yli edellä mainitun rajan. Mitään selvää rajaa ahtopaineella ei tunnu olevan.
Muistinkohan kaiken? Ehkä en, mutta kysykää jos jotain jäi epäselväksi.
teuski kirjoitti:Suhiseeko sulla enää kuuluvasti kun ahdot alkaa nousemaan reilummin?
Mulla kyllä nousee 1,3bariin mutta tuhisee aika lailla kun kiihdyttää, joskos siellä jostain vähän falskaisi.
teuski kirjoitti:Suhiseeko sulla enää kuuluvasti kun ahdot alkaa nousemaan reilummin?
Mulla kyllä nousee 1,3bariin mutta tuhisee aika lailla kun kiihdyttää, joskos siellä jostain vähän falskaisi.
jaalto65 kirjoitti:Jaaha, nytpä olisi pohdittavaksi autoni vika, josta en saa itse selvää. Auto on allekirjoituksen yksilö.
Pari viikkoa sitten katosi ajossa tehot melko tyystin; pientä vastamaata ei saanut ajettua ilman, että nopeus laski. Oli vaan niin kuin olisi puuttunut ahto tahi muuten ollut hyvin nuhainen.
Tyhjää käy siististi. Ensimmäisen kerran vika poistui, kun auton sammutti ja starttasi uudelleen. Niin se on sittemmin poistunut joka kerta, jo useamman kymmenen kertaa. Siis heti välisammutuksen jälkeen tehot ovat entisellään ja meno maittaa. Vika ilmenee uudelleen 5-200 km uuden käynnistyksen jälkeen, siis melko vaihtelevasti.
Pian ensimmäisen vikakerran jälkeen tuli myös kojetauluun varoitusvalot. Vikakoodit halpislukijalla lukien tuli koodi P0101 (maffin koodi). Vika poistui ja meno alkoi maittaa vikakoodin nollaamalla. Sittemmin olen oppinut, että koodin voi poistaa kesken ajonkin. Vikakoodi ilmestyy vain noin joka kymmenes kerta, kun ponnettomuus ilmenee. Kuitenkin ihan riippumatta siitä, onko vikakoodi annettu vai ei, saa tehot takaisin nollaamalla kaikki vikakoodit. Ihmettelen tätä, että voi poistaa sellaisen vikakoodin, jota lukija ei tiedä olevan olemassakaan.
Ilmamassamittarin vaihdoin. Tilalle tuli samanlainen Denson mittari, kuin aempikin. Tällä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta vikaan. Ahtoputken pätkän välijäähyn ja imusarjan välille olen tilannut, mutta se ei ole vielä tullut. Vaihdan sen varmuuden vuoksi, vaikka oudolta tuntuukin, että vika siitä voisi johtua - vianhan saa aina poistettua vikakoodit nollaamalla.
Yksi erityispiirre on vielä se, että silloin kun vikaa ei ilmene, päästää auto moottoria kuormitettaessa tavallista muhkeampia, mustia voimasavuja. Se on ihan näyttävä musta pilvi, jonka saa jätettyä risteyksestä kiihdytettäessä. Vastamäkeen ajaessa ja ohitukseen kiihdytettäessä auto tuntuu myös jättävän jälkeensä jonkin verran tummaa pakokaasua. Kun vika on päällä ja tehot pois, on savutuskin poissa.
Minusta tuntuu, että vika ilmestyy aina moottorijarrutuksen yhteydessä. Varma en tästä kuitenkaan voi olla, koskapa vika ilmenee toden teolla vasta kiihdytettäessä, ja sehän tapahtuu usein moottorijarrutuksen jälkeen.
Seurailin tuossa yhden pitemmän matkan ajan Torquen Liten avulla muutamaa muuttujaa. Siellä on semmoinen hämärä muuttuja kuin 'Kuorma' ('Load', %). En tiedä mitä se yrittää kuvata. Normaalissa ajossa kuorma ei nouse yli 80 % - tasakaasulla ajettaessa se pysyttelee alle 35 %. Kai se kuvaa koneen kuormitusastetta. Maksimikuorma sattuu vääntöhuippuun 1800 rpm. Kun vika on päällä, ei kone päästä kuormaa yli 63,9 %. Raja on tarkalleen tuo, aina. Sattumoisin tai ehkä jopa syystä se on sama raja, johon vakkari antaa kuorman nousta, kun pyytää paluuta edelliseen nopeuteen napilla 'res/acc'. Vika kuitenkin tulee ilmi niin vakkarilla ajettaessa kuin ilman sitä, joten ihan suoranaisesti se ei vakkarin käytöstä näytä johtuvan. Muita muuttujia mitä katsoin, olivat ilmamassamittarin lukema sekä ahtopaine ja imusarjan paine. Ne näyttivät ihan loogisilta. Toki ahdot jää maltillisiksi, mutta luulen sen olevan vain looginen seuraus siitä, että kone ei vian päällä ollessa anna kuorman nousta yli edellä mainitun rajan. Mitään selvää rajaa ahtopaineella ei tunnu olevan.
Muistinkohan kaiken? Ehkä en, mutta kysykää jos jotain jäi epäselväksi.
Forre93 kirjoitti:Tarkoitan, että vika tulee pitkän moottorijarrutuksen jälkeen kun lähtee taas nostamaan vauhtia. Jos vika tulee ilman moottorinvaroitusvaloa ja vikakoodia niin auton sammuttamalla vika poistuu. Vikakoodi ja varoitusvalo tulee aina silloin tällöin ja sen pystyy poistamaan lukijalla.
Omasta autosta egr on ohjelmoitu pois. Samoin dpf on ohjelmoitu pois ja poistettu pakoputkesta.
jaalto65 kirjoitti:Forre93 kirjoitti:Tarkoitan, että vika tulee pitkän moottorijarrutuksen jälkeen kun lähtee taas nostamaan vauhtia. Jos vika tulee ilman moottorinvaroitusvaloa ja vikakoodia niin auton sammuttamalla vika poistuu. Vikakoodi ja varoitusvalo tulee aina silloin tällöin ja sen pystyy poistamaan lukijalla.
Omasta autosta egr on ohjelmoitu pois. Samoin dpf on ohjelmoitu pois ja poistettu pakoputkesta.
No kyllä se sitten oireiltaan jotakuinkin sopii. Jaksaako ahtaa 1,3-1,4 bar, vai jääkö alle? Onko ahtopaine kylmällä koneella tyhjäkäynnillä vakuumin puolella? Näistähän voisi vähän päätellä, että viittaako mikään vuodon suuntaan.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa