HegeHege kirjoitti:Joko syy selvisi?
Kiitos kysymästä! Olinkin tässä jo aiemmin viikolla aikeissa tulla kirjoittamaan vaiheikkaista käänteistä. Koitan jotenkin pitää vastauksen lyhyenä.
Auto kävi tuossa alkuperäisen huollon tehneessä firmassa yhteensä kolme kertaa sen huollon jälkeen ja viimeisellä kerralla he katsoivat pyynnöstäni tuon jakopään tilanteen. Sain heiltä vastauksen, että ajoitus on kunnossa. No, tämän tiedon saatuani soitin sitten merkkikorjaamolta ajan huoltoon, jotta he katsovat sen jakopään/ajoituksen tilanteen. Sieltä laittoivat sitten pari kuvaakin mulle, että ajoitus on pielessä. Sovittiin, että vaihtavat siihen uuden hihnan. Luulin, että tällä homma tulee kondikseen, mutta eipä tullutkaan.
Soittivat tuolta merkkihuollosta iltapäivällä uudestaan, että voiko auto jäädä heille vielä seuravaaksi päiväksi, kun epäilevät, että siinä on nyt jostain muusta kyse kuin tuosta jakopäästä. Vaikka vaihtoivat satavarmasti oikean hihnan ja ajoituksen kohdilleen, niin kun olivat pyöräyttäneet sitä pari kierrosta, niin ajoitus ei pysynytkään kohdillaan, vaan meni kuulemma oikeastaan siihen samaan tilanteeseen kuin olivat aluksi niitä kuvia mulle laittaneet. Kysyivät tässä kohtaa, onko autoon tehty jossain kohtaa kanssiremppaa, mitä en pysty muistamaan, eikä tätä voi oikein millään enää tarkistaakaan, siis ilman purkuhommia. Jos sitä kantta olisi höylätty, niin se kai muistaakseni saattaisi tehdä sitä, ettei ajoitus pysy täysin kohdillaan, jos nyt oikein muistan tuon merkkiliikkeen kaverin sanoman tilanteesta. Mutta tosiaan sitä epäilivät, ettei se tärinä johdu tämän jakopään/ajoituksen tilanteesta.
Merkkiliikkeessä ovat joskus törmänneet sellaiseen, että jos jakopään rempassa kardaaniakselinpään(?) rullan pultin aukaisee ja kiinnittää niin, että vaihde on päällä ja samalla painetaan jarrua, niin se saattaa mahdollisesti vanhassa autossa vaurioittaa kaksoismassa(?)vauhtipyörää, jolloin se menee epätasapainoon, ja aiheuttaa tärinää, tai vibraatiota, kuten merkkihuollon kaveri asiaa kuvasi. No, sovittiin, että purkavat auton atomeiksi, ja katsovat, mikä on tässä kohta tilanne. Löydöksenä olikin kiinteä vauhtipyörä, mikä siis sitten vesitti tuon em. teorian. Mutta se tuossa selvisi, että kytkin(tai ainakin levy) oli täysin kypsä, minkä kyllä osasin aavistaa, että näin saattaa olla. Laittoivat tarvittavat kilkkeet tilaukseen Ruotsista, jotta saadaan samaan hässäkkään sitten vielä kytkinkin huollettua.
Tänään taas juttelin puhelimessa merkkihuollon kaverin kanssa ja auto on nyt jälleen kasassa, mutta pääsen sen vasta huomenna toiselta paikkakunnalta hakemaan, niin en osaa omaa perstuntumaa tilanteeseen vielä antaa. Tämä merkkihuollon kaveri sanoi, että kytkinremppa kuitenkin paransi tilannetta, mutta ei aivan täysin tuota vibraatiota/tärinää kuitenkaan poistanut. Sitä kuulemma edelleen huomaa, kun sen alkutilanteen vibraation on kokenut, niin osaa kuulostella sitä fiilistä. Jos autoon istahtaisi ulkopuolinen, joka ei tietäisi asiasta mitään, niin ei välttämättä kuulemma huomaisi mitään.
Eli mitä tästä nyt yhteenvetona sanoisi. Syy ei tavallaan aivan täysin selvinnyt, mutta tuo kytkinremppa kuitenkin näyttäisi auttaneen tilanteeseen selvästi. Ajoitus ei siis pysy täysin kohdillaan, mutta tuosta kansirempasta kun en tiedä, tai en ainakaan sellaista muista, niin siltäkin osin tilanne on nyt mitä on. Tämä merkkihuollon kaveri sanoi, ettei tässä kohtaa nyt kannata muuta alkaa enää setvimään, kun ei ole oikein arvausta, mitä voisi tutkia, joten ei muuta ku ajoa vaan!
Kaikista syy-yhteyksistä ja seurauksista mä en ymmärrä yhtään mitään, mutta ei se näköjään ole aina helppoa ammattilaisillekaan. Mä olen ihan tyytyväinen, jos nyt auto pysyy kunnossa, ja saan seuraavaksi pyöreäksi lukemaksi 400k, kun ollaan just hivenen lähempänä sitä kuin 300K. En osaa tuosta Foresta luopua ennen kuin se hajoaa sen verran pahasti, ettei sitä ole enää järkevää korjata.
Lisätään nyt vielä loppuun huomiona se, että mun tekstissä saattaa olla asiavirheitä etenkin noiden osien ym. suhteen, kun en tosiaan itse autoista mitään tiedä, ja kirjoitan vain kuullun pohjalta. Korjatkaa tai tarkentaakaa, jos jotain on phasti pielessä!
Ja edelleen kiitoksia alustukseeni vastanneille! Vastauksista oli mulle hyötyä. Tarjoasin oluet, jos se olisi mahdollista!