ViestiKirjoittaja nemola » 18 Heinä 2021, 08:58
Ok, kävisihän sellainen toiseen suuntaan vuotavakin sulkuventtiili (EDIT: eli takaiskuventtiilikin), jos/kun merkkaisi letkun päät ja kiinnittäisi / irrottaisi ne tietyssä järjestyksessä kuten akkukaapelitkin.
Koko kakkosrengaskertaa ei sentään tarvitsisi roudata, vaan 2 rengasta voisi olla passeli sopivasti ylipaineistettuna (yksi kun roikkuu auton ulkopuolella jo tehtaan jäljiltä). 3,6 ja 2,4 bar kahdesta renkaasta riittäisi nostamaan neljän allaolevan renkaan 1,2 bar paineet 1,8:aan, eikä tarttis paineita nostaessa välttämättä edes mittailla niitä (TPMS valittaa tarvittaessa). Tikulla kaivamalla siis jotain helpompaa verrattuna kompuraan. Toisena etuna meluttomuus. Muut sitten niitä huonoja puolia. Helteen pehmittämänä laskettuna:
3,6 bar ja 1,2 bar renkaat yhteen tasaa paineet 2,4 bariin, tuloksena 2 rengasta 2,4 bar ja 3 1,2 bar ja 1 2,4 bar.
2,4 bar ja 1,2 bar renkaat yhteen tasaa paineet 1,8 bariin, tuloksena 4 rengasta 1,8 bar ja 1 1,2 bar ja 1 2,4 bar.
2,4 bar ja 1,2 bar renkaat yhteen tasaa paineet 1,8 bariin, tuloksena 6 rengasta 1,8 bar.
Toki yksikin 3,6 bar ylipainerengas riittäisi, mutta lopuksi pitäisi vaihtaa se alle viimeisen alipaineisen tilalle.
Typpi olisi kaasuna jopa parempikin vaihtoehto, jos sen saatavuus unohdetaan. Muistaakseni Nissan GT-R:n renkaissa sitä käytetäänkin ainakin tehtaan jäljiltä. Painesäiliönhän saisi valmiinakin autoon sisäasennustakin varten jostain ilmajousituksesta soveltaen (en _suosittele_ minäkään, vaikka taitaahan jotkut fillaristitkin ajella CO2-kaasusäiliöt "p*rstaskuissaan").
EDIT2: 44 psi eli noin 3 baria näyttää lukevan renkaassa maks. paineeksi, joten ihan noihin laskemiini ei sen rajoissa pääsisi.
EDIT3: Mutuna takaiskuventtiili ei ehkä tuossa toimisikaan kunnolla siinä vaiheessa, kun paine-ero pienenee renkaiden paineiden tasoittuessa (paineita ei saisi samoiksi, vaan eroksi jäisi takaiskun "rajapaine").
EDIT4: Paitsi sellainen polttoaineletkun pikaliittimeen sisäänrakennettu "takaiskuventtiili" saattaisi tuossa toimiakin paine-eron suuruudesta riippumatta, jos/kun sen toiminta perustuu vain pikaliittimen yhdistämiseen / irroittamiseen.
Viimeksi muokannut
nemola 21 Heinä 2021, 12:34, yhteensä muokattu 3 kertaa.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.