Moro!
Taisi tulla loppu -08 Legalle. Moottori vaihdettiin vajaa 5v sitten, kun edelliselle kävi (kilsoja mittarissa 283tkm) perinteiset kilkatikalkatit. Löytyi kolariauto ja siitä 195tkm ajettu uudemman mallin moottori. Vaihdettiin samalla uusi kytkinpaketti, mutta pihiyttäni vähän käytetty vauhtipyörä, kun uusi oli niin kallis marmorilla. Sillä tuli tässä nyt kruisailtua 107tkm, eli nyt lukemaan 390tkm korilla.
Alkoi lokakuulla säkättää kytkin pohjassa - tehtiin päätelmä, että vauhtipyörä meni. Ajoin äänen huomattuani kerran töihin ja sitten auton korjaamolle. Hommasin uuden vauhtipyörän ja kytkinpaketin. Vaihtohommassa kesti, kun ei sinänsä ollut kiireellinen. Vietyäni Legan huoltoon, sain puhelun, että onko vuotanut öljyä aiemmin? Sanoin, että ei ja kohdaksi paikantui kampiakselin stefa. Tilattiin stefa (ensimmäinen oli tietysti väärä, kun oli vanhaan moottoriin, mutta toinen osui kohdille) ja se vaihdettiin sitten vauhtipyörän ja kytkinpaketin vaihdon yhteydessä. Samalla vaihdettiin myös vähemmän ajettu vaihdelaatikko.
Sain auton huollosta, mutta koneessa oli karmea ääni. Huollon kanssa juttelin, niin puhuttiin että voi olla että osat hiotuu vielä ja senkin takia ääni paha. Erityisesti kun painoi kytkimen pohjaan, tai kun vaihde päällä - ei niinkään vapaalla. Toinen vaihtoehto oli, että kampiakseli on ottanut itseensä, mutta mites sitä testaat muutakuin ajellaan ja odotellaan? Kytkin ei luistanut yhtään, joten liikkeellelähtö vielä normaaliakin vaikeampaa - hirveällä nytkytyksellä liikkeelle. Ajelin n. 1000km, mutta ääni ei vaimentunut. Sinänsä kulkupuoli normaalissa kunnossa, kulutus normaalia, ei savutusta, enkä huomannut mitään vuotoja parkkipaikoille. Vaihteetkin silmään ihan normaalisti.
Auto seisoi viikon pihassa ja päätettiin sitten, että uudelleen huoltoon, että otetaan laatikko pois ja kurkataan, josko kytkinpaketti ei olisikaan ollut yhteensopiva vauhtipyörän kanssa. Vauhtipyörässä oli sama osanumero kuin vanhassa rikki menneessä, mutta kytkinpaketti ei ollut täysin, vaikka sinänsä oli ollut asentaessa sopivan oloinen. Tultiin takaisin kotiin, niin hirveä öljyläikkä Suben parkkiruudussa. Soitin huoltoon, että olisiko kuitenkin kampiakseli mennyt vauhtipyörän rikkoutumisen yhteydessä, mitä osiltaan aiemmin jo veikkailtiin? Äsken sain kommentin, että vuotokohta on sama kuin aiemmin, eli vauhtipyörän takaa, joten käsittääkseni se kampiakselin stefa.
Otetaan neuvoja vastaan. Miten voisi oikeasti todeta kampiakselin rikkoutuneen, muuta kuin avaamalla koneen? Huollosta kertoi, että kun asensi vauhtipyörän, kytkinosat ja laatikon, niin asennuksen yhteydessä kampiakselissa ei ollut välystä eikä vaikuttanut millään tavalla rikkoutuneelta.
Kuten tekstistä saattaa huomata, itse en ole mikään moottoripuolen asiantuntija, joten jotkut termit saattavat paremmin tietäville kuulostaa hieman tyhmiltä - mutta koittakaa ymmärtää.
Loppusijoituspaikkaa vaille, vai onko jotain vielä mitä voisi testata? Ainakin kiinnostaisi tietää mistä se karmea ääni (sellainen metallinen säkätys tai tärräys) kuuluu, että menikö oikeasti kampiakseli vain huonoa tuuria samalla vauhtipyörän kanssa.
Viimeinen kommentti vielä huollosta juuri kun nyt kyselin asiaa:
"Kampiakseli on todennäköisesti poikki keskilaakerin kohdalta. Nyt kun vauhtipyörä ei anna periksi, niin se ei jousta muualta.
Painaa kytkintä se menee edellä karkuun ja muutenkin liikerata on pieni se korostuu."
Kompatkaa joku asiasta paremmin tietävä tähän jotain, niin voin sitten "hyvillä mielin" pistää auton paaliin - sisältäen 1300€ mitä meni vauhtipyörän ja kytkimen vaihtamiseen osineen....