Fore ei kiihdy..

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Olvix
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2015, 16:01

Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Olvix » 01 Helmi 2016, 09:10

07- Forester on siis kyseessä, perusmalli bensakone, ajettu 164000km. Olen tällä ajellut vuodesta 2008 ja alkuun toimi kuten elokuvissa. Bensaa vaan ja ajoa. Jossain vaiheessa alkoi sitten ilmetä tällainen oire, jota eivät vuosien varrella huolloissakaan ole pystyneet selvittämään: Normaalistihan Subarun kone ottaa kierroksia ihan kivasti, ja maisema vaihtuu kierrosten noustessa. No, tämä äityy välillä tilaan jossa kaasun painallus saa aikaan ensin sellaisen öööö- miettimishetken, ja sen jälkeen kierrokset nousee ja maisema vaihtuu. Vaihde vapaalla ottaa kierroksia aivan normaalisti, samoin alennusvaihteella, mutta maantiellä kiihdyttäessä öööö...ja sitten vasta. Empiirisen tutkimuksen kautta olen havainnut että tämä liittyy tavalla tai toisella koneen karstoittumiseen, sillä satasen lenkki moottoritiellä poistaa oireen melko pitkäksi aikaa. En vaan oikein ymmärrä miten pahuksessa auto voi olla noin herkkä karstoittumaan, en ole ennen tällaista tavannut, siis autoa joka nyykähtää näin dramaattisesti jos ei saa moottoritietä alle koko ajan. Huolloissa on happitunnistimia jne. vaihdeltu, mutta kun huoltoon on meiltä 70 km moottoritietä, niin jännästi se auto siellä koeajossa kiekaisee kierroksia ihan kuin uutena. Yhtä jännästi myös huollon jälkeen toimii muutaman viikon ihan normaalisti, kunnes sitten taas öööö...Jos olisi kaasutinmoottori, epäilisin että kiihdytyspumppu on vialla, jos olisi kaksitahti motocrossari, väittäisin että kylmällä tulpalla yritetään ajella. Jaappanilaisboxeri ruiskulla? Näistä mää en tiijä mitään muuta kuin että hyvä kone silloin kun se toimii. Vika ilmaantui jossain 80-100000 kieppeillä, ei ole vaivannut alusta asti vaan vanhemmalla iällä tullut, mutta mikä pahus sen voi aiheuttaa? Ratin ja penkin välissä kaikki? :dontknow:

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1721
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Qulle » 01 Helmi 2016, 10:24

No millasia kulutuslukemia on ollu?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Olvix
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2015, 16:01

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Olvix » 01 Helmi 2016, 15:21

Qulle kirjoitti:No millasia kulutuslukemia on ollu?


Sellaisia Forelle melko normaaleja, 11-12 litraa sataselle sekalaisessa kaupunkiajo- painotteisessa arkiajossa.

JMTN
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Heinä 2015, 22:48
Paikkakunta: oulu

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja JMTN » 01 Helmi 2016, 18:35

Itsellä oli impussa katit tukossa, niin meno oli melko laiskan pulskeaa :lol:

Mut viittais ihan putkiston tukkeutumisella ja maantie ajossa, aukeaa...
Kaukaa haettu, mutta mahdollinen vika.
Ex. Subaru wrx STI -04

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 241
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja HegeHege » 05 Helmi 2016, 22:11

Ei kuullosta ihan normaalille tuo kulutus. Tosin eipä tietoa oikeista käyttöolosuhteistakaan. Oma 2006 mallinen 2 litranen vaparibensa mitattuna on vienyt reilun kolmen vuoden aikana 8,3 - 10,3 satkulla. Pienin matka-ajossa ja suurimmat talvella kylmäkäynnistyksineen ja leikkeineen :) Ja matkamittari näyttää kyseisellä rengastuksella +-1% tarkkuudella matkan oikein.
Ilmamassamittarin putsaus sopivalla spraylla kannattaisi ensinnä tehdä. Esim. tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/606082/C ... lean-200ml
Tuolla on monista autoista poistettu epämääräiset oireet. Tokihan vikaa voi olla muuallakin, mutta eipä tuo puhdistus kuitenkaan hukkaan mene. Viime katsastuksessa päästöt ok?
Forester 2.0 MY06
Impreza 2.0 MY96

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja andrei » 06 Helmi 2016, 08:00

Minulla mennyt 8,7 -14 sataselle.
Pääsääntöisin 11 se syö.
Mittarissa 240tkm, eikös valmistajat suosittele lambdan vaihtoakin 160tkm välein. Paskottuu ja näin ollen menee rikkaammalle seokset.
Tiedä sitten, saattaishan tuosta muutama desi tipahtaakkin lambdan vaihdolla ja maffin pesulla.


Alkuperäiseen aiheeseen; vähän saman tyyppisiä oireita oli minullakin mersussa, kun katti oli tukossa.
Kovassa kiihdytyksessä vedot katosi ja sitten kun käytti vauhdissa virrat pois, niin taas vastasi kaasuun. :dontknow:
Alkuun tuntui hullulta että voiko se olla katti, kun virran katkaisun jälkeen taas pelasi, mutta hiiltynyttä kennoa tuli vastaan kun katin irrotin. :D
Forester MY06

ltrvs
Viestit: 22
Liittynyt: 11 Maalis 2015, 09:33

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja ltrvs » 06 Helmi 2016, 19:38

Eihän se vain ole 2.0R-kone ja empimiset n. 2000-3000 rpm alueella? (Jos on, niin voisin joskus tehä oman topiccinsa ko. tunnettuun ongelmaan liittyen kun ei ole pelkästään Foren juttuja)

Olvix
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2015, 16:01

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Olvix » 04 Maalis 2016, 08:53

ltrvs kirjoitti:Eihän se vain ole 2.0R-kone ja empimiset n. 2000-3000 rpm alueella? (Jos on, niin voisin joskus tehä oman topiccinsa ko. tunnettuun ongelmaan liittyen kun ei ole pelkästään Foren juttuja)


No, koneesta en tiedä tyyppiä, en ole tarkistanut, mutta 08 karvalakkimalli, otettu käyttöön 07. En nyt tiedä miten muuten tuota oiretta kuvailisi, mutta eikös tuo kierroslukualue ole se millä liikenteessä käytännössä kaikki tapahtuu? Voi tuota empimiseksikin sanoa, toki ja koska vika on selkeästi moottorissa, ja samaa moottoria löytyy muistakin malleista, miksi vika olisi vain foressa. Ellei se ole vain tässä foressa, jota taas on vaikea uskoa aukottoman huoltohistorian jne. vuoksi. Autoa on siis huollettu ja osia, kuten tuo ilmamäärämittari on vaihdettu, ilman tulosta. Mikä hauskinta, ajelin tuossa pienen kierroksen moottoritietä ja tietoisesti vältin vitosvaihdetta, niin eiköhän vika taas jäänyt sinne motarin varteen. Toisin sanoen joku paikka kerää karstaa tms. ja heti kun pitää virtausta yllä vähän pidempään ja isommilla varveilla, niin vika poistuu. Ei auta masinolit eikä muutkaan litkut, 98:lla mennään..

Jännä muuten, tulin tänne tsekkaamaan onko edelliseen viestiin jossa kerroin jotakuin samat asiat, tullut kommentteja, ja koko viestiä ei löydy? Kun en tunne paikan moderointiperiaatteita, niin tuntuu vähän hassulta..no, ehkä tämä on alkavaa dementiaa. ;)
Viimeksi muokannut Olvix 04 Maalis 2016, 12:14, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Mauri H
Jäsen
Viestit: 664
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Mauri H » 04 Maalis 2016, 09:31

Tuo saattaisi olla EGR-venttiilin jumittamista, Jos se hieman jumittaa kaasua lisätessä ja aiheuttaa tuota empimistä. Vikakoodit kannattaisi tarkistaa ja tietty se että onko koneessa ylipäätään EGR:ää.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

ltrvs
Viestit: 22
Liittynyt: 11 Maalis 2015, 09:33

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja ltrvs » 04 Maalis 2016, 13:07

Olvix kirjoitti:Toisin sanoen joku paikka kerää karstaa tms. ja heti kun pitää virtausta yllä vähän pidempään ja isommilla varveilla, niin vika poistuu.)

Näin maallikon korvaan kuulostaa eri ongelmalta kuin tuo mihin itse viittasin. 2.0R-koneista ja niiden ongelmista löytyy muuten juttua täältä

Avatar
Mauri H
Jäsen
Viestit: 664
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Mauri H » 04 Maalis 2016, 14:51

ltrvs kirjoitti:
Olvix kirjoitti:Toisin sanoen joku paikka kerää karstaa tms. ja heti kun pitää virtausta yllä vähän pidempään ja isommilla varveilla, niin vika poistuu.)

Näin maallikon korvaan kuulostaa eri ongelmalta kuin tuo mihin itse viittasin. 2.0R-koneista ja niiden ongelmista löytyy muuten juttua täältä


Joo olen itsekin osallistunut tuohon 2.0R-keskusteluun kun on läheltä tullut seurattua asiaa. Sitä konetta ei vaan foreen tainnut saada.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1261
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja mechanix » 04 Maalis 2016, 15:42

Mulla on ainakin 2.0R -06 foresta.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Mauri H
Jäsen
Viestit: 664
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Mauri H » 04 Maalis 2016, 15:55

mechanix kirjoitti:Mulla on ainakin 2.0R -06 foresta.


Okei, no sehän muuttaa asiaa jos tässä on kyseessä Ärrä-kone, Olvixin auton toimintahan on kovin tyypillistä sille koneelle.

EGR tukossa ja Ecussa nakukorjaukset tapissa. EGR:n putsaus ja ECU:n nollaus auttaa ainakin hetkeksi, ja 98:a tankkiin.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja andrei » 05 Maalis 2016, 10:07

Mistäs tuon R koneen tunnistaa?
Omassa 06 Foressa 2.0 ja merkattu otteeseen 115kw.
Mikä liet sitten onkaan :D
Forester MY06

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1261
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja mechanix » 05 Maalis 2016, 10:22

Dohc kone, avcs imunokat ja hitachin paineanturi sekä hitachin kaasuläppä jossa 3x2 liitin sivulle päin. Noin ainakin omassa selkeimmät.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Mauri H
Jäsen
Viestit: 664
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Mauri H » 05 Maalis 2016, 11:49

Tosin tuo 115kW versio lienee se vähän luotettavampi pakkaus kuin se korkeampiviritteinen alkusarjan versio.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Olvix
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2015, 16:01

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Olvix » 16 Maalis 2016, 06:32

Mauri H kirjoitti:
mechanix kirjoitti:Mulla on ainakin 2.0R -06 foresta.


Okei, no sehän muuttaa asiaa jos tässä on kyseessä Ärrä-kone, Olvixin auton toimintahan on kovin tyypillistä sille koneelle.

EGR tukossa ja Ecussa nakukorjaukset tapissa. EGR:n putsaus ja ECU:n nollaus auttaa ainakin hetkeksi, ja 98:a tankkiin.


Niin. Vilkaisin linkitettyyn keskusteluun ja siitä heräsi kyse, että jos vika on tämän kapineen ohjauskartassa jotka synnyttää vikakoodia turhan herkästi, niin mitenhän tämä vika sitten, kuten heti alkuunsa kerroin, poistuu kun vetäisee pätkän moottoritietä? 98:lla on menty alusta saakka, 95:lla ei löytynyt samaa potkua joten katsoin ettei se ole koneelle hyväksi. Olen juuri kurvaamassa riihimäen suuntaan huoltoon, katsovat vikakoodit siellä ja saavat muutenkin ihmetellä.Samassa yhteydessä huomioitiin ettei se ollut ilmamäärämittari joka tähän vaihdettiin, vaan kaasuläppä, oli aavistuksen kallis. Täytyy ajella hiljakseen että saa auton riksuun ns. vika päällä, ehkä se antaa paremmin osviittaa.

Olvix
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2015, 16:01

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Olvix » 31 Maalis 2016, 10:39

Olvix kirjoitti:
Mauri H kirjoitti:
mechanix kirjoitti:Mulla on ainakin 2.0R -06 foresta.


Okei, no sehän muuttaa asiaa jos tässä on kyseessä Ärrä-kone, Olvixin auton toimintahan on kovin tyypillistä sille koneelle.

EGR tukossa ja Ecussa nakukorjaukset tapissa. EGR:n putsaus ja ECU:n nollaus auttaa ainakin hetkeksi, ja 98:a tankkiin.


Niin. Vilkaisin linkitettyyn keskusteluun ja siitä heräsi kyse, että jos vika on tämän kapineen ohjauskartassa jotka synnyttää vikakoodia turhan herkästi, niin mitenhän tämä vika sitten, kuten heti alkuunsa kerroin, poistuu kun vetäisee pätkän moottoritietä? 98:lla on menty alusta saakka, 95:lla ei löytynyt samaa potkua joten katsoin ettei se ole koneelle hyväksi. Olen juuri kurvaamassa riihimäen suuntaan huoltoon, katsovat vikakoodit siellä ja saavat muutenkin ihmetellä.Samassa yhteydessä huomioitiin ettei se ollut ilmamäärämittari joka tähän vaihdettiin, vaan kaasuläppä, oli aavistuksen kallis. Täytyy ajella hiljakseen että saa auton riksuun ns. vika päällä, ehkä se antaa paremmin osviittaa.


Huollossa on käyty, lisätyönä hämmästeltiin vikaa ja puhdistettiin ilmamäärämittari, sekä varmuuden vuoksi vaihdettiin tulpat hiukan etuajassa = ei hyödyttänyt mitään. Toki auto on huollettu, mutta vika siis on edelleen ja sen aiheuttajaksi arvailtiin suuttimia, puolaa, ilmamäärämittaria, antureita jne. jne. Pelkkiin osiin saisi upotettua muutaman tonnin, ei oikein huvita lähteä tuolle "kokeile ja keksi"- linjalle. No, ainakin ymmärrän tuon vian syyn elektoroniikkapuolen paremmin, siis ohjauskarttaa ohjaa anturit, ilmamäärämittarit jne. joista kartta ottaa sopivat arvot ja annostelee polttoainetta olosuhteiden vaatimalla tavalla. Sitten jos käryttää moottoritietä, kartta saa erilaiset ohjeet ja vika poistuu, kunnes taajama-ajo saa kartan jälleen pois tolaltaan. Kun on analogiset aivot, niin digitaaliaikaan siirtymien on hidasta, joo, myönnän. Joka tapauksessa häiriö on niin pieni, ettei mitään vikakoodeja näy ja kun sorsanpojat ajelivat autolla mittalaitteet kytkettynä, kaikki näytti normaalilta. Lisäksi piipahdin eilen 200 km. lenkin moottoritietä asioita hoitamassa, tällä kertaa käyntiin ei syntynyt mitään muutosta. Ei vissiin ollut kylliksi a. aikaa b. matkaa c. vauhtia, en tiedä..

Olvix
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2015, 16:01

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Olvix » 20 Touko 2016, 10:07

Itseasiassa helpotti talven jäljiltä vasta kun olin ajanut toisen parin sadan pätkän motaria. Sen jälkeen auto toimi kuten...no..kuten auto kunnes tuossa pari päivää sitten alkoi taas oikutella. Vika pysyi poissa reilut 2000 km, nyt täytyy taas käydä vähän lenkillä ;)

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 154
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja HABA » 20 Touko 2016, 17:43

Käyt Saksassa kaljanhakureissulla ja annat mennä autobahnalla mittari selällään 10-15 minuuttia, niin pitäis päästä pitkän matkan sen jälkeen ilman, että tulee oireet takasin.
Itellä oli ex legacystä katit tukossa, mutta autobahnalla aukes ja oli kyllä monta vuotta ihan erilainen ajettava se moottori, kunnes vaihdoin tuon imprezan käyttikseksi.
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza -96 2,0 gl stw.

Ex: Pari leonea+ farkkulega-92

Sandman1
Jäsen
Viestit: 459
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 20 Touko 2016, 18:43

Maksimikuorma autoon, kärry perään ja kovaa ajoo isoilla kierroksilla. Kyllä se siitä puhdistuu. Ei oikein meinaa näillä Suomen nopeuksilla saada riittävää rasitusta autolle jos ei kunnon kuormaa tunge kyytiin.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

väkä
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2017, 16:36

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja väkä » 04 Huhti 2017, 15:01

Lueskelin tämän vanhemman ketjun ja minulla 08 foressa juuri samanlaisia oireita.Onko mitään uutta havaintoa mikä vaivan syy olisi.
Lambda anturia itsekin epäilin 130t ajettu joten laitoin denson tilaukseen.Kummalla bensalla olette ajanut onko vaikutusta

väkä
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2017, 16:36

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja väkä » 05 Huhti 2017, 07:15

Tähän asiaan kiinnostaisi kovasti saada selvyyttä onko kukaan törmännyt tähän esim.ulkomaan foorumeilla.Vikakoodejahan tästä ei löydy

väkä
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2017, 16:36

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja väkä » 14 Huhti 2017, 06:51

Asian tutkimista jatkettu denson lambda vaihdettu ei vaikutusta.Paikallisessa subaru huollossa mainitsin asiasta ja siellä oli jotain hajua jutusta joka kääntyisi nakutusanturin puoleen.Omassa autossani torgue ohjelman lisäosalla pystyy tutkimaan nakutusta ja tämä näytti testin jälkeen mahdollista nakutusta.Sylinterin kansista puhuivat siellä että pahimmassa tapauksessa ovat joutuneet koneistamaan että on saatu kuntoon en kyllä ymmärtänyt mitä siellä voisi olla vialla.

OYlitalo
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Joulu 2016, 21:08

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja OYlitalo » 14 Huhti 2017, 10:41

Eilen kävin Kemin wetterillä -10 forella epämääräisten nykimisien takia ja kertoivat juuri käyneen -08 foren samanlaisilla oireilla. Mitään ei löytynyt mutta ottivat ajonaikaista dataa maahantuojaa varten talteen. Puhuivat myös kansista mutta mikä siellä voi aiheuttaa tuon? Vai koliseeko siellä joku että nakuanturi tulkitsee sen nakutukseksi?

väkä
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2017, 16:36

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja väkä » 16 Huhti 2017, 07:46

Minä siellä kävin otatko yhteyttä vaihdetaan tietoja

Olvix
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2015, 16:01

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Olvix » 28 Kesä 2017, 12:56

väkä kirjoitti:Lueskelin tämän vanhemman ketjun ja minulla 08 foressa juuri samanlaisia oireita.Onko mitään uutta havaintoa mikä vaivan syy olisi.
Lambda anturia itsekin epäilin 130t ajettu joten laitoin denson tilaukseen.Kummalla bensalla olette ajanut onko vaikutusta


Asiaa on tutkittu ns. empiirisellä tasolla ja vaikuttaa vahvasti että ainakin osa viasta on ratin ja penkin välissä. Vetelin yhteen omia hihoista ravisteltuja johtopäätöksiä, ts. jos kerra ajaminen motarilla vie tuskat, niin kyse täytyy olla kierroksista ts. niitten puutteesta. Ryhdyin ajamaan siten että käytän vitosvaihdetta vain yli sadan nopeuksiin ja kas, oireet hävisivät liki vuodeksi. Sitten tytär lainasi autoa ja ajoi kuin naiset..Anyway.. No bensaa kuluu hiukan enemmän, mutta auto toimii ja vastaa kaaasuun hyvin. Niin kauan kun ei ole selvää ratkaisua mennään näin, koska halvemmaksi tämä tulee kuin osien vaihto varmuuden vuoksi/arvauksen pohjalta.

Luin kommentit ja jäin ihmettelemään(tapani mukaan) että jos kyseessä on koneistusta edellyttävä mekaaninen vika sylinterin palotilassa tms. niin miten se vika poistuu edes hetkeksi vain kovemmilla kierroksilla ajamalla? Analogiset aivot eivät jälleen ymmärrä, mutta kyllähän se voi vaikuttaa koska anturidata muuttuu ja sitä kautta moottorin ohjauskartta oppii ohjaamaan konetta väärin/oikein.

väkä
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2017, 16:36

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja väkä » 29 Kesä 2017, 08:19

Omaani on ajettu kaksi kertaa merkkiliikkeessä mahantuojan pyynnöstä toinen kerta.Dataa lähetetty jopa tehtaalle vikaa ei löydy vieläkin haluaisivat ajaa minun piikkiin.Korvaava ECU ostettu ja lähetetty venäjälle siellä pystyvät ohjelmoimaan sen kokeillaan nyt tätäkin.Omaan piikkiin merkkilikkeessä ajattaminen ei innosta
Viimeksi muokannut väkä 29 Kesä 2017, 11:03, yhteensä muokattu 1 kertaa.

RiXu
Viestit: 18
Liittynyt: 03 Touko 2017, 09:44

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja RiXu » 29 Kesä 2017, 09:32

Mullakin -08 bensa forester tuntuu välillä nykivän rauhallisessa kiihdytyksessä isolla vaihteella. Aiemmin vaihdoin molemmat lambdat, mutta sillä ei ollut vaikutusta nykimiseen.

väkä
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2017, 16:36

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja väkä » 20 Elo 2017, 08:52

Päivitystä tähän nyt tämä Hitachi Ecu:lla varustetun foresterin ECU on päivitetty ja vika korjaantui aivan kuin eri auto ei nykimistä kiihtyy ja kulkee aivan eri tavalla.Tätä minä ihmettelen ettei tehdas ala tekemään tähän korjausta vaan sen joutui hakemaan muualta

Petter
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:30

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Petter » 20 Elo 2017, 10:50

Laitatko Väkä osoitteen, missä Venäjällä osaavat ohjelmoida Hitachi ecun. Tuo paikka olisi hyvä tietää, jos tuo omakin (ja monen muunkin) 2.0 R alkaa pelleilemään.

väkä
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2017, 16:36

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja väkä » 20 Elo 2017, 16:16

tuollaiselta venäjän sivulta löytyi https://www.drive2.ru
Sasha_A80 on tämä kaveri jolla on tietämystä

Olvix
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2015, 16:01

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Olvix » 06 Touko 2018, 09:13

Palasin vilkaisemaan onko kysymykseen tullut uusia kommentteja, ja onhan niitä. Toi väkän anti ketjuun olikin hyvä: korjaantuu ECU:n uudelleenohjelmoinnilla venäjällä,tässä linkki ja nimimerkki venäjänkieliselle sivustolle..Onnea niille jotka toisin kuin minä, ovat ns. fluent tuossa kielessä. Itsellä tuo kielimuuri tuottaa hiukan vaikeuksia, mutta sehän on henkilökohtainen ongelma se.

Aiheesta löytyy runsaasti keskustelua koska vikaa on niin yleinen. Tässä yksi mielenkiintoinen ketju, jossa em. nimimerkki Sasha kertoo viasta lähemmin:
http://www.romraider.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=10176

Toisin sanoen koneen ikääntyessä AVCS alkaa resonoida ja antaa väärää anturitietoa nakutusta valvovalle anturille, joka säätää sytytyksen ajoituksen pieleen, jos siis oikein ymmärsin.. Koska tämä on ikääntyvän yli 100 000 ajetun moottorin ongelma, se kiinnostaa Subarun maahantuojaa/huoltoa aivan vtun vähän. Heille on helpompaa että ostat uuden auton, kuka nyt yli 100 000 ajetulla haluaisi ajaa? Niin, paitsi suomessa, missä autot maksaa hunajaa ja +100 000 ajetusta käytetystä hyvitetään lähinnä romutusmaksu, joten on parempi ajaa niin kauan kun autolla on edes jokin käyttöarvo.

Avatar
ximmo
Jäsen
Viestit: 390
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja ximmo » 08 Touko 2018, 09:37

Hmm hetkinen, tuo vian selitys kuulostaa siltä, että se vaivaisi kenties Imprezaakin, vaikkakaan ei syö kiihtyvyyttä. Tomcatilla taisi aikoinaan olla vastaavaa ongelmaa, joka liittyi selkeästi ecun liian herkkään reagointiin nakutusta vastaan. Samaa on itsellänikin on tullut vastaan. Nakuanturin vaihtoa tarjottiin korjausehdotukseksi. Tomcat korjasi vippaskonstilla ja laittoi uuden konkan jonnekin väliin, jotta nakuanturille ei mennyt niin paljon aiheetonta paniikkitietoa. Itselläni ongelma pamahti näkyvästi kehiin, kun vakioputkisto vaihtui "suoraan" eli Cobrasport yhdellä vaimentimella (ilman kattia) jolloin voluumitaso nousi helvetisti ja resonointi tuntui kabiinissakin tietyillä kierrosalueilla -> ja auto käyttäytyi hassusti, nykimistä ja selkeää sekoilua seosten kanssa. Nyt minulla on siellä Cobrasportin dp (eli katti myös), vähemmän ääntä, vähemmän resonointia, ja vähemmän hassua käytöstä.
Herrasmiesautoilija.
my08 STi pullukka
ex: my05 WRX

Olvix
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2015, 16:01

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Olvix » 09 Touko 2018, 13:05

Otin yhteyttä tähän itäisen maan tietäjään Sashaan ja hän kertoi lyhyesti että hän korjaa ECU:n uudelleenohjelmoinnilla kyseisen vian, siihen liittyvän toisioilmajärjestelmän virheen(secondary air system fault), jonka lisäksi ECU pitää vielä kalibroida paikalliselle bensalle. Hintaa en kysynyt, ei liene hirveän kallista, mutta edellyttää siis ECU:n postitusta eestaas venäjälle, ts. käyttöauton ollessa kyseessä irrallisen ECU:n varaosana. Se sitten maksaakin jo jonkin verran, ja lyhyen googlailun perusteella ei noita ihan joka puussa roiku. On kuulemma joitakin suomalaisia autoja korjannut em. keinoin. Jos olisi kelmi, laittaisi tuollaisen korjatun piuhoihin kiinni ja lukisi mitä muutoksia ECU:un on tehty, sillä eihän siellä ole käytännössä kuin EPROM johon poltetaan uusi tieto. Välineet maksaa muutaman kympin, softa oli ilmainen ja läppäri löytyy useimmilta. Puuttuu vain se olennainen eli tieto...kuten aina.. :D

RiXu
Viestit: 18
Liittynyt: 03 Touko 2017, 09:44

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja RiXu » 09 Touko 2018, 15:08

Tälle Hitachin ecun ohjelmoinnille on heti tilausta kun Suomessa joku oppii sen tekemään. Jauhiainen taannoin
kertoi asian olevan työn alla. Onko kukaan kuullut joko se
hoitaa homman?

väkä
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2017, 16:36

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja väkä » 09 Touko 2018, 18:40

Ylimääräinen ECU ebay 100€ ohjelmointi 200€+ postit.Sehän tässä on että tämä kaveri pääsee hitachiin käsiksi sillä mitä on tehnyt ECU:uun ei ole hyötyä jos ei pääse boxiin käsiksi

trifore
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Helmi 2016, 20:56
Paikkakunta: Muurame

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja trifore » 09 Touko 2018, 21:05

Yksi mahdollinen via aiheuttaja on MAP-anturin eli imusarjan alipaine anturin virheellinen viesti.
Signaalin pitäs seurata imusarjan alipainetta kun kaasua painetaan. Jos ko. anturi on tukossa tai imusarjassa on vuotoa niin signaali ei muutu tarpeeksi jolloin bensaa ei osata annostella oiken.
Esimerkiksi kone voi toimia oiken ~2000 kierrokseen saakka mutta ei siitä yli. Signaalin voi takistaa FreeSSM:llä.
MAP anturin likaantumisen näkee helposti - siihen vain MAP puhdistus siihen tarttuneesta töhkästä tai vaihto uuteen.
Forester 2.5 XT AT -08

Olvix
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2015, 16:01

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Olvix » 11 Touko 2018, 11:39

RiXu kirjoitti:Tälle Hitachin ecun ohjelmoinnille on heti tilausta kun Suomessa joku oppii sen tekemään. Jauhiainen taannoin
kertoi asian olevan työn alla. Onko kukaan kuullut joko se
hoitaa homman?


Niin. Minusta on käsittämätöntä ettei merkkiin erikoistuneet korjaamot ota tästä palloa ja hanki itselleen helppoa lisätienestiä? Huollon ohessa piuhat kiinni ja uusi ohjelma EPROM:ille, ja asiakkaalle parin sadan lasku 10 minuutin työstä. Ai liian vaikeeta, liian työlästä, liian liikaa kaikkea, varsinkin asiakaspalvelua. Eihän tuo Sashan hinta mikään kohtuuton ole, mutta jotenkin sitä ihminen vierastaisi vähemmän jos homman tekisi tuttu korjaamo. Varsinkin kun tuon ikäluokan subaruja on aika liuta tässä maassa, eikä tehdas/huoltojärjestelmä ota asiaan kantaa millään tasolla. No, paitsi vaihtamalla osia arvauksien perusteella..

Olvix
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Syys 2015, 16:01

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Olvix » 11 Touko 2018, 11:46

trifore kirjoitti:Yksi mahdollinen via aiheuttaja on MAP-anturin eli imusarjan alipaine anturin virheellinen viesti.
Signaalin pitäs seurata imusarjan alipainetta kun kaasua painetaan. Jos ko. anturi on tukossa tai imusarjassa on vuotoa niin signaali ei muutu tarpeeksi jolloin bensaa ei osata annostella oiken.
Esimerkiksi kone voi toimia oiken ~2000 kierrokseen saakka mutta ei siitä yli. Signaalin voi takistaa FreeSSM:llä.
MAP anturin likaantumisen näkee helposti - siihen vain MAP puhdistus siihen tarttuneesta töhkästä tai vaihto uuteen.


Tuossa oli aiemmin linkki ulkolaiselle foorumille, jossa tämän moottorin empimisen syy selitettiin melkolailla selkeästi. Toki voi olla samankaltaisia oireita jotka johtuvat eri syistä, mutta koska huolto on ollut tämän kanssa täysin arvauslinjalla ja toisaalta tällä ko. henkilöllä tuntuu olevan kokemusta vian eliminoinnista sekä joitakin suomalaisia asiakkaita joiden autoista vika on ko. menetelmällä korjaantunut, olen taipuvainen olettamaan että vika on jo paikallistettu..

hd_janne
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Marras 2017, 15:14

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja hd_janne » 05 Loka 2018, 16:11

Mullakin kävi Forester -06:n ebay- ecu Venäjällä ohjelmoitavana. Hyvin toimii nykimättä eikä anna vikakoodia vaikka lisäilmaventtiilin liitin irti :D

Aako
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Maalis 2018, 00:26

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Aako » 14 Loka 2018, 00:28

Itsellä kuvailtujen kaltaisia ongelmia 2.0 158hv foressa, mutta vain vene perässä.
Välillä ei jaksa mennä vitonen silmässä 80km/h edes tasaisella, mutta huoltoasema pysähdyksen jälkeen menee kun juna 80kmh jopa pienet ylämäetkin.

Auton alavääntö on osoittautunut erittäin kömpelöksi vene perässä n. 1100kg, mutta niin vähän tulee maantietä ajeltua vene perässä, ettei haittaisi jos toimisi normaalisti.

Onkohan vika nimenomaan tämä sama?

Voisiko joku Venäjälle ECUn käyttämistä kertoa, että miten homma toimi?
Itsellä auto ei päivittäisessä ajossa, joten mikäli vika korjaantuisi voisin vaikka käyttääkin palvelua.

Kertokaa ihmeessä onko teillä kyseinen auto kärryn vedossa kuinka aneeminen?

3AHG
Jäsen
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja 3AHG » 14 Loka 2018, 09:08

Ei näissä bokserikoneissa ole mitään alavääntöä, jos isohkoa venettä vedät niin kierrokset 3000-> , siellä sitä woimaa on. :driving:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Jarppi88
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Syys 2018, 06:19

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja Jarppi88 » 26 Helmi 2019, 23:34

Itekki käytin boksin venäjällä ja kyllä kannatti! Ei pala enää vikavalo ja keskialueelle tuli selvästi lisää vääntöä. Onnistuu myös ko hepulla tehä e85 ohjelma boksiin. Hintaa operaatiolle tuli postien kans joku 250e

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 241
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja HegeHege » 13 Heinä 2019, 18:29

Minulta löytyy softa jolla voin Hitachi ECUn lukea ja polttaa uusiksi. Puuttuu vaan ohjelma jolla pääsisi softaa ronkkimaan. 4244307206.bin nimelle tuo läppärille tallettui. Tai ohjelmia kyllä on, mutta puuttuu kyseisen ECU:n "XML definitions"..... Etsintä käynnissä, mutta eipä ole vielä tärpännyt.
Tokihan onnistuisi yhdestä autosta tallettaa modattu softa läppärille ja siirtää se toiseen autoon. Toki alkuperäinen softa talteen, jos vaikka uudella softalla ei jostain syystä toimisikaan.
Forester 2.0 MY06
Impreza 2.0 MY96

RiXu
Viestit: 18
Liittynyt: 03 Touko 2017, 09:44

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja RiXu » 16 Heinä 2019, 09:46

Täällä kans yksi Foresterin ecu käynyt Venäjällä ja vika korjaantui. Alakierrosvääntö palasi ja nykiminen loppui.

Avatar
scoobytune
Jäsen
Viestit: 80
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja scoobytune » 16 Heinä 2019, 22:46

HegeHege kirjoitti:Tokihan onnistuisi yhdestä autosta tallettaa modattu softa läppärille ja siirtää se toiseen autoon. Toki alkuperäinen softa talteen, jos vaikka uudella softalla ei jostain syystä toimisikaan.

Ei toimi softan siirto autosta toiseen vaikka olisi sama ecu id.
Subaru Impreza WRX STi SW LHD MY01

Subaru ECU säädöt

scoobytune (at) gmail (dot) com

Avatar
HegeHege
Jäsen
Viestit: 241
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 06:30

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja HegeHege » 17 Heinä 2019, 04:46

Ok, hyvä tieto minulle ja muillekin jotka tuollaista miettivät. Miksiköhän ei onnistu tuolla tavalla, vaikka maailma pullollaan kaikenlaisia chiptuning virisoftia ja niitä ECUihin poltellaan?
Forester 2.0 MY06
Impreza 2.0 MY96

Avatar
scoobytune
Jäsen
Viestit: 80
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fore ei kiihdy..

ViestiKirjoittaja scoobytune » 17 Heinä 2019, 15:21

HegeHege kirjoitti:Ok, hyvä tieto minulle ja muillekin jotka tuollaista miettivät. Miksiköhän ei onnistu tuolla tavalla, vaikka maailma pullollaan kaikenlaisia chiptuning virisoftia ja niitä ECUihin poltellaan?

Ohjelma rajoittaa siirron toiseen autoon ja tarkoitin Hitachi ECU:lla olevia Subaruita. Maailma on pullollaan helpompia ja vaikeampia tapauksia ;)

Jos tarvitset softan puukotusta niin ota yhteyttä. Onnistuu lisäilmajärjestelmän ja EGR poisto sekä koko softan säätö.
Subaru Impreza WRX STi SW LHD MY01

Subaru ECU säädöt

scoobytune (at) gmail (dot) com


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija